چاپ کد خبر: 51935
5 اردیبهشت 1400

کرباسچی : روحانی باید درصف‌های مرغ می‌ایستاد

کرباسچی 2

به گزارش اول فارس، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در پخش زنده اینستاگرامی سلسله نشست‌های بررسی و تحلیل انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی، گفت: هنوز برای اظهار نظر زود است، کسانی نماینده مجلس هستند که تازه آمدند و آشنایی کامی با ضرورت‌ها ندارند. ایده‌های به تعبیر خودشان انقلابی و ایده‌آلی دارند اما باید دید این ایده‌ها تا کجا می‌تواند محقق و به یک قانون برای اجرا مبدل شود.

وی افزود: تا امروز به غیر از بررسی بودجه مورد خاصی برای بررسی نبوده و امیدواریم بعد از این شاهد اقدامات عملیاتی از جانب نمایندگان مجلس باشیم.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره عملکرد نمایندگان فراکسیون امید در دوره قبل مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آنچه که گذشته را نباید مورد نقد یک جانبه و غیر منصفانه قرار داد چرا که سودی ندارد. مجلس آن دوره اگرچه هم با مشکلات بسیاری از داخل و خارج مواجه بود؛ اما درگیر برخی بازی‌های سیاسی نیز شده بود که شاید مانع اقدامات مفید شد.

کرباسچی تلاش و پیگیری مدیران اجرایی را راه‌حل بسیاری از مشکلات دانست و عنوان کرد: اینکه تکلیف و برنامه یک کشور مشخص نباشد معضل بزرگی است و مشکلات را پررنگ‌تر می‌کند، مثلاً باید مشخص باشد روی سیاست خارجه چقدر می‌توان حساب کرد.

وی تاکید کرد: کشوری با این همه امکانات چرا باید هنوز در مناطقی از آن مشکل آب وجود داشته باشد؛ چرا در مناطق جنگ زده هنوز مشکلات بسیاری وجود دارد. کشوری با این سطح از امکانات می‌تواند با مدیریت کارآمد شرایط بهتری داشته باشد و رو به اصلاح و پیشرفت برود.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره ارتباط رئیس‌جمهور با وزرا و کابینه دولت بیان کرد: حزب کارگزاران نزدیکی آن‌چنانی به شخص رئیس‌جمهور نداشته، البته برخی دوستان با اسحاق جهانگیری ارتباطاتی داشته‌اند که مورد نقد قرار گرفت. به موجب همین انتقادات تعداد جلسات کاهش یافت و در دوره دوم آقای روحانی هم ارتباط حزب کارگزاران با آقای جهانگیری بسیار کم شده بود.

کرباسچی حضور فیزیکی مدیران ارشد اجرایی بدون تشریفات را در کف جامعه که مردم با مشکلات درگیر هستند ضروری دانست و گفت: بینشی که در این حضور به دست می‌آید بینش متفاوتی از گزارشات مکتوب است و دیدگاه حقیقی‌تری را به مدیران می‌دهد. از سوی دیگر این حضور اگر واقعی باشد در بین مردم آثار مثبتی در افکار عمومی خواهد داشت.


بیشتر بخوانید:


دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: فقدان حضورهای سرزده حسن روحانی در بین مردم در این دو دوره محسوس بود. به موجب توجه کمتر رئیس‌جمهور، وزرا هم کمتر به این اقدامات توجه نشان دادند، لذا فاصله دولت از مردم بیشتر شد.

کرباسچی تاکید کرد: اگر رئیس‌جمهوری در کشور باشد که بدون اطلاع قبلی به یکی از استان‌ها برود یا اینکه در صف مرغ یا در بیمارستان‌ها و در کنار مردم حضور یابد، یک بینش واقعی و خارج از گزارشات مکتوب بدست می‌آورد.

وی گفت: عمده گزارشاتی که به مدیران ارشد می‌دهند، تر و تمیز شده است و تمام واقعیت‌ها را منعکس نمی‌کند. اگر یک رئیس‌جمهور یا مدیر ارشد اینگونه در جمع مردم حاضر شود نباید بگوییم ریاکاری کرده است.

دبیرکل حزب کارگزاران گفت: اگر یک رئیس‌جمهور بدون اطلاع قبلی به صف مرغ یا بیمارستان برود خیلی در روحیه مردم تأثیرگذار است اما چنین سبکی در کار روحانی وجود نداشت، وقتی روحانی چنین مکان‌هایی نمی‌رفت، وزرای دولت هم نمی‌رفتند.

وی درباره کمرنگ شدن همراهی رئیس‌جمهور توسط اصلاحات خاطرنشان کرد: آقای روحانی بیش از اینکه همراهی فکری و سیاسی با جبهه اصلاحات داشته باشد، همراهی عملکردی در جهت اجرای روش‌ها و راه‌حل ها بود. شاید هیچ‌گاه اصلاحات همراهی سیاسی با شخص روحانی نداشته که این همراهی بخواهد کمرنگ شود یا نشود.

کرباسچی حمایت یا نقد مطلق را عملکردی نادرست برشمرد و اظهار کرد: عملکرد هر رئیس‌جمهوری بعد از هشت سال مسئولیت قطعاً ضعف‌هایی داشته که مورد نقد قرار می‌گیرد؛ اما نقد یا حمایت صد درصدی به دور از واقعیات است. البته دولت می‌توانست با تأثیرگذاری نقدها و پایش از مشکلات کشور تا حدی عبور کند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی درباره شرایط حاکم بر سیاست خارجه و مذاکرات عنوان کرد: بهتر بود دولت می‌توانست این مذاکرات را مسائل سیاسی دور کند و جناح‌های سیاسی هم از این مسائل فاصله می‌گرفتند. باید این قضایا را برای تصمیم‌گیری بهتر از هم جدا کرد.

وی با بیان اینکه گفتگوهای بین‌المللی خوب است اما مهم‌تر از آن گفتگوهای داخلی است، تاکید کرد: گفتمان اصلی باید با جناح‌هایی که با دولت زاویه دارند انجام شود تا کشور از جنجال فاصله بگیرد. کشمکش سیاسی تا یک جایی قابل قبول است؛ اما امروز این بحث‌ها به عرصه اجرایی کشور وارد شده و روی آن تأثیر گذاشته است، این روش اداره کشور درست نیست.

کرباسچی ادامه داد: باید ماهیت امری که به سرنوشت کشور برمی‌گردد از مسائل و کشمکش‌های سیاسی جدا شود؛ البته کسی که در رده اول اجرایی کشور است باید از سلایق و جناح‌های مختلف استفاده کند و افراد در جناح‌های گوناگون خود را از سرنوشت کشور جدا ندانند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

پیرد مردگرسنه وبی کس دوشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲:۰۱

درود وسلام‌برسریال کرباسچی واژه ای.

آخرین اخبار