چاپ کد خبر: 72663
4 بهمن 1400

کدام مگا پروژه‌های کشاورزی قرار است در فارس کلید بخورد؟!

مجتبی دهقانپور

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: اجرای مگا پروژه‌های کشاورزی در این استان در دست پیگیری است و امیدواریم در آینده نزدیک اقدامات عملیاتی این طرح‌ها آغاز شود. 

ایسنا: مجتبی دهقان‌پور یکشنبه سوم بهمن در نشست مدیران ستادی و مدیران کل دستگاه‌های وابسته به سازمان جهاد کشاورزی فارس با نماینده ولی‌فقیه در این استان و رئیس کمیسیون کشاورزی آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: طرح کشت بافت خرما، تولید یک سم تحت لایسنس شرکت نوارتیس و سینجنتا و پایانه صادراتی از جمله این طرح‌ها است. 


یادداشت: طرح کشت بافت خرما مربوط به دهه ۱۳۷۰ است که پس از اتمام مراحل تحقیقاتی در آن سالها ، بعنوان یک روش موثر در بهبود شرایط ژنتیکی باغات خرما و تولید نهال های بدون بیماری و… عملیاتی شده است و از سوی دیگر مشکل کنونی و بزرگ باغات خرمای فارس سرخرطومی حنایی است.

تولید سم تحت لایسنس یک شرکت .. بنظر میرسد مربوط به حوزه صنعت ، معدن و تجارت باشد و مگا پروژه بودن تعریف کردن آن یعنی چی؟ از نظر حجم سرمایه گذاری؟بزرگی سالن های احتمالی خطوط تولید….تعداد نیروی کار مورد نیاز..؟  

در مورد پایانه  صادراتی  نیز جهاد کشاورزی دقیقا چه طرحی دارد ؟ این طرح تاکنون در استان فارس با مشکلاتی متعددی روبرو بوده است و اساسا نمیتواند در صورت به ثمر نشستن این بارانداز  مصادره به مطلوب شود..بهتر بود سرپرست سه ماهه جهاد کشاورزی استان فارس حذف سموم از چرخه تولید محصولات خصوصا محصولات صادراتی که هم اکنون یک مگا مساله در بخش کشاورزی است را هم مورد امعان نظر قرار می دادند…. 


*او با بیان اینکه در مسیر اجرای طرح پایانه صادراتی با یک مشکلاتی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: برای فاز دوم توسعه طرح ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که توانستیم این را از طریق ارتباط با وزارتخانه تامین کنیم؛ راه‌اندازی مزرعه مرغ مادر و تولید بذور سبزی و صیفی نیز از دیگر طرح هایی است که در حال پیگیری اجرای آن هستیم. 


یادداشت:در خصوص راه اندازی  مزرعه مرغ مادر ، تولید بذور سبزی و صیفی هم بنظر میرسد یک کلی گویی خاص نشست های اداری باشد. مزرعه مرغ مادر کجا ،هزینه .. کدام سرمایه گذار و کی؟ تولید بذور سبزی و صیفی : کدام سبزی؟ کدام صیفی؟ و.. سبزی و صیفی زیاد هست قصه شان هم زیاد… براستی این واژه ارتباط با وزارتخانه چه کلید واژه ای جالبی برای برخی مدیران جدید است. یعنی میخواستید سازمان جهاد کشاورزی استانی به عظمت فارس با وزارت متبوعش ارتباط نداشته باشد؟ یا نداشته است یا منظور ارتباط ویژه ایشان بعنوان توانمند شخصی است…(نیازمند منبع و بررسی بیشتر)… قبول با ارتباط با وزارت خانه حالا چکار کردید؟ در حال پیگیری… موفق باشید


*سرپرست جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه این استان رتبه دوم در تامین امنیت غذایی کشور را به عهده دارد، اظهار کرد: این استان در تولید محصولات باغی رتبه اول، محصولات زراعی رتبه دوم و محصولات دامی رتبه چهارم دارد.


یادداشت: تامین امنیت غذایی کشور تنها تولید محصولات کشاورزی آنهم با “هزینه بسیار زیاد و توسط کشاورزان گله مند از نبود شرایط مناسب کسب و کار کشاورزی نیست” .بنابر تعریف سازمان ملل در سال ۱۹۸۶، امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم می‌دانند. طبق این تعریف موجود بودن غذا ، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه رکن اصلی می‌باشند.

 درآمد خانوار از عوامل مهم در تأمین امنیت غذایی در یک نظام اجتماعی می‌باشد. عامل مهم دیگر در تأمین امنیت غذایی جامعه، ذائقه و دانش تغذیه‌ای خانوادهها در نحوه تخصیص بودجه برای تهیه بهترین نوع غذای در دسترس و چگونگی تقسیم غذا در خانواده می‌باشد. امنیت غدایی زمانی تأمین می‌شود که سرانه سبد غذایی خانواده به صورت صحیح انتخاب و تهیه شود، برای افراد خانواده کافی و به صورت صحیح طبخ شود تا عناصر و مواد غذایی سالم و صحیح به سلولها و اندام‌های بدن برسد. برای تأمین امنیت غذایی در یک کشور و نظام اجتماعی باید سازمان‌ها و نهادها با هم همکاری داشته باشند و با هماهنگی یک سازمان متولی امنیت غذایی، بر تولید یا واردات مواد و محصولات غذایی، آموزش و تبلیغ و آگاهی دادن به جامعه و سیاست گذاریهای کلان اقتصادی نقش ایفا کنند. سازمان مسئول امنیت غذایی باید نسبت به نوع مواد غذایی، میزان و قیمت آن‌ها همیشه مطلع باشد و بررسی کند که همه مردم از نظر فیزیکی به این غذا دسترسی داشته باشند و درآمدشان به قدری باشد که بتوانند این غذا را بخرند و این سازمان در صورت بروز بحران باید زنگ خطر را به صدا درآورد و اندازه‌گیری این امنیت را بر عهده بگیرد.

بهتر نبود ایشان در خصوص خروجی جلسات متعدد ستاد مربوط با فرماندهی ایشان و مدیر سابق گزارشی ارائه میگردند…وضع بر همان روال سابق نیست؟


*دهقان‌پور اظهار کرد: در سال زراعی جاری قریب به ۳۶ هزار هکتار گندم آبی در قالب کشت قراردادی کاشت شده است که می‌تواند در سال‌های آتی افزایش پیدا کند؛ ۴۱۳۲ نفر بهره بردار در این کشت قراردادی مورد مخاطب ما هستند که حالا باید سعی کنیم در سال آینده این سطوح را بالا ببریم و این قول را خواهیم داد که بتوانیم این اعداد و ارقام را در سال آینده بیشتر کنیم.


یادداشت سه نکته جالب :کشت قراردادی در استان پهناور فارس تنها ۳۶ هزار هکتار ….که حالا باید سعی کنیم (با کدام رویکرد و تدابیر؟) ، بتوانیم این اعداد و ارقام را در سال آینده بیشتر کنیم…. پس هدف نهایی همان اعداد و ارقام است …. انشاالله تا زمان..اعداد و ارقام….خدا نکرده یک وقت ۳۶ هزار هکتار اعداد و ارقام نباشد…


*او با بیان اینکه یکی از رویکردهای خوبی که در استان فارس دنبال شده و جای کار بسیار دارد بحث شیوه‌های جدید کشت است، افزود: کشت روی پشته‌های پهن و بلند با توجه به اقلیم شکننده‌ای که استان فارس دارد می‌تواند تا ۳۰ درصد کاهش مصرف آب را در پی داشته باشد که ما ۱۳هزار هکتار سطح زیر کشت را داریم.

به گفته سرپرست جهاد کشاورزی فارس، پذیرش آهنگ این نوآوری را باید گسترش دهیم تا در سال آینده با مساعی تولیدکنندگان سطح زیر کشت را بالاتر ببریم چون یکی از روش‌های محبوب ما هست؛ کشت‌های کف کار نیز به ما کمک می‌کند تا حدود ۷۰۰ تا هزار کیلوگرم در هر هکتار از اراضی شور افزایش تولید را داشته باشیم.


یاداشت: روش‌های محبوب ما یعنی کی ؟ کشاورزان یا ایشان..اگرمحبوب کشاورزان است که مشکل حل است اگر محبوب ایشان است که لازم دلیل این محبویت را بیشتر توضیح خواهند داد قطعا…


*دهقان‌پور با اشاره به اینکه بالغ بر ۵۱۵ میلیارد تومان تعهدمان در موضوع پرداخت تسهیلات بوده است، خاطرنشان کرد: در گام اول ۳۷۵ میلیارد تومان تسهیلات را به بانک کشاورزی و ۹۱ میلیارد تومان هم به صندوق کارآفرینی امید معرفی کرده‌ایم.

او اظهار کرد: منتظر این هستیم که این مجوز از طرف وزارتخانه به ما داده شود که برای گام دوم به مرحله بعدی هم افرادی که متقاضی سرمایه‌گذاری در بخش هستند را معرفی کنیم.


یادداشت: گزارش کار با اعداد و ارقام ….چند نفر…کجا…کی…تعداد پروژه ها.. ..


*دهقان‌پور به موضوع دامدار کارت نیز پرداخت و تصریح کرد:  سیاستی که وزارت جهاد کشاورزی در پیش گرفته این است که به ازای هر دام سنگین ۷۰۰ هزار تومان و برای هر راس دام سبک ۳۰۰ هزار تومان اختصاص داده بشود و سقفش هم ۵۰ میلیون در نظر گرفته شده است.

به گفته او؛ تا کنون ۶۸۴۰ متقاضی دامدار کارت در سامانه ‌سیتا ثبت نام کرده‌اند که ۸۶ فقره پرداخت شده است. این تسهیلات در قالب تسهیلات ارزان قیمت ۱۱ درصد است که فعلا در گام اول برای دامداران ما که دام سبک کمتر از ۱۶۶ راس است و دامداران سنگین  یعنی آنهایی که گاو شیری هستند حدود ۷۰ راس دام هستند این مجوز به ما داده شده و ما معرفی را انجام دادیم.


یاداشت: این پروژه اعتباری در فارس با ۶۸۴۰ نفر متقاضی….۸۶ فقره پرداختی….آن هم ۵۰ میلیون تومان سقف حداکثر…..حرفی نیست…همه چیز گویا و مشخص…(یادمان نرفته جمله مشهور رئیس دولت قبل …علی برکت الله…)


*دهقان‌پور به موضوع سیل اخیر جنوب فارس نیز اشاره کرد و گفت: در سیلی که در دی ماه اتفاق افتاد با حضور وزیر محترم کشور در جنوب استان ۵۴۴ میلیارد تومان خسارت برآورد کردیم؛ از ستاد مخاطرات کشور مبلغ خوبی قرار هست تخصیص داده شود که محقق  شود جای امیدواری است و ما می‌توانیم یک سری خسارات مان را جبران کنیم.


یادداشت:   وزیر جهاد کشاورزی چرا به استان فارس نیامدند؟… وزیر کشور زحمت کشیدند دست هماهنگ کننده های سفر ایشان درد نکند… از وزارت جهاد کشاورزی فقط محمد مهدی برومند آمدند ،ایشان معاون باغبانی وزارتخانه جهاد کشاورزی هستند ، نماینده سابق مرودشت ،ارسنجان و پاسارگاد و از فزرندان استان…دستشان درد نکند…. همه اش همین…نتیجه ارتباط با وزارت خانه برای فارس در یک حادثه بزرگ سیل … راستی اگر محمد مهدی برومند هم نمی آمدند؟! حالا نمیشد از سیل حرفی زده نمیشد…


برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار