چاپ کد خبر: 88445
10 تیر 1401

چه زمانی باید لنت ترمز خودرو تعویض شود؟

کی لنت ترمز خودرو را عوض کنیم؟ 6

یک خودرو همان‌قدر که احتیاج به پیشرانه و گیربکس جهت حرکت پرسرعت و پرشتاب دارد، به یک سیستم ترمز قوی هم نیازمند است تا هر زمان که راننده اراده کرد بتواند این ارابه آهنی را از حرکت باز نگاه داشته و از بروز تصادف و حوادث ناگوار جلوگیری کند.

به گزارش اول فارس ، سیستم ترمز خودرو یکی از پایه‌ای‌ترین و یا شاید بتوان گفت که اساسی‌ترین تجهیزات ایمنی یک اتومبیل است و فقدان آن وقایع دلخراشی را رقم خواهد زد.

سیستم ترمز خودرو از بخش‌های مختلفی نظیر دیسک، کالیپر، پیستون، پمپ، بوستر و لنت تشکیل شده است که در این میان اکثر قطعات دارای طول عمر بالا بوده و به این راحتی‌ها درگیر پروسه استهلاک و هرزروی نمی‌شوند؛ اما لنت خودرو رویه متفاوتی را در پیش گرفته است و جزو مصرفی‌ترین قطعات یدکی اتومبیل‌ها به شمار می‌رود.

کی لنت ترمز را عوض کنیم؟

اگر کل سیستم ترمز را در حکم یک تیم فوتبال در نظر بگیرید، نوک حمله این تیم لنت ترمز قرار دارد که وظیفه نهایی یعنی توقف چرخش دیسک را بر عهده گرفته است.

لنت ترمزها انواع مختلفی دارند که از جمله می‌توان به لنت ترمز ارگانیک، کم فلز، نیمه فلزی و سرامیکی اشاره کرد؛ در این میان لنت ترمزهای سرامیکی از کیفیت و طول عمر بسیار بالاتری برخوردار هستند و البته به همین نسبت نیز قیمت آنها بیشتر خواهد بود.

کی لنت ترمز خودرو را عوض کنیم؟ 1

همان‌طور که اشاره شد، لنت ترمز در فاصله و در دوره‌های مختلف احتیاج به تعویض پیدا خواهد کرد که این فاصله زمانی بسته به شرایط استفاده از خودرو می‌تواند متفاوت باشد. از جمله عواملی که بر زمان تعویض لنت تاثیر می‌گذارند می‌توان به نوع رانندگی، استفاده غالب از خودرو در جاده یا شهر، وزن و تعداد سرنشینان ثابت خودرو و … اشاره کرد.

چه زمانی باید لنت خودرو تعویض شود؟

از جمله علائم نشان‌دهنده فرارسیدن زمان تعویض لنت خودرو می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱- شنیده شدن صدای سوت از سمت دیسک‌های ترمز

لنت‌های خودرو دارای شاخصی هستند که در صورت خورده شدن بیش از حد بخش مصرفی لنت‌ها، به دیسک ترمز برخورد کرده و صدایی شبیه به سوت یا سایش دو فلز به یکدیگر از خود منتشر می‌کنند. با شنیدن صدای سوت راننده پی می‌برد که زمان تعویض لنت فرا رسیده است. البته گاهی اوقات نیز صرفا به دلیل جنس خاص بخش مصرفی لنت و تماس آن با دیسک، ممکن است این صدای سوت شنیده شود که در این مواقع نشانه اتمام لنت نبوده و بعد از مدتی رفع خواهد شد.

کی لنت ترمز خودرو را عوض کنیم؟ 4

۲- لرزش پدال ترمز

در صورت عدم وجود عیب در دیسک‌ها و سامانه پدال ترمز، شروع لرزش پدال می‌تواند نشانه‌ای برای به اتمام رسیدن لنت‌ها باشد. در صورت احساس لرزش غیرعادی در پدال ترمز بهتر است که لنت‌های خودرو را چک نموده و احتمالا آنها را تعویض کنید.

۳- تمایل فرمان خودرو به یک سمت در زمان ترمز گیری

اگر هنگام ترمز گرفتن احساس می‌کنید که خودرو به یک سمت متمایل می‌شود، به احتمال قوی لنت‌های ترمز یکی از چرخ‌های شما به اتمام رسیده و نیاز به تعویض پیدا کرده است. بنابراین هر چه سریع‌تر نسبت به رفع ایراد و تعویض لنت‌ها اقدام کنید.

کی لنت ترمز خودرو را عوض کنیم؟ 5

۴- روشن شدن چراغ هشدار اتمام لنت ترمز

بسیاری از خودروهای امروزه به چراغ هشدار اتمام لنت ترمز مجهز هستند. روشن ‌شدن یا چشمک زدن این چراغ می‌تواند دلیلی بر اتمام لنت‌ها و فرارسیدن زمان تعویض آنها باشد. البته امکان دارد به دلیل نقص‌هایی همچون خراب شدن سوکت و یا پاره شدن سیم لنت‌ها، این چراغ در زمان لازم روشن شود. بنابراین نباید صرفا این مورد را به عنوان نشانه اصلی اتمام لنت در نظر گرفت؛ بلکه سایر عوامل ذکر شده اولویت بالاتری نسبت به روشن شدن چراغ اخطار اتمام لنت خواهند داشت.

کی لنت ترمز خودرو را عوض کنیم؟ 3

سخن آخر

لنت‌های خودرو نقش بسیار مهمی در تامین امنیت جانی و مالی کاربران خواهند داشت؛ بنابراین توصیه اکید داریم که نسبت به انتخاب لنت مناسب خودرو و تعویض آن در زمان مطلوب اقدام کنید تا از هرگونه بروز حادثه ناگوار جلوگیری کرده و با لذت و امنیت فراوان به استفاده از اتومبیل خود بپردازید.


بخوانید:

فال حافظ امروز ۱۲ تیر با تفسیر زیبا و دقیق


نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار