چاپ کد خبر: 34852
15 شهریور 1399

کاهش سن ابتلا به اچ.آی.وی و افزایش تعداد زنان مبتلا

5f532a0cc4d37_2020-09-05_10-32

مدیرعامل باشگاه سلامت نوجوانان پسر تهران گفت: با در نظر گرفتن مجموعه اقدامات در مورد پیشگیری می‌توان مدعی شد که صحبت از پیشگیری عملاً در حد شعار باقی مانده است.

وحید جهانمیری‌نژاد با اشاره به تعداد قابل‌توجه کلینیک‌ها و کمپ‌های ترک اعتیاد و همچنین آمار بالای زندانیان مرتبط با جرایم مربوط به اعتیاد در زندان‌های کشور افزود: در آنسو اما با تعداد قلیلی از افرادی که به‌شکل جدی در بحث پیشگیری از اعتیاد فعالیت می‌کنند، مواجه هستیم.

کاهش سن ابتلا به اچ.آی.وی و افزایش تعداد زنان مبتلا

این پزشک شیرازی در ادامه با بیان اینکه اچ.آی.وی نخستین عامل مرگ نوجوانان در آفریقا و نخستین بیماری منجر به مرگ در نوجوانان جهان است، ادامه داد: گرچه این بیماری نخستین بیماری منجر به مرگ در میان نوجوانان ایرانی نیست، اما واقعیت آن است که اکنون که مهم‌ترین عامل انتقال اچ.آی.وی، رفتارهای پرخطر جنسی است، سن ابتلا به اچ.آی.وی کاهش و تعداد زنان مبتلا به این بیماری افزایش یافته است.

مدیرعامل باشگاه سلامت نوجوانان پسر تهران در ادامه با ابراز نگرانی از اینکه همه‌گیری بیماری اچ.آی.وی اکنون به سمت خانواده‌ها و عموم مردم در حال پیشروی است، گفت: با نگاه واقع‌بینانه نمی‌توان ادعا کرد دستاوردهای پیشگیری از ابتلا به اچ.آی.وی چشمگیر بوده است، زیرا آمارها همچنان در بعد کمّی رضایت‌بخش نیست.

۹۰ درصد زنان مبتلا به اچ.آی.وی از طریق همسران‌شان بیمار شده‌اند

وحید جهانمیری‌نژاد سپس با اشاره به مشاهدات عینی خود از مثبت‌شدن اچ.آی.وی زنان باردار و دختران جوان و گسترده‌شدن گستره این ویروس به سمت خانواده‌ها بیان کرد: ما به خاطر دلسوزی و نگرانی نسبت به سلامت جامعه این موارد را بازگو می‌کنیم.

مشاور فرهنگی اداره ایدز وزارت بهداشت با انتقاد از انکار و کارشکنی برخی مدیران درباره فعالیت‌های پیشگیرانه بیماری‌های آمیزشی می‌افزاید: با وجود آنکه همچنان برچسب‌زنی و تحقیر نسبت به مبتلایان به اچ.آی.وی در جامعه وجود دارد، اما به نظر می‌رسد نگرش و نگاه عمومی نسبت به این بیماری و فعالیت‌های پیشگیرانه آن بهبود یافته است.

وحید جهانمیری‌نژاد سپس با بیان اینکه در موارد متعددی، تشخیص بیماری اچ.آی.وی اعضای یک خانواده بعد از تشخیص مبتلا بودن فرزند آن خانواده انجام می‌شود، ادامه داد: متاسفانه این چرخه معیوب در برابر سازوکاری قرار می‌گیرد که در پی پیشگیری از انتقال بیماری پیش از ازدواج بوده است.

مبتلایان تحت درمان به زندگی کاملاً طبیعی خود ادامه می‌دهند

مشاور فرهنگی اداره ایدز وزارت بهداشت در ادامه با تأکید بر اینکه مبتلایان به اچ.آی.وی در صورت اطلاع از بیماری و قرار گرفتن تحت درمان، از یک زندگی کاملاً طبیعی برخوردار می‌شوند، می‌گوید: تمامی مبتلایان که به‌موقع از بیماری خود آگاهی می‌یابند، پس از آغاز پروسه درمان از زندگی طبیعی، ازدواج طبیعی، فرزندآوری طبیعی و عدم انتقال به دیگران برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم از مزایای اطلاع به‌موقع از بیماری اچ.آی.وی و قرارگرفتن تحت درمان اطلاع کافی ندارند، گفت: متاسفانه این عدم اطلاع سبب می‌شود که برخی از ترس قضاوت دیگران و برخی از ترس مواجهه با بیماری از دادن تست اچ.آی.وی اجتناب می‌کنند.

تنها ۴۰ درصد مبتلایان به اچ.آی.وی در کشور شناسایی شده‌اند

 جهانمیری‌نژاد با بیان اینکه اگر بیمار مبتلا به اچ.آی.وی به‌موقع از بیماری خود آگاه نشود و تحت درمان قرار نگیرد، در آینده‌ای زود افزون بر در معرض انواع بیماری‌های عفونی قرار گرفتن، احتمال انتقال این ویروس به دیگران را نیز بسیار افزایش خواهد داد، می‌گوید: متاسفانه اکنون به میزان بسیار زیادی از اهداف تعیین‌شده پیشگیری در زمینه بیماری اچ.آی.وی عقب‌تر هستیم.

این پزشک در ادامه می‌افزاید: بر اساس هدف‌گذاری سال ۱۳۹۹ قرار بوده تا کنون  ۹۰ درصد مبتلایان تخمینی اچ.آی.وی شناسایی شوند، ۹۰ درصد مبتلایان شناسایی‌شده تحت درمان قرار گیرند و ۹۰ درصد افراد تحت درمان نیز در پذیرش درمان موفق شده باشند.

با این حال به گفته مشاور اداره ایدز وزارت بهداشت، گرچه ۹۰ درصد بیماران تحت‌درمان به درمان موفقیت‌آمیز دست یافته‌اند، اما بر اساس تخمین‌ها، تنها حدود ۴۰ درصد مبتلایان شناسایی شده‌اند و  اچ.آی.وی به شکلی گسترده در حال افزایش در جامعه است.

۴۰ هزار مبتلا به  اچ.آی.وی شناسایی نشده‌اند

مدیرعامل باشگاه سلامت نوجوانان پسر تهران در ادامه با اشاره به میزان مصرف بسیار کم از وسایل پیشگیری از ابتلا به اچ.آی.وی می‌گوید: متأسفانه اکنون تنها حدود ۳۰ درصد جامعه از وسایل پیشگیری از بیماری‌های آمیزشی استفاده می‌کنند.

از همین رو این پزشک تأکید دارد همه گروه‌های در معرض این ویروس، به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه و تست اچ.آی.وی دهند و سپس تحت درمان قرار گیرند.

جهانمیری‌نژاد سپس با اشاره به شناسایی حدود ۲۳ هزار بیمار مبتلا به اچ.آی.وی در کشور می‌گوید: از مجموع حدود ۶۳ هزار مبتلا به این ویروس، حدود ۴۰ هزار نفر از بیماری خود اطلاع ندارند و این خطر وجود دارد که هرکدام از این افراد، ناقل این ویروس به گروه‌های جمعیتی باشند و تعداد مبتلایان را به شکل تصاعدی افزایش دهند.

طغیان اچ.آی.وی همچون همه‌گیری کروناویروس خواهد بود

وی سپس با اشاره به اینکه همه‌گیری اچ.آی.وی نیز همچون انتقال ویروس کرونا همواره تهدیدکننده سلامت جامعه است، خاطرنشان می‌کند: در صورت عدم پیشگیری جدی، اچ.آی.وی نیز همچون طغیان کروناویروس تبدیل به یک همه‌گیری در جامعه خواهد شد.

این پزشک سپس با بیان اینکه در دوره همه‌گیری کروناویروس، افراد مبتلا به اچ.آی.وی که تحت درمان قرار ندارند، بسیار زودتر از دیگران به این بیماری دچار می‌شود، می‌افزاید: اما بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته، اگر فرد مبتلا به اچ.آی.وی تحت درمان قرار داشته باشد، نه‌تنها بیش از دیگران، بلکه به خاطر مصرف داروهای ضدویروس، کمتر از دیگران به کروناویروس مبتلا می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار