چاپ کد خبر: 83884
27 اردیبهشت 1401

گزارشی دردناک از اخراج معلمان مدارس غیردولتی تنها با یک پیامک

معلمان مدارس غیردولتی سال‌هاست که نسبت به نادیده گرفتن حقوق قانونی خود معترض هستند اما عمده تمرکز رسانه‌ها و حتی مسئولان آموزش و پرورش بر موضوع شهریه‌های دریافتی مدارس غیردولتی بوده و در این میان کمتر مشکلات معلمان شاغل در این مدارس بازگو شده است.

 تسنیم:معلمان مدارس غیردولتی سال‌هاست که نسبت به نادیده گرفتن حقوق قانونی خود معترض هستند اما عمده تمرکز رسانه‌ها و حتی مسئولان آموزش و پرورش بر موضوع شهریه‌های دریافتی مدارس غیردولتی بوده است و در این میان کمتر مشکلات معلمان شاغل در این مدارس بازگو شده است.

در حالیکه عمده مشکلات معلمان مدارس غیردولتی در حیطه امنیت شغلی، حقوق اندک و بیمه نامناسب است اما گویی شورای سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی بر مدارس غیردولتی از این مشکلات چشم‌پوشی کرده و تنها متمرکز به ارتقای توانمندی و صلاحیت این معلمان هستند.

در طول سالیان گذشته نیز مسئولان وزارت کار و آموزش و پرورش وعده‌هایی را درباره حل مشکلات حقوق و بیمه این معلمان بیان کرده‌اند اما معلمان مدارس غیردولتی از اجرا نشدن این وعده‌ها خبر می‌دهند.

در حالیکه همواره حقوق مالکان و موسسان مدارس غیردولتی بر منافع دانش آموزان و معلمان ارجحیت داشته و دارد باید دید در اصلاحیه قانون تاسیس مدارس غیردولتی که هم اکنون توسط مجلس در حال بررسی است، معلمان این مدارس حمایت می‌شوند؟

البته احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفته، توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا معلمان این مدارس با ۲۴ ساعت تدریس در هفته از مزایا و حقوق اداره کار بهره‌مند شوند.

اخراج با یک پیامک!

محسن باولی یکی از معلمان مدارس غیردولتی درباره مشکلات معلمان شاغل در این مدارس  گفت: معلمان مدارس غیرانتفاعی با تصویب قانون تاسیس این مدارس از سال ۶۸ تا به امروز در بدنه آموزش و پرورش فعالیت می‌کنند اما نظارت دقیقی بر این مدارس اعمال نمی‌شود و نتیجه این شده است که معلمان یا اصلاً بیمه ندارند یا بیمه آنها چند روز در ماه است.

این معلم گفت: نداشتن سهمیه استخدامی، نبود امنیت شغلی، عدم بیمه و نداشتن حقوق حداقلی اداره‌ کار از مهمترین دغدغه‌های معلمان مدارس غیردولتی است و به عنوان مثال فردی که ۱۰ سال کار کرده و سال‌ها زحمت کشیده است با یک پیامک اخراج می‌شود و البته بدیهی است که در بحث پرداخت حقوق نیز غالب معلمان مدارس غیردولتی بسیار کمتر از سقف قانون کار حقوق دریافت می‌کنند.

معلمانفصلی 1

رقم‌های غیرواقعی حقوق

به گفته باولی، اگرچه به تازگی موسسان مدارس غیردولتی موظف شده‌اند تا قرارداد با معلمان را در سامانه مشارکت‌های سازمان مدارس غیردولتی آموزش و پرورش ثبت کنند اما عملاً در بحث پرداخت‌ها هیچ نظارتی اعمال نمی‌شود که آیا واقعاً رقم درج شده در قرارداد به معلم داده می‌شود یا خیر?! در نهایت معلم می‌تواند به وزارت کار شکایت کند اما اخراج خواهد شد یا سایر موسسان سطح شهر دیگر به او اجازه تدریس نمی‌دهند.

وی گفت: مشکلات معلمان مدارس غیردولتی را در دو بخش استخدام معلمان و ساماندهی وضعیت حقوق و بیمه آنها پیگیری می‌کنیم؛ بر اساس ماده ۵۱ قانون کار، میزان ساعات کاری  ۴۴ ساعت در هفته تعیین شده است اما این میزان طبق تبصره ۲ ماده ۲۵ قانون تاسیس مدارس غیردولتی و ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی همان قانون، ۳۰ ساعت برای معلمان و ۳۶ ساعت  در هفته برای کادر اداری است که متاسفانه با احتساب این میزان ساعت تدریس، بسیاری از معلمان نمی‌توانند حداقل و بر روی کاغذ از مزایای تمام وقت بودن بهره‌مند باشند.

معلمان غیردولتی در استخدام معلمان غیررسمی جاماندند

باولی درباره مطالبه استخدام معلمان مدارس غیردولتی گفت: علی‌رغم اینکه معلمان غیرانتفاعی پس از انقلاب جزء نخستین معلمان غیررسمی بودند که در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۸ به استخدام رسمی وزارت آموزش و پرورش درآمدند اما این قانون متاسفانه به دست فراموشی سپرده شد و اگرچه در سالیان گذشته از میان سایر معلمان غیررسمی استخدام‌هایی صورت گرفته اما متاسفانه معلمان مدارس غیرانتفاعی علی رغم گزینش وزارت آموزش و پرورش و بازرسی‌های مستمر گروه‌های آموزشی به دلایل واهی مشمول این استخدام‌ها نشدند.

وی بیان کرد: از این جهت مطالباتی را پیگیری کردیم و توانستیم درخواست به حق استخدام معلمان غیرانتفاعی را به مجلس شورای اسلامی و نمایندگان عضو کمیسیون آموزش منعکس کنیم و خوشبختانه هم‌اکنون کمیسیون آموزش طرحی را تدوین و روانه صحن علنی مجلس کرده تا معلمان مدارس غیردولتی همچون سایر معلمان غیررسمی بتوانند با داشتن امتیاز از طریق یک آزمون با سالها تجربه‌ی مفید استخدام وزارت آموزش و پرورش گردند.

شما اگر در مورد این مطلب تجربه یا نظری دارید برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار