چاپ کد خبر: 102446
1 بهمن 1401

کشف دروازه کوروش در نزدیکی تخت جمشید با موجودات افسانه‌ای+فیلم

دروازه کوروش هخامنشی

روی دیوارهای این دروازه موجودات افسانه‌ای نقش بسته شده بود که یکی از مهمترین آن‌ها یعنی “موشخوشو” از هنر معماری هخامنشی در دوره‌های بعدی حذف می‌شود.

به گزارش اول فارس به نقل از عصر ایران ، تل آجری تا پیش از کاوش‌های باستان‌شناسی گنجینه‌ای از معماری ایران را در خود پنهان کرده بود. باستان‌شناسان، با چندین فصل کاوش در این تپه، موفق به کشفی شدند که بسیاری از تحقیقات باستان‌شناسی در نزدیکی تخت‌جمشید و گذشته شهر پارسه را تغییر داد.

آنچه در تل آجری کشف شد، تاریخ باستان‌شناسی دوره هخامنشی را هم متحول کرد. کشف دروازه‌ای آن‌هم شبیه دروازه “ایشتار” در بابل نشان داد که “کوروش” هخامنشی پس از فتح بابل از معماران آنجا خواسته بود شبیه آن دروازه را در جایی که امروز کمتر از سه کیلومتر با تخت‌جمشید فاصله دارد بسازند. باستان‌شناسان بر این باورند که این دروازه اگرچه برای کاخی به نام فیروزی ساخته شده اما دروازه‌ای برای شهر پارسه بوده. پیش از آن‌که داریوش حتی به فکر ساختن تخت جمشید افتاده باشد.

هیات مشترک ایران و ایتالیا با بیش از ۱۰ فصل کاوش باستان‌شناسی موفق شدند تا کل دروازه را از زیر خاک بیرون بیاورند و گردشگران بتوانند، دروازه‌ای که کوروش هخامنشی دستور ساخت آن را داده بود و پسرش کمبوجیه این خواسته را به پایان برد، ببینند.

روی دیوارهای این دروازه موجودات افسانه‌ای نقش بسته شده بود که یکی از مهمترین آن‌ها یعنی “موشخوشو” از هنر معماری هخامنشی در دوره‌های بعدی حذف می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم این ویدئو که از آخرین یافته‌های باستان‌شناسی در این محوطه است و کل دروازه را به وضوح می‌شود دید، ببینید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

لینک اصلی

لینک کمکی

کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه یکی از بهترین کاوش‌های انجام گرفته در ایران است و برای نخستین‌بار یک محوطه تا رسیدن به مرحله گردشگری کاوش و ثبت و ضبط شده‌است.

این مطالب را هم بخوانید:

سده⁩ ” جشن پیدایش آتش ” با شکوه ترین جشن برای همه ایرانیان

۱۰ تا از بهترین مکان های عصر برنز که از دیدن آنها سیر نمی شوید

ویدئوی شگفت انگیز ﺗﺨﺖ‌ ﺟﻤﺸﯿﺪ پیش از تخریب و ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ هخامنشیان

نگاهی به تاریخ زندگی کریم‌خان زند وکیل الرعایای ایران در شیراز


 در کانال اول فارس عضو شوید 

اشاره 1

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

 کانال اول فارس در  بله 

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

امیرحسین مرادی شنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۴

بابا ایول خیلی خوب بود

هیچکس پنجشنبه , ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

این آثارهای باستانی تخت جمشید رو که شما جدیدا اکتشاف کرده اید قبلاً توسط مافیای مختلف دزدان آثار باستانی کشف و به غارت رفته است . امید که از تجربیات مختلف تاریخی ایران در همه سطوح و همه عرصه ها درس عبرت بگیرید و در امورات مختلف مملکت داری داخلی و خارجی ازش استفاده کنید تا به قدرت و پیشرفت و اقتدار و هیبت و علم دانش و مردم داری خردمندانه ابرقدرت جهانی بار دیگر از هر لحاظ دست یابید .

مظفرباصری سه شنبه , ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۶

دایی جان کاکاجان ای کاشکه تخت جمشید و دیگر اثار کوروزش بزرگ و داریوش در تا جکستان ساخت بود تا این که این اثاری که تمدن و بزرگی ایرانیان نشان میدهد بخوبی حفظ می شد دایی جان کاکاجان

ناشناس دوشنبه , ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۰

خیلی عالی بود ولی همش گرفتار جنگ وجدال بودند اگرحاکم یک لحظه غافل میشد یکی دیگه زیر پاشومیروفت خودش حاکم میشد عجب دوران سختی بوده حاکم نمیدونسته کیو بپاد

رضا دوشنبه , ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹

درود و دوصد درود بر ایرانیان.

Ali.Wolfmir دوشنبه , ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

دمتون گرم جالب بود از ویدوها بیشتر بزارین

علی دوشنبه , ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱:۱۹

سپاس فراوان بسیار جالب بود

آخرین اخبار