چاپ کد خبر: 68103
30 شهریور 1400

چگونه به قبض نجومی برق اعتراض کنیم؟

برق برق

مدتی است که قبوض نجومی مهمان ناخوانده سبد برخی از خانواده ها شده است که علت آن نیز از سوی صنعت برق، مصرف بالای مشترکان به دلیل افزایش دمای هوا اعلام می شود؛ با این حال اگر مشترکان ابهامی در قبوض خود می بینند می توانند اعتراض خود را از طریق سامانه برق من اعلام کنند.

به گزارش اول فارس به نقل از ایسنا ، با بررسی قبض‌های صادرشده امسال در شرکت‌ توانیر مشخص شده که حدود ۸۲ درصد (۲۵ میلیون مشترک) کمتر از الگوی تعیین شده (در مناطق معتدل ۳۰۰ کیلووات ساعت) مصرف برق داشته‌اند؛ برای این گروه از مشترکان فقط ۷ درصد افزایش سالانه بر اساس مصوبه دولت اعمال شده که قبض برق عمده این مشترکان رقم بسیار پایینی است.

حدود ۱۵ درصد مشترکان، مابین الگوی تعیین شده تا دو برابر الگو مصرف داشته‌اند، برای این دسته از مشترکان علاوه بر افزایش سالانه ۷ درصد تعرفه، مشمول ۱۶ درصد افزایش به دلیل مصرف بالاتر از الگو شده‌اند و در مجموع ۲۳ درصد افزایش تعرفه در قبض آنها اعمال شده است.

آنطور که همایون حائری-  معاون برق و انرژی وزارت نیرو- اعلام کرده، بیشترین رقم قبض‌ها برای دسته سوم مشترکان خانگی بسیار پر مصرف صادر شده که کمتر از ۳ درصد مشترکان معادل ۸۵۰ هزار مشترک را شامل می‌شود که بیش از دو برابر الگو مصرف داشته‌اند.

به گفته وی، بهای برق این دسته از مشترکان نیز بر اساس قانون بودجه به‌صورت غیر یارانه‌ای و بر اساس الگوی افزایش پلکانی تعیین و بنابراین فقط برای میزان مازاد از دو برابر الگوی مصرف بر اساس نرخ غیر یارانه‌ای برق محاسبه می شود. این گروه از مشترکان (کمتر از ۳ درصد مشترکان خانگی) با اعمال روش‌های مدیریت مصرف به سهولت می‌توانند مصرف برق خود را به سطح الگوی مصرف کاهش داده تا نه تنها شامل افزایش قیمت برق نشوند بلکه از کاهش قابل ملاحظه‌ای در صورتحساب برق خود بهره‌مند شوند.

حال اگر اشتباهی در قبوض رخ داده باشد و مشترکی نسبت به مبلغ صادر شده ابهام داشته باشد می تواند آن را پیگیری کند، مصطفی رجبی مشهدی- سخنگوی صنعت برق کشور در همین رابطه  گفت: هرکسی که تردیدی در میزان مصرف خود دارد می تواند در سامانه برق من در بخش بازرسی کنترل درخواست خود را ثبت کند، پس از درخواست مشترک بررسی به طور کامل صورت می گیرد و اگر اشتباهی صورت گرفته باشد برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: بررسی های صورت گرفته حاکی از این است که در بخش عمده درخواست ها مشکلی در کنتور نبوده و افزایش مصرف مشترکان به دلیل افزایش دما عامل اصلی افزایش هزینه قبوض بوده است، با این حال جای نگرانی نیست و هر مشترکی که ابهام داشته باشد می تواند به راحتی آن را پیگیری و پاسخ دریافت کند

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

للل دوشنبه , ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۱۶

مشترک به شماره ۵۵۲۷۹۹ هستم از تاریخ ۱۳ خرداد تا ۱۲ تیر ۶۸۷۰۰ تومان هزینه قبض آمد که پرداخت کردم بعد پیام آمد که ۱۷۴۰۰ بستانکارم الان قبض جدید که آمده ۸۲۰۱۰۰تومان به صورت نجومی دوباره با احتساب ماه خرداد یعنی از ۱۳ خرداد تا ۱۵ مهر آمده اگر قبلا خرداد و حساب شده چرا دوباره آمده چیکار میکنن با یه کارگر صدای اعتراض منو کی میشنوه

محبوبه بهروزیان یکشنبه , ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۰۷

سلام اشتراک ۳۶۱۸۸۱ هستم قبض برق مهرو ابان یک میلیون اومد اعتراض نکردم بعدش ۱۰۵هزارتومن باز پرداخت کردم و پیام اومد ۱۰۰تومنی بستانکارم باهمون مصرف ماهانه واسه برج ۱۰تا هشت یازده ۳۲۶۵۰۰۰ تومن اومده قضییه چیه؟؟اگه داشتم که جای خوب مینشیستیم نه خرابه .درضمن سامانه برق من که واسه بازرسی و اعتراض هیچی بالا نمیاره.یعنی کاربیهوده

محبوبه بهروزیان یکشنبه , ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۰۲

سلام اشتراک ۳۶۱۸۸۱ هستم قبض برق مهرو ابان یک میلیون اومد اعتراض نکردم بعدش ۱۰۵هزارتومن باز پرداخت کردم و پیام اومد ۱۰۰تومنی بستانکارم باهمون مصرف ماهانه واسه برج ۱۰تا هشت یازده ۳۲۶۵۰۰۰ تومن اومده قضییه چیه؟؟اگه داشتم که جای خوب مینشیستیم نه خرابه

عباس کاظم زاده دوشنبه , ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

باسلام مشترک ۱۰۵۳—۲۷۱۶برای ما همیشه قبض ۳۰۰ریالی تا ۷۰۰ ریالی میآمد حالا قبض جدید از تاریخ ۱۹/۹/۱۴۰۱تا۱۸/۱۱/۱۴۰۱به مبلغ ۱۰میلیون ریالی اومده یه چیز تعجب آور هست برای کارخانه این مبلغ نمیاد برای پیرمرد پیرزنی اینقدر اومد

ناشناس چهارشنبه , ۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴

مشترک به شماره ۱۰۷۵۳۵ هستم از تاریخ ۲۱ خرداد تا ۲۰ تیر مبلغ ۷۱۰۰۰۰ریال آمده
تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۵۰۰۰ بستانکار شدیم
الان که قبض جدید آمده از تاریخ ۲۱خرداد تا ۱۹مهر و مبلغ ۳۱۷۰۰۰۰ هست ومن در این مورد اعتراض دارم

آخرین اخبار