چاپ کد خبر: 66939
18 شهریور 1400

کدام خودرو را بخریم: پراید یا تیبا ؟

pride vs tiba 5

سایپا، پرفروش‌ترین خودروی بازار ایران را در اختیار دارد: پراید. اکنون، حدود ۲۰ سال است که این خودرو تولید می‌شود. پراید در سال‌های اولیه، به علت صرفه اقتصادی و همچنین ظاهر بهتری که نسبت به پیکان داشت، مورد استقبال عمومی قرار گرفت. اما با گذشت سالیان، نه تنها کیفیتش حفظ نشد، بلکه ایمنی آن به مراتب ضعیف‌تر هم شد؛ چراکه به موازات پیشرفت صنعت خودروسازی، امکاناتش بهبود پیدا نکرد. اما همچنان این خودرو برای ایرانیان محبوب و کاربردی باقی ماند.

سال ۱۳۸۸ بود که سایپا دست به تولید تیبا زد و آن را روانه بازار کرد، هدف اولیه این شرکت خودروسازی این بود که آن را جایگزین پراید کند، اما این اتفاق رخ نداد و سایپا توانست با تولید این «پرایدهای متنوع»، سهم بیشتری از بازار را نسبت به ایران خودرو در اختیار بگیرد. حال، باتوجه به اینکه تیبا در همان ابتدای تولید و عرضه، درمقابل پراید قرار گرفته است، همچنان در ذهن بسیاری از کسانی که قصد خرید ماشین داخلی دارند، این دوراهی ایجاد می‌شود که پراید بخریم یا تیبا؟

از این رو در ادامه این مطلب، این دو خودروی سایپایی از لحاظ مشخصات فنی، امکانات و طراحی ظاهر با یکدیگر مقایسه می‌شوند؛

عملکرد بهتر تیبا از لحاظ فنی

تیبا مجهز به یک موتور ۸ سوپاپه است که به اندازه ۸۷ اسب بخار، قدرت دارد. همچنین گشتاور ۱۲۷ نیوتن بر متر را تولید می‌کند. پراید هم، مانند تیبا دارای موتوری یا ۸ سوپاپ و حجم هزار و ۳۰۰ سی‌سی است اما این نوع موتور می‌تواند قدرتی برابر ۷۱ اسب بخار تولید کند.

باوجود اینکه پراید با استانداردهای خودروسازی جهانی جور در نمی‌آید، اما ۶.۸ لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می‌کند که آن را در داخل ایران به خودرویی کم‌مصرف تبدیل کرده است. صفر تا ۱۰۰ این خودرو هم ۱۵ ثانیه محاسبه شده است. این در حالی است که تیبا طی مدت ۱۳.۵ ثانیه خودش را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که تیبا نه نسبت به استانداردهای جهانی، بلکه نسبت به تجهیزات فنی پراید، برتری دارد.

تیبا 1

کدام خودرو زیباتر است؛ تیبا یا پراید ؟

سایپا در ساخت تیبا تلاش کرده است تا یک خودروی شهری اما جوان‌پسندتر از پراید، ارائه دهد. شهری بودن این خودرو، علتی است برای اینکه مینیاتوری و کوچک خلق شود؛ اما باز هم خطوط حجم‌دهنده‌ای که روی کاپوت و گلگیرهای آن وجود دارد، کمی ظاهرش را ناموزون کرده است. علاوه بر آن، چراغ‌های جلوی این خودرو و جلوپنجره‌ای کوچک در وسط آن، سنخیتی با یکدیگر ندارند.

طرف دیگر این دوئل، پراید است؛ با یک طراحی قدیمی که دیگر با گذشت سال‌ها به چشم کسی زیبا نمی‌آید. بدنه این خودرو مکعبی است و هیچ خط و خطوطی به آن انحنا و نرمی نداده است. در تمامی این سال‌ها تلاش شده تا این خودروی سایپایی از مدل صبا گرفته تا پراید ۱۳۲، ظاهرسازی شود اما تمامی این تلاش‌ها به تغییراتی ریز و جزئی منجر شده که زیبایی چندانی به پراید نمی‌بخشند! این ظاهر ساده و معمولی تنها با قیمت ارزان خودرو، می‌تواند قابل جبران باشد و مشتریان را راضی کند.

اگر بخواهیم داخل کابین این دو خودرو را مقایسه کنیم، با رجوع به طراحی داخلی پراید می‌بینیم باوجود بازبینی‌های بسیاری که طی سال‌ها انجام شده است، همچنان فضای کابین آن تغییری نکرده و تا حدی کوچک است. اما فضای داخلی تیبا کاملا با داخل پراید فرق دارد، هرچند ظاهر آن‌ها کمی با یکدیگر شبیه است؛ این به علت حجم بالای استفاده از پلاستیک خشک است. به هرروی، سایپا وقت و هزینه چندانی برای طراحی این خودروها صرف نمی‌کند و تنها قطعات و ادوات را در کنار هم قرار می‌دهد. از همین رو این خودروها سبک، ناایمن و عامل اصلی تصادفات جاده‌ای هستند.

پراید 3

تیبا به صرفه تر است یا پراید؟

از هرچه بگذریم، سخن از قیمت مهم‌تر است! این روزها، پراید در سه مدل ۱۱۱، ۱۳۱ و ۱۳۲ به قیمت‌های ۱۳۴ میلیون تا ۱۵۶ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. درحالی که تیبا ۱۴۷ میلیون تومان است. یعنی این دو خودروی سایپا، تفاوت چندانی از لحاظ قیمت با یکدیگر ندارند. نکته قابل توجه این است که، در جایی می‌توان از به صرفه بودن یا نبودن سخن گفت که کالا، کیفیتی مطابق با قیمت پرداختی‌اش ارائه دهد، که در جنگ اقتصادی این روزها، چنین چیزی بعید است.

بالاخره کدام را بخریم؟

اگر صنعت خودرو کشور و سیاست‌های آن به گونه‌ای بود که این شرکت‌های خودروساز داخلی در رقابت با برندهای معتبر جهانی بودند، همین خودروهایی نظیر پراید و تیبا، سطح کیفیتشان رشد می‌کرد و ما حق انتخاب داشتیم که باتوجه به مزایا و قیمت کدام را انتخاب کنیم، اما اکنون شرایط فرق می‌کند؛ ما تنها میان پراید و تیبا حق انتخاب داریم و تفاوت آن‌ها در مشخصات فنی، چندان زیاد نیست. با این وجود، تیبا ظاهری جدیدتر و متفاوت‌تر دارد. بنابراین می‌توان گفت تصمیم منطقی انتخاب تیبا است چرا که به نسبت تفاوت قیمتش با پراید، مزایای بیشتری دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس جمعه , ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۳

هردوش … ولی مجبورن بخرن یه جوان باید چقدر صبر کنه ایا اتفاقی میوفته ارزون بشه یا بهتر جایگزین بشه

حسین جمعه , ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

اگه قیمتهاش زیرچهل باشه بازم جزماشین حساب نمیشه پس مردم بیاییداین اسباب بازی هارونخریم تاشایدفرجی برخودروهای به روزدنیاباشیم.ولیاقت هرایرانی بیش ازاینهاست.

س د جمعه , ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۷:۰۵

بهترین گزینه هیچ کدام!

آخرین اخبار