چاپ کد خبر: 54385
29 اردیبهشت 1400

گرفتن گواهینامه رانندگی در این ۵ کشور محال است !

به گزارش اول فارس، در بعضی از کشورهای جهان گرفتن گواهینامه رانندگی یک دغدغه خیلی جدی است. اخذ گواهینامه رانندگی در کشورهای مختلف جهان با توجه به شرایط اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی با دیگر کشور فرق دارد.

گواهینامه رانددگی گرفتن 2

در برخی کشورها دریافت گواهینامه تا حدی دشوار است که برخی به طنز توصیه می‌کنند، در این کشورها افراد باید قید گواهینامه را بزنند.

استرالیا
استرالیا شرایط زیادی بر سر راه متقاضیان گواهینامه رانندگی قرار داده است. سنجش بینایی برای همه متقاضیان انجام می‌شود ولی بررسی شرایط جسمانی تنها مختص افرادی است که شرایط خاصی دارند که ممکن است روی رانندگی آنها تاثیر بگذارد ویا اینکه در حال مصرف داروهای ویژه‌ای هستند.

پس از گذراندن خان اول که آزمایش‌های سلامتی است، در خان دوم امتحانی تئوری با ۳۰ سوال چهار گزینه‌ای در انتظار متقاضیان است که برای قبول شدن در آن باید حداقل به ۲۴ سوال پاسخ درست داد.

گواهینامه رانددگی گرفتن 1

در مرحله بعد باید ۲۵ ساعت آموزش عملی پیشین را پشت سر گذاشت و این آموزش مهارت‌های رانندگی باید توسط فردی آموزش دیده انجام گیرد. سپس مهارت‌های اولیه متقاضی به مدت ۳۵ دقیقه ارزیابی می‌شود تا نوبت به ۲۵ ساعت آموزش مهارت‌های بعدی برسد.
اگر فرد از آزمون دوم نیز با موفقیت عبور کند باید شش ماه صبر کند. طی این مدت باید ۵۰ ساعت در حضور ناظر رانندگی کند تا به او اجازه شرکت در آزمون ادراک خطر داده شود. در این آزمون ۲۸ کلیپ ویدئویی، هرکدام به طور ۳۰ ثانیه، به فرد نشان داده می‌شود که باید با استفاده از «موس» کامپیوتر سرعت را کم کرد، سبقت گرفت، دور زد یا حرکت کرد. فرد برای قبولی در این آزمون نیاز به ۵۴ درصد واکنش درست دارد.

البته هنوز کار تمام نشده و وقتی این امتحان تمام شد، فرد پلاک (P) قرمز می‌گیرد که نشان می‌دهد مجوز موقت رانندگی دارد و شش ماه باید با آن عبور و مرور کند، بعد از آن پلاک (P) سبز می‌گیرد که تا پایان دوره دوساله امتحانی معتبر است.

فنلاند
رانندگان فنلاندی آموزش رانندگی بسیار پیچیده‌ای طی می‌کنند. فنلاندی‌ها باید حداقل ۱۸ ساعت کلاس آموزش عملی را در خیابان بگذرانند. اما آنها فقط می توانند رانندگی را از خانواده یا اقوام یاد بگیرند، مشروط به آنکه ماشین شان دارای پدال ترمز تعبیه شده زیر پای شاگرد راننده باشد.

آموزش رانندگی باید شامل تمرین رانندگی در جاده لغزنده نیز بشود. متقاضیان فنلاندی باید ۱۹ ساعت درس تئوری بگذارند و وقتی تمام این فرآیند به پایان رسید، در آزمون تئوری کامپیوتری شرکت کرده و آزمون عملی را که حداقل ۳۰ دقیقه طول می‌کشد پشت سر بگذارند. پس از آنکه تمامی این مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشتند، گواهینامه «اولیه» به آنها داده می‌شود.

گواهینامه رانددگی گرفتن 3
مدت اعتبار این گواهینامه دو سال است که طی این دو سال راننده نمی تواند بیش از دو تخلف رانندگی داشته باشد، در غیر این صورت گواهینامه اولیه را از دست می‌دهند. برای کسب «گواهینامه کامل»، باید کلاس های بیشتر تئوری و عملی را پشت سر بگذارند تا برای امتحان‌های نهایی آماده شوند. تاکنون هیچ کس در فنلاند نتوانسته در دوره کوتاه تر از دو سال، گواهینامه کامل دریافت کند.

سوئد
اگر می خواهید در سوئد رانندگی کنید، باید اقدامات زیر را انجام دهید:

درخواست گواهی «یادگیرنده» که در صورتی به شما داده می‌شود که از سنجش بینایی عبور کنید و در کلاس‌های آموزشی داروهای اجباری و مواد مخدر شرکت کنید. در این کلاس‌ها درباره تاثیر مواد مخدر و داروهای نسخ‌ ای به شما آموزش داده می‌شود.

گواهینامه رانددگی گرفتن 1

مرحله بعد آزمون جاده لغزنده است، این کلاس چهارساعته شامل رانندگی با سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر و حفظ کنترل ماشین است. سپس نوبت به آزمون تئوری می‌رسد که شامل ۷۰ سوال است؛ اما پنج سوال اول در نمره پایانی تاثیری ندارد. بنابراین شما باید به ۵۲ سوال از ۶۵ سوال باقی مانده پاسخ صحیح دهید. مرحله نهایی شرکت و موفقیت در آزمون ۴۵ دقیقه‌ای عملی است که در آن باید صلاحیت خود را در رانندگی ایمن ثابت کنید. بعد از اخذ این گواهی، وارد دوره دوساله امتحانی می‌شوید.

برزیل
در برزیل افرادی هستند که به آنها گواهینامه رانندگی داده نمی‌شود، برای مثال افراد بی‌سواد. در این کشور به عنوان متقاضی، قبل از آنکه برای گواهینامه رانندگی درخواست کنید باید آزمایش‌های فیزیکی و روانی را با موفقیت بگذرانید.

گواهینامه رانددگی گرفتن 4

با گذراندن این آزمون‌ها، کلاس‌های تئوری ۴۵ ساعته شروع می‌شود که در انتهای آن باید در امتحان تئوری شرکت کنید. مرحله بعدی آن کلاس های ۲۰ ساعته آموزش عملی رانندگی است. در این کشور تنها معلم‌های رانندگی تایید شده می‌توانند آموزش رانندگی دهند. وقتی آمادگی کامل پیدا کردید، نوبت به آزمون عملی می‌رسد. تنها زمانی که این آزمون و آزمون‌های پیش از آن را با موفقیت سپری کنید، صلاحیت دریافت گواهینامه رانندگی در برزیل را خواهید داشت.

کانادا (اونتاریو)
مراحل گرفتن گواهینامه در کانادا به شرح زیر است:

ارائه درخواست گواهینامه رانندگی: برای این درخواست باید در سنجش بینایی و آزمون کتبی علائم راهنمایی و رانندگی بزرگراه ها قبول شوید تا بتوانید گواهی سطح ۱ (G1) بگیرید

گواهینامه رانددگی گرفتن 5

آزمون جاده‌ای G1 پس از ۱۲ ماه از گواهی G1 که با محدودیت‌هایی نظیر صفر درصد الکل در خون و رانندگی همواره در حضور ناظر، می‌توانید در آزمون شرکت کنید که چنانچه موفق شوید به شما گواهینامه سطح ۲ (G2) تعلق می‌گیرد.
با گذشت ۱۲ ماه دیگر، نوبت به آزمون G2 می‌رسد که به مراتب دشوارتر است و مهارت‌های پیشرفته رانندگی را محک می‌زند. با موفقیت در این آزمون می‌توانید گواهینامه کامل رانندگی دریافت کنید. در اونتاریوی کانادا، در بهترین حالت برای کسب گواهینامه باید دو سال صبر کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار