چاپ کد خبر: 33340
7 مرداد 1399

چگونه زردی دندان را از بین ببریم؟ + راه حل‌های خانگی

اگه به فکر برطرف کردن زردی دندان هاتون هستید و تمایل دارید اینکار رو با ترکیبات طبیعی و روش‎های خونگی انجام بدید، حتما این بخش از زیبامون رو مطالعه کنید.

بهترین روش های رفع زردی دندان ها در خانه با ترکیبات طبیعی

تغییر در رنگ دندان و زرد شدن دندانها یکی از اتفاقاتی هست که معمولا به تدریج اتفاق میافته و باعث میشه تا رنگ سفید و درخشان دندان ها زرد و کدر بشه. علاوه بر این افزایش سن هم در زرد و تیره شدن دندان‌ها موثره، زیرا با افزایش سن، مینای بیرونی دندان به تدریج از بین میره و عاج زرد رنگی که در زیر آن قرار داره نمایان میشه و همین موضوع دلیلی بر زرد شدن دندانهاست. 

اگر به دنبال روش‌های موثر و خانگی برای سفید کردن دندان و از بین بردن زردی دندانها هستید، باید بهتون بگیم که روش‌های بسیار زیاد و متعددی برای این موضوع وجود داره اما باید در استفاده از هر کدام از این روش های خانگی، بسیار با احتیاط عمل کنید. زیرا استفاده نادرست یا بیش از حد از این روشها میتونه به مینای دندان آسیب وارد کنه و دندانها رو در معرض ابتلا به حساسیت یا ایجاد حفره قرار بده.

در ادامه با ما همراه باشید و با بهترین روش‌های خانگی و ترکیبات طبیعی برای از بین بردن زردی دندانها بیشتر آشنا بشید.

چگونه زردی دندان را از بین ببریم؟ + راه حل‌های خانگی

رفع زردی دندان با جوش شیرین و هیدروژن پراکسید (hydrogen peroxide)

استفاده از خمیردندانهای حاوی جوش شیرین و هیدروژن پراکسید، یکی از روش‌های خانگی و ساده برای رفع زردی دندانها هست و کمک میکنه تا دندانهایی سفید و درخشان داشته باشید. 

شما میتونید ترکیبی از ۱ قاشق جوش شیرین و ۲ قاشق پراکسید هیدروژن درست کنید. این ترکیب حالت خمیری داره و میتونید به عنوان خمیر دنداون استفاده کرده و دندونهاتون رو با این ترکیب خانگی مسواک بزنید. این روش خانگی برای رفع زردی دندان کاملا موثر و بی خطر هست و میتونید هر روز استفاده کنید اما باید به یاد داشته باشید که بعد از مسواک زدن دهان و دندانها رو خیلی خوب و کامل آبکشی کنید.

جوش شیرین برای رفع زردی دندان

از بین بردن زردی دندان بر اثر سیگار با سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب به مقدار خیلی کم هم میتونه تاثیر خوبی در از بین بردن زردی دندان و همچنین سفید کردن دندانها داشته باشه. برای استفاده از این روش باید ۱ قاشق سرکه سیب رو با ۲۰ قاشق آب مخلوط کنید تا یک دهانشویه طبیعی و خانگی داشته باشید. این محلول رو به مدت ۳۰ ثانیه در دهان خود بچرخانید سپس دهان و دندان ها رو با اب بشویید و بعد مسواک بزنید. 

در استفاده از این روش هم نباید زیاده روی نکنید و میتونید هفته ای ۱ الی ۲ بار این دهانشویه خانگی و طبیعی رو مورد استفاده قرار بدید.

سرکه سیب

درمان زردی دندان در منزل با زغال فعال

ذغال فعال (activated charcoal) هم یکی دیگه از ترکیباتی هست که میتونید در خانه برای رفع زردی دندان استفاده کنید. اعتقاد بر این هست که زغال فعال فوق العاده جاذب هست و میتونه رنگدانه‌ها، لکه و زردی دندان رو از بین ببره. علاوه بر این تاثیر خوبی هم در از بین بردن باکتریها و سموم دهان هم داره.

برای استفاده از این روش باید کپسول یا قرص زغال فعال رو از عطاری یا داروخانه تهیه کنید. پودر زغال فعال رو بر روی مسواک بریزید و با حرکات دایره‌ای ملایم، به مدت ۲ دقیقه دندانهاتون رو مسواک بزنید. 

زغال فعال برای رفع زردی دندان

درمان قطعی زردی دندان با روغن نارگیل

کشیدن روغن نارگیل بر روی دندانها هم تاثیر خوبی در از بین رفتن لکه‌های دندان داره و میشه از این روش به عنوان درمان طبیعی زردی دندان یاد کرد. این روش هرگونه پلاک، جرم و باکتری که در دهان وجود داره رو هم از بین میبره و باعث سفید شدن دندانها میشه. 

برای استفاده از این روش باید ۱ تا ۲ قاشق روغن نارگیل طبیعی و ارگانیک رو بر روی دندانها بکشید و در دهان خود بچرخانید؛ اما به هیچ عنوان نباید روغن نارگیل رو ببلعید و اجازه ندید این روغن به پشت گلو برسه.

بعد از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آب دهان رو به همراه روغن نارگیل بیرون بریزید، دهان رو با آب بشویید، یک لیوان آب بخورید و بعد به طور معمول مسواک بزنید.

رفع زردی دندان با روغن نارگیل

برطرف کردن زردی دندان با پوست موز، پرتقال یا لیمو

برخی از افراد معتقدند که اگر پوست موز، پوست پرتقال یا پوست لیمو رو بر روی دندانها بکشید، زردی دندان برطرف میشه و اینکار تاثیر خوبی در سفید شدن دندانها داره. اعتقاد بر این هست که ترکیبی به نام اسید سیتریک در پوست مرکبات وجود داره و این ترکیب میتونه در سفید شدن دندان و برطرف کردن زردی دندانها موثر باشه.

برای استفاده از این روش باید لایه داخلی پوست موز یا پوست مرکبات رو به مدت ۲ دقیقه به آرومی بر روی سطح دندان مالش بدید. بعد از این کار حتما باید دهان رو به خوبی بشویید و مسواک بزنید تا اثربخشی این روش خانگی بهتر و بیشتر  باشه.

سفید کردن دندان با پوست موز

از بین بردن زردی دندان در دندانپزشکی

در دندانپزشکی روشهای تخصصی متعددی وجود داره که میتونید با استفاده از این روشها زردی دندانها رو از بین ببرید و سفیدی و درخشش بیشتری رو برای دندانهای خود ایجاد کنید. برخی از روشهای دندانپزشکی برای از بین بردن زردی دندانها رو در ادامه توضیح دادیم:

بلیچینگ، برای از بین بردن زردی دندان

بلیچینگ در مطب دندانپزشکی یکی از روش‌های غیر تهاجمی و عالی برای جلوگیری از زرد شدن دندان، سفیدی دندان و از بین بردن زردی دندان هست. در این روش، دندانپزشکان از محصولاتی که حاوی پراکسید هیدروژن با غلظت بالا (۲۵ تا ۴۰ درصد) هستند استفاده میکنند.  ترکیبات مورد استفاده در دندانپزشکی برای از بین بردن زردی دندان فوق العاده قوی و موثر هستند و خیلی سریع و راحت باعث سفیدی دندان میشن. علاوه بر این ممکنه از گرما و حرارت هم برای اثربخشی بیشتر این ترکیبات استفاده بشه تا روند سفید شدن و بلیچینگ دندان سریعتر انجام بگیره. 

بلیچینگ دندان

جرم گیری دندان در مطب دندانپزشکی

گاهی اوقات علت زرد شدن دندانها، تجمع جرم پلاک در لابه لای دندان هاست و ممکنه با یک جلسه جرم گیری دندان توسط دندانپزشک از بین بره و باعث بشه تا دوباره دندانهایی سفید و درخشان داشته باشید. در روش جرم گیری، تمام پلاکهای موجود در لابه لای دندانها از بین میره و همین کار ساده میتونه رنگ دندانها رو روشن تر کنه و زردی دندان رو از بین ببره.

جرم گیری دندان

برطرف کردن زردی دندان با لیزر

لیزر کردن دندان هم یکی دیگه از روشهاید ندانپزشکی برای رفع زردی دندان هست و کمک میکنه تا دندانهایی فوق العاده سفید داشته باشید. این روش درمانی فوقالعاده سریع هست و باعث میشه تا در مدت زمان خیلی کوتاهی، دندانهای سفید داشته باشید.

در این روش، یک ژل سفید کننده توسط دندانپزشک روی دندانها زده میشه که در اثر برخودر لیزر با آن فعال میشه، زردی دندانها رو از بین میبره و تاثیر خوبی در سفد و درخشان شدن دندانها داره.

رفع زردی دندان با لیزر

استفاده از روکش یا ونیر برای سفید شدن دندانها

گاهی اوقات ممکنه هیچکدام از روشهای خانگی و دندانپزشکی بر روی از بین رفتن زردی دندان موثر نباشند. در این مواقع میتونید از روکش دندان یا ونیر استفاده کنید. روکش‌های دندانی نه تنها باعث ایجاد تغییر در شکل و اندازه دندانها میشن بلکه تاثیر خیلی خوبی هم در سفید و یکرنگ شدن دندانهای زرد هم خواهند داشت.

این روکشها معمولا از جنس پرسلن یا رزین هستند، متناسب با شکل و ظاهر طبیعی دندانها طراحی میشن و تاثیر خوبی در پوشش دندانها و ایجاد ظاهر یکدست، سفید و درخشان برای دندانها دارند. در این روش، دندانپزشک، رنگ روکش دندان رو مطابق با رنگ مورد نظر شما انتخاب میکنه تا زردی و تیرگی دندانها رو با این روش پوشش بده.

ونیر دندان

دلایل زرد شدن دندان‌ها

عوامل زیادی وجود دارند که باعث زرد شدن دندانها میشن که از این بین میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • استفاده از غذاها و نوشیدنیهای رنگدار مثل چای، قهوه، زغال اخته و غیره
  • استفاده از رژیم غذایی پر از کربوهیدرات ساده و قند
  • کشیدن سیگار و قلیان
  • عوارض جانبی داروهای خاص و دهانشویه
  • افزایش سن
  • عوامل ژنتیکی
  • زخم و آسیبهای دهان
  • مصرف بیش از حد فلوراید
  • مراقبت ضعیف از دندانها و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان
  • خشکی مزمن دهان و یا کمبود بزاق دهان

زرد شدن دندان

سخن آخر

روش‌های بسیار زیادی وجود داره که به شما کمک میکنه تا در خانه و با استفاده از ترکیبات ساده، زردی دندان ها رو از بین ببرید و دندانهایی سفیدتر و درخشانتر داشته باشید اما با این حال باید در استفاده از تمام این روشها محتاط باشید. چراکه ممکنه در اثر استفاده بیش از حد یا نادرست از هرکدام از این روشها، مینای دندان آسیب ببینه و یا آسیبهای جدی‌تری برای دندانها به وجود بیاره. 

در واقع بهترین راه برای سفید کردن دندان این هست که از ایجاد لکه بر روی دندانها جلوگیری کنیم، بهداشت دهان و دندان رو در بهترین سطح رعایت کنیم و به طور منطم به دندانپزشکی مراجعه کنیم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ماریانا یکشنبه , ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲

راه دیگه ای نیست به جز این ها

ملیکا یکشنبه , ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۰

من مسواک خیلی زیاد میزنم و همه جای دندان هام مسواک می زنم ولی اصلا سفید نمیشه لطفا بگید با داخل پوست پرتقال رو دندان هامون بکشم یا با خارج پوست پرتقال لطفا جواب بدید

آخرین اخبار