چاپ کد خبر: 85931
18 خرداد 1401

چگونه جلوی دزدیده شدن گوشی را بگیریم؟

سرقت گوشی 1

اگر شما هم نگران دزدیده شدن گوشی گران‌قیمت خود هستید، این مطلب را از دست ندهید چرا که قصد داریم نکات مهمی را برای جلوگیری از این اتفاق به شما گوشزد کنیم.

این روزها قیمت گوشی‌های هوشمند افزایش چشمگیری پیدا کرده و در نتیجه خرید یک محصول جدید واقعا کار سختی شده است. یک گوشی خوب با کیفیت بالا چیزی بیشتر از ۵۰۰ دلار قیمت دارد که این میزان برای هر کاربری به راحتی بدست نمی‌آید. به همین خاطر باید خیلی خوب از گوشی‌هایی که داریم مراقبت کنیم چون در صورت وجود هر گونه مشکلی، نمی‌توان خیلی ساده یک مدل جدید خریداری کرد. یکی از مشکلاتی که باید در مقابل آن‌ها از گوشی‌های خود به خوبی مراقبت کنیم، دزدیده شدن است.

این روزها تعداد کسانی که با قصد سرقت اموال عمومی در کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌گردند زیاد شده است. اصلا هم نمی‌توان تشخیص داد این افراد چه ویژگی‌ای دارند و چگونه باید از نزدیک شدن به آن‌ها ممانعت کرد. سالانه بسیاری از افراد گوشی‌های خود را به خاطر سرقت از دست می‌دهند و متأسفانه همچنان هم این آمار رو به افزایش است. از آن‌جایی که نمی‌توان راهی برای جمع‌آوری این افراد از خیابان‌ها پیدا کرد، بهتر است در ابتدا خودمان تمام نکات امنیتی را رعایت کنیم تا اگر خدایی نکرده کسی قصد دزدیدن گوشی‌مان را داشت، ناکام بماند.

توجه داشته باشید که یک سری از این اطلاعات مربوط به زمانی است که اگر گوشی شما دزدیده شد، چگونه بتوانید باز هم به اطلاعات خود دسترسی داشته باشید یا محل آن را پیدا کنید و یک سری دیگر هم مربوط به زمانی است که می‌خواهید از به سرقت رفتن خود گوشی جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید این نکات شاید نتوانند ۱۰۰٪ کارآمد باشند اما قطعا به شما کمک خواهند کرد با خیال راحت‌تری در جامعه حضور پیدا کنید. بنابراین این مطلب را از دست ندهید.

۱. گوشی را درون جیب پشت شلوار نگذارید

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد هنوز هم انجام می‌دهند این است که گوشی را درون جیب پشت شلوار می‌گذارند. این روزها گوشی‌های هوشمند اندازه‌ای بزرگ‌تر از ۶ اینچ دارند (معمولا) و به همین خاطر بخشی از آن‌ها همیشه از پشت جیب بیرون می‌ماند و همین موضوع هم سبب می‌شود چشم سارقان به راحتی به گوشی بخورد و زمینه‌ی دزدیده شدن آن فراهم شود.

پیشنهاد می‌شود اگر کت، کاپشن و… دارید که جیب بغل درونی دارد، گوشی را درون آن قرار دهید تا در درجه‌ی نخست، هیچ‌گونه جلب توجهی صورت نگیرد. اگر هم هوا گرم بود و پیراهن بدون جیب پوشیده‌اید، سعی کنید گوشی را درون جیب جلوی شلوار قرار دهید و نه پشت. گوشی که درون این جیب‌ها قرار بگیرد، به راحتی دزدیده نمی‌شود اما اگر درون جیب عقب باشد، شخصی می‌تواند با عبور از کنار شما آن را دزدیده و پا به فرار بگذارد. بنابراین قدم نخست این است که بدانید در چه جایی باید گوشی را قرار دهید.

البته برخی از افراد، خصوصا خانم‌ها، ممکن است لباسی با جیب بلند نداشته باشند. بسیاری از کاربران در این صورت تمایل دارند که گوشی را درون دست خود داشته باشند که این دومین اشتباه بزرگی است که به سارقان فرصت طرح نقشه برای سرقت گوشی را می‌دهد. برخی‌ها هم آن را درون کیف دوشی قرار می‌دهند و با خود به همراه دارند که انجام این کار هم به دلیل اینکه بسیاری افراد ممکن است کیف را هم سرقت کنند، پیشنهاد نمی‌شود. بهترین گزینه، همان جیب بغل لباس است که گوشی را از معرض دید خارج می‌کند.

۲. در خیابان با گوشی کار نکنید

قطعا شما هم دیده‌اید که بسیاری از افراد این روزها هنگامی که در خیابان راه می‌روند، با گوشی کار می‌کنند. این کار نه تنها احتمال سرقت آن را افزایش می‌دهد بلکه حتی ممکن است برای خود فرد هم خطر جانی در پی داشته باشد چون بعضی از افراد بدون توجه به عبور و مرور وسایل نقلیه، همچنان که سرشان در گوشی است وارد خیابان می‌شوند.

وقتی گوشی در دست شما قرار داشته باشد و حواستان به دیدن ویدیو یا پیام دادن به دوستان و آشنایان پرت باشد، اصلا به این موضوع فکر هم نمی‌کنید که شاید کسی در کمین‌تان باشد. بنابراین با خیال راحت گوشی را در دست خود می‌گیرید. غافل از اینکه سارق می‌تواند بدون دردسر آن را از چنگ شما در بیاورد.

سعی کنید تا جایی که امکان دارد، در خیابان با گوشی کار نکنید تا امکان دزدیده شدن گوشی به حداقل برسد. اگر هم ضروری است، به یک دیوار آن هم در جایی نسبتا شلوغ تکیه دهید و هر چند ثانیه یک‌بار سرتان را بالا بیاورید تا اطراف را کاملا زیر نظر داشته باشید. گوشی را هم خیلی محکم در دست داشته باشید تا اگر خدایی نکرده شخصی قصد ربودن آن را داشت، به راحتی نتواند این کار را انجام دهد. اگر امکانش فراهم بود، وارد یک مغازه شوید و بعد از اینکه کار خود را انجام دادید، وارد خیابان شوید. این توصیه‌ها واقعا جدی است و نباید سرسری از آن‌ها عبور کنید. شاید با خود بگویید وارد یک مغازه شدن برای کار کردن با گوشی ممکن است ایده‌ی مسخره‌ای به نظر برسد اما اگر امکانش بود، از انجام آن دریغ نکنید. خصوصا اگر می‌دانید در محله‌ای که زندگی می‌کنید، امکان سرقت گوشی زیاد است.

۳. سعی کنید از هدفون‌های بی‌سیم یا هندزفری برای مکالمه استفاده کنید

اگر جز آن دسته از افرادی هستید که خیلی با گوشی حرف می‌زنند، بهتر است یک هندزفری بی‌سیم برای خود تهیه کنید و گوشی را درون جیب بگذارید. با این کار هم می‌توانید موسیقی گوش دهید و هم زمانی که شخصی با شما تماس گرفت، بدون اینکه نیاز باشد گوشی را از درون جیب خارج کنید، می‌توانید با وی صحبت کنید. بسیار دیده شده افراد مختلف هنگامی که با شخصی مشغول صحبت هستند، گوشی را از دست می‌دهند. بنابراین در درجه‌ی نخست اصلا نگذارید چنین فرصتی برای سارق پیش بیاید که گوشی شما را ببیند و فرصتی برای دزدیده شدن داشته باشد.

۴. در خیابان‌های خلوت و خطرناک نروید

سرقت گوشی 2

اگر مجبور نیستید، هیچوقت در خیابان‌های خلوت شهر که می‌دانید خطرناک است حضور پیدا نکنید. این روزها سرقت اموال عمومی در روز روشن و روبروی مردم صورت می‌گیرد، بنابراین خودتان متوجه باشید که اوضاع چقدر در کوچه و خیابان‌های خلوت، خطرناک است. سعی کنید همیشه گوشی را در شرایطی از جیب خود بیرون بیاورید که خیابان شلوغ باشد و بدانید کسی نمی‌تواند در این شرایط کاری انجام دهد. در غیر این صورت، تا جایی که امکان دارد گوشی را بیرون نیاورید یا اصلا از رفتن به آن خیابان یا کوچه خودداری کنید. این توصیه خصوصا در شب بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

اگر مشغول کار با گوشی هستید و صدای موتور را از پشت سرتان می‌شونید، سعی کنید گوشی را درون جیب خود بگذارید و هرچه سریع‌تر خود را به محلی شلوغ برسانید. گوشی هیچوقت نباید در این شرایط در دست شما قرار داشته باشد چون می‌تواند زمینه را برای ربوده شدن آن فراهم کند.

۵. درون ماشین، شیشه را پایین نکشید

اگر پیاده نیستید و درون ماشین حضور دارید، توصیه می‌شود حتما شیشه‌های ماشین را به اندازه‌ای که دیگر دست کسی واردش نمی‌شود بالا بکشید. بسیار پیش آمده که سارقان از این شرایط سو استفاده کرده و با یک جسم تیز به شخصی که درون ماشین مشغول کار کردن با گوشی است حمله‌ور می‌شوند و گوشی را از چنگش در می‌آورند. بنابراین بهترین توصیه این است که در ابتدا شیشه را بالا کشیده و اگر هم هوا گرم بود، اندکی آن را پایین بیاورید یا کولر را روشن کنید. توجه داشته باشید درون ماشین چون فضا برای واکنش نشان دادن کم است، شما هیچ راهی جز دادن گوشی به سارق ندارید. بنابراین خوب به این مورد دقت کنید.

۶. به هیچ عنوان گوشی را از خود جدا نکنید

سرقت گوشی 3

این مورد آخر خود به چند بخش تقسیم می‌شود. به صورت کلی قرار است بگوییم گوشی نباید از دستان شما فاصله بگیرد. برخی‌ها هنگام کار با عابربانک، گوشی را روی سکو می‌گذارند، هنگام سفارش غذا، گوشی را روی میز می‌گذارند، هنگام خروج شخصی از تاکسی، گوشی را به سمت او نگه می‌دارند، اگر کسی از آن‌ها خواست که با گوشی‌اش تماس بگیرد، به راحتی گوشی را به او می‌دهند و بسیاری موارد دیگر که باعث می‌شود زمینه‌ی دزدیده شدن محصول فراهم شود.

توجه داشته باشید این روزها نمی‌توان به کسی اعتماد کرد. در نتیجه اگر شخصی از شما درخواست کرد گوشی خود را برای چند ثانیه به او قرض بدهید، به هر بهانه‌ای که شده سعی کنید این کار را انجام ندهید. اگر با چیزی مشغول کار هستید، گوشی را روی زمین یا سکو نگذارید، آن را درون جیب قرار داده و حالا به کار خود برسید.

اگر درون تاکسی نشسته‌اید و شخصی می‌خواهد پیاده شود، گوشی را به سمت او نگه ندارید. اگر کسی درون پارک یا جایی خود را به عنوان مأمور جا می‌زند و شما را بازخواست می‌کند، تا زمانی که کارت او را با دقت مورد بررسی قرار نداده‌اید، تن به حرف‌ها و خواسته‌هایش ندهید (برخی از سارقین حتی لباس مأمورین را پوشیده و گوشی را به بهانه‌های مختلف از چنگ افراد نوجوان در می‌آورند) این توصیه‌ها واقعا مهم هستند و حتی اگر با شنیدنشان دود از سرتان بلند می‌شود، بدانید که بسیاری از این شرایط در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد.


حالا می‌پردازیم به کارهایی که باید انجام دهید تا خدایی نکرده در صورت دزدیده شدن گوشی، تا قبل از اینکه سارق بتواند کاری از پیش ببرد، یا بتوانید گوشی را پیدا کنید و یا اینکه اطلاعات مهم درون آن را از دست ندهید.

۱. برای گوشی خود رمز عبور تعیین کنید

سرقت گوشی 1

اگر گوشی جدیدی خریداری کردید، نخستین کاری که قبل از هر کار دیگر باید انجام دهید این است که با بهترین روش امنیتی که در اختیارتان قرار می‌دهد، آن را قفل کنید. اثر انگشت، حسگر تشخیص چهره، پین، الگو و خلاصه هرچه که شد را انتخاب و گوشی خود را قفل کنید. البته که این روزها سارقان خود یک متخصص موبایل هستند و به راحتی می‌توانند ترفنندها این‌چنینی را دور بزنند، اما شما کارهایی را که از دستتان بر می‌آید انجام دهید تا بلکه سارق نتواند کاری از پیش ببرد.

۲. اطمینان حاصل کنید قابلیت Find My Device فعال است

سرقت گوشی 2

بهترین راه برای اینکه گوشی اندروید دزدیده شده را پیدا کنید، استفاده از سرویس Find My Device است. به کمک این سرویس کاربران می‌توانند به راحتی محل گوشی خود را پیدا کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با حساب کاربری خود وارد شوید و گوشی را در منوی نخست مشاهده کنید. به لطف این سرویس می‌توانید مثلا زنگ گوشی را به مدت ۵ دقیقه به صدا در بیاورید. در این حالت صرف نظر از میزان بلندی صدا، گوشی با صدای بلندی زنگ می‌خورد و سارق هم حتما باید وارد گوشی شود تا بتواند آن را خاموش کند.

یک بخش دیگر هم در این سرویس قرار دارد که با نام Secure Device شناخته می‌شود. شما می‌توانید با کمک این قابلیت هم گوشی خود را ردیابی کنید و هم پیامی به سارق یا شخصی که گوشی شما را پیدا کرده ارسال کنید. هرچند ارسال پیام برای سارق فقط موجبات شادی او را فراهم می‌کند و نه چیز دیگری.

مهم‌ترین و بهترین قابلیت سرویس Find My Device، قابلیت Erase Device است که به شما اجازه می‌دهد از راه دور، هر آنچه که درون گوشی دارید را پاک کنید تا سارق نتواند به اطلاعات شخصی و مهم شما دسترسی پیدا کند. با این کار، حتی اگر گوشی را پیدا کردید هم باید تمام تنظیمات را از ابتدا انجام دهید چون گوشی کاملا خالی می‌شود؛ گویا به تنظیمات کارخانه بازگشته است.

۳. از اطلاعات مهم درون گوشی پشتیبان بگیرید

سرقت گوشی 3

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توانید انجام دهید تا در صورت به سرقت رفتن گوشی، حداقل به اطلاعات مهم خود دسترسی داشته باشید این است که با وارد کردن یک حساب کاربری نظیر گوگل، از اطلاعات خود فایل پشتیبان تهیه کنید. این کار به صورت کلی هم پیشنهاد می‌شود چون اطلاعات مهم و ضروری شاید یک موقع از درون گوشی پاک شوند. آن وقت است که فایل پشتیبان می‌تواند شما را نجات دهد.

سرویس‌هایی نظیر گوگل فوتوز می‌توانند از تصاویر و ویدیوهای شما پشتیبان‌گیری کنند، گوگل درایو می‌تواند از سایر فایل‌های شما فایل پشتیبان تهیه کند و اگر هم اصلا به این سرویس‌ها علاقه‌ای ندارید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های جایگزین نظیر دراپ‌باکس یا آمازون فوتوز استفاده کنید. به صورت کلی هدف این است که روشی را برای تهیه‌ی فایل پشتیبان انتخاب کنید تا اگر اطلاعات مهم‌تان با گوشی از دست رفت، حداقل بتوانید به آن‌ها در سیستمی دیگر دسترسی داشته باشید.

۴. لایه‌ی محافظتی را محکم‌تر کنید

سرقت گوشی 4

در بالا گفتیم که برای گوشی خود رمز عبور در نظر بگیرید. اما در اینجا می‌خواهیم بگوییم علاوه بر رمز عبور، می‌توانید فایل‌های مهم و ضروری خود را هم درون پوشه‌ی امن قرار دهید تا اگر سارقی پیدا شد که اطلاعات درون گوشی شما را بیشتر از خود گوشی بخواهد، نتواند به آن‌ها به راحتی دسترسی پیدا کند.

یکی از بهترین روش‌ها برای محافظت از فایل‌های درون گوشی استفاده از سرویس «پوشه‌ی امن» سامسونگ (Secure Folder) است که به کاربر کمک می‌کند تصاویر، ویدیو یا فایل‌های خود را درون آن قرار دهد و با رمز عبور از آن‌ها مراقبت کند. حتی اپلیکیشن‌ها را هم می‌توان درون پوشه‌ی امن قرار داد. اگر هم از گوشی سامسونگ استفاده نمی‌کنید، می‌توانید از قابلیت Locked Folder گوگل فوتوز استفاده کنید که راهی آسان و بدون دردسر را برای مراقبت از فایل‌هایتان در اختیار شما قرار می‌دهد.

۵. شماره‌ی IMEI گوشی را یادداشت و جعبه‌ی محصول را حتما حفظ کنید

سرقت گوشی 5

اگر بخواهید از طریق قانونی پیگیر گوشی به سرقت رفته‌ی خود باشید، در اختیار داشتن کد IMEI گوشی و همچنین جعبه‌ی آن بسیار ضروری است. این شماره‌های IMEI برای هر گوشی منحصر بفرد هستند و به همین خاطر به محض اینکه گوشی روشن شود می‌توان آن را با استفاده از این کد ردیابی کرد. در بسیاری از گوشی‌های اندرویدی می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات و «درباره‌ی گوشی»، به کد IMEI دسترسی داشته باشید. این کد روی جعبه هم نوشته شده است بنابراین سعی کنید آن را در جای مطمئنی یادداشت کنید. جعبه را هم نیاز دارید تا ثابت کنید گوشی شما هم سرقتی نیست و خودتان آن را تهیه کرده‌اید.

توجه داشته باشید در شرایطی که با سلاح سرد اقدام به سرقت گوشی از شما شد، پیشنهاد می‌شود هیچگونه مقاومتی از خود نشان ندهید چون جان شما بسیار مهم‌تر از یک گوشی است.منبع: How-to-Geek

آیا شما هم روش یا روش‌هایی برای جلوگیری از سرقت گوشی سراغ دارید؟

لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار