چاپ کد خبر: 59845
14 تیر 1400

گزینه های اصلاح طلب برای حضور در کابینه فراجناحی ابراهیم رئیسی

رویداد۲۴:در روزهایی که از دفتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب تماس‌هایی با فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گرفته می‌شود، این گمانه‌زنی درباره کابینه بعدی رئیسی می‌شود که رئیسی قصد دارد از چند چهره اصلاح طلب در کابینه خود استفاده کند. برخی چهره‌های اصلاح طلب برنامه‌های خود را به رئیسی داده‌اند و برخی دیگر پیش از برگزاری انتخابات با او دیدار کرده‌اند و علم حمایت از او را برداشته‌اند.

رئیسی گفته قصد دارد کابینه‌ای فراجناحی تشکیل دهد، اما به احتمال زیاد جناح‌های دیگر در وزارتخانه‌های فرهنگی (ارشاد و علوم) یا وزارتخانه‌های اقتصادی (وزارت صنعت، وزارت نفت، وزارت نیرو و وزارت اقتصاد) به گزینه‌های اصلی اصولگرا خواهد رسید زیرا آنها خود در مدیریت این عرصه‌ها صاحب سبک می‌دانند، با این حال هنوز هم احتمال گزینه‌های اصلاح‌طلب یا اعتدالگرا در مناصب دیگر دولت رئیسی به کار گرفته شوند. اما کدام چهره‌های شاخص اصلاح طلب و اعتدالگرا می‌توانند در کابینه رئیسی حضور داشته باشند؟

دولت رئیسی

گزینه‌هایی که پاداش می‌گیرند

محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم و مدیر مسئول روزنامه ابتکار پیش از برگزاری انتخابات تعداد زیادی از مدیران رسانه‌های اصلاح طلب را جمع کرد و به دیدار رئیسی برد. اگرچه این کار بسیار برای او و دیگر مدیران رسانه‌های اصلاح طلب پرهزینه بود، اما این آورده را برایش به همراه خواهد داشت که در دولت رئیسی سهمیه‌ خوبی بگیرد؛ چه آنکه اقدامی به این پرهزینه‌ای و پرریسکی نمی‌تواند بدون صله و پاداش بماند.

غلامرضا شریعتی استاندار پیشین خوزستان نیز از گزینه‌های دیگری است که احتمال به‌کارگیری او در دولت رئیسی وجود دارد. در زمانی که اصلاح طلبان یا سکوت کرده بودند یا از همتی حمایت می‌کردند، این غلامرضا شریعتی بود که در پیامی عمومی مردم را به رای دادن به گزینه اصولگرایان تشویق می‌کرد. این پیام حتی توسط مدیران رسانه‌های اصلاح طلب مستقیما بیان نشد اما شریعتی ابایی از بیان آن نداشت.

شریعتی البته در دوران استانداری خود در خوزستان با اتهامات مختلفی مواجه بود و نام خودش و همسرش در دادگاه امیداسدبیگی مدیرعامل مجتمع هفت تپه نیز آورده شد. برخی اینگونه گمانه‌زنی کرده بودند که این حمایت می‌تواند به آن ماجراها مربوط باشد.

عبدالناصر همتی از گزینه‌هایی است که حاضر شد در برنامه‌های انتخاباتی رئیسی حضور پیدا کند و اصلاح‌طلبان زیادی را برای شکست خوردن در زمین از پیش طراحی‌شده راضی کند و باید پاداشی درخور از دولت سیزدهم دریافت کند. این جایزه شاید یک وزارتخانه در دولت بعدی باشد یا شاید حضور دوباره در بانک مرکزی. به هر حال بعید است همتی به همین راحتی از عرصه سیاسی ایران خارج شود و خیلی زود مزد زحمات او پرداخت خواهد شد.

اگرچه وکیلی و شریعتی چهره‌هایی هستند که احتمال حضور آنها در کابینه به خاطر حمایت‌های بی‌دریغشان از رئیسی وجود دارد اما گزینه‌های دیگری هم هستند که نه به خاطر حمایت، بلکه به خاطر جایگاهشان ممکن است به کابینه دعوت شدند. برخی از آنها ممکن است پست را بپذیرند و برخی دیگر ممکن است پست را نپذیرند.

گزینه‌هایی که شاید دعوت شوند

محمدرضا عارف: عارف یک مدیر تکنوکرات است که با وجود آنکه سال‌ها رهبری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان (شعسا) را به عهده داشت، اما علیه اصولگرایان به تندی سخن نگفته است و چهره معتمد نظام شناخته می‌شود. علی مطهری در گفت‌وگویی با رویداد۲۴ درباره چهره‌هایی مثل عارف و پزشکیان گفته بود آنها اصلاح‌طلبان بی‌خطر هستند و حاکمیت از بابت آنها نگرانی ندارد.

عارف می‌تواند در دولت رئیسی مشغول به کار شود چون هم دانش فنی بالایی دارد، هم مدیر اجرایی موفقی هست. البته عارف در سال‌های گذشته نشان داده اگر شأنیت او حفظ نشود، تمایلی به پذیرش مسئولیت ندارد چنانچه مسئولیت مشابهی را در دولت روحانی نپذیرفته بود و در انتخابات مجلس یازدهم هم نامزد نشد.

حبیب الله بیطرف فرد دیگری است که ممکن است در دولت ابراهیم رئیسی حضور داشته باشد. بیطرف از دانشجویان پیرو خط امام بود که در دهه هفتاد عضو جبهه مشارکت و سپس وزیر نیروی دولت خاتمی شد. بیطرف ارتباط خوبی با اصلاح‌طلبان دارد اما از موضع‌گیری علتی اجتناب کرده و گزینه مناسبی برای حضور در کابینه ابراهیم‌رئیسی به شمار می‌رود.

حضور بیطرف البته شاید با این امید باشد که دولت بتواند از ظرفیت نیروهای اجتماعی در بحران‌هایی مثل خشکسالی و قطعی برق و … بیشتر استفاده کند. البته به نظر می رسید دیگر اقبال زیادی به نیروهایی مثل حبیب الله بیطرف وجود ندارد. البته نمایندگان مجلس در ماجرای سد گتوند به عنوان مقصر اصلی شناخته شد. این سد هماکنون به کوهی از نمک تبدیل شده و مشکلات زیادی برای آب منطقه ایجاد کرده است. بیطرف البته در مجلس دهم که تعداد زیادی اصلاح طلب داشت، موفق به کسب رای اعتماد نشد و طبیعتا در مجلس یکدست اصولگرا وضعیت به مراتب سخت‌تری خواهد داشت.

سومین فرد مسعود پزشکیان است. وزیر بهداشت دولت خاتمی که از رد صلاحیت خود بسیار ناراحت بود، ممکن است وزارت بهداشت ابراهیم رئیسی را به عهده بگیرد تا هم وجهه میانه‌روی رئیسی حفظ شود و هم دانشگاهیان از حضور دولت جدید احساس خطر نکنند.

دولت احمدی نژاد با سپردن وزارت بهداشت و علوم به تندترین نیروها، عملا دانشگاه‌ها را تبدیل به محفل مخالفان سیاسی تبدیل کرد. پزشکیان البته ارتباط نزدیکی با احزاب اصلاح طلب ندارد اما به عنوان یک چهره اصلاح طلب شناخته می‌شود و حضور او در کابینه می‌تواند احزاب اصلاح طلب را هم دچار اختلاف نظر درونی کند.

محسن هاشمی رفسنجانی فرد دیگری است که توانایی حضور در کابینه ابراهیم رئیسی را دارد. او هم با اینکه ریاست پارلمان شهری را بر عهده داشت اما هرگز سخنی نگفت که اصولگرایان را برنجاند و حالا می‌تواند به عنوان نماینده پدر، عضوی از کابینه رئیسی باشد. محسن هاشمی همچنین می‌تواند گفتمان محافظه‌کاری کارگزاران را تقویت کند.

محمد شریعتمداری چهره دیگری است که ممکن است در تکمیل ایده دولت فراجناحی به کابینه رئیسی دعوت شود. شریعتمداری در وزارت کار و بازرگانی، گلوگاه‌های اقتصادی را به دست داشت، اما سعی کرد تعاملی بین دو جناح برقرار کند و از نیروهای هر دو گروه به یک اندازه استفاده کند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت حسن روحانی را نیز از جمله دیگر افرادی می‌توان نام برد که بخت بلندی برای حضور در کابینه ابراهیم رئیسی دارند. سعید نمکی همواره در طول زمان حضور در کابینه دولت دوازدهم تلاش داشت به گونه‌ای رفتار کند که از خود رفتار فراجناحی نشان دهد و دل اصولگرایان را به دست آورد. از این رو همواره در تحلیل های رسانه‌ای از او به عنوان فردی یاد می‌شد که دور از دولت حسن روحانی به اصولگرایان نزدیک تر است و از این رو می‌توان وی را از جمله کسانی دانست که می‌تواند وارد کابینه سیزدهم به ابراهیم رئیسی نزدیک شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

م ع دوشنبه , ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳

چه گزینه های عتیقه ای
غلامرضا شریعتی،شریعتمداری،همتی..
چه پروندهای درخشانی هم دارن!
همگی نماد ….و سوء مدیریت.
اگه اینجور باشه چه فرقی با دولت روحانی داره؟این خبرا هم که شما فکر می کنید نیست

آخرین اخبار