چاپ کد خبر: 34474
4 شهریور 1399

کیوان . الف متهم تجاوز به دختران دانشجو دستگیر شد

کاف الف؛ متهم تجاوز به دختران دانشجو دستگیر شد/ شاکیان به پلیس مراجعه کنند

رئیس پلیس پایتخت از دستگیری متهم تجاوز به دختران دانشجو خبر داد.

به گزارش اول فارس به نقل از مهر، سردار حسین رحیمی در تشریح جزئیات این خبر، بیان داشت: متهمی که در روزهای گذشته شکایات زیادی علیه او از جانب قربانیانش در فضای مجازی مطرح شده بود توسط پلیس امنیت عمومی پایتخت دستگیر شد.

وی افزود: مأموران پلیس امنیت عمومی تهران با رصد فضای مجازی با شکایت‌های متعددی روبرو شدند که نشان می‌داد فردی به نام «ک. الف» با فریب دختران دانشجو و کشاندن آنها به خانه خود اقدام به آزار و اذیت آنان کرده است.

رئیس پلیس پایتخت گفت: با توجه به حجم شکایت‌ها و جریحه‌دار شدن احساسات عمومی جامعه تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه آغاز و در نهایت متهم دستگیر شد.

سردار رحیمی با اشاره به اینکه متهم در بازداشت پلیس به سر می‌برد، بیان داشت: تمام شاکیان با اطمینان از محفوظ ماندن هویتشان در نزد پلیس می‌توانند برای طرح شکایت به پلیس امنیت عمومی واقع در انتهای خیابان مطهری، خیابان سروش مراجعه کنند. ” پایان خبر

———————————————————————–

 ماجرای کیوان .الف چیست؟

در روزهای گذشته هنگامی که به یکی از دختران تجاوز شده بود، او متنی در توییتر منتشر کرد و مدعی شد به او تجاوز شده و با نگفتن و پنهان کردن این موضوع فشار زیادی را تحمل کرده است. پس از این توییت افراد دیگری از او حمایت کردند و گفتند باید تجربه‌های مشابه به اشتراک گذاشته شود تا قبح موضوع ریخته شود و افرادی که مورد تجاوز قرار می‌گیرند، هراسی از بیان آسیبی که دیده‌اند نداشته باشد. به این ترتیب هشتگ «تجاوز» و «آزار جنسی» طی روزهای گذشته در توییتر ترند شد.

از دو سه روز گذشته اما ماجرا رنگ دیگری به خود گرفت و افرادی که مدعی بودند مورد تجاوز گرفته‌اند، نام متجاوز را نیز منتشر کردند؛ در این میان مهمترین نام، فردی به اسم «کیوان.ا» بود و دیگری یکی از بزرگترین نقاشان ایران به نام «آیدین.آ».

به جز این افراد برخی صفحات توییتر، از همه خواستند که نام متجاوزان را در صفحه‌ای به اشتراک بگذارند؛ حالا توییتر پر شده از نام افراد در شهرهای مختلف که متهم به آزار جنسی پسران و دختران هستند. برای نخستین بار نام این افراد با شغل دقیق آنها انتشار یافته است و به این ترتیب از روز گذشته با صدها نام مواجه هستیم که معلوم نیست آیا داستان آنها واقعی است یا صرفا تسویه حسابی شخصی است.

اما درباره اتهام تجاوز افرادی که مشهورتر بودند، درباره نقاش بزرگ ایرانی قبلا نیز موضوعات مختلف و دردناکی منتشر شده بود که البته هیچکدام اثبات نشد و ماجرا به دادگاه نرسید. اما درباره «کیوان.ا» برای نخستین بار است که چنین اتهامی مطرح می‌شود و حالا او که تا چند روز پیش یک فارغ التحصیل معمولی دانشگاه تهران بود، اسمش ترند اول توییتر فارسی شده است. حتی برای او صفحه ویکی‌پدیا هم ساخته شده است: «کیوان.الف» به عنوان متجاوز سریالی به دانشجویان دختر و پسر متهم شده است که با دعوت، به آن‌ها مشروبات الکلی آغشته به مواد‌های بیهوش کننده خورانده و سپس به آنها تجاوز می‌کرده است.

‌در ویکی‌پدیای او نوشته شده که شیوه کارش به این صورت بوده که دختران را به خانه‌اش دعوت می‌کرده، به آن‌ها شراب آغشته به مواد بیهوشی می‌داده و سپس به آن‌ها تجاوز می‌کرده است.

دخترانی که توسط کیوان مورد تعرض قرار گرفته‌اند می‌گویند، چون با رضایت خودشان به منزل یک پسر رفته‌اند و در منزل او مشروب خورده اند، جرات مراجعه به نهاد‌های قانونی را نداشته اند.  

پس از طرح حدود بیست تا سی مورد مشابه تجاوز توسط «کیوان.ا» مسئولان دانشگاه تهران نوشتند کیوان سال ۸۹ فارغ التحصیل شده، اما قول پیگیری و بررسی اتفاقات صورت گرفته و انتقال موضوع به قوه قضاییه را دادند.

در تصاویری که بعضی افراد از چت‌های کیوان با آن‌ها در تلگرام و اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اند، نوع مهندسی اجتماعی این فرد در جذب نظر دختران قربانی به نمایش گذاشته شده است. برخی از قربانیان با انتشار تصاویر چت‌ها و توییت‌های مشترک با او گفته‌اند که او آن‌ها را اغفال می‌کرد و پس از مدتی که به هوش می‌آمدند متوجه می‌شدند که کار از کار گذشته است و برهنه روی تخت هستند.

برخی هم نوشته‌اند به دلیل جثه کوتاهش، توانسته‌اند از دست او  فرار کنند. کیوان بر اساس روایت‌هایی که دختران دانشجوی دانشگاه تهران به اشتراک گذاشته‌اند، متهم شده که تا کنون به ده‌ها دختر تجاوز کرده است.

هرچند این ظاهر ماجراست و بسیاری از مخاطبان این پیام‌ها تمام حق را به قربانیان داده‌اند اما حقیقت آن است که این موضوع تا در دادگاه اثبات نشود، این افراد تنها عنوان متهم را دارند و بیگناه هستند بنابراین نمی‌توان تمام روایت‌های مطرح شده را تایید کرد؛ چه آنکه عمده روایت‌ها توسط اکانت‌هایی با اسامی جعلی نوشته شده است؛ البته این احتمال وجود دارد که افراد برای حفظ هویت خود و آنچه هراس از آبروی اجتماعی می‌دانند، از اسم واقعی خودشان برای بیان تجربه‌های تجاوز استفاده نکرده‌اند.

در برخی موارد البته اکانت‌های واقعی ماجرا را روایت کرده‌اند؛ مانند آنچه روزنامه نگاری به نام «سارا امت‌علی» درباره یکی از نقاشان بزرگ ایران و ماجرای آزار جنسی او منتشر کرده است.

با این حال بعضی روایت‌هایی که در توییتر منتشر شده، توسط اکانت‌هایی بوده که در یکی دو ماه اخیر و حتی یکی دو روز اخیر ساخته شده‌اند. همراه با روایت‌هایی دردناک از تجاوز. مشخص نیست این کاربران واقعی برای دوری از حواشی با یک اکانت جدید این روایت‌ها را منتشر کرده‌اند یا افردی برای جذب فالوئر دست به این اقدام زده‌اند.

به این مسئله توجه کنید که حدود دو درصد مردم از توییتر استفاده می‌کنند و اگر این ادعا‌ها درست باشد، احتمالا افراد دیگری خارج از دانشگاه نیز قربانی شده‌اند؛ این یعنی هزاران نفر قربانی کیوان بوده‌اند و از این نظر می‌توان او را بزرگترین متجاوز تاریخ ایران معرفی کرد! این ادعا بسیار سنگین و پیچیده است و نیاز به رسیدگی قوه قضاییه دارد، با این حال قوانین ایران درباره اینگونه موارد، رسیدگی را به شکایت شاکی منوط کرده و مدعی العموم بدون شکایت شاکی نمی‌تواند به ماجرا ورود کند.

به گزارش رویداد۲۴ اگر رابطه جنسی به آن صورت که دختران مطرح کرده‌اند، واقعی باشد طبق قوانین ایران، این اقدام مصداق تجاوز است و ممکن است منجر به اعدام متجاوز شود. در اصلاحات صورت گرفته با توجه به تبصره دوم ماده ۲۲۵، دایره تعریف تجاوز جنسی تا حدودی گسترده شده است. در این ماده بیان شده است: «هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد، در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند، رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن، اگرچه موجب تسلیم شدن او شود، نیز حکم فوق جاری است.»

البته در همین روزها برخی از کاربران توییتر که گویا وکیل دادگستری هستند، از قربانیان درخواست کرده‌اند که همگی از متجاوز شکایت کنند تا با هم پرونده‌ای علیه او طرح شود. یکی از افرادی که پیگیر پرونده کیوان است، شماره‌ای در فضای مجازی منتشر کرده تا شاکیان کیوان، به صورت منسجم این شکایت را پیگیری کنند. او به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید تا ظهر یکشنبه ۴۰ نفر از کیوان شکایت کرده‌اند و این عدد احتمالا افزایش خواهد یافت. 

هرچند در قانون ایران برای متجاوز جنسی مجازات اعدام در نظر گرفته شده، ولی در حقیقت این نوع مجازات و تعریف حدود تجاوز جنسی موجب شده تا در عمل صرفاً مرتکب‌های تجاوز‌های گروهی و سازمان یافته، به مجازات محکوم شوند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار