چاپ کد خبر: 64329
25 مرداد 1400

گزارش « جهانی بهداشت» از تازه‌ترین نتایج بررسی منشاء ویروس کرونا

بهداشت

به گزارش اول فارس به نقل از دیلی میل ، پیتر امبارک، سرپرست «سازمان جهانی بهداشت» که پیش از این، ایده خروج ویروس کرونا از آزمایشگاه‌های چین را بعید می‌دانست اعلام کرد این امکان وجود دارد که ویروس از داخل آزمایشگاه بیرون آمده باشد.

این گزارش حاکی است پنج‌شنبه ۱۲ اوت، پیتر امبارک، برخلاف نظریه قبلی خود اعتراف کرد ممکن است اولین فرد مبتلا به کرونا در جهان هنگام کار در آزمایشگاه ووهان بر روی خفاش آلوده شده باشد.

امبارک به شبکه تلویزیونی TV2 دانمارک گفت: «کارمندی که با گرفتن نمونه در آزمایشگاه آلوده شده بود به‌عنوان یک فرضیه احتمالی برای منشاء انتشار این بیماری درنظر گرفته می‌شود.»

او در ابتدا اصرار داشت شواهدی مبنی بر انتقال ویروس در ووهان یا مکان‌های دیگر قبل از دسامبر ۲۰۱۹ وجود ندارد و به همین خاطر از دانشمندان خواست تحقیقات در مورد احتمال خروج ویروس از آزمایشگاه را متوقف کنند.

اما یک هفته بعد، او از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد و گفت که تیمش در ماه دسامبر در ووهان کشف کرده بود حداقل ۱۳نوع کووید وجود دارد و این نشان می‌دهد که ویروس مدتی در حال تلاش بوده تا به گونه‌های مختلف توسعه پیدا کند.

سرپرست گروه کارشناسی سازمان جهانی بهداشت همچنین فاش کرد که ممکن است تا اوایل دسامبر بیش از ۱۰۰۰ نفر در ووهان به این ویروس مبتلا شده باشند، اما برآوردی که بر اساس داده‌های چینی در این بازه انجام شده ۱۷۴ نفر را نشان می‌دهد.

بازار عمده فروشی غذاهای دریایی هوانان، جایی که دانشمندان می‌گویند اولین نشانه‌های عفونت در آن به طور رسمی گزارش شد فاصله کمی از مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ووهان دارد.

این بازار همچنین در فاصله چند مایلی آزمایشگاه ویروس شناسی ووهان است، جایی که دانشمندان در حال آزمایش بر روی خفاش‌ها و مطالعه مبتنی بر تاثیر خفاش قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ بودند.

از آن زمان سوالاتی مبنی بر نقش آزمایشگاه‌ ویروس شناسی ووهان در همه‌گیری کرونا مطرح شده است.

چین مدتهاست که در داخل و خارج از کشور متهم به پنهان کردن شیوع اولیه و پنهان کردن اطلاعات اولیل مبتلا به کرونا در دسامبر۲۰۱۹ در شهر ووهان است.

سرپرست گروه کارشناسی سازمان جهانی بهداشت نیز فاش کرد که دسترسی به اسناد و حتی بحث نظریه نشت از آزمایشگاه با دانشمندان و مقامات چینی برای تیمش چقدر دشوار بوده است.

این ویروس تا کنون در جهان حدود ۲۰۶ میلیون نفر را مبتلا و حدود ۴.۳ میلیون نفر را قربانی کرده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار