چاپ کد خبر: 89369
19 تیر 1401

چگونگی انتقال تخفیف بیمه به افراد درجه یک خانواده

براساس آخرین تغییرات قوانین بیمه شخص ثالث، بیمه دیگر بر روی خودرو تعریف نمی شود و برعکس براساس کد ملی راننده تعیین شده است. از این اگر مالک و این تخفیف برای وی محفوظ می‌ماند و اگر خودروی جدید خرید این تخفیف به ماشین جدید منتقل می‌شود و اگر هم نخرید می‌تواند به افراد درجه یک خانواده مانند فرزند و همسر و والدین منتقل کنند.
تخفیف بیمه

اغلب ما به این موضوع فکر کرده‌ایم که در شرایط اقتصادی کنونی، اگر با خودروهای گران‌ قیمتی مثل پورشه، بنز و بی.ام.و تصادف کنیم چه مقدار از خسارت توسط بیمه شخص ثالث ما پرداخت می‌شود؟ تصور این موضوع که ممکن است بعضی از قطعات این خودروها مثل چراغ، آیینه و یا گل‌گیر آنها از کل قیمت خودروی ما گران‌تر باشد، تصادف با آنها را ترسناک‌تر هم می‌کند.

خودروی نامتعارف، خودروی سواری است که ارزش روز آن در زمان وقوع حادثه به تشخیص ارزیابان خسارت، کارشناسان ارزیابی خسارت شرکت‌های بیمه و یا کارشناسان رسمی دادگستری، بیشتر از پنجاه درصد (۵۰%) سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هرسال اعلام می‌شود باشد.
احسان مؤمنی رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، در خصوص خودروهای متعارف و نامتعارف و نحوه پرداخت خسارت از طریق بیمه به این دو نوع خودرو گفت: «برابر ماده ۸ قانون بیمه خودروی متعارف خودرویی است که ارزش آن کمتر از ۵۰ درصد دیه یک انسان در ماه حرام باشد و خودروی نامتعارف خودرویی است ارزش آن بالای ۵۰ درصد دیه یک انسان در ماه حرام باشد. در سال جاری دیه یک انسان در ماه حرام ۸۰۰ میلیون است که ۵۰ درصد آن ۴۰۰ میلیون تومان است، پس خودرویی متعارف هست که زیر مبلغ ۴۰۰ میلیون باشد که در خودروهای ایرانی مانند دنا پلاس می‌توانیم بگوییم که خودرویی متعارف است و خودرویی که بالای ۴۰۰ میلیون باشد خودروی نامتعارف است.»
براساس قانون، اگر تصادفی پیش آمد و خودرو نامتعارف بود، بیمه خسارتی که به زیان دیده پرداخت می‌کند به خودروی نامتعارف، بر اساس قیمت خودروی متعارف است.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «مثلاً یک سواری بی ام و ۵۰۳ خودروی نامتعارف و زیان دیده و غیر مقصر حادثه هست با یک سواری پرایدتصادف می‌کند چراغ عقب سواری بی ام و خسارت می‌بیند و ارزش آن ۱۵ میلیون است بیمه بر اساس خودروی متعارف که مثلاً سواری دنا پلاس که چراغ عقب آن ۵ میلیون تومان است وشرکت بیمه به زیان دیده ۵ میلیون تومان پرداخت می‌کند و این مابه تفاوت و این ۱۰ میلیون تومان را بیمه پرداخت نمی‌کند و راننده مقصر هم پرداخت نمی‌کند و مالک سواری بی ام و اگر بیمه بدنه داشته باشد می‌تواند از طریق بیمه بدنه خسارت خودرو را جبران کند.»
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران افزود: «به همین دلیل است که خودروهای نامتعارف حتماً باید خودروی خود را بیمه بدنه کنند که در این حوادث بتوانند جبران خسارت شود. بیمه وقتی تخفیف می‌دهد که مالک خودرو تصادف نداشته باشد و از بیمه استفاده نکرده باشد که این اقدام بمنظور اهرم تشویقی از سوی شرکت بیمه است. این تخفیف قبلاً روی خودرو بود و زمانی که شما خودرو را می‌فروختید این تخفیف روی خودرو به مالک جدید منتقل می‌شد که شاید مالک بعدی یک راننده متخلف بود و تصادف زیاد داشت. اما در حال حاضر تخفیف بیمه روی کد ملی اعمال می‌شود و اگر مالک راننده خوبی باشد تخفیف به وی تعلق می‌گیرد و این این تخفیف برای وی محفوظ می‌ماند و اگر خودروی جدید خرید این تخفیف به ماشین جدید منتقل می‌شود و اگر هم نخرید می‌تواند به افراد درجه یک خانواده مانند فرزند و همسر و والدین منتقل کنند.»

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار