چاپ کد خبر: 77419
18 اسفند 1400

اول فارسTV | کلیپ دستکاری حرفه ای پلاک خودرو در شیراز

یکد ستگاه خودرو سمند که بطرز بسیار حرفه ای شماره آن دستکاری شده بود در استان فارس توقیف شد.

به گزارش اول فارس، این خودرو بدلیل دستکاری در ارقام پلاک و انتقال به پارکینگ توسط ماموران پلیس راه شمال استان فارس، راننده متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس قانون هرگونه دستکاری در ارقام پلاک و مخدوش نمودن آن جرم می باشد .

پلاک هر خودرو مثل کد ملی و شناسنامه هر فرد ، کد شناسایی اتومیبل است به همین دلیل هیچ حق تغییر و دستکاری آن را ندارد و باید همانطور که قابل مشاهده است ، امکان رویت آن وجود داشته باشد . دستکاری در پلاک خودرو ممکن است به دلایل مختلفی مثل انجام عملیات مجرمانه ای از جمله  سرقت ، آدم ربایی و … یا فرار از طرح زوج و فرد باشد که در هر حال جرم محسوب می شود و قانون گذار برای آن مجازات تعیین کرده است .

طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی تغییر در ارقام و مشخصات وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی جرم است. هم چنین نصب پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگر به روی ارقام و مشخصات وسیله، یا به کار بردن پلاک تقلبی جرم محسوب می شود. بنابراین با توجه به این ماده جرم بودن دستکاری، تغییر و پنهان کردن پلاک و مخدوش کردن ارقام آن احراز شده است و افراد باید بدانند در صورت ارتکاب این اعمال، مجرم محسوب می شوند.

مجازات دستکاری و تغییر پلاک خودرو

مجازات دستکاری و تغییر پلاک خودرو نیز در ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی آمده است و بیان شده است که :” هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد، یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند یا برای آن پلاک تقلبی بکار برد یا چنین وسایلی را بااعلام به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد و همچنین هرکس به نحوی از انحاء در شماره شاسی، موتور یا پلاک وسیله نقلیه موتوری و یا پلاک‌های موتور و شاسی که از طرف کارخانه سازنده حک یا نصب شده بدون تحصیل مجوز از راهنمایی و رانندگی تغییر دهد و آن را از صورت اصلی کارخانه خارج کند به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. بنابراین مجازات تغییر پلاک خودرو حبس از ۶ ماه تا ۱ سال است که در صورت صلاحدید قاضی امکان تبدیل آن به جریمه نقدی نیز وجود دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار