چاپ کد خبر: 81286
28 فروردین 1401

کسب رتبه دوم کشور در متلاشی کردن باندهای کلاهبرداری توسط پلیس فتا فارس

پلیس فتای فارس 1

پلیس فتا استان فارس در حوزه متلاشی کردن باندهای کلاهبرداری سایبری، رتبه دوم کشور در سال ۱۴۰۰ را کسب کرد.

به گزارش اول فارس ، سرهنگ “حشمت سلیمانی” رئیس پلیس فتا استان فارس با اعلام این خبرگفت: فناوری اطلاعات و ارتباطات، جامعه جهانی را به طور بنیادین دستخوش تغییر و تحول نموده و در پرتو آن شیوه و سبک زندگی انسان‌ها و روابط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آنها را تحت تأثیر خود قرار داده است.

وی افزود: در عصر اطلاعات شاهد شکل گیری فضایی هستیم که در آن فعالیت‌های گوناگون از قبیل اطلاع رسانی، داده ورزی، ارائه خدمات، مدیریت، کنترل و ارتباطات از طریق ساز و کارهای الکترونیکی و مجازی انجام می پذیرد.

سرهنگ سلیمانی تصریح کرد: با وجود تصور اشتباه مبنی بر مجازی بودن این فضا باید گفت که در واقع چنین نیست، فضای سایبر یک فضای کاملاً واقعی است که قابلیت انجام بیشترین جرایم و یا انواع عملیات‌های واقعی در آن وجود دارد.

این مقام سایبری ضمن اشاره به کسب رتبه دوم کشوری در متلاشی کردن باند‌های کلاهبرداری در سال ۱۴۰۰ توسط پلیس فتا استان فارس، گفت: در این مدت مأموران پلیس فتا استان فارس با بهره گیری از ابزارها و تکنولوژی روز و استفاده از کارشناسان مجرب، ۴۵ باند مجرمانه که در حوزه‌های کلاهبرداری های اینترنتی فعالیت می کردند را  منهدم و اعضای این باندها را شناسایی، دستگیر و برای سیر اقدامات قانونی به مراجع قضایی معرفی کردند.

سرهنگ سلیمانی ادامه داد: همچنین در سال گذشته، ۹۵ درصد از پرونده‌های متشکله با موضوعات مختلف سایبری توسط مأموران پلیس فتا کشف شد که نسبت به مدت مشابه، ۹ درصد افزایش داشته است.

رئیس پلیس فتا استان فارس با اشاره به ضرورت امر پیشگیری از جرایم سایبری، افزود:  در این راستا کارشناسان پلیس فتا با برگزاری بیش از ۲۵۰۰ ساعت کارگاه‌های آموزشی برای سازما‌ن‌ها، نهاد‌ها، ارگان‌های دولتی و غیر دولتی، برگزاری نمایشگاه‌های پیشگیرانه و تولید بیش از ۱۳۵ مورد محتوای پیشگیرانه شامل پادکست، ویدیو کست، عکس نوشته و … توانست نسبت به میانگین وقوع جرایم سایبری در کشور رتبه خوبی در بین پلیس فتا سایر استان‌ها داشته باشد.

این مقام سایبری با اشاره به مرکز فوریت‌های سایبری گفت: یکی از اقدامات این پلیس در سال گذشته تجهیز مرکز فوریت‌های سایبری بود که همشهریان عزیز می‌توانند ضمن تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ در هر لحظ از شبانه روز با همکاران ما ارتباط و راهنمایی و مشاوره‌های لازم را دریافت کنند .

سرهنگ سلیمانی در پایان اظهار داشت: در سال گذشته پلیس فتا توانست پویشی را تحت عنوان پویش کودکان سایبری برگزار نکندماید که هدف از این پویش افزایش سواد رسانه‌ای والدین و دانش آموزان بود که بحمدالله توفیق های خوبی در این موضوع داشتیم و شاهد افزایش آگاهی والدین نسبت به خطرات فضای مجازی و آسیب‌هایی که در این فضا وجود دارد، بودیم.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار