چاپ کد خبر: 86679
24 خرداد 1401

کابوس گرانی مصالح ساختمانی و بازار سیمان در قبضه ۳۰ نفر

سیمان

همانند سال گذشته محدودیت‌های ایجاد شده برای برق کارخانجات فولاد و سیمان منجر به گران شدن این کالاها در بازار شده؛ به نحوی که قیمت سیمان در خرده فروشی‌ها از حدود پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان و در مناطقی تا ۹۰ هزار تومان رسیده است.

 ایسنا، : پس از اعمال محدودیت برق صنایع فولادی و سیمانی، سازندگان مسکن از افزایش ۲۰۰۰ تومانی هر کیلوگرم میلگرد خبر می‌دهند و می‌گویند که قیمت‌ها از کیلویی ۱۸ هزار تومان در روزهای اخیر به کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده و احتمال افزایش این نرخ نیز وجود دارد. نوسان بازار مصالح ساختمانی پس از قطعی برق در شرایطی رخ داده که سال گذشته نیز همین شرایط حاکم شد. در روزهای اخیر عبدالرضا شیخان ـ دبیر انجمن سیمان هشدار داده بود که در صورت محدودیت ۵۰ درصدی برق واحدهای سیمانی، قیمت سیمان افزایش خواهد یافت و ظاهرا همین اتفاق نیز رخ داده است.

قیمت سیمان که تا چند روز قبل کمتر از ۵۰ هزار تومان در هر پاکت بود بر اساس گزارش‌های میدانی به حدود ۶۵ هزار تومان رسیده است. البته به دلیل نابسمانی بازار، شنیده‌ها حاکی از آن است که در برخی مناطق قیمت‌ها به پاکتی ۹۰ هزار تومان نیز رسیده است.

سازندگان: قطعی برق بهانه گرانی است

سازندگان مسکن که بعضا انتقاداتی را به تولیدکنندگان فولاد و سیمان دارند، مدعی هستند که این شرکتها قطعی برق را بهانه‌ای برای افزایش قیمت می‌کنند و قبل از قطعی نیز ظرفیت خود را تا ۶۰ درصد کاهش داده بودند. در این خصوص فرشید پورحاجت ـ عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان  گفت: در بخش تولید مصالح ساختمانی، افرادی به صورت کاملا هدفمند به دنبال افزایش قیمت هستند و نظارتی هم بر عملکرد آنها نیست.

وی با بیان اینکه گرانی مصالح ساختمانی باعث ایجاد اختلال در بازار مسکن می‌شود افزود: باد می‌آید سیمان و فولاد گران می‌شوند، باد می‌ایستد مجددا گران می‌شوند. قطعی برق بهانه است، وگرنه اطلاع داریم که برخی تولیدکنندگان مصالح ساختمانی چند روز قبل اعمال محدودیتها  نیز ظرفیت تولید خود را به ۴۰ درصد رساندند.

پورحاجت با بیان اینکه هر تن سیمان درب کارخانه به ۹۰۰ هزار تومان رسیده است گفت: در واقع هر پاکت سیمان  درب کارخانه ۴۵ هزار تومان است، به این عدد ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های حمل و نقل، سود واسطه‌ها، کارگر و غیره هم اضافه می‌شود. نهاده‌های ساختمانی وارد بازی سفته بازی و بورس بازی شده و سوءاستفاده‌هایی از این فرآیند صورت می‌گیرد.

بازار سیمان در قبضه ۳۰ نفر؟

انتقادات سازندگان به بازار مصالح ساختمانی در شرایطی مطرح می شود که سال گذشته رییس انجمن تولیدکنندگان صنعت سیمان از وجود ۳۰ نفر واسطه سیمان که مصرف کننده و تولیدکننده را نابود کرده‌اند سخن گفت. به گفته جمارانیان این عده بیش از ۱۵ سال است که بازار سیمان را در دست دارند.

در عین حال تولیدکنندگان سیمان، استدلالاتی برای نوسانات این بازار دارند. عبدالرضا شیخان ـ دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، چند روز قبل گفته بود: به هر میزان مگاوات برقی که سال گذشته کارخانه‌های سیمان مصرف برق داشته‌اند، امسال ۵۰ درصد آن تعلق خواهد گرفت. این موضوع سبب خواهد شد که کارخانه‌های سیمان نتوانند تولید خود را ادامه دهند و تولید کلینکر آن‌ها که برای فعالیت کوره نیاز به برق است، متوقف خواهد شد. چنانچه برق مورد نیاز برای تولید کلینکر تامین نشود، قطعا تولید متوقف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با خواب تولید، کاهش تولید در کشور جدی خواهد شد که این موضوع بزرگترین علت افزایش قیمت‌ در بازار آزاد خواهد بود. ما به‌عنوان تولیدکننده از طریق بورس کالا سیمان خود را عرضه می‌کنیم و تاثیری برای ما نخواهد داشت و درآمد مازادی برای ما ایجاد نخواهد کرد اما سبب التهابات در بازار آزاد می‌شود.

همچنین برخی واحدهای بزرگ تولیدکننده فولاد نسبت به کاهش شدید تولید با توجه به میزان محدودیت‌های اعمال شده هشدار دادند. فولاد خراسان اعلام کرد: پیش بینی می‌شود در صورت اعمال این محدودیت، تولید و فروش شمش پیش‌بینی شده برای دوره چهار ماهه مذکور به ترتیب حدود ۶۰ درصد و ۳۰ درصد کاهش داشته باشد.

با وجود این شرایط، نابسامانی بازار مصالح ساختمانی می‌تواند بخش مسکن را به عنوان یک حوزه پیشران تحت تاثیر قرار دهد. در حال حاضر دولت پروژه چهار میلیون واحدی نهضت ملی مسکن را در دستور کار خود قرار داده که همین حالا هم از گرانی نهاده‌های ساختمانی رنج می‌برد. پیمانکاران این طرح می‌گویند که هر نوع افزایش قیمت مصالح ساختمانی گذشته از آنکه می‌تواند پروژه‌ها را با رکود مواجه کند، اثرات سوئی بر قیمت تمام شده واحدها خواهد داشت که بار آن بر دوش متقاضیان می‌افتد.

روستاییان و کابوس گرانی مصالح ساختمانی

شاید یکی از مهمترین گروههایی که از گرانی مصالح ساختمانی آسیب می‌بینند روستاییانی هستند که قصد نوسازی و بهسازی واحدهای خود را دارند. از آبان سال گذشته روستاییان در انتظار افزایش سقف تسهیلات از ۱۰۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۵ درصد هستند و هنوز سازمان برنامه و بودجه ضمانت‌نامه پرداخت مابه‌التفاوت سود این تسهیلات را ارایه نکرده است. این در حالی است که از سال گذشته تا کنون نهاده‌های ساختمانی حدود ۴۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.


حتما بخوانید:

فال حافظ امروز ۲۸ خرداد با تفسیر زیبا و دقیق


نظرات خود را برای ما ارسال کنید

سجاد شنبه , ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۸:۳۵

… بر گرانفروش

ناشناس جمعه , ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵

سیمان ومصالح ساختمانی و…… وقتی تمامش در خود کشور تولید می‌شود ، گران کردنش به ضرر قشر ضعیف جامعه هستش پولدار هزینه میکنه وقیمت ملک واملاک فضایی میشه وحالا مستاجر های بینوا وجوانان و…. چطوری می‌خواهند صاحب خانه بشوند با این همه بی عدالتی وگرانی وفساد ورانت های بانک‌ها وبی ارزش کردند پول بنفع بانک‌ها ونابودی سرمایه مردم تمام شده ویک وام کوچک به مردم پدر جد شو در میارند وپول مردم رو با رانت وبدون ضامن با بهره…..کم میدند به اشخاصی خاص واینها تو اقتصاد هم بر نمیگرده وملت جور ثروتمندان رو میکشه تا اتفاقی میفته همه چیز رو گران می‌کنند بر طبقه گارگران وثروتمندان پول شون شارژ میشه ….وملت هر روز آواره تر وبدبخت تر

ناشناس جمعه , ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۷:۴۸

به نظر من الان هم کرایه ها برای قشر کارگر و کارمند زیاده..مگه چقدر حقوق میگیرن که کرایه زیاد هم بدن…صاحب خونه ها ظلم نکنن ی روزی باید جواب بدن

علیرضا جمعه , ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۷:۳۹

چه محاسبه بی خودی کردی….منظورت چیه؟
الان حقوق ی کارگر ساده ۵ تومنه توقع داری چی بشه؟
واضح صحبت کن و الکی چرت و پرت ننویس وقت مردم رو نگیر خواهشا

ناشناس پنجشنبه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۱

اینقدر بانک در دادن وام روستایی تفره رفت

دویست تومانی که قرار بود دولت به روستاییان بده الان باهاش پی ساختمونم نمیشه پر کرد .

ناشناس پنجشنبه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸

شما چرا اینقدر عقده مستاجر رو داری

خدا نکند گدا معتبر شود .

ناشناس پنجشنبه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۶

دویست تومان دولت اعلام کرد که به روستاییان بده اینقدر بانک ها تفره رفتن از دادنش که الان باهاش پی ساختمونم نمیشه باهاش تموم کرد .

ناشناس پنجشنبه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

۱۰ سال پیش با کرایه فقط یک ماه از خونه.
یک متر خونه نوساز
یک موتور سیکلت ۱۲۵
یک.عدد سکه
دو یا سه عدد کولر ابی
یک عدد کولر گازی
۱۰ متر زمین تو شمال
حالا کرایه کل سال حساب کن خودت که ۱۰ سال پیش چه قدر کرایه خونه ها بالا بوده

الان چی
خونه نوساز متری ۳۰ میلیون
موتور سیکلت ۲۰ تا ۳۰ میلیون
کولر ابی ۱۵ میلیون
کولر گازی ۱۶ تا ۲۵ میلیون
زمین تو شمال متری ۲۰ میلیون

حالا بهتر میشه فهمید که چرا این قدر کرایه ها مفتی مونده
دولت هم به بهونه کرونا مستاجر را پرو کرده ولی امسال حکم تخلیه میدن و به زور نشستن مستاجر هم از نظر شرعی مشکل داره

ناشناس پنجشنبه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰

قابل توجه مالکان این جمله را حتما باید در قرار داد هانوشت :چون الان برای سال ۳ هست که شرایط حکم تخلیه گرفتن را سخت کردن و برای افزایش اجاره بها سقف تعیین میکنند درحالی که تورم موجود در جامه خیلی بالاتر از این حرفاست

مستاجر متحد شد در پایان قرار داد تحت هر شرایطی واحد راتخلیه کند طبق ماده ۱۰ و ماه ۱۹۰ ضمن بعد از اتمام قرار داد برای هر روز …..تومان ضرر زیان و کسر از پول پیش بلامانع است و در صورت عدم پرداخت به موقع روزانه این قدر باید بیشتر رو کرایه بزارد. و اجرت مثل ایام تصرف را یا به پردازد یا از پول ودیع کسر شود بلامانع است

توضیحات:
(همین کاری که بانک انجام میده ) و میدانیم که هر چیزی که مکتوب بشه اگر خارج از قوانین کشور و شرع نباشد و بین دو نفر ادم عاقل بسته شده باشه قابل اجرا هست. قانون ازادی تمام قرار داد ها. که ماده ۱۰. هست . اظهار نامه از هر چیزی بهتره با تحدید قانونی مثل گرفتن هزینه های دادرسی
به این صورت میتوانیم هزینه های دادرسی و زمان برون کردن مستاجر را به حداکثر برسانیم و حکم تخلیه فوری هم میشه گرفت که خیلی راحت تر و سریع تر انجام میشه

ناشناس پنجشنبه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

مستاجر خودش طلا داره ماشین داره یا کد ۱۲ میاد طلاشو به قیمت چند ماه پیش بفروشه ؟؟که خونمون را به نرخ یک ماه پیش اجاره بدیم من خودن سال ۹۹ یه مستاجر بیرون کردن با پول پیشش یه پژو از کارخونه گرفتم ۱۲۵ میلیون الان شده ۳۷۰ میلیون فروختمش باهاش زمین گرفتم زمینه الان ۵۰۰ میلیون شده من حقم را گرفتم شما هم حقتان را بگیرید حتی بادحکم تخلیه یه نقاشی بکنید باید ۱۵ میلیون خرج کنید یه کابینت ۱۰۰ میلیون میشه اینا همشون دارن دو سال میشینند خونه را داغون نیکنند میرن جای دیگه هر سال برنامشون همینه چرا ما برای اینا دل بسوزونیم مگه اینا برای خونه ما دل سوزوندن؟؟؟

بی نام چهارشنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴

چرا بعد از ۴۴سال هنوز حاضر نیستید اسامی بدید این ۳۰ نفر که از مریخ نیومدن گدا گدوله های همین مسولین هستند همینها باعث گرونی ملک میشن وبابد محاکمه بشن

ناشناس چهارشنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷

توروخدابفکرمردم هم باشیدمردم ازاجاره نشینی به آخرخط رسیدن والله همه چیزاین دنیافانی هست آدم بایدبه آخرتش یه چیزی جمع کندتادراون دنیاآدم راازآتش جهنم حفظ کند کمی بفکرمردم باشید

مدعی العموم چهارشنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۱

کسی که میگه سیمان قیمتش ارزونه.. و. و.. و. و.. و.. و… بایداعدام بشه .مرگ برگران فروش ،مرگ بردلال

ناشناس چهارشنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۰۸

ظلم ظلم ظلم

ناشناس چهارشنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۰۸

از دو حالت خارج نیست یا همدستی با این تولید کنندگان خدا نشناس هست یا ضعف دولت در توان و کنترل قلدر ها
که این منجر به سلب اعتماد بیش از پیش مردم خواهد شد از خاک ملت سیمان تولید کنی و به قیمت دلاری به مردم بیچاره بفروشی

ناشناس چهارشنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲:۲۱

قیمت سیمان در کشور بسیار پایین است

ناشناس چهارشنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱:۳۸

اون‌۳۰نفربریزیدتودریا

بی نام چهارشنبه , ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰:۵۸

ایران فعلأ قانون… شده نه سری نه سرپرستی هرکه برا خودش قانون درست میکنه دولت ازیک طرف بر مردم فشار آورده شرکتها از یکطرف فروشندگان از طرفی مملکتی ولنگاری وبی سرپرست بیچاره مردم بدبخت دربدترین دوران زندگی میکنیم

علی سه شنبه , ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷

خب چرا ؟؟؟ یکی نیست بگه خدا.. کنه مگه شما قراره چندسال عمر کنید ؟!

آخرین اخبار