چاپ کد خبر: 65433
4 شهریور 1400

چه کسانی به بیماری قارچ سیاه مبتلا می شوند؟

 قارچ سیاه 3

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه بیماری قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست و به کرونا ربطی ندارد، بیان داشت: مصرف بی رویه برخی داروهای کرونا دفاع بدن را در مقابل میکروب ها علی الخصوص قارچ سیاه ضعیف کرده و باعث شیوع آن می شود.

به گزارش اول فارس، دکتر مهرناز اسدی با تأکید بر اینکه قارچ سیاه یا همان موکور مایکوز لزوما مختص به بیماران کرونایی نیست،گفت: این طور نیست که مردم فکر می کنند آمدن کرونا باعث آمدن قارچ سیاه شده است.

این دسته از مبتلایان به کرونا در معرض ابتلا به قارچ سیاه هستند

وی اضافه کرد: این قارچ بعد از کرونا به وجود نیامده و فقط پاندمی کرونا باعث شده همه بیشتر با این نام آشنا شوند. در واقع قارچ سیاه از ابتدای علم طب وجود داشته و همیشه خواهد بود و لزوما ارتباطی به بیماری کرونا ندارد.

این فوق تخصص ریه خاطرنشان کرد: بیماری قارچ سیاه بیماری جدیدی نیست مثلا زمانی که مشاوره های بخش خون را انجام می دهیم در برخی بیماران این عارضه را می بینیم و مباحث بسیار مفصلی در خصوص قارچ سیاه در کتابهای تخصصی رادیولوژی و عفونی و ریه داریم.

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی در خصوص این بیماری گفت: در بیماری قارچ سیاه سیستم ایمنی فرد و دفاع بدن مقابل میکروب ها و قارچ ها ضعیف می شود و این ضعف هم معمولا در بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند، افرادی که سرطان خون داشته اند یا بیمارانی که از کورتون و ترکیبات استروئیدی استفاده می کنند بیشتر دیده می شود.

4411567

مصرف افراطی این دو داروی کرونا شیوع قارچ سیاه را افزایش داده است

وی افزود: الان در ایران از بین مثلا ۳۰ هزار نفری که روزانه تست کرونایشان مثبت می شود، تعداد بسیار محدودی مبتلا به قارچ سیاه می شوند. آن هم در بین افرادی که بستری می شوند و به دلیل شدت و حدث بیماری، تیم درمان مجبور می شوند متوسل به استفاده از انواع داروها شوند که این داروها ضمن اینکه به دنبال تنظیم سیستم ایمنی است، از طرف دیگر دفاع بدن را مقابل میکروب ها کم می کند.

اسدی با بیان اینکه فاویپراویر و رمدسیور اصلا جزء داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی نیستند و منجر به قارچ سیاه نمی شوند، تأکید کرد: الان یک پایه ی درمان در بیماران کرونا مصرف داروهای استروئیدی و کورتون هایی چون دگزامتارون و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند اکتمرا است که بعضا هم زیاد استفاده می شوند، بنابراین مصرف بی رویه ی این گونه داروها دفاع بدن را در مقابل میکروب ها علی الخصوص قارچ سیاه ضعیف کرده و باعث شیوع آن می شود.

آیا همه ی بیماران مبتلا به قارچ سیاه به مرحله جراحی می رسند؟

وی گفت: در نتیجه مردم باید این را بدانند این طور نیست که اگر کرونا یا آنفلوانزا بگیرند لزوما قارچ سیاه هم می گیرند البته قارچ سیاه یک علاقه ی زیادی به دستگاه سیستم ایمنی فوقانی و تحتانی مانند سینوس، مخاط بینی، سقف دهان ،چشم و ریه دارد. بنابراین معمولا قارچی است که هم نیاز به یک پاکسازی جراحی دارد و هم درمان ضد قارچ.

این فوق تخصص ریه ادامه داد: وقتی می شنوید که فرد مبتلا به قارچ سیاه باید چشمش تخلیه شود ، دلیلش این است که جراح باید ترشحات سینوس و بینی را بتراشد و در کنارش داروی ضد قارچ هم باید به بیمار بدهد. اما این به معنی این نیست که لزوما همه ی کرونایی ها مبتلا به قارچ سیاه شوند و همه ی قارچی سیاهی ها به مرحله ی تخلیه چشم و جراحی برسند.

61944092

دو باور غلط در خصوص بیماری قارچ سیاه

مهرناز اسدی اشاره کرد: دو باور در خصوص قارچ سیاه این روزها در بین مردم شایع شده باید اصلاح شود؛ یکی اینکه این بیماری درمان ندارد و دارویش در ایران موجود نیست و یکی اینکه کرونایی ها قارچ سیاه می گیرند.

وی گفت: دلیل به وجود آمدن شبهات زیاد در خصوص قارچ سیاه و ایجاد رعب و وحشت در جامعه این است ما پزشکان باید چالش های درمانی خود را از طریق وزارتخانه و انجمن های علمی حل کنیم. اصلا لزومی ندارد که مثلا ما در رسانه ها در خصوص تعداد داروهای موجود برای بیماری های مختلف چون قارچ سیاه صحبت کنیم.

رئیس بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی به بهداشت نیوز گفت:متخصصان ما امروزه بیش از حد در خصوص مباحث فوق تخصصی در رسانه های جمعی صبحت می کنند. از نظر من رسالت رسانه هایی چون صدا و سیما و سایر رسانه ها باید بیشتر فرهنگسازی، پیشگیری و آموزش باشد نه بیان مباحث فوق تخصصی که عوام آن را متوجه نشده و فقط سردرگم می شوند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار