چاپ کد خبر: 45916
2 اسفند 1399

گزارش میدانی از خانه‌خرابی مردم در سی‌سخت

سی سخت 1

به گزارش اول فارس، روزنامه همدلی نوشت: در حالی که مردم ایران وبه خصوص اهالی کهگیلویه وبویراحمد در صفحه‌های مجازی خود در حال یادآوری فاجعه‌‌ای بودند که سه سال پیش در روز ۲۹بهمن ۹۶ با برخورد هواپیمای ATR72-212 شرکت هواپیمایی آسمان به کوه دنا و گرامیداشت ۶۵ جانباخته این سانحه بودند، به ناگهان خبر رسید که زمین لرزه‌ای در همان حوالی یعنی در دامنه کوه دنا و در شهر «سی‌سخت» به مرکزیت شهرستان دنا زمین لرزه‌‌ای رخ داد و اگرچه تلفات جانی نداشت، اما آمارهای بعدی از تخریب ۸۰ درصدی خانه‌های اهالی این منطقه حکایت دارد.
این زمین‌لرزه‌ در ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه روزچهارشنبه ۲۹ بهمن به بزرگی۵.۶ دهم ریشتر شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند. خبرها از شب اول زلزله، حکایت از آن داشت که مردم این شهر و روستاهای اطراف در هوای بارانی و برفی و دمای زیر صفر مجبور شدند که شب را در هوای آزاد سپری کنند.

  تخریب ۱۰ تا ۱۰۰درصدی منازل

تصاویری که لحظاتی پس از وقوع زمین لرزه از سوی شهروندان در فضای مجازی منتشر شد، حکایت از تخریب گسترده منازل مسکونی داشت؛ منازلی که به گفته استاندار کهگیلویه وبویراحمد از ۱۰ تا ۱۰۰درصد تخریب شده‌‌‌اند.
حسین کلانتری عصر روز پنجشنبه به ایرنا گفت: زمین لرزه ‌‌‌سی‌سخت تاکنون ۶۳ مصدوم برجای گذاشته است و تاکنون ۲۵نفر از مصدومان برای درمان به بیمارستان یاسوج منتقل شده و بقیه توسط کادر درمان در ‌‌‌سی‌سخت مداوا شدند.
استاندار کهکیلویه و بویراحمد عنوان کرد: به محض وقوع زلزله وارد شهر ‌‌‌سی‌سخت شدیم و اردوگاه اسکان اضطراری در این شهر راه‌‌‌اندازی شد، ضمن ‌‌‌این‌که چادر و اقلام امدادی تحویل مردم خواهد شد.
کلانتری با تاکید بر ‌‌‌این‌که بارش باران و شرایط جوی امدادرسانی را با مشکل رو به رو کرده است، گفت: وضعیت مردم زلزله‌زده را به شکل میدانی رصد کرده و پیگیر نیازهای آن‌ها هستیم.وی عنوان کرد که هم اکنون اقلام امدادی از جمله چادر، پتو و بسته‌‌های امدادی بین مردم در حال توزیع است‌.

سرمای ۵ درجه زیر صفر

در حالی که مردم ‌‌‌سی‌سخت و روستاهای شهرستان دنا به دلیل تخریب منازل خود و پس‌لرزه‌های پی درپی مجبورند در هوای آزاد به سر ببرند که سازمان هواشناسی برای این منطقه، علاوه بر بارش برف و باران، وزش باد، احتمال تگرگ و رعد و برق و کاهش دما به منفی ۵ درجه پیش‌بینی کرده است. برخی تصاویر دریافتی نیز زندگی مردم این منطقه را در چادرهایی نشان‌‌‌ می‌دهد که بر اثر بارش برف سفیدپوش شده‌‌‌اند. این در حالی بوده که به علت تخریب منازل و برخی زیرساخت‌ها و احتمال نشت گاز و انفجار،گاز خانگی مردم قطع بوده است.

  ۱۲۱ روستا درگیر زلزله

شهر ‌‌‌سی‌سخت که یک شهر کوهستانی است و روستاهای بسیاری را در اطراف خود دارد که دارای جاده‌های صعب‌العبور کوهستانی است وهمین امر کمک‌رسانی را دشوار کرده است. محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال احمر، صبح در نشست خبری که صبح دیروز پیرامون این زمین لرزه ۵.۶ داشت، گفت: از زمان وقوع حادثه تا ساعت ۴ صبح بامداد نیروهای هلال احمر در تاریکی شب عملیات سنگینی را انجام دادند و طبق ارزیابی نیروهای اعزامی به محل حادثه، ۱۲۱ روستا در گیر حادثه و زلزله شدند. برخی از روستاهایی که دبیرکل جمعیت بیان‌‌‌ می‌کند،در استان‌های همجوار مانند اصفهان قرار دارند که از این زلزله متاثر بودند.
قوسیان با اشاره به ‌‌‌این‌که ۱۴ هزار نفر تحت تأثیر حادثه زمین لرزه هستند، ادامه داد: خوشبختانه در این حادثه تلفات جانی نداشته‌ایم و در استان اصفهان به دلیل فرار شهروندان در ۵ روستا تعداد ۲۶ نفر مصدوم و در استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۴ نفر مجروح شدند که همگی آنها به صورت سرپایی درمان شدند.

 ۹۵۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزی ‌‌‌سی‌سخت 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس ارزیابی‌های اولیه زلزله ۵.۶ ریشتری چهارشنبه شب در ‌‌‌سی‌سخت مرکز شهرستان دنا ،۹۵۰ میلیارد ریال به حوزه کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرده است.
الیاس تاج الدینی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیشتر این میزان خسارت مربوط به بخش شیلات و تخریب کلی مزارع پرورش ماهی بوده است.
وی بیان کرد: شدت زمین لرزه و ریزش سنگ‌ها مزارع پرورش ماهی را به کلی از بین برده و میزان خسارت در این زمینه بسیار بالا است. تاج الدینی تصریح کرد: به بخشی زیادی از گلخانه‌های شهرستان دنا نیز در این زلزله خسارت جدی وارد شد.وی اضافه کرد: با توجه به بازدید‌های میدانی کارشناسان از زمان وقوع زمین لرزه خسارت‌ها قطعا بیشتر از این میزان خواهد بود.تاج‌الدینی تصریح کرد: با توجه به شرایط نامناسب جوی، میزان خسارت‌ها در گزارشات بعدی به طور دقیق برآورد و اعلام‌‌‌ می‌شود. 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: برآورد عملکردی خسارت‌های اولیه به ستاد مدیریت بحران استان و وزارت جهاد کشاورزی اعلام و ارزیابی‌های میدانی نیز در حال انجام است. 

ساماندهی مردمی گروه‌های امدادی

خبرهای منتشره در فضای رسانه‌‌ای استان کهگیلویه وبویر احمد حاکی است که گروه‌های مردمی خود نیز دست به کار شده و با اطلاع‌رسانی و ساماندهی اقدامات امدادی خود در حال تلاش برای کم کردن مشکلات مردم آسیب دیده از این زلزله خانمان‌برانداز هستند. پایگاه خبری افتونیوز در این باره نوشت: پس از زلزله ۵٫۶ ریشتری و خسارات این زمین لرزه به شهر ‌‌‌سی‌سخت، گروه‌های مردمی، چهره‌ها و جریان‌های سیاسی و مردم روستاهای بویراحمد برای کمک به مردم زلزله‌زده ‌‌‌سی‌سخت فعال شدند.
براساس این گزارش گروه‌های مردمی با اطلاعیه‌هایی که در فضای مجازی دست به دست‌‌‌ می‌شد، اقدام به جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی برای مردم زلزله‌زده کردند. بخش مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی، موکب گچساران، هتل اتابک، گروه جهادی شهید سلیمانی، انجمن اسلامی جامعه پزشکی و … از جمله گروه‌هایی بودند که اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کردند.
در گروه‌های واتساپی وابسته به دو جریان سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب استانی نیز شماره حساب‌هایی جهت واریز کمک‌های مردمی اعلام شده است و برخی از چهره‌های این دو جریان نیز به عنوان محور جمع‌آوری این کمک‌ها حضور دارند. حزب اتحاد ملت کشور نیز در بیانیه‌‌ای گفته است اعضای این حزب در استان در ارتباط نزدیک و مستقیم با مردم و مناطق آسیب دیده هستند و از هر کمکی برای کاستن از آلام مردم خسارت دیده و مصدوم منطقه دریغ نخواهند کرد. حداقل دهیار سه روستایی که در مسیر یاسوج به ‌‌‌سی‌سخت قرار دارند در تماس با افتونیوز از آمادگی مردم برای پذیرایی و اسکان زلزله‌زدگان خبر دادند.کورش عزیزی دهیار روستای مزدک بویراحمد در همین رابطه گفت: پس از وقوع زلزله و مطلع شدن از خسارت‌هایی که به منازل مردم ‌‌‌سی‌سخت وارد شده بود، با تماس تلفنی با برخی از مردم و همچنین انتشار اطلاعیه در فضای مجازی، آمادگی مردم این روستا برای اسکان زلزله‌زدگان را اعلام کردیم. عزیزی افزود: به همین منظور چند خانه مسکونی را ضدعفونی و تجهیز کردیم که در صورت نیاز مردم را در آنجا اسکان دهیم. دهیار روستای گنجه‌‌ای و تنگ سریز هم برای این مهم اعلام آمادگی کردند.
یکی از شاهدان عینی در سی‌سخت گفت: برخی از گروه‌های مردمی شهر ‌‌‌سی‌سخت که در سانحه سقوط هواپیمای یاسوج تشکیل شده و از خانواده مسافران هواپیما پذیرایی می‌کردند نیز دوباره فعال شده و قرار است با استقرار در بخش‌هایی از شهر که خسارت کمتری دیده‌‌‌اند، اقدام به پخت غذای گرم کنند. این شاهد عینی گفت: مهم‌ترین نیاز مردم در حال حاضر و با توجه به بارش باران و برودت هوا پتو و وسایل گرمایشی مثل هیتر برقی است. وی همچنین گفت که با توجه به تعطیلی نانوایی‌ها در شهر ‌‌‌سی‌سخت این شهر با کمبود نان مواجه هست.

گزارش میدانی از ‌‌‌سی‌سخت

براساس گزارش میدانی خبرنگار روزنامه همدلی از این شهر زلزله‌زده، تقریبا تمامی ساختمان‌ها تحت تاثیر موج زمین لرزه قرار گرفته‌‌‌اند. شدت تخریب‌ها در ساختمان‌ها متفاوت است. بیشترین تخریب‌ها مربوط به ساختمان‌های واقع در خیابان دنا که درصد بالایی از تخریب (۷۰ تا ۱۰۰) درصد را دارند. بقیه ساختمان‌ها هم درصد تخریبی از حدود ۱۰ تا ۱۰۰ درصد را دارند.
خبرهای رسیده حاکی است که دو اردوگاه اسکان اضطراری ایجاد شده ولی استقبالی از سوی مردم صورت نگرفته است، اما با کمک نیروهای امدادی به اکثر خانواده‌ها چادر و وسایل گرمایشی تحویل داده است. 
به گزارش خبرنگار همدلی، علی‌رغم این که شب و روز اول بعد از زمین‌لرزه که فعالیت‌های نیروهای امدادی به خاطر سردی هوا، بارش باران و ریزش برف، سرعت و نظم بالایی نداشتند، ولی در روز دوم فعالیت امدادی سرعت و نظم بیشتری به خود گرفته است، هر چند هنوز نارضایتی‌هایی در میان برخی از مردم وجود دارد.
 مهم‌ترین نیازهای مردم زلزله‌زده سی‌سخت وروستاهای اطراف، چادر، پتو، وسایل گرمایشی، خوراکی و بهداشتی اعلام شده است. براساس این گزارش ساختمان فرمانداری شهرستان دنا، میزبان مسئولان کشوری و استانی است ودر روزهای گذشته علاوه بر وزیر راه و مسکن، برخی از مسئولان کشوری هلال احمر از این شهر بازدید کردند.
برخی مشاهدات میدانی خبرنگار همدلی حاکی است که بزرگ‌ترین طرح ماهی مولد در این شهر آسیب‌دیده به طوری که گفته می‌شود یکصد تن ماهی مولد و ماهی آماده برای عرضه به بازار، در استخرهای آسیب دیده از زلزله تلف شده یا به رودخانه ریخته شد. تنها هتل این شهر گردشگرپذیر آسیب جدی دیده وقابل استفاده نیست. مشاهدات خبرنگار همدلی نشان‌‌‌ می‌دهد که وضعیت منازل وساختمان‌های اهالی در برخی روستاها در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار گرفته است؛ به طوری که اغلب ساختمان‌ها علی‌رغم آن که سرپا هستند و از نظر ظاهری مشکلی ندارند، اما با نگاهی به داخل آن‌ها‌‌‌ می‌توان به عمق فاجعه پی برد.برخی سقف‌ها تخریب شده و برخی دیوارها نیز ترک‌های بسیار جدی پیدا کرده‌‌‌اند که عملا ادامه زندگی در این ساختمان‌ها ممکن نیست. در این میان بین خانه‌های قدیمی و ساختمان‌های نوساز تفاوتی وجود ندارد. زلزله همه را غیرقابل استفاده کرده است.برخی بناهای عمومی که قاعدتا باید با نظارت بیشتری ساخته‌‌‌ می‌شدند نیزهم همین وضعیت را دارند؛ مثلا ساختمان بانک کشاورزی شهر سی‌سخت خسارت‌های جدی پیدا کرده است.

  همدلی مردمی با آسیب‌دیدگان زلزله

مشاهدات خبرنگار همدلی صحنه‌های زیبایی از همدلی و همراهی مردم را نیز شامل‌‌‌ می‌شود. برخی از مردم شهرها و روستاهای اطراف سی‌سخت از جمله یاسوج با انتشار دعوت‌نامه‌هایی از مردم آسیب دیده در خواست کردند که در خانه‌های آماده و مجزایی که در اختیار دارند سکونت گزینند. یا برخی از صاحبان اقامت‌گاه‌ها با انتشار تصاویری از این اماکن اعلام کردند که به صورت رایگان پذیرای شهروندان و روستاییان آسیب دیده منطقه هستند.برخی دیگر از مردم نیز با پختن غذای گرم و ارسال به مناطق آسیب‌دیده در این موضوع همکاری خود را نشان داد‌ه‌اند.

 مصائبی که پشت آمار انسانی زلزله مخفی است

این زلزله که به هر دلیل تلفات جانی نداشت و آمارهای تلفات انسانی آن تنها به چند ده مجروح محدود شده است، سبب شده است که از دریچه نگاه عمومی در کشور کم‌اهمیت تلقی شود، اما بدون تردید وضعیت تخریب منازل و ساختمان‌های مردم در این شهر و روستاهای اطراف که از سوی مراجع رسمی تا ۱۰۰درصد نیز گزارش شده، به خوبی گویای وضعیت اسف‌بار حاصل از این زلزله است؛ وضعیتی که شرایط جوی منطقه وبارش برف وباران آن را تا حد فاجعه پیش خواهد برد. کاربری در توئیتر به خوبی این موضوع را مورد دقت قرار داد و نوشت:«در زلزله ‎سی‌سخت کسی جان خود را از دست نداده است، اما توجه می‌دهم به اعدادی درباره این حادثه: ١۴ هزار نفر تحت تاثیر زلزله قرار گرفته‌اند و به بیش از ۳ هزار واحد مسکونی از ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد شده است. معنی‌اش این است: بی‌خانمان شدن در روزگار کرونا و شرایط سخت اقتصادی.»
یکی از مهم‌ترین گلایه‌های مردم مناطق زلزله‌زده سی‌سخت ازعدم انعکاس صحیح خسارت وارده و نوع پوشش این حادثه از سوی رسانه ملی است. رسانه‌ای که با برآورد درست از شرایط منطقه زلزله‌زده‌‌‌ می‌تواند همدلی و همراهی بیشتری را برانگیزد و با به تصویر کشیدن صحیح شرایط وضعیت را به خوبی برای مردم، مسئولان و نهادهای کمک‌رسان تشریح کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار