چاپ کد خبر: 52595
12 اردیبهشت 1400

کشف آثار باستانی با قدمت ۷ هزار سال در عربستان سعودی

به گزارش اول فارس، بدر بن عبدالله بن فرحان، روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، در توییتی نوشت، تحقیقات باستان‌شناسان آمریکایی از کشف یک مجموعه آثار باستانی مهم و شگفت‌انگیز در شمال غربی پادشاهی عربی سعودی، خبر داد.

به گفته باستان‌شناسان آمریکایی، سازه‌های عظیم سنگی که به واژه عربی به «مستطیل‌های» غول‌پیکر معروفند، که در سعودی پیدا شده از قدیمی ترین سازه‌های بناهای تاریخی جهان به شمار می‌روند.

بر اساس این گزارش، اهمیت این آثار باعث جلب توجه شماری از محققان آثار باستانی شده است به خصوص که باستان‌شناسان آمریکایی در گزارش خود بر قدمت چند هزاران ساله این سازه‌ها تاکید کرده و گفتند که عمر این آثار از عمر اهرام مصر قدیمی‌تر است.

تحقیقات جدید باستان‌شناسان که روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت در مجله آمریکایی «انتکوتی» منتشر شد، نشان داد، سازه‎های شگفت‌انگیز مستطیل مانند که به صورت پراکنده در اطراف بیابان‌های شمال غربی سعودی یافت شدند، حدود ۷۰۰۰ سال قدمت دارند.

کشف آثار باستانی با قدمت 7 هزار سال در سعودی e1619979566282
طبق گفته باستان‌شناسان آمریکایی عمر این سازه‌ها حدود ۲۰۰۰ سال از سازه «ستون هنگ» بریتانیا بیشتر است کما اینکه از همه سازه‌هایی که در اطراف اهرام مصر یافت شده، قدیمی‌تر است.

مناظری عظیم
ملیسا کندی، باستان‌شناس دانشگاه استرالیای غربی در منطقه «پرث» و یکی از محققان این آثار باستانی، با اشاره به‌اینکه این «مستطیل‌‌ها» به عنوان مناظری عظیم در آثار باستانی طبقه‌بندی می‌شوند، گفت در اینجا ما درباره بیش از ۱۰۰۰ مستطیل عظیم الجثه صحبت می‌کنیم .

وی افزود: «این آثار عظیم در مساحتی حدود ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع برابر ۷۷ هزار مایل مربع مشاهده شده است. این آثار از لحاظ شکل ظاهری بسیار شبیه به هم هستند و این نشان می‌دهد که احتمالا همه آنها متعلق به یک دوره هستند».

آثار باستانی 700 ساله عربستان

در همین راستا، «هیو توماس» باستان‌شناس و تهیه‌کننده اصلی این تحقیق باستانی در دانشگاه پرث، گفت، این آثار نشان‌دهنده سطح ارتباطاتی است که در یک منطقه بسیار گسترده وجود داشته و ساخت و سازهای کشف شده تا حدود زیادی ارتباط میان مردم آن منطقه را نشان می‌دهد.

طول برخی از این سازه‌های باستانی به بیش از ۱۵۰۰ فوت می‎رسد.

او گفت، سازه‌ها معمولاً روی یک پایه سنگی و اغلب در بیابان ساخته می‌شوند اما این سازه‌ها در کوه‌ها و مناطق نسبتاً کم ارتفاع نیز دیده شدند.

تکامل و پیشرف عظیم انسان
ساده‌ترین این سازه‌ها از طریق انباشته کردن سنگ‌ها به شکل دیواره‌های کم ارتفاع ساخته شدند. اما مستطیل‌های بلند این سازه‌ها با دیواره «عمودی» ضخیم‌تری ساخته شدند.

«هوو کراکت» باستان‌شناس از موسسه علوم تاریخ بشریت «ماکس پلانک» در آلمان که پیشتر بر سازه‌های حاشیه جنوبی کویر «نفود» تحقیق کرده بود، درباره سازه‌های معروف به «مستطیل‌ها» در سعودی گفت: «پدیده مستطیل‌ها واقعاً جدید است».

او در نامه‌ای که از طریق ایمیل ارسال کرده، گفت: «این چند هزاران مستطیل با منظره طبیعی بسیار عظیم نشان می‌دهد که این بخش از جهان در برهه‌ای از زمان دارای پیشرفت‌های عظیم فرهنگی- انسانی بود».

کندی و توماس دو باستان‌شناس معروف در بررسی ساخت یکی از مستطیل‌ها می‎گویند، یکی از سازه‌های مستطیل مانند تقریبا با بیش از ۱۲ هزار تن سنگ بازالت ساخته شده است. این کار بسیار سختی است.

به گفته این دو باستان‌شناس تکمیل چنین سازه‌ای احتمالا ده‌ها ماه طول کشیده است.

باستان‌شناسان آمریکایی می‌گویند، مشخص نیست که چرا افراد در زمان‌های قدیم این سازه‌ها را ساخته‌اند؟ کندی حدس زده که برخی از آنها فقط یک بار مورد استفاده قرار گرفتند. شاید مستطیل‌های نزدیک به هم توسط گروه‌های مختلفی از مردم ساخته و مورد استفاده همه آنها قرار گرفته باشد.

در کاوش‌های انجام شده سال ۲۰۱۹ در یک اتاق مستطیل، تعدادی شاخ و استخوان حیوانات وحشی و اهلی عمدتاً دام از جمله گوسفند و آهو کشف شد. این استخوان‌ها تاریخ «قربانی کردن‌ها» که مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد، یعنی اواخر دوره نوسنگی، زمانی که منطقه مرطوب‌تر و سرسبزتر بود را برای محققان مشخص کرد.

نقشه‌های صخره‌ای، مردمان باستان و گله‌های گاو را نشان می‌دهد که باید بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم نوسنگی در این منطقه بوده باشد.

گفتنی است که هزینه این تحقیقات باستانی از سوی کمیسیون سلطنتی استان «العلا» که توسط پادشاهی سعودی برای حفظ میراث منطقه باستانی العلا در شمال غربی این کشور تأسیس شده، تامین می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار