چاپ کد خبر: 38727
4 آذر 1399

کمبود شدید روغن دردسر بزرگ شهروندان استان فارس/مسئولین: نگران نباشید!

روغن

در روزهای گذشته کمبود شدید روغن بیکی از دغدغه های بزرگ شهروندان استان فارس تبدیل شده است.

به گزارش اول فارس ، در حالی که نهاد های ناظر بر بازار روزانه خبر از کشف انبارهای روغن های احتکار شده در استان فارس می دهند و در گزارشات  منتشره در رسانه ها مطالب و آمار مبهمی را ارائه میدهند اما مردم و شهروندان استان فارس و خصوصا شیراز  از نبود روغن خوراکی در بازار در سختی بسر میبرند.

همه اینها در حالی است که با گذشت چند ماه از کمبود روغن و وعده‌ مسئولان برای تعادل بازار روغن همچنان بیشتر شهروندان شیرازی در مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای با جملاتی مانند “روغن موجود نیست” مواجه می‌شوند و دست خالی به خانه بازمی‌گردند.

با گذشت چند ماه از کمبود روغن و وعده‌های چندباره مسئولان برای تعادل بازار روغن و تامین روغن مورد نیاز خانوارها همچنان بیشتر شهروندان شیرازی در مراجعه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ که عامل توزیع روغن هستند با جملاتی مانند “روغن موجود نیست”، “روغن تمام شد”، “فردا برای خرید روغن مراجعه کنید” مواجه می‌شوند و دست خالی به خانه بازمی‌گردند.

عدم هماهنگی مسئولان استان فارس و غافلگیری آنان از رخدادهای بازار به گونه ای است که با اشاره به آمارهای عجیب وغریب و خبرهای مبهم از کشف محموله های احتکار شده اقلام غذایی براحتی از پاسخگویی به افکار عمومی خودداری میکنند.

سکوت عجیب نمایندگان استان فارس که در اتبلیغات انتخاباتی خود پی درپی از پیگری مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم سخنها می گفتند هم بر تعجب مردم  و رسانه افزوده است.

 در این میان بر اساس گزارشات منتشره از سوی مسئولین دولتی استان فارس نشانه ای از تدابیر یا پیگیری آنان برای رفع مشکلات بازار و تامین مایحتاج عمومی مردم دیده نمی شود. 

سازمان صمت فارس متصدی نظارت بر نحوه توزیع روغن خوراکی

 در این میان منصور جباری، سرپرست اداره غله و خدمات بازرگانی استان فارس د در پاسخ به این مشکل شهروندان  به تسنیم می‌گوید: تامین روغن خام برای کارخاتجات تولید روغن خوراکی بر عهده اداره غله و خدمات بازرگانی است و توزیع روغن خوراکی و نظارت بر نحوه توزیع بر عهده سازمان صنعت و معدن فارس است.  

وی با بیان اینکه در دو هفته اخیر در کشور ۱۲۰ هزار تن روغن خام به کارخانجات تولید روغن تحویل شده است، می‌افزاید: تنها کارخانه تولید روغن استان فارس کارخانه نرگس شیراز است که تاکنون ۳ هزار و ۸۳ تن روغن خام تحویل این کارخانه شده است.

جباری کمبود کارخانه تولید روغن خوراکی را یکی از مشکلات استان فارس عنوان و بیان می‌کند: در حال حاضر عمده نیاز استان در زمینه روغن خوراکی از خارج از استان از جمله بهشهر، کرمان، گچساران و غیره تامین می‌شود و به همین دلیل برای تامین نیاز استان در زمینه روغن خوراکی به مشکل برخوردیم.

وی با بیان اینکه برای جذب سهمیه روغن خوراکی فارس فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای که از قبل نماینده شرکت‌های تولیدکننده روغن بوده‌اند معرفی شده‌اند، عنوان می‌کند: تاکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد از سهمیه قبلی فارس که یک هزار و ۸۱۸ تن بوده توسط این فروشگاه‌ها جذب شده است.

هرچند مردم و شهروندان استان فارس بخوبی از عدم توزیع ونبود روغن خوراکی در فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای هم واقفند ولی اگر بخوبی به گفته ای برخی مسئولین استان فارس دقت شود سوالت زیادی نیز در ذهن متبادر می شود که چرا ” ۶۵ تا ۷۰ درصد از سهمیه قبلی فارس که یک هزار و ۸۱۸ تن بوده توسط این فروشگاه‌ها ” داده شده است؟

آیا ۶۵ تا ۷۰ درصد بازار استان فارس در اختیار این فروشگاههاست؟ ذخایر استان فارس به پایان رسیده است؟ برنامه ای برای تنظیم بازار نیست؟ آیا کارخانه نرگس شیراز فعالیت تولیدی دارد ؟

مسئولین البته ” منکر مشکل شهروندان در خرید روغن ” نمی‌شوند

وحیدرضا محمودزاده، معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به مشکل شهروندان در خرید روغن خوراکی می‌گوید: من نمی‌توانم منکر این موضوع شوم ولی تقریبا فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای هر روز بار روغن دارند ممکن است که فروشگاه همان صبح کل بار آن روز را توزیع کند و وقتی شهروندی عصر برای خرید روغن مراجعه می‌کند فروشگاه روغنی برای عرضه نداشته باشد.

وی با بیان اینکه توزیع روغن خوراکی توسط عاملین انجام می‌شود و سازمان صنعت و معدن  فقط بر توزیع نظارت می‌کند می‌افزاید: کشور ما تولیدکننده روغن خام نیست و مواد اولیه کارخانجات تولید روغن خوراکی از خارج تامین می‌شود پس اگر در روند تامین و ورود این مواد اولیه خللی وارد شود نظام توزیع روغن خوراکی در کل کشور بهم می‌ریزد.

  • براستی مشکل استان فارس در موضوع بازار مردم هستند که شهروندی عصر برای خرید روغن مراجعه می‌کند ؟ نگران تجمع مردم و صف های طولانی و کووید ۱۹ و نیستید؟… کدام فروشگاه ها دقیقا چه ساعتی توزیع میکنند؟
  • محمودزاده در ادامه به تسنیم می گوید :  روزانه به عاملان توزیع تحویل داده می‌شود به صورت کامل وارد بازار می‌شود، می‌افزاید: به صورت میانگین روزانه ۷۰ تن در فارس توزیع می‌شود.

البته سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به لیست گیرندگان روغن خوراکی یا ارائه آدرس چنین فروشگاههایی  برای جلوگیری از سرگردانی مردم اشاره ای نکرده است.

حمیدرضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در گفتگو با فارس، با اشاره به اینکه پس از آزادسازی روغن‌های خام، توان کارخانه‌ها جهت تصفیه و ارائه روغن مصرفی به بازار به اندازه کافی نبود، اظهار داشت: تنها ۲۲ کارخانه روغن در سطح کشور وجود دارد که هر یک با ظرفیت تولید روزانه صد تن، قادر به پاسخگویی به نیاز کل کشور نخواهند بود، از این رو کاهش روغن در سطح کشور ملموس شد.

وی با اشاره به اینکه اختصاص سهمیه ۵۰ تنی به فارس پاسخگوی نیاز کل استان نیست، بیان کرد: از میزان ۵۰ تن روغن سهمیه‌ای فارس کدام شهرستان باید تحت پوشش قرار گیرد که با کمبود رو به رو نشویم.

ایزدی، با تاکید بر اینکه با آزادسازی روغن خام از گمرکات در حال حاضر روغن کافی در کارخانه‌ها وجود دارد، افزود: علی‌رغم این موضوع به دلیل موارد یاد شده اکنون کمبود روغن را شاهد هستیم و از طرفی سوء استفاده محتکران در راستای احتکار این کالا، به این موضوع بیش از پیش دامن زده است.

این سخن در حالی ایراد شد که جباری سرپرست اداره غله و خدمات بازرگانی استان فارس گفته است:تنها کارخانه تولید روغن استان فارس کارخانه نرگس شیراز است که تاکنون ۳ هزار و ۸۳ تن روغن خام تحویل این کارخانه شده است.

رئیس سازمان صمت فارس همچنین از اخذ سهمیه‌ای جداگانه خارج از سهمیه ستاد تنظیم بازار برای تزریق به بازار شیراز در هفته جاری خبر داد و از مردم خواست تا نگران کمبود روغن در بازار نباشند.

نکته جالب در این گزارش تفاوت آماری ارائه شده سهمیه روزانه استان فارس است که ” معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس به تسنیم گفته : به صورت میانگین روزانه ۷۰ تن در فارس توزیع می‌شود. این درحالی است که رئیس سازمان صمت فارس از  میزان ۵۰ تن روغن سهمیه‌ای فارس  سخن گفته است.

هرچند رئیس سازمان صمت فارس از مردم خواست تا نگران کمبود روغن در بازار نباشند اما همچنان مردم با دردسر کمبود روغن در بازار روبرو هستند و یک سوال همچنان بجای خود باقی است:

مردم نگران کمبود روغن در بازار هستند چون روغنی برای خرید نمی بینند اما نگرانی مسئولان محترم استان فارس اعم از نمایندگان محترم ، استاندار فارس و دیگر مسئولین این استان چیست؟

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشنای پنجشنبه , ۶ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۲۵

سلام مردم خودشان به همدیگر ظلم میکنند مسیولین هم هیچ کاری نمی‌کنند من یک هایپر مارکت سراغ داشتم که انبارش پر از روغن بودوفقط به آشنا میداد من با ۱۱۴تماس گرفتم و آدرس هم دادم چند روز بعد رفتم دیدم باز هم انبار پر از روغن است و هیچ کس هیچ اقدامی نکرده اگر زنگ هم بزنیم فقط وقت خود مان را تلف کرده ایم ومسیولین ….‌

ناشناس چهارشنبه , ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳

سلام
منم بیست متری لاله زندگی میکنم
رفتم فروشگاه …لند، روغن اویلا ۱۳۵۰ گرمی رو میده ۲۷ هزار تومن
والا نوبره
مسولان کجا هستن؟

ناشناس سه شنبه , ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱

قایم می کنن خوب گرونش کردن میریزن تو بازار بعد تنظیم بازار هم خیلی زحمت می کشن دوروز میرن تو بازار دو تا حالا ج ریمه می کنن هزار تومان میارن پایین دوباره چند روز دیگه همین اش و همین کاسه والا مغازهای که تا سقف چیده شده یکشبه چطور جمع میشه بعد میگن کرونا هست بنشینن تو خونه انوقت صفی می کنن یکی ده تا بره بگیره یکیم هیچی خوب اگه کرونا هست مردم که تو این صفها بیشتر کرونا می گیرن خوب سالی بیست بار چیزها گرون می کنید که هیچ جا دنیا سابقه نداره اقلا متل قبل بریز تو بازار هر کس هر قدر لازم داره بگیره ان کسی هم که احتکار کرده حسابی حسابش برسید گول و سایلها را بهش ندهید که درسی بشه برای بقیه هر جا انبار احتکار دیدید همانجا قسمت کنید بین مغازها با قیمت مناسب به دست مشتری برسه حواستون هم به اون مغازه دار باشه مرتب سرکشی کنید حقوق برای همین کارها می گیرید نه که برید خوش باشید سالی یکبار بیاید و دیگه پیداتون نشه

آخرین اخبار