چاپ کد خبر: 80658
22 فروردین 1401

چگونه حشرات موذی را با مواد خانگی و بدون سم از خانه دور کنیم؟

برای بسیاری از ما، از بین بردن حشرات خانگی کار بسیار دشواری است. مشاهده حشرات ریز سیاه در خانه بسیار برایمان غیر قابل تحمل است. با نزدیک شدن به فصل‌های گرم، حجم این حشرات زیاد می‌شود. معمولا برای دفع هر حشره روش‌های مخصوصی وجود دارد.

به گزارش اول فارس ، احتمالاً وقتی حشراتی را در خانه خود مشاهده می‌کنید، اولین راه حلی که به ذهنتان می‌رسد این است که به نزدیک‌ترین فروشگاه محل زندگی خود مراجعه کنید و یک حشره کش خریداری کنید. اما آیا می‌دانید که این محصولات معمولاً حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که برای شما و خانواده تان ناسالم هستند و البته برای کره زمین نیز مضر هستند.

با این حال جای نگرانی نیست و خوشبختانه راه حل‌های خانگی معمولی بسیاری وجود دارد که می‌تواند به شما در مقابله با مشکل حشرات خانگی کمک کند. این حشره کش‌های خانگی به راحتی ساخته می‌شوند و می‌توانند به پاک نگه داشتن آپارتمان شما از وجود حشرات کمک کنند. همچنین این راه حل‌ها می‌توانند در هزینه‌های خانوار نیز صرفه جویی کنند و سلامت و ایمنی را برای خانه‌ها به ارمغان بیاورند.

دفع حشرات خانگی با روش خانگی
هزار پا
اغلب مردم از دیدن هزارپای خانگی وحشت دارند. هزار پای خانگی معمولا ۱۵ پا دارد و می‌تواند ۱ تا ۳ پا در ثانیه راه برود و این دلیل غیر ممکن بودن گرفتن آن‌ها را توضیح می‌دهد.
هزار پا
۱-به جای این که هر بار یک هزارپا را بگیرید و در حیاط منزل یا بیرون از خانه رها کنید. آن را با وسیله‌ای بکشید یا زیر پا له کنید. معمولا هزارپا زیاد وارد خانه نمی‌شود، اما موثرترین راه کشتن آن است.

۲- اگر دوست ندارید آن‌ها را لمس کنید از جارو استفاده کنید و در کیسه زباله قرار داده و کیسه را نیز محکم ببندید.

۳- از یک حشره کش یا اسپری مخصوص دفع آفات استفاده کنید. همیشه دستورالعمل‌های سازنده حشره کش‌ها را رعایت کنید و از دسترس کودکان دور نگه دارید.

۴- یک دام چند میلی متری برای گرفتن و از بین بردن هزارپا در خانه خود تنظیم کنید. می‌توانید یک تله نوری خریداری کرده و هزارپا را به دام بیاندازید. چون این حشرات جذب نور می‌شوند و راحتتر به دام می‌افتند.

کک
آیا می‌دانستید کک‌ها با آن اندازه کوچک شان می‌توانند تا فاصله بسیار زیادی بپرند. اگر یک انسان با اندازه متوسط توانایی پرش کک را داشت، می‌توانست تا ۹۰ متر به جلو و ۴۹ متر به سمت بالا بپرد. دلیل اصلی این که کک را یک موجود موذی می‌نامیم این است که بدن را می‌گزد.
کک
گزش کک در بدن انسان کمتر رخ می‌دهد و بیشتر اوقات بدن حیوان را می‌گزند. گزش کک در مقایسه با گزش زنبور چندان دردناک نیست، اما خودتان متوجه درد آن می‌شوید. در اینجا هم مانند گزش حشرات دیگر، خارش و تورم در محل گزش ایجاد می‌شود. گرچه بیماری ناشی از گزش کک کمتر رخ می‌دهد، اما کک‌ها به بروز بیماری‌های مختلف منجر می‌شوند.

درمان‌های خانگی از بین بردن کک
خوشبختانه راه‌هایی وجود دارد که با روش‌های خانگی می‌توانید از بروز کک‌ها پیشگیری کرده و از شر آن‌ها خلاص شوید.

۱. مایع ظرفشویی
این روش خانگی مقابله با کک‌ها شامل ساختن یک تله با استفاده از مایع ظرفشویی می باشد. تمام کاری که باید بکنید این است که یک بشقاب یا کاسه را با ترکیبی از آب گرم و مایع ظرفشویی پر کرده و در اتاق‌های که کک‌ها بیشترین فعالیت را در آن دارند بگذارید.

محلول آب و مایع ظرفشویی مثل چسب عمل می‌کند و به خاطرچسبندگی بالا کک‌ها را به دام می‌اندازد. باید این روش را هر روز با یک تله جدید و تازه تکرار کنید.

اگر می‌خواهید این روش خانگی واقعا جواب بدهد، باید شب هنگام انجامش دهید. دلیل اینکه کک‌ها موجوداتی شب رو هستند. گفته می‌شود که قرار دادن یک شمع در کنار ظرف حاوی ترکیب به این روش طبیعی بیشتر کمک می‌کند، اما توصیه نمی‌کنیم این کار را بکنید، چون رها کردن یک شمع روشن بدون هیچ حفاظی می‌تواند خطر آتش سوزی داشته باشد.

۲. اسپری گیاهی ضد کک
روش‌های خانگی فوری اغلب دربردارنده استفاده از یک اسپری طبیعی ضد کک هستند تا کلک کک‌ها از خانه کنده شود. این روش طبیعی از محصولات غیر سمی که در خانه پیدا می‌شوند بهره گرفته و برای استفاده در حضور کودکان و حیوانات خانگی بی خطراست.

با ترکیب ۴ لیتر سرکه، ۲ لیتر آب، نیم لیتر آبلیمو، و ۲۵۰ میلی لیتر عرق نارون کوهی  در یک بطری بزرگ اسپری ضد کک بسازید. قبل از اسپری کردن خانه باید ابتدا همه جا را حسابی جاروبرقی بکشید و محتویات را در یک سطل آشغال بیرون از خانه تخلیه کنید. سپس همه رختخواب‌ها و کوسن‌هایی که ممکن است آلوده به کک شده باشد را بشویید. وقتی این کار‌ها انجام شد، روش طبیعی را پیاده کرده و فرش و مبلمان و تختخواب حیوان خانگی و پرده و کفپوش و خلاصه همه جای خانه را اسپری کنید.
جوش شیرین
۳. جوش شیرین
اگر در به در به دنبال راهی برای خلاصی از شر کک‌ها هستید، بدانید که یکی از موثرترین روش‌های خانگی همان جاروبرقی کشیدن است. این روش با جدا کردن آن‌ها از الیاف فرش و مبلمان کلکشان را می‌کند. با این حالت، با استفاده از جوش شیرین به یک روش خاص می‌توانید اثربخشی این روش را حتی بیشتر کنید.

برای اینکه این روش خانگی خوب عمل کند، روی فرش و مبلمان جوش شیرین بریزید، یک شت زبر بردارید و روی الیاف بکشید. بعد کاملا همه جا را جاروبرقی بکشید و محتویات کیسه جاروبرقی را در یک کیسه پلاستیکی بریزید و در سطل زباله بیرون از خانه بیندازید.

۴. نمک
نمک هم درست مثل جوش شیرین در کنار جاروبرقی یک روش طبیعی خانگی برای مبارزه با کک هاست. نمک مثل یک عامل از بین برنده رطوبت عمل کرده و به نابودی کک‌های بالغ کمک می‌کند.

برای استفاده از این روش کمی نمک بردارید (بهتر است کاملا ساییده باشد)، و همه جا روی فرش‌های همه اتاق‌ها بپاشید. بگذارید نمک ۱-۲ روز بماند، بعد جاروبرقی بکشید و محتویات کیسه جاروبرقی را در یک کیسه بیرون از خانه بریزید.

۵. اسپری لیمو‌
می‌توان به روش‌های بسیاری از لیمو در خانه استفاده کرد، اما این ماده علاوه بر اینکه راه حل خوبی برای از بین بردن جای نیش زنبور است، یک روش خانگی طبیعی برای مقابله با کک‌ها هم می‌باشد.

مبارزه با این روش خانگی طبیعی متشکل از ساخت یک اسپری لیمو و زدن آن به مبلمان آلوده است. برای ساخت این اسپری لیمو ابتدا یک لیمو را برش‌های نازک بزنید و به دو و نیم پیمانه آب اضافه اش کنید و بگذارید به جوش بیاید. صبر کنید این ترکیب از شب تا صبح بماند سپس در یک بطری اسپری دار بریزید. روز بعد محلول را برداشته و به همه قسمت‌های آلوده خانه اسپری کنید- مثل مبل، رختخواب حیوان خانگی، صندلی‌ها و غیره. کاری نکنید وسایل خیس بخورند، فقط باید کمی نمدار شوند.

عنکبوت
عنکبوت‌ها اغلب در جستجوی غذا و گرما وارد خانه می‌شوند. ما همه می‌دانیم که آن‌ها شکارشان را صید می‌کنند، که این می‌تواند برای ما مفید واقع شود، اما آیا واقعا دلتان می‌خواهید که خانه را با عنکبوت‌ها تقسیم کنید؟ می‌توانید با کمی غذا و فنون مختلفی از آن‌ها خلاص شوید.
عنکبوت
برای برداشتن تار عنکبوت نیز روش دیگری توصیه می‌کنیم:از سقف یک جوراب را به سر یک چوب قرار دهید و بانوار چسب آن را محکم کنید و سقف را تمیز کنید برای تمیزکردن زیر یخچال هم از این روش استفاده می‌کنیم.

مگس
باوجود انواع مختلف مگس‌ها، همه‌ی آن‌ها وقتی وارد خانه شوند، آزاردهنده هستند. مگس‌ها نه تنها رنج آور هستند، بلکه می‌توانند حامل بیماری باشند و سلامت ما را به خطر بیندازند؛ بنابراین اگر دائما تجربه مگس‌های آزاردهنده را داشتید، وقتش است که خانه تان را عاری از وجود آن‌ها کنید.

سرکه سیب را حرارت دهید و آن را در یک شیشه نگهداری کنید یک قیف را در دهانه شیشه بگذارید و آن را در جایی (فضایی) که معمولا مگس‌ها جمع می‌شوند بگذارید، ظرف چند ساعت ملاحظه می‌کنید که آن‌ها به دام می‌افتند. همچنین می‌توانید سرکه سیب را به صورت مستقیم روی این آفات آسپری کنید.

می‌توانید مقداری جوش شیرین با روغن را در محل‌هایی در خانه گذاشته و بعد از ۱۵ دقیقه آن‌ها را به همراه مگس‌هایی که جذب آن شده و مرده اند را کاملاً از سطوح پاک کنید. جوش شیرین رطوبت را جذب کرده و اولین چیزی است که باعث جذب شدن مگس‌ها به خود می‌شود. البته که روغن‌ها هم در تشدید این فرآیند مؤثر هستند.

اسپری خانگی برای دفع مگس
با ترکیبی از برخی مواد خانگی، می‌توانید مگس‌ها را دفع کنید. یکی از این ترکیب‌ها به شرح زیر است:

چهار فنجان سرکه را با ۲۰ قطره اسانس رزماری، ۲۰ قطره اسانس ریحان و۲۰ قطره عرق یا اسانس نعنا مخلوط کنید.
به این ترکیب دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا کانولا و یک قاشق مایع ظرف‌شویی اضافه کنید.
مواد را به خوبی مخلوط کنید و در ظرف اسپری بریزید.
موریانه
موریانه
موریانه‌ها می‌توانند مسبب آسیب‌های جدی به خانه شما شوند. این حشرات آفت‌های خاصی هستند وخلاص شدن از آن‌ها کار سختی نیست. اگر تا به حال این موجودات جونده‌ چوب، یا نشانه‌های فعالیت آن‌ها دیده باشید، خیلی مهم است که یک راه سریعی برای دفع آن‌ها پیدا کنید.

برای دفع موریانه پرمتروین و یا پودر آرسنیک توصیه می‌شود؛ با استفاده از این دو ماده شیمیایی می‌توانید فورا نتیجه بگیرید و از شر موریانه‌ها خلاص شوید. اگر موریانه از این مواد شیمیایی تغذیه نماید، فورا از بین خواهد رفت و تضمینی می‌توانید از این دارو‌ها استفاده نمایید.

مگس‌های سفید
یا سفید بالک علاوه بر رفتن در دهان و چشم، آسیب‌های دیگری نیز ممکن است وارد کنند. وجود این مگس‌های سفید یا سفید بالک در خانه باعث آسیب رساندن به گیاهان می‌شود.

همچنین به دلیل آنکه این حشرات بسیار ریز هستند می‌توانند از طریق مجاری تنفسی وارد دستگاه تنفسی و ریه انسان شوند و در نتیجه زمینه ساز بروز عفونت و بیماری‌های تنفسی در شش‌ها شوند که یک مشکل بسیار جدی خواهد بود. علاوه بر آن مگس‌ها می‌توانند ناقل ویروس‌های بیماری زا باشند بیماری‌ها را در سطح شهر گسترش دهند.

یکی از بهترین روش‌ها برای نابودی این حشرات موزی استفاده از کفشدوزک‌ها است.

اگر در محیط خانه نمی‌توانید از کفشدوزک‌ها استفاده کنید می‌توانید از طریق سمپاشی آن‌ها را از بین ببرید.
مگس‌های سفید
اگر مگس‌های سفید وارد منزل شده باشند یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل آن‌ها استفاده از صابون‌های ضد مگس است.

می‌توانید اسپری طبیعی را خودتان با استفاده از یک سیر کامل، یک پیاز و یک قاشق چای خوری فلفل کاین تهیه کنید. کافیست تمام مواد را در مخلوط کن ریخته تا به شکل خمیر در بیاید. سپس با استفاده از صافی آب آن را جدا کرده و با مایع ظرفشویی مخلوط کنید. می‌توانید از این اسپری برای تمیزی کل سطوح و یا اسپری بر روی گیاهان خانه استفاده کنید.

مورچه‌ها
برای خیلی از ما، مورچه‌ها بزرگ‌ترین جانور مزاحم هستند. به محض اینکه هوا گرم می‌شود، این حشرات کوچک از مخفیگاه‌های خود بیرون زدن و در فضای زندگی ما پدیدار می‌شوند. اگر شما یک یا دو عدد از این مورچه‌ها را در منزل خود دیده و آن‌ها را بکشید، می‌دانید که وقتی در جایی یک مورچه را ببینید، قطعاً تعداد بسیار بیشتری هم وجود دارند.
مورچه‌ها
استفاده عصاره اصلی روغن دارچین راه حلی ساده، امن و غیر سمی برای خلاص شدن از این موضع است. مخلوطی از چهار یا پنج قطره از روغن دارچین را با ۲۴۰ میلی لیتر آب را در ظرفی مخلوط کرده و آن را در مناطقی از خانه تان که مورچه‌های در آن دیده شده اند، اسپری کنید.

عصاره اصلی روغن دارچین به خوبی برای این منظور کار می‌کند، چرا که باعث تداخل در سیستم عصبی مورچه‌ها شده و آن‌ها نمی‌توانند با استفاده از فرومون‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. فرومون‌ها تنها راه اصلی ارتباط بین مورچه‌ها با هم است و به وسیله آن محل‌های وجود غذا، خطر و… را به یکدیگر منتقل کرده و اطلاع می‌دهند. وقتی یکبار این اتفاق برای مورچه بیفتند، این مورچه با سراسیمگی گریخته و محل جدیدی را برای پیدا کردن غذا در نظر می‌گیرد.

راه دیگری که با آن می‌توانید از مورچه‌های خانه تان خلاص شوید، ساختن مخلوطی ساده توسط خود شماست که محتویات آن در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند.

برای ساخت این محلول می‌توانید مقداری آب با شکر و اسید بوریک را مخلوط و داخل مایکروویو گرم کرده، سپس به خوبی تکان داده تا کاملاً حل شوند. بعد از آن مقداری گلوله پنبه‌ای را داخل آن فرو کرده و آ نها را در روی کاغذی در محل‌هایی که مورچه‌ها را دیده اید بگذارید.

چند روزی طول می‌کشد تا تمامی کلونی مورچه‌ها مسموم شوند. هر مورچه‌ای که مسموم شود دیگر در خانه شما دیده نخواهد شد. نقشی که شکر در این محلول دارد این است که باعث جذب مورچه‌ها برای خوردن سم می‌شود.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده مورچه‌ها هم بوی سرکه سفید را دوست ندارند.

محلولی با نسبت‌های مساوی از آب و سرکه سفید را در محل‌هایی که مورچه‌ها و سایر حشرات را دیده اید، اسپری کنید. حتی می‌توانید با آن کف و زیر و روی کانتر آشپزخانه را پاک کنید. با این تمیزکاری هم درخشندگی بیشتری به وسایل خود داده اید و آن‌ها را پاکیزه کرده اید و هم از شر حشرات خانگی خلاص شده اید.
مورچه
تحقیقات نشان داده است که قهوه می‌تواند رد بویی که مورچه‌ها بر روی زمین برای پیدا کردن مسیر به جای می‌گذارند را از بین برده و در نهایت راهی جای دیگری غیر از مسیر‌های دراری قهوه می‌شوند. می‌توانید سالی یکبار این عمل را انجام داده و آن‌ها را در محل ترددشان بگذارید تا در نهایت تمامی راه‌های نفوذ آن‌ها را به داخل منزل تان ببندید.

برای دفع مورچه‌ها از فلفل استفاده کنید؛ فلفل قرمز و سیاه مثل دارچین مورچه‌ها را از بین می‌برند فلفل ها را در مسیر مورچه‌ها بپاشید محققان بر این باورند فلفل قرمز موثرتر از فلفل سیاه در کشتن مورچه‌ها است، اما مراقب باشید وقتی از فلفل استفاده می کنید نفس نکشید.

از بین بردن حشرات ریز سیاه 
این حشرات بیشتر در محیطی که مرطوب باشد به وجود می‌آیند مانند اطراف گل و گیاهان و در سرویس‌های بهداشتی.

استفاده از چسب زرد آن‌ها را در نقاط متفاوت نصب کنید تا پشه‌ها به آن‌ها بچسبند. استفاده از حشره کش‌ها باعث کشتن این حشرات می‌شود دقت کنید حشره کش را زمان خروج از خانه بزنید.
حشرا سیاه
روش‌های از بین بردن پشه ریز گلدان
روی دستمال کاغذی پیف پاف بزنید و دستمال را روی خاک گلدان بگذارید. به مدت دو هفته هر روز دستمال را پیف پاف بزنید.

به مدت چند روز آب به گلدان‌ها را ندید و روزی یکی دو بار خاک گلدان‌ها را جابجا کنید تا هوا بکشد. چون طول عمر و تولید پشه‌های گلدان ۵ روز است.

ریختن رنده پوست لیمو بر روی خاک گلدان.

آبیاری زیاد باعث می‌شود گلدان‌ها پشه بزند! فواصل آبیاری را بیشتر کنید. رطوبت خاک باعث زاد و ولد بیشترشان می‌شود.

از بین بردن پشه 
پشه‌ها وقتی که به خانه تان هجوم می‌آورند می توانند به طور ویژه ثابت کنند که تا چه حد می شود آزاردهنده باشند. پشه‌ها عمر کوتاهی دارند، بنابراین اگر فرصت زاد و ولد را از آن‌ها بگیرید، آن‌ها دیگر مشکل ساز نخواهند بود. در حالی که پشه‌ها لزوما میوه یا سبزیجات فاسد نمی خورند، اما در اطراف زباله‌ها پرسه می زنند.

پشه

برای نا امید کردنشان، زباله‌های خود را به خوبی گره زده و بسته بندی کنید بنابراین هیچ پشه یا حشره‌ای در اطراف زباله هایتان پیدا نخواهد شد.

برای دفع آن‌ها ۲۵ قطره روغن اسطوخودوس را با یک چهارم فنجان سرکه سیب مخلوط کنید و آن را روی پوست یا لباس‌های خود اسپری کنید تا حشرات از شما دور بمانند. اگر با بوی سرکه مشکل دارید، می‌توانید از آب به جای آن استفاده کنید.

پرتقال برای دفع پشه!
پشه‌ها از بوی پرتقال فراری هستند. برای دور کردن پشه‌ها از اتاق خود می‌توانید از پره‌های پوست پرتقال استفاده کنید و یا شمع‌هایی با اسانس پرتقال روشن کنید.

کنه
متخصصان کنه می گویند به منظور جلوگیری از کنه روی شما و خانه تان، میتوانید از سموم موجود در داروخانه‌ها استفاده کنید.
کنه
ساس
قبل از اینکه بتوان کاری برای جلوگیری از گزیدن این حشره کرد، باید آن‌ها و جایی که ممکن است در آنجا پنهان شده باشد را تشخیص دهید. ساس‌ها بدنی کوچک، صاف، و بیضی شکل دارند آن‌ها بدون پر و قهوه‌ای رنگ هستند. آن‌ها را در تشک، چهارچوب تخت، تخت خواب و لوازم آن، اسباب و وسایل، فرش، پایه‌ها، و حتی در بهم ریختگی‌های اتاق می شود پیدا کرد.

اگر قبلا توسط این حشرات گزیده شده اید، این روش‌ها را امتحان کنید و با الکل وارد عمل شوید؛ این مایع نه تنها به عنوان یک دافع ساس عمل می‌کند بلکه آن‌ها را با حل کردن سلول‌ها می‌کشد پس کافیست مقداری به محل مورد نظر اسپری کنید.
ساس
سوسک
به دام انداختن و تعقیب سوسک‌ها کار دشواری است. با این حال آن‌ها ضعیف هستند، جایگاه آن‌ها در مکان‌های پر و غنی از غذا است. برای پیشگیری، هیچ جایی برای پنهان شدن سوسک‌ها باقی نگذارید.
سوسک

مهم‌تر از همه هر گونه زباله یا مواد غیر ضروری را از منزل خود حذف کنید. این شامل دسته‌هایی مقوا، مجلات و روزنامه‌ها هم می شود چرا که سوسک‌ها عاشق این مواد هستند علاوه بر این می‌توانید از پیاز و جوش شیرین استفاده کنید به این صورت که ابتدا پیاز را خردکنید و جوش شیرین روی آن بریزید خوب ترکیب کرده و گوشه‌ منزل قرار دهید. سوسک‌های پنهان در گوشه کنار خانه بیرون آمده و خود به خود کشته می‌شوند.

با رعایت بهداشت و نظافت، می‌توانیم خانه خود را برای حیوانات و حشرات موذی به یک محیط نامناسب تبدیل کنیم. برای این کار کافی است از انباشته شدن زباله‌ها و خرده‌غذا‌ها در خانه جلوگیری کنیم.

از بین بردن سوسک‌ها با نفت
سوسک‌ها به محیط‌های تاریک و گرم علاقه دارند. به همین دلیل تجمع آن‌ها در چاه‌ها، کابینت‌های آشپزخانه و زیر تخت‌ها بیشتر است. یک روش سنتی برای از بین بردن سوسک‌های داخل چاه، استفاده از نفت است. از قدیم برای از بین بردن سوسک‌ها، داخل چاه نفت می‌ریختند.

برای این کار مقداری نفت را درون چاه بریزید و سرپوش آن را محکم ببندید. به این ترتیب سوسک‌های داخل چاه از بین می‌روند.

به دام انداختن حشرات با مواد شیرین
چنان که می‌دانید حشرات، به خصوص سوسک و مگس به مواد غذایی شیرین علاقه دارند. شما می‌توانید با مقداری شکر و آب یک شیره چسبناک شیرین تهیه کنید و آن را داخل یک بطری بریزید. بطری را زیر کابینت‌های آشپزخانه قرار دهید. پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که سوسک‌ها به طمع شیرینی وارد بطری می‌شوند و در آن گیر می‌افتند.

دفع حشرات با اسپری گل جعفری
با استفاده از این گل بسیار زیبا، می‌توانید یک اسپری تهیه کنید که بسیاری حشرات مانند سوسک قرمز، شب‌پره و آفت‌های برگ‌خوار را دفع می‌کند. برای تهیه اسپری گل جعفری به روش زیر عمل کنید:

به اندازه یک فنجان از ساقه، برگ و گل جعفری را با دو فنجان آب توسط مخلوط‌کن میکس کنید.
مخلوط به دست آمده را یک شبانه‌روز کنار بگذارید.
مخلوط را درون یک شیشه بریزید و به آن شش لیوان آب و یک چهارم قاشق چایخوری صابون مایع اضافه کنید.
مخلوط را چند روز در شیشه نگهداری کنید و روزی چند بار شیشه را تکان دهید.
در نهایت مایع را داخل ظرف مناسب بریزید و در محل رفت و آمد حشرات اسپری کنید.

دفع حشرات با اسطوخودوس
این گیاه خوش‌بو از قدیم به عنوان یک درمان طبیعی برای از بین بردن میکروب و عفونت استفاده می‌شده و اثرات آن در از بین بردن حشرات نیز به اثبات رسیده است. برای استفاده از مزایای اسطوخودوس روش‌های متعددی وجود دارد:

گل خشک اسطوخودوس را در کیسه‌های توری کوچک بریزید و در اطراف خانه قرار دهید. عطر خوب اسطوخودوس در خانه می‌پیچد و حشرات موذی را فراری می‌دهد.
داخل یک بطری کمی صابون و ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس بریزید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید. سپس بدن خود را با این محلول بشویید. این کار موجب می‌شود حشرات از نزدیک شدن به بدن شما اجتناب کنند.
با روشن کردن شمع‌های معطری که اسانس اسطوخودوس دارند، می‌توانید حشرات موذی را فراری دهید.

آشپزخانه
چطور یک خانه عاری از حیوانات موذی داشته باشیم؟
با رعایت بهداشت و نظافت، می‌توانیم خانه خود را برای حیوانات و حشرات موذی به یک محیط نامناسب تبدیل کنیم. برای این کار کافی است از انباشته شدن زباله‌ها و خرده‌غذا‌ها در خانه جلوگیری کنیم.

درزگیری در و پنجره
این اطلاعات جدیدی نیست که درزگیر‌های خانه و عیاق‌های آن با گذشت زمان دچار ترک شده و خاصیت خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین این عدم کارکرد و ضعف آن‌ها باعث می‌شود تا حشرات و سایر چیز‌هایی که خارج از خانه هستند و از ورودشان به خانه جلوگیری می‌شده است، اکنون به داخل خانه راه یابند.

متخصصان بهداشت خانه و خانه داری می‌گویند که در هر اتاق و فضایی که پنجره‌ای دارد رفته و تمامی درز‌ها و محفوظ کننده‌های آن‌ها را بررسی کنید. برای تعمیراتی دم دست می‌توانید از خمیر‌های درزگیر برای محبوس نگه داشتن درز‌ها استفاده کنید که عموماً این خمیر‌ها می‌توانند باعث حل مشکلاتی اصلی در این رابطه شوند. این کار همچنین باعث هدر رفتن کمتر گرما در فصول سردتر می‌شود.

نظافت بیشتر آشپزخانه
همه ما به خوبی می‌دانیم که برای داشتن غذایی سالم و سلامت، پخت غذا باید در آشپزخانه‌ای تمیز و پاک انجام شود. اما آخرین باری که زیر ظرفشویی، کابینت‌ها و جا‌هایی که دور از دسترس هستند را تمیز کرده اید، چه موقعی بوده است؟ به نظر من گاهی برای تأمین امنیت بیشتر در منزل، باید این مکان‌ها را تمیز نگه داشت.

اما متخصصان خانه داری تأکید می‌کنند که تمیز کردن آن محل‌ها را به عنوان سرگرمی و مشغولیتی دائمی در منزل در نظر بگیرید. ممکن است به خاطر سختی و سنگینی خیلی از این وسایل، نخواهید که زیر و اطرافشان را تمیز کنید؛ اما عدم رعایت بهداشت منزل بدین معنی است که باقی مانده غذا‌ها و خورده‌هایی که در اطراف وجود دارند می‌توانند برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها حشرات را تغذیه کنند.

اهمیت سطل زباله
همه ما می‌دانیم که مواد داخل سطل زباله به سرعت می‌تواند فاسد شده و باعث ایجاد آلودگی در فضا شود، اما اکثر ما اغلب صبر می‌کنیم تا پر شده و شیرابه فاضلاب در آن جاری شود تا آن را برای خالی کردن آماده کنیم.

هیچکدام از ما نمی‌خواهیم که سطل زباله‌ای کثیف و جرم گرفته باعث شود تا حشرات برای یافتن غذا و محلی برای تخم گذاری تحریک شوند. با گذشت زمان سطل‌های زباله جرم گرفته و غذا‌های مانده در آن با فاسد شدن باعث تحریک مگس‌ها و جذب آن‌ها می‌شود. سطل زباله خود را دائم با استفاده از مواد پاک کننده تمیز کنید و اجازه ندهید که هیچ چیزی در آن برای مدتی طولانی باقی بماند.

چراکه این باقی مانده باعث جذب و محلی مناسب برای حشرات خواهد شد. نکته دیگر اینکه هر سطل زباله مانند هر وسیله دیگری دارای عمر مفیدی برای استفاده است و می‌توان با استفاده از تمیزکاری آن با آب گرم و بوراکس عمر آن را اندکی بیشتر کرده و البته که سطل زباله‌ای تمیزتر داشته باشیم.

فعال باشید
حشرات معمولاً بنا به دلایلی آفت محسوب می‌شوند و از جمله آن‌ها این است که این حشرات واقعاً در محل سکونت ما آزار دهنده هستند. اما بر اساس توصیه‌های متخصصین بهداشت و حشرات، با دیدن یک حشره احتیاجی به ترس عصبی و برداشتن یک ظرف بزرگ سم برای پاک کردن خانه نیست. مطمئناً که ما گاهی اوقات نیاز به درخواست کمک از حرفه ای‌ها داریم، اما خیلی از کار‌های کوچک‌تر را می‌توانیم خودمان انجام دهیم.

همه جا را تمیز نگه داریم و از هرج و مرج و شلوغی در خانه جلوگیری کنیم، درز‌های خراب شده را تعمیر کنیم و سپس می‌توانیم با بروز هر نشانه اولیه‌ای از وجود مشکل، به راحتی از آن جلوگیری کنیم و در نتیجه می‌توانیم لذت بیشتری را از این فصل گرم و خوشایند سال در پیش داشته باشیم و همچنین حشرات را هم از محل زندگی مان دور نگه داریم.

حشرات و حیوانات موذی ممکن است در همه خانه‌ها دیده شوند به همین دلیل باید از ورود و رشد و تولید مثل آن‌ها جلوگیری شود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار