چاپ کد خبر: 20323
29 دی 1398

کارخانه‌های شیراز تهدیدی برای محیط زیست|با ماموران قرائت کنتور برق در شیراز خداحافظی کنید|گلوگاه‌های فساد در ادارات برچیده می‌شود

اول فارس| اخبار استان فارس: مدیر دفتر نظارت بر خدمات مشترکین توزیع برق شیراز گفت: طرح قرائت از راه دور کنتورهای دیجیتال به شکل پایلوت در محدوده خدمات این شرکت اجرا می‌شود/مدیرکل محیط زیست فارس کارخانه‌های سیمان، ریشمک، روغن نباتی و پشم شیشه را تهدیدی برای کلانشهر شیراز دانست/رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه قوه قضائیه با هرگونه فساد برخورد جدی و قاطعانه خواهد کرد، گفت: گلوگاه‌های فساد در ادارات برچیده می‌شود.

با ماموران قرائت کنتور برق در شیراز خداحافظی کنید

  • مدیر دفتر نظارت بر خدمات مشترکین توزیع برق شیراز گفت: طرح قرائت از راه دور کنتورهای دیجیتال به شکل پایلوت در محدوده خدمات این شرکت اجرا می‌شود و با اجرای این طرح، در بستر بیسیم و اینترنت داده‌های کنتورها منتقل می‌گردد.

غلامرضا ذنوبی اعلام کرد:  قرائت از راه دور کنتورهای برق، در بستر اینترنت اشیا امکان پذیر شده است و اجرا می‌شود. شرکت توزیع برق شیراز با استفاده از توان متخصصان داخلی، موفق به اجرای این طرح با اکوسیستم لوراوَن (LoRaWAN) شده است.

این مقام مسوول توضیح داد: برخلاف سایر روش های انتقال اطلاعات که از طریق خطوط مخابراتی و در بستر اینترنت انجام می شود، شبکه LoRaWAN یک پروتکل توان پایین با برد وسیع یا LPWAN است. این سیستم برای دستگاه های بیسیم و در بستر اینترنت اشیا طراحی شده است و در سطح شبکه های منطقه ای، ملی یا جهانی می تواند عمل کند.

ذنوبی یکی از خصوصیات این طرح را ارتباط دو سویه ، امنیت به صورت نقطه End To End، پویا بودن و بومی سازی دانست و گفت: در این طرح پایلوت دو مجموعه مسکونی مجهز به دروازه های لوراون شده و عملیات قرائت کنتورهای مذکور به راحتی در بستر بیسیم و از راه دور انجام می شود.

ذنوبی بدون اشاره به زمان دقیق اجرای این طرح  گفت: شرکت توزیع نیروی برق شیراز قصد دارد کلیه مجموعه‌های تجاری و مسکونی در کل محدوده خود را به سیستم‌های قرائت از راه دور کنتور، مجهز کند.

حوزه عملیاتی شرکت توزیع برق شیراز به مساحت ۲۰هزار و ۱۴۸کیلومتر مربع شامل امور هفت گانه برق شیراز، مدیریت برق مرودشت شامل برق مرودشت و اداره های برق سیدان، درودزن و کامفیروز، مدیریت برق ارسنجان، مدیریت برق سپیدان شامل برق سپیدان و اداره برق بیضا، مدیریت برق پاسارگاد، مدیریت برق سروستان، مدیریت برق صدرا و مدیریت برق نواحی شیراز شامل اداره های برق خرامه، داریون، زرقان، کوار، ارژن و دارنگون است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:گلوگاه‌های فساد در ادارات برچیده می‌شود

تشکیل ۴۳ پرونده فساد اقتصادی در استان فارس

  • رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه قوه قضائیه با هرگونه فساد برخورد جدی و قاطعانه خواهد کرد، گفت: گلوگاه‌های فساد در ادارات برچیده می‌شود. حجت الاسلام حسن درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست قضایی استان فارس، گفت: قوه قضائیه با هرگونه فساد برخورد جدی و قاطعانه خواهد کرد.

او با تاکید بر اینکه باید گلوگاه‌های فساد در ادارات شناسایی و از بین برده شوند، افزود: اگر فساد در تمامی حوزه‌های مختلف برچیده و خشکانده شود، کشور از کارآمدی بیشتری برخوردار خواهد شد.

حجت الاسلام درویشیان با تاکید بر تقویت نظارت‌های درون دستگاهی، ادامه داد: از مدیران دستگاه‎ها می‌خواهیم نظارت درون دستگاهی را در دستور کار جدی قرار دهند و اگر در دستگاهی فسادی رخ دهد در درجه اول مدیر آن دستگاه و حفاظت و حراست آن دستگاه باید پاسخگو باشند که چرا به وظیفه قانونی خود عمل نکرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین درویشیان افزود: پنهان کاری، عدم شفافیت، ایجاد رانت و دسترسی عده‌ای به بیت المال موجب ارتقا کشور نمی‌شود و زمینه نارضایتی جامعه را فراهم می کند.

او ادامه داد : در این زمینه برنامه‌ی این سازمان استفاده تمام و کمال از سامانه‌های بازرسی به ویژه در بخش‌های مالیات و گمرگ است که باعث می‌شود از مسائلی، چون عدم شفافیت و ایجاد فساد جلوگیری و زمینه‌ی اجرای قانون فراهم شود.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی هم با اشاره به این که سالانه بیش از ۴۰۰ هزار پرونده به مجموعه قضایی استان وارد می‌شود، گفت: طی چند مدت اخیر اقدامات زیادی به منظور کاهش ورودی پرونده‌های قضایی در سطح استان انجام شده است.

او با اشاره به این که در دوران تحول قوه قضاییه مبارزه با فساد اقتصادی به جد در دستور کار است، بیان کرد: طی یک سال گذشته ۱۱ پرونده مربوط به اخلال در نظام اقتصادی و بازار ارز در شعبه ویژه جرایم اقتصادی استان رسیدگی شده که مرتکبین آن به حبس‌های طولانی محکوم شده اند.

رییس کل دادگستری استان فارس از تشکیل ۴۳ پرونده مفاسد کلان و غیر کلان اقتصادی خبرداد و بیان کرد: این پرونده‌ها مربوط به شهرستان‌های استان از جمله مرودشت، زرقان، ارسنجان و … است.

او در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که یکی دیگر از موضوعات در دستور کار مجموعه قضایی استان افزایش سرمایه اجتماعی است، بیان کرد: در این راستا طی نظرسنجی‌های انجام شده دستگاه قضایی استان فارس طی چند مدت اخیر امتیاز خوبی در جلب رضایت ارباب رجوع داشته است.

حجت الاسلام موسوی از حبس زدایی به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های مجموعه قضایی استان یاد کرد و گفت: از اسفند ماه سال گذشته تا کنون بیش از شش هزار زندانی در سطح استان آزاد شده اند البته طی ده روز گذشته نیز بیش از یک‌هزار زندانی دیگر نیز آزاده شده اند.

او گفت: در حال حاضر ۵۰ زندانی مهریه در سطح زندان‌های استان است.

رییس کل دادگستری استان فارس با تاکید بر این که ۹۲ درصد از ابلاغات دادگستری فارس به صورت الکترونیک انجام می‌شود، اظهار کرد: در راستای رسیدگی به پرونده‌های مسن طی چند مدت اخیر با اقدامات صورت گرفته بخش عمده‌ای از این پرونده‌ها تعیین تکلیف شده اند و در حال حاضر کمتر از ۵۰۰ پرونده با عمر بالاتر از دو سال در مجموعه قضایی استان است که این نشان دهنده همت مضاعف قضات فارس است.

کارخانه‌های شیراز تهدیدی برای محیط زیست

کارخانه‌های شیراز تهدیدی برای محیط زیست

مدیرکل محیط زیست فارس کارخانه‌های سیمان، ریشمک، روغن نباتی و پشم شیشه را تهدیدی برای کلانشهر شیراز دانست.

  • حمید ظهرابی در نشست خبری، گفت: هیچ یک از واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی کشور به انداره پتروشیمی و پالایشگاه شیراز آلودگی و تبعات زیست محیطی ندارد و این صنایع در شمار بدترین نوع پتروشیمی و پالایشگاه است.

او افزود: علی‌رغم اینکه پتروشیمی شیراز حوضچه بخار دارد، اما گاهی شاهد وجود آب‌هایی در بستر رودخانه کر هستیم که با فلزات پتروشیمی همخوانی دارد و اگرچه مدارک و مستندات کاملی در این باره داریم، اما ملاحظاتی اعمال می‌شود.

ظهرابی، ریزگرد‌های محیطی را یکی از مهمترین مسببان آلودگی هوا به ویژه در کلانشهر‌ها برشمرد و گفت: ریزگرد‌ها منشا‌های متفاوتی نظیر خودرو، صنعت و … دارند.او شیراز را یکی از کلانشهر‌های پاک ایران معرفی کرد که ۹۴ درصد از روز‌های سال شاخص سالم بودن هوا دارد و افزود: در طول سال تنها ۶ روز هوای این کلانشهر بری افراد خاص ناسالم است.

مدیرکل محیط زیست فارس ادامه داد: چند سال است که در تعویض ناوگان عمومی شیراز علی‌رغم تلاش شهرداری برای بهود شرایط، مشکل داریم.

ظهرابی وجود کارخانه‌هایی نظیر سیمان، ریشمک، روغن نباتی و پشم شیشه را تهدیدی برای کلانشهر شیراز دانست و عنوان کرد: طی سال‌های گذشته اقداماتی برای خروج این کارخانه‌ها از سطح شهر در دستور کار قرار گرفته است و هم‎اینک کارخانه ریشمک کاملا منتقل شده است و ۸۰ درصد از کارخانه روغن نباتی نیز منتقل شده و تنها بخش بسته بندی آن در شهر در حال کار است. بخش ایزوگام کارخانه پشم شیشه نیز منتقل شده و تا ۶۰ درصد هم پبشرفت دارد.

او با بیان اینکه کارخانه سیمان همچنان در سطح شهر فعال است و تاکنون جابجا نشده، گفت: این کارخانه در شمار صنایعی است که از برنامه خروج عقب است و ظاهرا اراده‌ای برای انتقال آن وجود ندارد، اما تلاش می‌شود تا با ابزار‌های قانونی این مهم نیز به سرانجام برسد.

مدیرکل محیط زیست فارس دلیل حضور برگزاری این نشست خبری را جلوه دادن یکی از دغدغه‌های محیط زیستی مبنی بر گرد و غیار نشی از خشکی تالاب‌ها ذکر و خاطرنشان کرد: یکی از کارکرد تالاب‌ها تعدیل آب و خاک و وجلوگیری از گرد و غبار است.

ظهرابی با بیان اینکه تالاب‌ها آلودگی هوا را دریافت و آن را ارام آرام آرام حذف و تبدیل به مواد بی خطر می‌کنند، افزود: به عنوان مثال؛ تالاب مهارلو در پایین دست کلانشهر شیراز قرار دارد و خشک شدن آن به شدت سلامتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تالاب حاوی ذرات و فلزات سنگین است که از بالادست و چندین صنایع و مناطق مسکونی فلرات سنگین را به خود جذب می‌کند و با بخار آب، فلزات در بستر باقی می‌ماند.

او از وضعیت مدیریت منابع آب در فارس ابراز نگرانی کرد و در چرایی توجیه این گفته بیان کرد: همچنان آب‌های زیرزمینی به شدت برداشت می‌شود و در نقاطی از استان تا ۴۰۰ متر سفره زیررمینی افت کرده که این رنگ خطری برای کشاورزی فارس است.

مدیرکل محیط زیست فارس تلاش برای جلوگیری از تحریب بستر آب زیرزمینی را از اولویت‌های اداره کل متبوع دانست و گفت: از آنجا که کشاورزی بخش عمده اقتصاد فارس را تشکیل داده، به همین دلیل ضرورت دارد تا نسبت به وضع سفره‌های زیرمینی آگاهی بیشتری پیدا کنیم.

ظهرابی همچنین در خصوص تالاب‌های فارس به ویژه تالاب‌های جنوبی استان، گفت: این تالاب‌ها تقریبا شرایط خوبی دارند و بخش عمده‌ای از آن‌ها آبگیری شده است.

او گفت: تالاب طشک و بختگان نیز ۳۵ درصد آبگیری شده، اما مهارلو وضعیت بهتری دارد و بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد آن آبگیری شده است.

مدیرکل محیط زیست فارس ادامه داد: تالاب ارژن جزو تالاب‌های آب شیرین است که ۲۵ درصد آن آبگیری شده، اما دو تالاب پریشان و کافتر بدترین دریاچه‌های آب شیرین هستند که کاملا خشک شده‌اند. در گذشته پریشان از منابع آب زیر زمینی تغذیه می‌کرد، اما امروز برعکس شده و سفره‌های زیرزمینی تا ۴ متر اطراف دریاچه پریشان پایین‌تر رفته‌اند و آبی که وارد آن می‌شود ابتدا به سفره‌های زیرزمینی می‌رود.

ظهرابی برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی و گشت چند باره در طول سال را مشکل دیگر دریاچه پریشان دانست که به سهم خود موجب از بین رفتن کشاورزی در اطراف این دریاچه شده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار