چاپ کد خبر: 686
17 مهر 1397
رنج سفر برای یک معاینه

کمبود پزشک متخصص در شهرستان‌های فارس

 به گزارش اول فارس | avalfars>اخبار به نقل از تسنیم شیراز،، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به شهرستان‌ها و روستاها پس از انقلاب و به ویژه در سال‌های اخیر جهش چشمگیری داشته است اما همچنان در این زمینه مشکلاتی وجود دارد که سبب گلایه مردم می‌شود. کمبود پزشک متخصص یکی از مطالبات مردم استان فارس در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک است.

مردم شهرستان نی‌ریز نیز از این امر مستثنی نشدند و برخورداری از پزشک متخصص را یکی از مطالبات خود می‌دانند. موضوعی که فرماندار این شهرستان نیز بارها در دیدار با مسئولان علوم پزشکی شیراز مطرح کرده است.

محمدرضا امیری در خردادماه امسال در دیدار با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز کمبود پزشک متخصص را از مسائل جدی این شهرستان اعلام کرده که سبب گلایه مردم شده است. به گفته وی با توجه به جمعیت  شهرستان نی‌ریز ظرفیت حضور پزشکان متخصص در تمامی رشته‌ها در این شهرستان وجود دارد.

علاوه بر این پیام شهروندان این شهرستان به کانال‌ها و سایت‌های خبری نیز تائیدکننده این مطلب است. یکی از شهروندان نی‌ریزی از نبود پزشک متخصص اطفال و زنان در این شهرستان ابراز ناراحتی کرده است. به گفته این شهروند مردم برای کوچکترین بیماری باید به شیراز یا استهبان بروند.

وی همچنین اعلام کرده که پزشک درمانگاه نیز هر روز تنها ۱۵ نفر را ویزیت می‌کند که همین امر بر مشکلات مردم اضافه کرده است. در صورتی که وجود پزشک متخصص زنان و اطفال یکی از ضروریات هر شهرستانی است.

داور آل‌داوود، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز در گفت‌وگو با تسنیم علت این امر را پایان دوره پزشک طرحی این زمینه می‌داند و می‌گوید: این مشکل در ۲ ماه گذشته ایجاد شده و در تقسیم‌بندی بعدی وزارت بهداشت که در آذر ماه است، مشکل نبود متخصص اطفال و زنان در نی‌ریز حل می‌شود.

آل‌داوود که خود متخصص قلب است، به مشکلات پزشکان متخصص اشاره می‌کند که سبب کمبود حضور متخصصان در شهرستان‌ها شده است. به گفته وی مشکلات مربوط به بیمه‌ها و تعویق پرداختی پزشکان سبب ایجاد مشکلاتی برای آنان شده  است.

به اعتقاد رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نی‌ریز درآمد پایین پزشکان متخصص در شهرستان‌ها در کنار مالیات‌های سنگین و رعایت شان زندگی به عنوان یک متخصص سبب شده که پزشکان تمایل کمتری برای حضور در شهرستان‌ها داشته باشند.

وی از سیاست جدید وزارت بهداشت و بومی‌گرایی در تقسیم پزشکان متخصص سخن می‌گوید و معتقد است اجرای این طرح می‌تواند وضعیت را بهتر کند اما این موضوعی زمان‌بر و طولانی است.

تکمیل بیمارستان جدید نی‌ریز تا پایان سال

به گفته آل‌داوود شهرستان نی‌ریز یک بیمارستان به نام شهدا دارد و یک بیمارستان هم در حال ساخت است علاوه بر آن درمانگاه و ۱۰ تا ۱۱ مطب متخصص نیز در این شهرستان قرار دارد که به امر خدمت‌رسانی مشغول هستند.

وی درباره بیمارستان در حال ساخت این شهرستان نیز می‌گوید: بیمارستان نی‌ریز ۱۲۰ تختخوابه است که قابلیت ارتقاء به ۱۶۰ تخت را دارد و شروع ساخت آن به شهریور ۹۴ بازمی‌گردد که بنیاد برکت تامین اعتبار آن را قبول و زیر نظر علوم پزشکی شیراز شروع به ساخت کرده است.

به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمانی نی‌ریز مساحت زمین بیمارستان ۷ هکتار است که فاز یک آن آبان ماه ۹۵  با ۶۰ میلیارد ریال به پایان رسید. فاز دوم با برآورد اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال بنا بود که توسط پیمانکار ساخته شود که با توجه به شرایط و مشکلات اقتصادی مدتی به تعویق افتاد با پیگیری علوم پزشکی بدهی پیمانکار داده شد و پیمانکار قول داده که تا آخر سال فاز دوم تمام شود.

با ساخت بیمارستان و بهره‌برداری آن امکان برخورداری مردم از پزشک متخصص بیشتر می‌شود و همچنین از شلوغی بیمارستان کنونی که بارها از سوی مسئولان شهرستان بیان شده است، کاسته می‌شود.

گزارش از حلیمه زارع 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار