چاپ کد خبر: 37565
16 آبان 1399

در استان فارس:آمار جانباختگان ومبتلایان بالا، ظرفیت بیمارستانها تکمیل و بی توجهی مردم به کرونا

خیز کرونا در سایه بی‌توجهی‌ها؛ ظرفیت بیمارستان‌های استان فارس تکمیل شده است

بیماری کووید ۱۹ روز به روز بیشتر اوج می‌گیرد و در این بین بی‌توجهی عده‌ای از مردم به این مسئله دامن زده است.

تسنیم: روز‌های سخت کرونا همچنان تداوم دارد و براساس آخرین آمار هرسه دقیقه یک نفر بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست می‌دهد و آمار مبتلایان هر ۱۰ ثانیه بالا می‌رود.

کرونا سن و سال نمی‌شناسد و به هیچکس رحم نمی‌کند، چه بسیار خانواده‌هایی که در سایه غفلت و سهل‌انگاری نسبت به شیوه نامه‌های بهداشتی عزیزان خود را از دست دادند. تجمعات خانوادگی و سفر‌های غیرضروری عامل رکورد‌های تلخ کرونایی شده است.

ویروس منحوس کرونا هر روز پیچیده‌تر و گسترده‌تر می‌شود و کادر پزشکی فشار سنگین‌تری را متحمل می‌شوند، ۹ ماه است که از شیوع این بیماری می‌گذرد و هنوز هیچ دارو و یا درمانی نه تنها در استان و کشور بلکه هیچ جای جهان تولید نشده است.

در ماه‌های آغازین امسال استان فارس در حوزه کنترل و مدیریت شیوع بیماری کرونا توانست به خوبی عمل کند، اما طی ماه‌های اخیر به دلیل بی‌تفاوتی و بی‌توجهی برخی افراد آمار تلخی در این استان رقم خورده است و هم اکنون تعداد زیادی از این مبتلایان بدحال در بخش کووید ۱۹ تحت مراقبت‌های ویژه بستری هستند، گویا همه چیز فراموش شده و آن همراهی اولیه دیگر وجود ندارد.

حال که کرونا در استان فارس خیز برداشته است، کادر درمان و پرسنل اورژانس که مظلومانه و با توان مضاعف در مواجهه با اپیدمی و ویروس مرگبار کرونا قرار دارند خسته‌تر از همیشه هستند و نیاز به استراحت دارند. آن‌ها چشم انتظار یاری بیشتر مردم هستند حتی با زدن یک ماسک!

با توجه به افزایش آمار مبتلایان و بستری‌ها در بیمارستان‌های فارس، این استان به وضعیت بحرانی از نظر شیوع و ابتلا به کووید ۱۹ درآمده است و ظرفیت پذیرش مبتلایان به کرونا در مراکز درمانی تکمیل شده است و به هیمن دلیل محدودیت‌هایی برای کنترل بیماری کرونا اعمال شده است، از این رو همه باید زنگ خطر و هشدار گسترش بالای کرونا را جدی بگیریم.

تمدید محدودیت‌ها و تعطیلی فعالیت اصناف در برخی شهرستان‌ها

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد با توجه به مصوبه ستاد استانی و ملی و پیشنهاد دانشگاه‌های علوم پزشکی، فعالیت برخی اصناف و مشاغل در شهرستان‌های مرودشت، کازرون، فسا، جهرم، آباده، فیروزآباد، داراب، ممسنی، رستم و استهبان از ۱۷ تا ۲۳ آبان ماه ۹۹ تعطیل شد.

عبدالرضا قاسم‌پور افزود: در این شهرستان‌ها علاوه بر مشاغلی که طی هفته‌های گذشته فعالیت آن‌ها تعطیل شده مشاغل گروه ۲ شامل پاساژها، مراکز خرید و مال‌های فروش غیر مواد غذایی، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز متبرکه و زیارتگاه ها، مساجد و مصلاها، قنادی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری و آرایشگاه‌های مردانه تعطیل خواهند بود.

وی ادامه داد: همچنین در این شهرستان‌ها بازار فروش خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، فرش و موکت فروشی، اسباب بازی فروشی، فروش لوازم خانگی، فعالیت‌های مرتبط با خدمات چاپ، تزئینات داخلی ساختمان و عمده فروشی و خرده فروشی کالا‌های تزئینی ساختمان تعطیل خواهند بود.

معاون استاندار فارس گفت: همچنین در این شهرستان‌ها تا ۲۳ آبان ماه کاهش زمان فعالیت شرکت ها، موسسات و انجام دورکاری در دستور کار است و کادویی فروشی‌ها، عمده فروشی و خرده‌فروشی انواع پوشاک، پارچه فروشی‌ها، آتلیه و عکاسی، آژانس مشاور املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، فروش کیف و کفش، فروش لوازم تحریر، خیاطی، خرازی و فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی تعطیل هستند.

قاسم‌پور افزود: در حال حاضر شهرستان‌های استهبان، ارسنجان، اقلید، آباده، گراش، مرودشت، خرمبید، شیراز، سروستان، کوار، قیروکارزین، داراب، کوهچنار، سپیدان، بوانات، جهرم، فسا، خرامه، کازرون، فیروزآباد، بیضا، ممسنی، زرقان، پاسارگاد و نی ریز در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا قرار دارند.

معاون استاندار فارس گفت: در ۳۶ شهرستان استان فارس فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار که در هفته‌های گذشته تعطیل بودند همچنان تا ۲۳ آبان ماه تعطیل خواهند بود.

قاسمپور افزود: مصادیق اعمال محدویت در ۳۶ شهرستان استان شامل مکان‌هایی از جمله دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، مدارس شبانه روزی، زبان سرا‌ها و کتابخانه‌هاست که این مراکز باید آموزش‌های خود را به شکل مجازی انجام دهند.

وی ادامه داد: تا ۲۳ آبان ماه ۹۹، دانشگاه‌ها، مدارس، استخر‌های سرپوشیده، سالن‌های سینما‌ها و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و باشگاه‌های بدنسازی و برخی رشته‌های ورزشی مانند کشتی و کاراته و جودو و بازی‌های پربرخورد تعطیل هستند.

قاسم پور افزود: تعطیلی مترو و خدمات اتوبوس درون شهری در سراسر استان نیز تا پایان هفته آینده ۲۳ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

محدودیت فعالیت مطب‌ها در فارس

مهرزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه وضعیت استان فارس از لحاظ شیوع ویروس کرونا بحرانی است، اظهار کرد: فعالیت مطب‌ها در هفته آینده به عنوان راهکاری برای کاهش رفت و آمد‌ها و محدود شدن زمینه‌های شیوع بیماری محدود می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه سلامت دانشگاه روز‌های سختی را سپری می‌کند، تصریح کرد: در این روز‌ها بیش از همه به احساس مسئولیت عمومی نیاز داریم تا بتوانیم در بازگشت سلامت به جامعه، گام‌های پرتوان‌تر برداریم.

لطفی در ادامه گفت: با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به کرونا ویروس و بستری بیماران مبتلا در بیمارستان‌ها برای دریافت خدمات بهینه و با کیفیت، همه عمل‌های جراحی الکتیو تعطیل شده و برخی از بخش‌های بیمارستان‌ها لازم است به پذیرش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ اختصاص یابد.

دعوت برای اهدای خون و پلاسما

در این روز‌ها که با کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی با روند افزایش شیوع کرونا رو به رو هستیم به خون و پلاسمای بهبودیافتگان از کرونا بیشتر نیاز است. مسعود ترابی مدیرکل انتقال خون فارس از کاهش شدید ذخائر خونی در سطح استان خبر داد و گفت: برای دعوت از مردم برای اهدای خون اطلاعیه‌هایی صادر شده است و از همه نیک اندیشان فارس میخواهیم برای اهدای خون مراجعه کنند.

وی افزود: در حال حاضر به تمامی گروه‌های خونی به ویژه A مثبت و O منفی نیازمند هستیم. مدیر کل انتقال خون استان فارس تاکید کرد: شهروندان در شرایط بحرانی اهدای خون را نباید فراموش کنند و نسبت به این کار خیرخواهانه به پایگاه‌های خون در سطح استان مراجعه کنند.

وی گفت: بیماران تالاسمی به خون تازه نیاز دارند و برای ادامه حیات این افراد باید به طور مستمر خون مورد نیاز این بیماران تهیه شود. ترابی تاکید کرد: اهدای خون در شرایط کرونا، با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی، تب سنجی، ایجاد محافظ بین پرسنل و اهداکنندگان و استفاده از وسایل یک بار مصرف است.

بر اساس این گزارش ، راه پیشگیری از بیماری کرونا آسان است زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، این روز‌ها فاصله مرگ و زندگی است. حالا انتخاب با ماست رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی یا گرفتار شدن در دامن کرونا؟!

عضوکانال واتساپ اول فارس شوید

واتساپ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار