چاپ کد خبر: 56696
20 خرداد 1400

چگونه با روش صحیح و حرفه ای بنزین بزنیم؟+ویدئو

بنزین 1 1  

سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین اصولی دارد که درصورت بی توجهی به آن مشکلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد.

به گزارش اول فارس، بنزین زدن یکی از کار‌هایی است که هر راننده‌ای بار‌ها انجام می‌دهد؛ اما بیشتر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمی‌کنند و اصرار عجیبی به پرکردن کامل باک بنزین دارند. غافل از اینکه این کار چه مشکلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد.

بهترین زمان بنزین زدن

به گزارش یک کارشناس نفت و بنزین در کالیفرنیا با ۳۱ سال سابقه فعالیت در این زمینه راه حل‌هایی را برای بنزین زدن صحیح پیشنهاد کرده که دانستن آنها خالی از لطف نیست، به اعتقاد ایشان، صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین‌ترین حد قرار دارد، بهترین زمان برای بنزین زدن است؛ چرا که در تمام پمپ بنزین‌ها مخزن اصلی در زیر زمین قرار دارد و هرچه زمین سرد‌تر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکم‌تر است و وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌شود و تمایل بیشتری به بخار شدن دارد.

صبح‌ها بنزین نزنید

فقط صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین‌ترین حد قرار دارد بنزین بزنید. به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ‌بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد. هرچه زمین سرد‌تر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکم‌تر است. وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌گردد.بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعا یک لیتر نباشد. در صنعت نفت، گرانش معین و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می‌کند.

طبق  بررسی‌های مجله Consumer Reports نشان می‌دهد که بنزین در دمای ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتیگراد تنها یک درصد افزایش حجم دارد یعنی عملا اگر شما در این دما ده لیتر بنزین زده باشید تنها ۱۰۰ سی‌سی (حدودا یک استکان) به حجم بنزین افزوده شده است. پس با این اوصاف و در مقایسه با قیمت بنزین شما حتی اگر یک باک ۵۰ لیتری را هم پر کنید فقط به اندازه یک اسکناس ۵۰۰ تومانی تفاوت قیمت را شاهد بوده‌اید!

به علاوه در نظر بگیرد اگر شما صبح زود از خواب بیدار شوید و تنها به منظور زدن بنزین سرد خود را به جایگاه سوخت برسانید، مقدار بنزین مصرفی خودرو چند برابر بیشتر از مقدار بنزین صرفه‌جویی شده خواهد بود. پس اصلا عقلانی نیست که با این استراتژی شکست خورده اقتصادی، در سرمای زمستان هوس رفتن به پمپ‌بنزین نمایید!

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

در این مطلب به شما خواهیم گفت که چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد. همین طور می‌توانید با دیدن ویدیوی زیر با نحوه بنزین زدن صحیح آشنا شوید.

فرایند کلی بنزین زدن
برای بنزین زدن پس از مراجعه به یکی از جایگاه‌های سوخت‌گیری باید با کمک نازل پمپ بنزین سوخت را به باک ماشین بریزید.

نازل طوری طراحی شده است که خودش مقدار مناسب بنزین را تشخیص داده و بعد از پر‌شدن باک خودرو، با یک صدای کلیک و به‌صورت خودکار جریان بنزین را قطع می‌کند. این کار برای جلوگیری از خطراتی که پر کردن باک به دنبال دارد انجام می‌گیرد.

بنزین 4 1

پر کردن باک خودرو خطراتی را به دنبال دارد که عبارت‌اند از:

پرکردن بیش از حد باک، به خودروی شما آسیب می‌رساند
در خودرو قطعه‌ای مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیشتر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت خودرو دارد بی‌اطلاع‌اند. نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو، درواقع از کنیستر محافظت می‌کند.

بنزین به‌دلیل ماهیت شیمیایی خود، مقداری بخار تولید می‌کند که تجمع بیش‌از‌حد این بخارات در باک بنزین می‌تواند خطر‌آفرین باشد. به‌همین‌دلیل در خودرو‌های امروزی برای کنترل بخارات بنزین از کنیستر استفاده شده است. کنیستر نوعی فیلتر است که در آن پر از زغال فعال‌شده است. زغال فعال‌شده به‌صورت دائمی بخارات بنزین را جذب می‌کند و آن را به مسیر سوخت برمی‌گرداند. بنزین مایع روی کنیستر اثرات منفی می‌گذارد. این تأثیرات مخرب پس از مدتی باعث خراب شدن کنیستر می‌شود و مجبور می‌شوید آن را تعویض کنید که هزینه زیادی هم روی دستتان می‌گذارد.

اگر کنیستر آسیب ببیند، سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. به‌همین‌دلیل این بخارات مضر به محیط وارد می‌شوند و هوا را آلوده می‌کنند که برای سلامتی افراد خطرناک است. علاوه بر آن پرکردن باک بنزین ممکن است سبب سرریز شدن آن روی زمین شود که نه تنها محیط را آلوده و لباستان را کثیف می‌کند، بلکه ممکن است خطر آتش‌سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت‌گیری به دنبال داشته باشد.

بنزین 3 1

با اتلاف بنزین پولتان را دور می‌ریزید
وقتی باک بنزین بیش‌ازحد پر می‌شود، راهی برای جا دادن بنزین بیشتر در آن وجود ندارد. متأسفانه عده‌ای از افراد پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند، زیرا می‌خواهند به یک عدد رند برسند و هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک می‌شوند، شروع به فشردن لحظه‌ای نازل می‌کنند با این تصور که بنزین بیشتری در باک جا می‌شود.

اگر فکر می‌کنید با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن آن تا دهانه باک بنزین، بنزین بیشتری وارد باک می‌کنید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. دلیلش این است که پمپ‌بنزین‌ها به سیستم بازیابی بخار مجهز هستند. این بدان معناست که وقتی باک پر می‌شود و نازل جریان را قطع می‌کند، پمپ مقدار اضافی سوخت را به‌سمت مخزن برمی‌گرداند. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که اطمینان حاصل شود بخار‌های اضافی بنزین فرار نمی‌کنند و وارد محیط نمی‌شوند.

البته این بدان معنا نیست که دستگاه محاسبه سوخت در جایگاه میزان سوخت اضافه‌ای را که به زور سعی داشتید در باک بریزید حساب نمی‌کند! در واقع شما آن میزان بنزینی را که به‌دلیل پر بودن باک به مخزن برگشته است را هم پرداخت می‌کنید.

بنزین 2 1

روش صحیح بنزین زدن
پس از وارد شدن به جایگاه و قرار گرفتن در کنار یکی از پمپ‌های سوخت، ماشین را خاموش کنید و پیاده شوید. کارت سوخت را در کارتخوان مربوطه قرار دهید و سرپوش باک را باز کنید. نازل را بردارید و به شکل ایمن درون باک خودرو قرار دهید. آن را کمی فشار دهید تا به خوبی در جای خود قرار بگیرد. سپس باید ماشه نازل را فشار دهید تا بنزین را به درون باک پمپاژ کنید. امروزه در تمام پمپ‌بنزین‌ها نازل‌ها دارای مکانیسم متوقف کردن خودکار جریان بنزین هستند. به این صورت که وقتی باک به اندازه مجاز پر شد، با یک صدای کلیک خودبه‌خود جریان سوخت قطع می‌شود. دیگر ماشه نازل را فشار ندهید (دلایلش را در بالا گفتیم).

نازل را از باک خارج کنید و اجازه بدهید آخرین قطره‌ها هم درون باک بریزند. وقتی دیگر چکه نکرد، نازل را سرجای خودش قرار دهید.

اگر احیانا چند قطره بنزین از نازل ریخت مراقب باشید روی لباس و کفشتان نریزد. شاید خطرناک نباشد، اما می‌تواند بوی بدی داشته باشد.

درپوش باک را ببندید و کارت سوخت را بردارید. اگر مابه‌التفاوت دارد آن را پرداخت کنید. ماشین را روشن کرده و حرکت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم دقیقا به اندازه مناسب باک بنزین خودرویتان را پر کنید و وقتی نازل جریان بنزین را قطع کرد دیگر ادامه ندهید. با این کار نه تنها از آسیب به خودرویتان و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کنید، بلکه پولتان را هم هدر نخواهید داد.

اهرم نازل را تا آخر فشار ندهید

وقتی مشغول بنزین زدن هستید، اهرم نازل را تا انتها فشار ندهید. اهرم نازل  دارای سه درجه است: کند، متوسط و تند. در حالت کند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می‌شود به کم‌ترین مقدار خود می‌رسد. تمامی شلنگ‌ها دارای محل بازگشت بخار هستند. اگر سریع بنزین بزنید، بخار ایجاد شده در اثر سرعت بالای ورود سوخت، مکیده شده وارد مخزن زیرزمینی می‌شود، در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می‌‎دهد بنزین نزده‌اید.

با باک نیمه خالی بنزین بزنید

یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصف است بنزین بزنید. دلیل آن این است که هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‌‎کند.

هنگام تخلیه تانکر سوخت، بنزین نزنید

نکته دیگری که باید یادآوری کنیم این است که در مواقع تخلیه بنزین توسط تانکر حمل سوخت به مخزن پمپ بنزین، سوخت‌گیری نکنید. به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و ناخالصی‌هایی معمولاً ته‌نشین می‌شود، بالا آمده و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.

اگر سریع بنزین بزنید، بنزین محاسبه شده توسط شمارشگر، در باک شما تبخیر شده و این بخار مکیده شده و وارد مخزن زیر زمینی می‌شود به طوری که وقتی شما بنزین می‌زنید،در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می‌دهد بنزین نزده‌اید با باک بنزین خالی سوخت گیری نکنیم!!! یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید .دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‌کند. بنزین به مراتب سریع‌تر از آن چیزی که تصور می‌کنید تبخیر می‌شود. مخازن ذخیره‌ی بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند. این سقف به عنوان نقطه‌ی صفر بین بنزین و جو عمل می‌کند تا تبخیر را به حداقل برساند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار