چاپ کد خبر: 86324
21 خرداد 1401

چگونه و کی ماشین لباسشویی را رسوب‌زدایی و ضدعفونی کنیم؟

How to scale and disinfect the washing machine 4

ماشین لباسشویی را چگونه ضدعفونی کنیم؟ تمیز کردن و تعداد دفعات ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی، تأثیر مستقیم بر روی تمیزی و بهداشت لباس‌های شما دارد.
ماشین لباسشویی همچون دیگر لوازم کاربردی موجود در خانه نیاز به نگهداری اصولی و صحیح دارد. هر گونه سهل‌انگاری در استفاده و مراقبت از لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، منجر به آسیب دیدن دستگاه شده و از طول عمر آن کم می‌کند.

اول فارس| راهنمای تعمیر و نگهداری: می دانید چونه باید ماشین لباسشویی را  ضدعفونی کنیم؟ تمیز کردن و تعداد دفعات ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی، تأثیر مستقیم بر روی تمیزی و بهداشت لباس‌های شما دارد. ماشین لباسشویی همچون دیگر لوازم کاربردی موجود در خانه نیاز به نگهداری اصولی و صحیح دارد. هر گونه سهل‌انگاری در استفاده و مراقبت از لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، منجر به آسیب دیدن دستگاه شده و از طول عمر آن کم می‌کند.

شما می‌توانید با ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی و تمیز کردن مرتب قسمت‌های مختلف ماشین لباسشویی، از رشد و تکثیر میکروب‌ها و باکتری‌ها جلوگیری کنید. در غیر این صورت همراه با دستگاه، لباس‌های شما نیز به این عوامل بیماری‌زا آلوده خواهد شد.

چرا باید ماشین لباسشویی را ضدعفونی کنیم؟

از آنجا که لباس‌ها با به صورت مستقیم با پوست بدن ما تماس دارند، تمیز بودن آن‌ها اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. بدین معنا که استفاده از محصولات شوینده معتبر و باکیفیت و همچنین استفاده صحیح از ماشین لباسشویی، نقش مؤثری بر روی بهداشت فردی ما خواهد داشت.

مهمترین دلیلی که ما بر اساس آن باید ماشین لباسشویی را هر چند وقت یک بار ضدعفونی کنیم، به بهداشت شخصی ارتباط دارد. داخل مخزن ماشین همواره با آب و مواد شوینده در تماس بوده و این عوامل داخل دستگاه رطوبت ایجاد می‌کنند.

رطوبت، عامل اصلی رشد و تکثیر میکروب و باکتری در وسایلی مانند ماشین لباسشویی، محسوب می‌شود. همچنین مواد شوینده در طولانی مدت باعث ایجاد لایه‌های رسوب و کپک در قسمت‌های مختلف دستگاه می‌شوند که این موارد ضرورت ضدعفونی کردن ماشین را به ما اعلام می‌کند.

How to scale and disinfect the washing machine 3

کاهش کیفیت عملکرد ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایلی که ما موظف به ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی هستیم، ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه به واسطه حضور باکتری‌ها و میکروب‌ها است. سختی موجود در آب، مواد شوینده و… در طولانی مدت بر روی بخش‌های داخلی دستگاه مانند لاستیک دور درب لایه‌هایی ایجاد می‌کنند که بر روی کیفیت عملکرد ماشین تأثیر مستقیم دارد.

همچنین عدم توجه به این موضوع، باعث انتشار بوی نامطبوع از فضای داخلی ماشین خواهد شد. محافظت از ماشین لباسشویی و استفاده صحیح به طول عمر دستگاه شما کمک کرده و همچنین لباس‌های شما همیشه تمیز و بدون آلودگی باقی می‌مانند.

روش‌های ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

خشک کردن لاستیک دور درب

پس از هر بار استفاده از ماشین، درب دستگاه را کاملا باز بگذارید تا رطوبت داخل مخزن در تماس با جریان هوا از بین برود. این امر به کاهش رطوبت کمک کرده و از رشد باکتری‌ها نیز جلوگیری می‌شود. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، خشک کردن لاستیک دور درب است. شما می‌توانید چند دقیقه پس از اتمام کار دستگاه، لاستیک دور درب را با یک پارچه خشک و نرم تمیز کنید.

جرم‌گیری فیلتر ماشین لباسشویی

بر روی بدنه انواع ماشین لباسشویی یک درب کوچک وجود دارد که با باز کردن آن می‌توانیم به فیلتر دستگاه دسترسی پیدا کنیم. با توجه به میزان استفاده از دستگاه و استفاده از مواد شوینده باید هر چند وقت یک بار این فیلتر را خارج کرده و تمیز کنید.

همچنین مواد باقی‌مانده از مواد شوینده، پرز، الیاف لباس، مو و… در این قسمت جمع شده و در صورت تمیز نکردن باعث رشد کپک، باکتری و میکروب می‌شود. انتشار بوی نامطبوع نیز از دیگر دلایل تمیز نکردن فیلتر دستگاه است.

ضدعفونی محفظه مخصوص پودر و مایع شوینده

یکی از قسمت‌هایی که بیشتر از بخش‌های دیگر نیاز به تمیز کردن دارد، محفظه پودر است. شما می‌توانید این محفظه را به راحتی از جای خود خارج کرده و شستشو دهید. اگر شستشوی این محفظه با سختی همراه است، می‌توانید برای ضدعفونی آن از یک برس یا مسواک نرم استفاده کنید. توجه داشته باشید که پس از شستشو، محفظه را کاملا خشک کرده و سپس در جای خود قرار دهید.

تمیز کردن مخزن ماشین لباسشویی

بعضی از مدل‌های ماشین لباسشویی به قابلیت Self-clean مجهز هستند. به کمک این ویژگی، ماشین لباسشویی، مخزن دستگاه را به صورت اتوماتیک شسته و تمیز می‌کند. اگر ماشین لباسشویی شما به این ویژگی مجهز نشده است، می‌توانید ماشین را به صورت خالی روشن کرده و اجازه دهید دستگاه برای مدت زمان بین ۲۰ تا ۳۰ کار کند.

همچنین می‌توانید از ترکیب جوش‌شیرین و سرکه نیز برای تمیز کردن فضای داخل ماشین استفاده کنید. توجه داشته باشید که نسبت سرکه و جوش‌شیرین باید یکسان باشد.

How to scale and disinfect the washing machine 2

ضدعفونی ماشین لباسشویی با سرکه و جوش‌شیرین

برای بهره‌مندی از مزایای این روش، سرکه را درون دیگ ماشین ریخته و همزمان محفظه پودر را از جوش‌شیرین پُر کنید. با روشن کردن دستگاه، این ترکیب ماشین لباسشویی شما را به خوبی تمیز و ضدعفونی خواهد کرد. همچنین این روش در از بین بردن بوی نامطبوع داخل مخزن نیز مؤثر واقع می‌شود.

محصولاتی تحت عنوان قرص ماشین لباسشویی در بازار موجود هستند که گزینه مناسبی برای ضدعفونی کردن ماشین هستند. شما می‌توانید یک عدد از این قرص‌ها را درون مخزن دستگاه قرار داده و ماشین را بدون لباس و به ‌صورت خالی روشن کنید. همچنین می‌توانید به همراه قرص از جوش‌شیرین یا ترکیب آن با سرکه سفید نیز استفاده کنید.

How to scale and disinfect the washing machine 1

چگونه از وجود کپک در ماشین لباسشویی مطلع شویم؟

برای مطلع شدن از وجود کپک، می‌توانید لاستیک دور درب را با دست کمی جابجا کرده و وجود لایه‌های رسوب و کپک را مشاهده کنید. همچنین اگر بر روی لباس‌های شسته شده، لکه‌هایی تیره رنگ مشاهده کردید، این لکه‌ها نشان از وجود کپک و آلودگی بر روی لباس است.

نکات مهم برای استفاده از ماشین لباسشویی

  • به محض تمام شدن کار ماشین، درب دستگاه را باز کرده و لباس‌ها را خارج کنید. خارج نکردن لباس‌ها و نگه داشتن آن‌ها برای طولانی مدت درون مخزن، باعث ایجاد بوی نامطبوع و رشد باکتری و میکروب خواهد شد.
  • پس از هر بار استفاده از ماشین، حتما لاستیک دور درب را کاملا خشک کنید.
  • برای شستشوی لباس از مواد شوینده معتبر و باکیفیت استفاده کنید.
  • محفظه پودر را بیش از اندازه با پودر یا مایع شوینده پُر نکنید.

اگر به جرم‌گیری و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی، اهمیت ندهید، در مدت زمانی کوتاه، کیفیت عملکرد دستگاه شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. کافی است ماهی یک بار بخش‌های مختلف ماشین را بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تمیز و ضدعفونی کنید. با انجام مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم، خاطر شما از سالم ماندن ماشین لباسشویی و همچنین شستشوی بهینه لباس‌ها، آسوده خواهد شد.


همه چیز درباره رسوب‌زدایی ماشین لباسشویی

جرم‌گیری ماشین لباسشویی به شیوه صحیح می‌تواند مانع از آسیب دیدن به دستگاه شما شود؛ اما اگر روش اشتباهی را انتخاب کنید، ممکن است حتی به ماشین لباسشویی شما آسیب هم بزند. اگر قصد دارید با چند جرم‌گیر ماشین لباسشویی موثر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

رسوب زدایی ماشین لباسشویی به شیوه صحیح می‌تواند مانع از آسیب دیدن به دستگاه شما شود. اما اگر روش اشتباهی را انتخاب کنید، ممکن است حتی به ماشین لباسشویی شما آسیب هم بزند. اگر قصد دارید با چند جرم‌گیر ماشین لباسشویی موثر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ماشین لباسشویی یکی پرکاربردترین وسایل خانه است.  کافی است خانواده پر جمعیتی داشته باشید و یا چند کودک جزو اعضای خانواده باشند. آنوقت است که مجبور می‌شوید حداقل یکی دو بار در هفته از ماشین لباسشویی خود استفاده نمایید. از آنجایی که لباس‌های کثیف و با رطوبت بالا، به راحتی میکروب و رسوب را جمع می‌کنند؛ کثیف شدن و جرم گرفتن ماشین لباسشویی امری اجتناب‌ناپذیر است.

روش رسوب زدایی ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی یکی از کارهایی است که باید در فهرست کارهای خانگی قرار دهید. اگر بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی، آن را تمیز نکنید ممکن است به مرور زمان ماشین‌تان با اختلالات و مشکلاتی روبه‌رو شود و شما را به دردسر بیندازد. ممکن است ماشین لباسشویی شما جرم بگیرد و تمیز کردن آن سخت‌تر شود. اما نگران نباشید، راه‌های زیادی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی وجود دارد. درواقع شما می‌توانید هم جرم‌گیرهای خانگی خود را درست کنید و هم جرم‌گیرهای تولید کارخانه را تهیه نمایید. در ادامه درباره هر دو مورد مفصل حرف خواهیم زد.

در مطلب همه چیز درباره رسوب زدایی ماشین لباسشویی قصد داریم برای بررسی این مساله، تمام راه حل‌های خانگی و غیرخانگی برای تمیز کردن ماشین لباسشویی و از بین بردن جرم آن را بررسی نماییم. جرم گیر ماشین لباسشویی می‌تواند به آسانی مشکل شما را حل کند اما اگر روش اشتباهی را انتخاب کنید، ممکن است حتی به ماشین لباسشویی شما آسیب هم بزند. اگر قصد دارید با چند جرم گیر ماشین لباسشویی موثر آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

زمان مناسب برای جرم گیری ماشین لباسشویی

زمان مناسب برای جرم گیری ماشین لباسشویی

بیایید قبل از اینکه راه‌حل‌ها را با هم بررسی کنیم، کمی درباره زمان مناسب جرم گیری ماشین لباسشویی حرف بزنیم. از آنجایی که محیط ماشین لباسشویی مرطوب است، پس از مدتی به راحتی آلودگی لباس‌های کثیف را به خود جذب می‌نمایید و زمانی که برای مدت طولانی این آلودگی‌ها تمیز نشود، جرم و رسوب ایجاد خواهد شد.

جرم و رسوب می‌تواند روی روند کار ماشین لباسشویی تاثیر منفی بگذارد و حتی آن را مختل کند. پس از مدتی از ماشین لباسشویی شما بوی نامطبوع بیرون می‌زند. حتی ممکن است زمانی که لباس‌هایتان را می‌شوید کاملا تمیز نشوند و بوی بدی دهند. پس تمیز کردن ماشین لباسشویی بسیار ضروری است. اما وقت مناسب جرم گیری چه زمانی است؟

زمان مناسب این کار دقیقا بعد از یک یا دوباره استفاده از این وسیله است. وقتی هنوز رسوب و جرم شکل نگرفته قطعا تمیز کردن هم کار آسان‌تری است اما در صورتی که جرم شکل بگیرد هم با کمک جرم گیرها می‌توان این مشکل را حل کرد. در ادامه به برخی از بهترین راه‌حل‌های جرم‌ گیری ماشین لباسشویی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه

یکی از چیزهایی که می‌توانید با استفاده از آن جرم ماشین لباسشویی را از بین ببرید، سرکه است. تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه به این صورت است که ابتدا باید ماشین لباسشویی خود را روی آخرین مرحله شستشو و داغ‌ترین دمای آب تنظیم کنید. سپس ماشین لباسشویی خود را با آب داغ پر کرده و زمانی که درحال کار کردن است، ۴ فنجان پر سرکه سفید داخل این آب بریزید.  سپس باید یک فنجان جوش شیرین داخل ماشین بریزید و دربش را برای ۵ دقیقه ببندید.

در مدت این ۵ دقیقه تمام میکروب‌ها، رسوب‌ها و جرم‌ها توسط ترکیب آب داغ، جوش شیرین و سرکه از بین خواهد رفت. بعد از گذشت ۵ دقیقه باید فعالیت ماشین را متوقف نموده و درش را باز کنید. پس از اینکه آب را تخلیه کردید دیگر نقاط ماشین را با یک دستمال مرطوب تمیز نمایید و نقاط دور از دست را نیز با یک برس یا مسواک تمیز کنید. این یک روش خانگی راحت و کاربردی برای جرم گیری ماشین لباسشویی است.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با قرص و پودر جرم گیر

تمیز کردن ماشین لباسشویی با قرص و پودر جرم گیر

راه دیگر برای رسوب زدایی ماشین لباسشویی و از بین بردن جرم آن استفاده از قرص و پودر جرم گیر است. این روش برای ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک بسیار مفید واقع می‌شود و رسوبات و سختی آب را نیز به راحتی از بین می‌برد. در روش استفاده از جرم گیر ماشین لباسشویی ابتدا باید ماشین را کاملا خالی کنید و سپس قرص یا پودر جرم گیر را داخل محفظه شوینده بریزید. سپس باید ماشین را روشن کرده و دمای آب را نیز بین ۷۰ تا ۹۰ درجه تنظیم نمایید.

در این روش هم مانند روش استفاده از سرکه باکتری‌ها، رسوبات و جرم‌ها کاملا بین می‌رود و همچنین بوی سرکه و جوش شیرین به هیچ عنوان داخل ماشین نمی‌ماند. درواقع روش قبل برای ماشین‌های غیر اتوماتیک مناسب بود و این روش‌ بیشتر برای ماشین‌های لباسشویی اتوماتیک به کار می‌رود.

نکات مهم در جرم‌گیری ماشین لباسشویی

درباره رسوب‌زدایی و جرم گیری ماشین لباسشویی نکات و توصیه‌های مهمی وجود دارد که اگر ماشین لباسشویی در خانه دارید. اطلاع از این توصیه‌ها الزامی به نظر می‌رسد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین این نکات اشاره خواهیم کرد.

  • برای جرم گیری ماشین لباسشویی دمای آب باید بین ۶۰ تا ۹۰ درجه باشد. در غیر این صورت باکتری‌ها از بین نخواهند رفت.
  • بهتر است برای شستشوی لباس به جای مایع شوینده از پودر شوینده استفاده نمایید زیرا مایع کاملا از بین نمی‌رود و در بخش‌هایی از ماشین شما باقی می‌ماند.
  • بهتر است پس از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی درش را برای چند ساعت باز بگذارید تا رطوبت آن از بین برود زیرا فضای مرطوب مستعد جمع شدن باکتری‌ها، جرم‌ها و رسوب‌ها است.
  • در صورتی که در خانه نوزاد دارید عمل جرم گیری ماشین لباسشویی را زود به زود انجام دهید زیرا لباس نوزاد حساس‌تر است و در صورت آلوده بودن ممکن است سریع‌تر نوزادتان را بیمار کند.
  • اجازه ندهید لباس‌های مرطوب مدت زمان زیادی داخل لباسشویی بمانند.
  • سعی کنید هر بار که از ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید. درب و لاستیک درب را خشک کنید و به راحتی با هر بار تمیز کردن لاستیک ماشین لباسشویی منشا جمع شدن باکتری‌ها را از بین ببرید.
  • سعی کنید عمل جرم گیری را هر دو هفته یک بار انجام دهید و در صورتی که بیش از یک ماه است که جرم گیری ماشین لباسشویی را انجام نداده اید از دو قرص برای این کار استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که یک تصور اشتباه در میان برخی از افراد وجود دارد که براساس آن تصور می‌کنند در صورتی که از پودر جرم گیر استفاده نمایند یا به روش خانگی ماشین لباسشویی خود را جرم گیری کنند، دیگر نیازی به مراقبت‌های بیشتر از ماشین لباسشویی نیست. این تصور کاملا اشتباه است. پودر جرم گیر یا سرکه فقط و فقط برای از بین بردن باکتری‌ها، رسوبات و جرم‌ها استفاده می‌شود. درحالی که ممکن است زباله‌های دیگری از جیب لباس‌های شما درون ماشین لباسشویی بریزد و باعث ایجاد اختلال در ماشین لباسشویی شما شود.

نحوه رسوب زدایی در ماشین لباسشویی

نحوه رسوب زدایی در ماشین لباسشویی

رسوب‌زدایی و جرم گیری ماشین لباسشویی مراحل مشخصی دارد و برای اینکه فرایند جرم گیری کاملا انجام شود باید تمام این مراحل را طی کنید. در ادامه به این مرحله‌ها اشاره خواهیم کرد:

تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی: ابتدا باید به سراغ بدنه ماشین لباسشویی بروید زیرا ممکن است باکتری‌‎های محیطی منزل روی بدنه جمع شوند و منشا آلودگی را ایجاد نمایند. بنابراین تمیز کردن قسمت خارجی بدنه ماشین لباسشویی می‌تواند در از بین بردن بوی بد کمک شایانی باشد.

درب: درب ماشین لباسشویی را نیز باید پس از هر بار استفاده تمیز نمایید. این کار را می‌توانید به راحتی با کمک اسفنج و سرکه و یا مواد ضدعفونی کننده انجام دهید.

لاستیک درب: یکی از مواردی که معمولا فراموش می‌کنیم که باید تمیز شود لاستیک درب است. معمولا کف و مواد شوینده در لاستیک می‌ماند و باعث ایجاد جرم و باکتری می‌شود. درواقع علت بوی کپک ماشین لباسشویی را باید در همین مساله جستجو کرد. این منطقه را نیز می‌توانید به کمک اسفنج و سرکه ضدعفونی نمایید و پس از هر بار استفاده نیز آن را خشک کنید.

محفظه مواد شوینده: این قسمت از ماشین لباسشویی نیز باید زود به زود تمیز شود. می‌توانید آن را با مسواک و سرکه و یا حتی جرم گیر تمیز نمایید.

فیلتر: فیلتر یکی ازآلوده‌ترین قسمت‌های ماشین لباسشویی است. از آنجایی که این قسمت محل تجمع پرزهای لباس و آلودگی‌هاست باید هر چند وقت یک بار آن را باز و تمیز نمایید. برای اینکه بتوانید به درستی و بدون آسیب رساندن فیلتر را باز کنید به دفترچه راهنمای ماشین لباسشویی خود مراجعه فرمایید. پس از اینکه فیلتر را باز کردید، می‌توانید با کمک مسواک و مواد جرم گیری آن را تمیز کنید.

محفظه دیگ: در پایان باید به سراغ محفظه دیگ بروید و آن را تمیز نمایید. درواقع دیگ به این دلیل که مستقیما با لباس‌های آلوده در تماس است امکان دارد بوی نامطبوع دهد. بنابراین پس از هر بار استفاده باید آن را تمیز کنید که چنین مشکلی برایتان پیش نیاید. دیگ را می‌توان با کمک جرم گیرهای طبیعی و شیمیایی که در بالا بدان اشاره کردیم تمیز کنید.

در پایان تمیز کردن محوطه خارجی و بدنه ماشین لباسشویی خود را فراموش نکنید و توجه داشته باشید که اگر هر دو هفته یک بار فرایند تمیز کردن ماشین لباسشویی را انجام دهید، هیچگاه بوی بد و نامطوبع نخواهد گرفت.

کلام آخر

در مطلب همه چیز درباره جرم‌گیری ماشین لباسشویی همانطور که از عنوان مشخص است همه چیز را درباره جرم گیری و رسوب زدایی ماشین لباسشویی بررسی کردیم. فهمیدیم که کمی احمال کاری در تمیز کردن این وسیله باعث ایجاد بوی بد و تجمع جرم و باکتری می‌شود. همچنین دو روش خانگی و شیمیایی جرم گیری ماشین لباسشویی را بررسی کردیم و فهمیدیم که برای لباسشویی‌های اتوماتیک استفاده از کدام روش و برای لباسشویی‌های غیر اتومات استفاده از کدام روش بهتر و نتیجه بخش‌تر است. نحوه صحیح تمیز کردن لباسشویی مطلب دیگری بود که در این نوشته آموختیم.

ماشین لباسشویی به دلیل اینکه معمولا مرطوب است، باکتری‌ها و جرم‌ها را به خود جذب می‌کند. این مساله به مرور زمان هم باعث ایجاد بوی بد و هم باعث اختلال در کارکرد ماشین لباسشویی می‌شود. جدا از این دو مورد ممکن است لباس‌ها را به خوبی تمیز نکند. برای رفع چنین مشکلی یک راه حل ساده وجود دارد و ان این است که شما پس از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی آن را به روشی که در بالا ذکر شد تمیز کند. در صورتی که چند مرتبه فراموش کردید این کار را انجام دهید باید به سراغ جرم گیری بروید و این مشکل را حل کنید.

اگر نکته دیگری درباره جرم گیری ماشین لباسشویی وجود دارد که در این مطلب بدان اشاره نشد، حتما آن را با ما و دیگر خوانندگان در جریان بگذارید. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

شما نظرتان در مورد این مطلب برای ما بنویسید


بیشتر بخوانید:

فال حافظ امروز ۲۴ خرداد با تفسیر زیبا و دقیق


نظرات خود را برای ما ارسال کنید

اکبرقلیزاده سه شنبه , ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

با آرزوی روزی که زیاده گویی و تکرارجملات جای خود را به نکته آخر مفید بدهد ، انشاا…

آخرین اخبار