چاپ کد خبر: 9581
13 تیر 1398
با شروع فصل گرما در شیراز

کم‌آبی در شیراز/کلافه شدن مردم و عدم پاسخ‌گویی مسؤولان

با شروع فصل گرما در شیراز همانند سال‌های گذشته مشکلات آبی مردم نیز افزایش یافت که متأسفانه تا به امروز شاهد هیچ اقدامی از سوی مسؤولان مربوطه نبودیم.

بحران آب، بحرانی است که هرساله گریبانگیر استان فارس است؛ اما امسال باوجود بارش‌هایی که تا فصل بهار نیز ادامه داشت و مسئولین از پر شدن سدهای استان خبر می‌دادند، این بحران شدیدتر به نظر می‌آید.

به گزارش اول فارس ، مشکل در شهرستان شیراز به حدی است که اعتراضات مردم شهرک و محله‌های مختلف از مناطق بالا شهر تا پایین‌شهر را به دنبال داشته است. آقایی از محله زرهی می‌گوید: الآن دو روز هست که مرتب آب منطقه زرهی قطع می‌شود. واقعاً آب منطقه زندگی شهردار محترم، استاندار و سایر آقایان مدیر هم مثل بقیه شهروندان قطع می‌شود؟

او ادامه می‌دهد: آب را بدون هیچ برنامه‌ای و هر موقع دوست دارند قطع می‌کنند، در این مواقع پیکار باید کرد؟ حداقل یک برنامه قطعی اعلام کنند تا مردم تکلیف خودشان را بدانند.

76057

شهروند دیگری می‌گوید: پارسال می‌گفتند کمبود بارش هست و برق و آب رو قطع می‌کردند، امسال که این‌همه باران داشتیم چرا این بلا را سر مردم می‌آورند؟! الآن چند روز هست در شیراز آب بولوار پاسارگاد، شهرک والفجر، خیابان سراج، شهر جدید صدرا، منطقه محروم سلطان‌آباد و چندین جای دیگر قطع هست و چند هزار نفر از مردم گرفتار هستند. اداره آب، فرماندار، استاندار نمی‌خواهند فکری به حال مردم کنند؟!

در خیلی از مناطق شیراز آب مشکل دارد. مثلاً در شهرک گلستان دو روز هست آب رو بدون اطلاع قبلی ۱۲ ساعت قطع کردند. اداره آبفا و اتفاقات آب هم پاسخگو نیستند یا مثلاً اوضاع آب در شهرک ولیعصر بلوار مدرس به قول یکی از اهالی بدتر از غزه است! آب در شهر صدرا هم چند روز هست مشکل جدی دارد و قطعی آب هم به لیست مشکلات صدرا اضافه‌شده است. ضمناً من تحقیق کردم این‌که گفته می‌شود علت کاهش آب شیراز مربوط به مخزن هست هم صحت ندارد.

بی‌آبی در سلطان آباد از اسفندماه 

طبق گزارش‌های رسیده از مردم، از طرفی محله سلطان‌آباد از حدود اسفندماه دچار مشکلات آبی است که تا به امروز هم ادامه دارد. یکی از آقایان جوان این محله در این رابطه می‌گوید: در سال پر بارش ۵ روزبه ۵ روز آب وصل نمی‌شود، صرفاً به خاطر پایین‌شهر بودن، ما فقط دو روز در هفته آب‌داریم.

 او ادامه می‌دهد: به مسئولین که اطلاع می‌دهیم صبح ساعت ۸ می‌گویند پیگیری می‌شود ولی تا ساعت ۴ بعدازظهر هیچ خبری نمی‌شود. بچه‌های مردم این محله مریض شدند، خوشی‌ها و زیر کولرهای پرآب برای بالاشهری‌ها، خاک و زجرها برای پایین‌شهری‌ها هست.

این آقای مطرح می‌کند: حالا ۱ ماه هست که هر سه شب، یک ساعت آب می‌آید و ما دیگر کلاً آب نداریم، الآن دوروزه یک قطره آب هم داخل لوله‌های مردم نیست و منبع‌های آب هم خالی است، معلوم نیست باید به کجا رجوع کنیم. چقدر باید زنگ بزنیم تا مسؤولین توجه کنند؟

در ادامه خانم جوان دیگری می‌گوید: آب در طول روز قطع است، نصف شب آب را وصل می‌کنند، در منبع‌ها هم آب کمی هست که جوابگوی کولر هم نیست.

او مطرح می‌کند: همه خانم‌های سلطان‌آباد شب‌ها بیدارند و منتظر آب هستند تا آب جمع‌آوری کنند و کارهای روزانه خود را انجام دهند و آب هم تا قبل از ۸ صبح تمام است.

این خانم جوان بابیان این‌که ما فشار آب زیاد نمی‌خواهیم، اضافه می‌کند: کلاً بستن آب روی مردم دیگر بزرگ‌ترین ظلم به آن‌ها است.

او با تأکید بر عملکرد ضعیف دهیار و شورای سلطان‌آباد، تصریح می‌کند: پشت خانه‌ها شده محل اراذل‌واوباش و کثیفی در این محله غوغا می‌کند؛ این محله با این جمعیت حتی یک پارک ساده هم ندارد.

این مادر جوان با اشاره به عدم توانایی خانواده‌ها در خرید منبع بزرگ، عنوان می‌کند: بچه‌های محله چند روز است که مشکل گوارش داشتند، چرا کسی توجهی نمی‌کند.

سلطان‌آباد واگذار شد

در پی شنیدن صحبت‌های مردم محله سلطان‌آباد به سراغ علی بوستانی، مدیرکل آبفای فارس رفتم. او در توضیح اتفاقات این محله، از واگذاری این محله به آبفای شیراز خبر داد.

پس‌ازآن به سراغ الله بخش نظر پور، مدیرعامل آبفای شیراز رفتم. متأسفانه پاسخی از جانب او دریافت نشد و پس از چند بار هماهنگی با روابط عمومی و پاس‌کاری بین این بخش و حقیقت نژاد، معاونت آبفای شیراز کسی پاسخ‌گو نبود.

در حین این هماهنگی‌ها نیز چندین بار با مدیرعامل تماس گرفته شد اما تلاش‌های یک‌هفته‌ای خبرنگار فارس مبنی بر گفت‌وگو با مسئولین این بخش به سرانجام نرسید.

مسؤولان توضیح دهند

این عدم پاسخ‌گویی در حالی است که چندین محله و شهرک شیراز درگیر مشکلات شدید آبی هستند. لازم است مسئولین مربوطه برنامه‌های خود را هرچه سریع‌تر در مورد این بحران‌های قابل پیش‌بینی توضیح داده و مردم را نسبت به اقدامات خود در جهت رفع این مشکلات آگاه سازند.

در حالیکه برخی شهروندان در نقاطی از شیراز و بسیاری از ساکنان شهر جدید صدرا، تابستان دشواری را به دلیل بی آبی تجربه می کنند، شرکت آبفای شیراز مدعی است علت اصلی مشکل، مصرف زیاد آب است!!.

به گزارش اول فارس، در یکی دو هفته اخیر، بارها گلایه شهروندان از نبود و کمبود آب در شیراز و شهر جدید صدرا، از سوی رسانه های مختلف مطرح و دنبال شده اما طرح این گلایه ها، نه تنها منجر به رفع مشکل نشده بلکه در روزهای گذشته تشدید هم شده است.

اعتراض به نبود و کمبود آب در شهر جدید صدرا تا حدی بود که در روزهای اخیر منجر به حضور جمعی از شهروندان در محل نمایندگی اداره آبفا و طرح انتقادات و گلایه مندی ها شد.

شهروندان ساکن شهر صدرا، شهری که با سرعت به سمت گرفتن سکوی دومین شهر پرجمعیت فارس گام بر می دارد، سال گذشته هم با مشکل کم آبی مواجه بودند اما این مشکل مقطعی بود؛ حال آنکه با افزایش بارندگی‌ها و رشد حدود ۱۸۱ درصدی بارش در زمستان سال گذشته و بهار امسال، امیدها برای رفع چنین مشکلی بسیار پررنگ شده بود.

امسال اما قطعی مکرر آب و در برخی موارد فشار بسیار کم، زودتر از سال گذشته در صدرا، مردم را آزار داده است؛ شهروندانی که سالهاست با مشکلات مدیریتی در حوزه زیرساخت‌ها دست و پنجه نرم می کند، مشکلاتی که بعد از حدود سه دهه از ایجاد این شهر جدید، هنوز هم رفع نشده است.

برخی شهروندان شهر جدید صدرا که اضافه شدن بی آبی به فصل گرما آنان را به ستوه آورده است، مدعی شده‌اند که این قطعی و کم آبی، تقریبا از دوماه پیش در صدرا شروع شده و اکنون به اوج خود رسیده و مدت زمان آن نیز که علاوه بر شب‌ها، به ساعات روز هم کشیده شده است.

یکی از شهروندان ساکن صدرا گفت: قطعی آب در صدرا از دوماه پیش هر شب از ساعت ۱۱ آغاز می‌شد و تا هفت صبح ادامه داشت، اما با شروع فصل تابستان و تشدید گرمای هوا، قطعی به یک یا دو شبانه روز هم می رسد.

ستایش با بیان اینکه همسر و فرزندان خود را به خانه پدری در شیراز فرستاده است، گفت: اگر قرار است چند روز آب قطع باشد بهتر است از قبل اطلاع رسانی شود تا بتوانیم مقداری آب برای مصارف مضروری ذخیره کنیم .

همتی یکی دیگر از شهروندان ساکن صدرا گفت: از دوماه پیش فقط شب ها آب قطع بود، ما نیز به همین روال در طول روز آب ذخیره می کردیم تا شب ها با مشکل مواجه نشویم .

وی که دارای دو فرزند ۳ و ۶ ساله است، افزود: با امروز دو روز می شود که آب قطع است و ما برای مصارف بهداشتی و ضروری مشکل داریم .

خانم رسولی نیز در گلایه از قطعی آب گفت: اگر از قبل اطلاع رسانی شده بود که قرار است دو روز آب قطع باشد، امکان برنامه ریزی وجود داشت!!

این خانم خانه دار، تاکید دارد که اکثر واحدهای مسکونی ویلایی، علاوه بر آپارتمانها، دارای مخازن ذخیره آب است، گفت: متاسفانه وقتی که زمان قطعی آب طولانی باشد، آب ذخیره شده در مخزن کفایت نمی کند.

به گزارش ایسنا، برخی از شهروندان ساکن صدرا نیز با گلایه شدید از آنچه بی اعتنایی مدیران به مشکلات مردم عنوان می کردند، مدعی شدند که بخشی از کمبود و نبود آب در این شهر به دلیل تامین آب باغشهرهای حاشیه آنست.

این افراد مدعی هستند که بسیاری از باغشهرها برای آبیاری درختان و پر کردن استخرهایشان هم از آب شرب استفاده کرده و بعضا برای تامین فشار کافی آب، پمپ قوی را سر راه شبکه شخصی قرار داده اند!!.

اگرچه این ادعا از سوی هیچ دستگاه و مسئولی تایید نشده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شیراز اما در پاسخ گفت: فشار کم و قطعی آب در شهر جدید صدرا و برخی نقاط شهر شیراز دلیلی جز افزایش گرمای هوا و مصرف آب ندارد، بخش مهمی از این موضوع هم به دلیل وارد مدار شدن سیستم های خنک کننده، خصوصا کولرهای آبی است.

بهرام زاهدی گفت: گرمای هوا با میزان مصرف آب رابطه مستقیم دارد، علاوه بر استفاده طولانی مدت از کولرهای آبی، استحمام روزانه، شست و شوی بیشتر لباسها، مصرف بیشتر آب شرب و … از دلایل مهم کمبود آب می تواند باشد.

زاهدی با بیان اینکه، میزان مصرف هر کولر آبی ۳۰۰ لیتر در شبانه روز است، گفت: ۲۶ درصد از کل مصرف آب در تابستان مربوط به کولرهای آبی است.

او با بیان اینکه آبفای شیراز ۷۱۰ هزار مشترک دارد، گفت: در این ایام ظرفیت مصرف به تولید آب بیشتر شده حال آنکه این دو شاخص باید حداقل در شرایط برابری قرار داشته باشد تا با کمبود یا قطعی آب مواجه نباشیم.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: اطلاع رسانی در مورد قطعی آب فقط برای زمان وقوع شکستگی خط، ترکیدگی لوله و اجرای طرح های توسعه و تعمیرات است، وقتی مصرف زیاد باعث بروز مشکل باشد، اطلاع رسانی معنا ندارد زیرا ما اطلاعی از میزان دقیق مصرف هر منطقه نداریم.

“خبرگزاری: فارس ، ایسنا”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار