چاپ کد خبر: 28277
31 اردیبهشت 1399

خطر ابتلای کهگیلویه و بویراحمد به سرنوشت کرونایی گیلان و مازندران

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: احتمال دچار شدن استان کهگیلویه و بویراحمد به سرنوشت کرونایی گیلان و مازندران در تعطیلات پیش رو وجود دارد.

به گزارش اول فارس ،«پرویز یزدان‌پناه»  افزود: با توجه به اینکه کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با کروناویروس قرار دارند، مردم و مسئولان به شکل مناسبی از این قشر زحمتکش تقدیر کردند.

هشدار1

وی اظهارکرد: در یک مقطعی حدود چهار میلیارد تومان بین کادر درمانی استان تقسیم شد و اخیرا حدود سه میلیارد و نیم  به کادر درمانی و بهداشتی از جمله پزشکان، پرستاران، ماماها، بخش‌های رادیولوژی، آزمایشگاه و نیروهای خدماتی فعال در خط مقدم مبارزه با کروناویروس در استان پرداخت شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: انجام غربالگری و بیماریابی فعال در راستای پیشگیری از بیماری کروناویروس توسط کادر بهداشتی استان باعث شد تا از ۱۵ فروردین ماه تاکنون بیمار با وضعیت شدید و در بخش ای سی یو نداشته ایم و این اقدامات مهم منجر به مرگ میر پایین ناشی از کرونا در استان شد.

یزدان‌پناه اگر کمبودی وجود داشته تاکنون مشکلی بوجود نیامده چراکه تخت های آی سی یو استان در ایام کرونا پر نشد، تصریح کرد: در سال ۹۲ دانشگاه علوم پزشکی ۷۰ تخت بیمارستانی داشت که در سال ۹۹ به ۱۴۰۰ تخت رسید و ۳۸ تخت آی سی یو در سال ۹۲ داشته ایم که هم اکنون ۱۲۰ تخت آی سی یو داریم.

وی ادامه داد: اما در صورتی که با پیک دوم بیماری کروناویروس در استان مواجه شویم، امکان دارد در زمینه تخت های “آی سی یو” کمبود داشته باشیم که خوشبختانه ۸ تخت جدید آی سی یو با تجهیزات برای بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت و ۱۲ تخت جدید “آی سی یو” برای بیمارستان شهید جلیل حواله گرفته ایم که به زودی نصب و راه اندازی خواهند شد.

کمبود متخصص ریه داریم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با بیان اینکه به زودی “ام آر ای” بیمارستان شهید جلیل یاسوج را نیز راه اندازی می کنیم، عنوان کرد: کمبود جدی و قابل توجهی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی استان نداریم و تنها در زمینه متخصص ریه با کمبود مواجهیم که پیگیر رفع این مشکل هستیم.

یزدان‌پناه تاکید کرد: انجام امور مربوط به شهرداری‌ها، دادگاه‌ها، دفاتر پیشخوان و جاری کردن صیغه عقد و طلاق بصورت آنلاین و اینترنتی جهت پیشگیری از کروناویروس نیازمند زیرساخت‌هایی است که امیدواریم این زیرساخت‌ها فراهم شود و به این موضوع در استان توجه شود. البته در برخی زمینه ها اقداماتی انجام شده و یا مردم اطلاع ندارند و یا آموزش‌های لازم را ندیده اند.

وی گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا در استان‌های مجاور در صورتی که فاصله گذاری اجتماعی در استان کهگیلویه و بویراحمد رعایت نشود، احتمال دارد که این استان وارد پیک دوم کروناویروس شود که در این صورت باعث افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا و مبتلایان این ویروس خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص دریافت خدمات روانشناسی خانواده های فوت‌شدگان ناشی از کرونا در استان بیان کرد: همه بیماران و خانواده هایی بیماران کرونایی و فوت شدگان استان کهگیلویه و بویراحمد خدمات مشاوره روان شناسی و روانپزشکی دریافت خواهند کرد.

یزدان‌پناه در رابطه با راه اندازی تله مدیسین یا پزشکی از راه دور در استان کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: در ۱۰ شهر کشور این روش جهت پیشگیری از کروناویروس و حضور نیافتن مردم در مراکز درمانی و مطلب ها راه اندازی شد که در این استان شهر لنده نیز بعنوان پایلوت انتخاب شده و قرار است که وزارت بهداشت زیرساخت الکترونیکی برای اجرای تله مدیسین را فراهم کند تا در مراحل بعد برای بقیه شهرها هم راه اندازی شود.

وی با اشاره به اتمام ماه مبارک رمضان و در پیش بودن تعطیلات عید فطر و وضعیت قرمز و روند صعودی تعداد مبتلایان در استان‌های همجوار تاکید کرد: با توجه به وضعیت قرمز استان خوزستان و روند صعودی مبتلایان به کرونا در استان‌های بوشهر و هرمزگان و فارس، با وزیر بهداشت در خصوص خطراتی که استان خوش آب و هوا و با ظرفیت طبیعت گردی کهگیلویه و بویراحمد را در ایام تعطیلات پیش رو و عید فطر تهدید می کند رایزنی ها و صحبت‌هایی جهت اخذ موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا شده است تا اینکه وضعیتی که برای استان مازندران و گیلان در ایام کرونا پیش آمده، برای استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری پیش نیاید و جهت اعمال محدودیت برای ورود گردشگران و مسافران به استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام شود.

احتمال افزایش مبتلایان و فوت کرونایی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به این مساله توجه کنند که کروناویروس تمام نشده و در کشور روند صعودی پیدا کرده و امکان دارد برخی استان‌ها بخصوص این استان وارد پیک دوم کروناویروس شوند.

یزدان‌پناه عنوان کرد: در صورت جدی نگرفتن کروناویروس و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم امکان ورود استان به پیک دوم کرونا و در پی آن افزایش مبتلایان و مرگ و میر زیاد وجود دارد بنابراین مردم باید تا جایی که می توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و وضعیت کرونا را در استان عادی و شوخی نگیرند.

خطرکرونا در کمین شرکت کنندگان در عروسی و عزاست

وی اظهارکرد: مردم استان در ۱۵ روز آینده فاصله گذاری هوشمند را جدی تر رعایت کنند، سفر به شهرها و استان‌های آلوده نداشته باشند، مهمان از استان‌های آلوده نپذیرند، بجز در مواقع ضروری از خانه بیرون نیایند و حتما در هنگام خرید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: به مردم استان توصیه می کنم که از تجمعات بخصوص شرکت در تشییع جنازه ها و عروسی ها خوداری کنند چراکه خطر کرونا همچنان در کمین آن‌هاست. ۴۰تا ۵۰ درصد مبتلایان بیماری کروناویروس در برحی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهرستان‌های کهگیلویه و لنده بعلت حضور یافتن در تجمعات عروسی، تشییع جنازه و عزا بوده است

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار