چاپ کد خبر: 76193
7 اسفند 1400

چگونگی اخذ و شرایط درخواست معافیت تحصیلی توسط پسران ایرانی

همه پسران ایرانی که ۱۸ سالگی را تمام کرده و وارد سن ۱۹ سالگی می‌شوند، دارای سن مشمولیت بوده و باید وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص کنند. مشمول نیز کسی است که در شمول قوانین خدمت سربازی قرار می‌گیرد و طبق قانون هر فرد مذکر ایرانی بعد از رسیدن به ۱۸ سال تمام که سن مشمولیت می‌باشد، مشمول مقررات خدمت وظیفه است.

به طور کلی سن خدمت سربازی ۱۸ سال تمام است و هر فرد باید بعد از سن مشمولیت، وضعیت سربازی خود را معین کند زیرا در غیر این صورت وارد غیبت سربازی شده و با اعمال قوانین سخت گیرانه توسط نظام وظیفه روبرو خواهد شد.

چگونهمعافیتتحصیلیبگیریم؟

برای جلوگیری از این امر، اکثر داوطلبان به دنبال اخذ مجوز تحصیلی خود می‌باشند. بنابراین اگر کسی علاقمند به ادامه تحصیل در دانشگاه است، می‌تواند از معافیت تحصیلی استفاده کرده و به مدت ۱ سال برای شرکت در کنکور و تعیین تکلیف حضور یا عدم حضور در دانشگاه، خدمت سربازی خود را به تعویق بیندازد.

با توجه به اینکه فرد می‌خواهد در چه مقطعی ادامه تحصیل دهد، معافیت تحصیلی صادره از نظام وظیفه متفاوت است. معافیت تحصیلی دانش آموزی، معافیت تحصیلی خارج از کشور، معافیت تحصیلی دانشجویی و معافیت تحصیلی طلاب علوم دینی از انواع معافیت‌های تحصیلی هستند.

معافیت تحصیلی دانش آموزی شامل افرادی می‌شود که بعد از تمام شدن ۱۸ سالگی خود، هنوز موفق به اتمام تحصیل در مدرسه خود نمی‌باشند. بنابراین این افراد باید برای ادامه تحصیل در مدرسه به دنبال دریافت معافیت تحصیلی دانش آموزی از سازمان نظام وظیفه باشند و در غیر این صورت مدرسه با ادامه تحصیل آن‌ها موافقت نخواهد کرد.

در معافیت تحصیلی خارج از کشور نیز دانش آموزان و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور در صورتی که وارد سن مشمولیت شده باشند می‌توانند با مراجعه به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور مربوطه نسبت به کسب معافیت تحصیلی خارج از کشور اقدام نمایند. افرادی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند باید از طریق سامانه نشا پیگیر معافیت تحصیلی خود باشند.

اما می‌توان گفت پرطرفدارترین نوع معافیت‌، معافیت‌ تحصیلی دانشجویی است. با توجه به اینکه سن دانشجو برای تحصیل در هر مقطع دانشگاهی بالاتر از سن مشمولیت امریه سربازی است باید برای تحصیل دارای مجوز از سازمان نظام وظیفه و یا معافیت تحصیلی دانشجویی باشد. این مجوز می‌تواند با ارایه کارت پایان خدمت ( پایان خدمت ضرورت ، معافیت و …. ) و یا مدرک معافیت تحصیلی دانشجویی توسط دانشگاه برای ادامه تحصیل دانشجو صادر شود وگرنه دانشگاه مجاز به ثبت نام دانشجوی پذیرفته شده نمی‌باشد.

طلاب علوم دینی نیز می‌توانند قبل از ورود به سن مشمولیت یا بعد از آن برابر مقرارات مرکز مدیریت حوزه علمیه در یکی از حوزه‌های سراسری کشور مشغول به تحصیل شوند. در هر صورت این دسته از افراد بعد از رسیدن به سن مشمولیت برای ادامه تحصیل باید مجوز سازمان نظام وظیفه را تحت عنوان معافیت تحصیلی طلاب علوم دینی کسب نمایند .

علی‌رغم اینکه شرایط دریافت معافیت سربازی متفاوت است اما شرایط کلی شرایط اخذ معافیت تحصیلی عبارت است از داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، رسیدن به سن مشمولیت یعنی تمام کردن ۱۸ سال تمام و ورود به سن نوزده سالگی، نداشتن غیبت، ادامه تحصیل در مقطع بالاتر دانشگاهی، عدم اخراج از دانشگاه و عدم اشتغال به خدمت سربازی.

همچنین هر فردی که دارای شرایط درخواست اخذ معافیت تحصیلی است باید برای اخذ این معافیت به مراکز خدمات الکترونیک انتظامی ( پلیس +۱۰ ) مراجعه کند و با تکمیل فرم‌های لازمه و پرداخت هزینه صدور، معافیت تحصیلی خود را اخذ کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار