چاپ کد خبر: 60277
18 تیر 1400

کشف محل رشد و تکثیر ویروس کرونا در بدن انسان

کرونا 23

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: تاکنون تصور می‌شد ویروس‌ کرونا از غدد بزاقی به عنوان مخزن استفاده می‌کند اما یافته های جدید دانشمندان این مسئله را زیر سوال برده است.

گروهی از آسیب شناسان ، دندانپزشکان و متخصصان گوش و حلق و بینی از دانشکده پزشکی دانشگاه «سائو پائولو» در برزیل دریافتند که ویروس کرونا قادر به تولید مثل در غدد بزاقی است. این تحقیق در مجله Journal of Pathology منتشر شده است.

«برونو فرناندز ماتوک» یکی از نویسندگان این مقاله گفت: تاکنون تصور می‌شد ویروس‌هایی که باعث بیماری‌های مشترک می‌شوند از غدد بزاقی به عنوان مخزن استفاده می‌کنند، بنابراین یافته ما می‌تواند به توضیح دلیل بسیار مسری بودن ویروس کمک کند.

دانشمندان نمونه‌هایی از سه نوع غدد بزاقی (پاروتید، زیر فکی و کوچک) را از بیماران بزرگسالی که در اثر ابتلا به کود ۱۹ فوت کردند، آزمایش کردند و دریافتند که بافت‌های مسئول تولید و ترشح بزاق مخزن ویروس هستند.

محققان با استفاده از میکروسکوپ الکترونی نه تنها حضور پاتوژن بلکه تکثیر آن را در سلول‌ها مشاهده کردند.

پیش از این، دانشمندان گیرنده‌های ACE۲ را در مجاری غدد بزاقی شناسایی کردند که پروتئین ویروس SARS-COV-۲، عامل کوید ۱۹ می‌شود به آن‌ها متصل می‌شود و آن را به دروازه‌ای برای عفونت تبدیل می‌کند.

پیش از این، همچنین نشان داده شد که علاوه بر ACE۲، حداقل دو گیرنده در غدد بزاقی وجود دارد، یعنی پروتئین‌های سرین مرتبط با غشا و فورین، که به عنوان اهداف برای پاتوژن عمل می‌کنند.

اگرچه امروزه اعتقاد بر این است که ویروس کرونا عمدتاً از طریق بینی به بدن وارد می‌شود، اما دانشمندان با استفاده از تحقیقات جدید دهان را واسطه‌ای برای ورود مستقیم ویروس می دانند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار