چاپ کد خبر: 44323
14 بهمن 1399

کار بر زمین مانده شورا شهر در شیراز

خبرگزاری فارس نوشت:با مراجعه به وب سایت رسمی شورای اسلامی شهر شیراز و بررسی گزارشات ارسالی از عملکرد کمیسیون‌های مختلف، در این صفحه، فقط گزارش عملکرد یک سال اول فعالیت کمیسیون‌ها ارسال شده است و هیچ گزارش مکتوب و دسته‌بندی شده‌ای از عملکرد کمیسیون‌ها در سالهای بعد از ۹۷ در این سایت موجود نیست که امیدواریم این ابهام از جانب هیات رئیسه برطرف شود.

در ادامه یادداشت‌های پیشین شورا، یکی از مهمترین کمیسیون‌های پارلمان شهری شوراهای اسلامی شهر، کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی است که نقش بسیار مهم ، اساسی و مستقیمی با مسائل کلان فرهنگی هر شهر دارد.

بر اساس مصوبات قانونی، وظایفی برای این کمیسیون طرح شده است که به شرح زیر است:

سیاستگذاری و نظارت بر عملکرد فعالیت های حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و سازمان ها و مدیریت های زیر مجموعه، روابط عمومی‌های کلیه مناطق و سازمان ها، مجتمع اردوگاهی هدایت، فرهنگسراها، میادین ورزشی، باغ‌های خانواده، موزه‌ها، کتابخانه‌ها، آموزش عمومی و عملکرد بخش فرهنگی، اجتماعی کلیه سازمان ها و مناطق شهرداری، نخستین وظیفه مشخص کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی این پارلمان شهری است.

نکته مهم و قابل توجه در عملکرد کمیسیون فرهنگی شورای پنجم شهر شیراز در این باره، میزان تعاملات این کمیسیون با سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز است.

هر یک از گزینه های ذکر شده در این بند، سوالات و ابهامات فراوانی را در ذهن مخاطبان و خوانندگان این مطلب ایجاد می‌کند، نقش شورای شهر در اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان‌ها و ارگان‌ها و مجموعه‌های مندرج در این قانون چه بوده است؟ تا چه حد بر عملکرد این سازمان‌ها نظارت داشته و دارد؟ آیا فعالیت‌های انجام شده و انتقادات وارد شده مورد تایید اعضای کمیسیون فرهنگی شورای پنجم ست؟

 این سؤالات و هزاران سؤال دیگر در رابطه با نوع عملکرد شورای شهر و میزان هزینه‌کردش که مبلغ بسیار بزرگی است و همه اینها  به عنوان زیر مجموعه سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز فعالیت دارند؛ مطرح است، هر چند که تا کنون پاسخ قابل قبولی دریافت نکرده‌ایم اما باز هم امیدوارم که این شبهات برطرف شود.

 دومین وظیفه قانونی کمیسیون فرهنگی شورا، بررسی و تصویب اساسنامه و شرح و ظایف مدیریت ها و سازمان های حوزه فعالیت مرتبط با کمیسیون در صورت لزوم است که باز هم گزارش روشنی از نحوه عملکرد این کمیسیون با توجه به این قانون در دسترس نیست.

بررسی و تصویب طرح جامع فرهنگی و اجتماعی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت حوزه مدیریت شهری از دیگر وظایف این کمیسیون کلیدی و مهم در شورای شهر است که با توجه به سومین حرم اهل بیت(ع) بودن شهر شیراز، اقدام چشمگیر و قابل توجهی صورت نگرفته است و حتی گاهی اقداماتی مغایر با این عنوان در شهرداری شیراز برنامه‌ریزی و اجرا شده است که یقیناً مهمترین دلیل آن، عدم نظارت صحیح کمیسیون فرهنگی بر عملکرد سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز است.

از دیگر وظایف این کمیسیون، بررسی دغدغه ها، کمبودها و معضلات و نیازهای فرهنگی – اجتماعی با استفاده از نظرات کارشناسان مجرب و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و کاربردی است که تشخیص و انتخاب کارشناسان مجرب علامت سوال بزرگ ما در این قسمت است و در بسیاری از موارد به دلیل عدم استفاده از نظرات کارشناسی صحیح، مشکلات غیر قابل جبرانی نیز رخ داده که در گزارشات عدیده به آن پرداخته‌ایم.

بررسی طرح ها و لوایح مربوط به مسائل فرهنگی، مذهبی، هنری، آموزشی، اجتماعی، ورزشی و تفریحی، یکی دیگر از وظایف کمیسیون فرهنگی شورای شهر بوده که نقص عملکرد صحیح این کمیسیون در بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های در دست انجام از جمله ورزشگاه و احداث سینما و… مشهود است.

از دیگر وظایف این کمیسیون، بررسی طرح و لوایح مربوط به فعالیت های نهادهای فرهنگی و اجتماعی(خیریه‌ها، هیأت‌های مذهبی شیراز، کانون‌های فرهنگی، سمن ها و. . .) است که با توجه به وجود تعداد زیادی هیئت و کانون فرهنگی فعال در سطح شیراز، ارتباطات شهرداری با این هیئات محدود بوده و شاهد این محدودیت ارتباطات نیز، چگونگی عملکرد سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری در مناسبت‌های مختلف مذهبی و نحوه برگزاری برنامه‌ها می‌باشد.

تهیه شرح خدمات و پیوست فرهنگی اجتماعی جهت پروژه های شهری(عمرانی، خدماتی، زیرساختی) و نظارت و پیگیری بر حسن اجرای آن وظیفه دیگر این کمیسیون است که عدم وجود پیوست فرهنگی برای برنامه های مختلفِ اجرا شده از طرف شهرداری، یکی از مهم‌ترین انتقادهای وارد بر عملکرد این سازمان و نهاد است که از جمله آنها می توان به طرح دوچرخه‌های بیدود و سی‌پی که اخیرا مورد بحث و بررسی قرار گرفت اشاره کرد.

معرفی ناظر و نماینده شورا در مجامع و سازمان های مرتبط با وظایف کمیسیون وظیفه دیگر این کمیسیون بوده که عدم حضور نماینده کمیسیون در شورای فرهنگ عمومی یکی از درخواست‌های اعضای این کمیسیون است.

وظیفه دیگر این کمیسیون، بررسی بودجه، متمم بودجه و تفریغ بودجه حوزه معاونت، سازمان ها و مدیریت های مرتبط است که مثل دیگر کمیسیون‌های شورا مبهم مانده و امیدواریم این موارد هر چه سریعتر به صورت شفاف در اختیار رسانه‌ها و عموم مردم قرار گیرد.

سیاستگذاری و نظارت بر کلیه فعالیت های تبلیغات شهری یکی دیگر از وظایف این کمیسیون است که طرح بنر سربازان اسرائیلی و تبریک شهادت امام معصوم(ع) و طرح تبلیغ ضد حجاب در اذهان عمومی شهروندان شیرازی تا همیشه نقش بسته است.

پیگیری­ و­ نظارت­ بر اجرای­ مصوبات فرهنگی اجتماعی شورا در تمامی ­زیرمجموعه‌های شهرداری و حوزه­ مدیریت شهری آخرین وظیفه قانونی این کمیسیون مهم است که اگر این وظیفه به درستی انجام گرفته بود بسیاری از معضلات فعلی در سطح کلان شهر شیراز و در لایه‌های مختلف زندگی مردم وجود نداشت.

متاسفانه بایدگفت، در کلان‌شهر شیراز، فرهنگ و امور فرهنگی به عنوان فرزند سرراهی در بین ادارات و سازمان‌های مختلف سرگردان است که امیدواریم متولیان امر به‌ویژه  شورای شهر و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، چاره‌ای جدی بیندیشند و جزیره‌های فرهنگی نیز به ساحلی امن مبدل شوند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار