چاپ کد خبر: 4767
2 اسفند 1397

گفت‌وگو با ‌داور محبوب زن شیرازی ‌

فاطمه رحیمی

یک شیرازی برای دومین سال پیاپی در نظر سنجی فدراسیون اسکواش، عنوان داور محبوب ایران را کسب کرد، اگرچه این بانوی ورزشکار، هنوز هم فوتبال را ورزش محبوب خود می‌داند!

‌فاطمه رحیمی که اخیرا توانست با پشت سر گذاشتن مهدی مختاری عنوان داور محبوب ایران را برای دومین سال پیاپی، در گفت و گو با ایسنا گفت: اسکواش را از سال ۱۳۸۴ زیر نظر خانم فرشته دبیری آغاز کردم؛ آن زمان حدوداً ۲۳ ساله بودم و سنم از ورش قهرمانی گذشته بود اما اسکواش از ورزش‌هایی است که تا سنین بالا به راحتی می‌توان آن را انجام داد؛ بنابراین دنبال ورزشی بودم که هم مفرح و هیجان انگیز باشد وهم بتوانم تا سطوح بالا رشته ورزشیم را ادامه دهم.

او با بیان اینکه اسکواش ورزشی است که همزمان فکر و بدن را به فعالیت وادار می‌کند، آن را به شطرنج ایستاده تعبیر کرد و در خصوص علت روی آوردن به داوری اسکواش گفت: از بچگی مسابقات ورزشی به خصوص فوتبال را که می‌دیدم و شدیداً به داوری علاقه مند بودم، علی‌رغم گذراندن دوره‌های مربیگری سطح ۱ و ۲ و ۳ ملی به داوری گرایش پیدا کردم.

رحیمی که قبل از اسکواش، فوتبال و ژیمناستیک را هم به عنوان یک ورزشکار تجربه کرده است، گفت: اولین دوره داوری را ۷ سال پیش گذراندم و سال ۱۳۹۱ برای اولین بار در لیگ دسته اول بانوان قضاوت کردم؛ بعد قضاوت در لیگ‌های برتر، دسته یک و حذفی کشور و لیگ‌های استانی فارس و اصفهان، دو دوره مسابقات بین المللی نشنال کلوز اصفهان، مسابقات آسیایی جوانان کمتر از ۱۹ سال و مسابقات بین المللی ایران جونیور از مسابقاتی بوده که در آن داور بوده‌ام.

او اعتقاد دارد که تحصیل در رشته مدیریت، به داوری و مدیریت بازیکنان و بازی، کمک کرده است و عاملی موثر در موفقیتش محسوب می‌شود.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا دوست دارد به جای اسکواش در رشته دیگری فعالیت حرفه‌ای داشت؟ گفت: همیشه فوتبال را دوست داشتم ولی با توجه به فضای جامعه و عدم امکان بازی فوتبال اسکواش را ترجیح دادم، هنوز گه‌گاه فوتبال بازی می‌کنم و همیشه طرفدار پر و پا قرص این ورزش بسیار جذاب هستم.

او معتقد است که اسکواش در فارس مسیر پیشرفت را طی می‌کند و در اغلب اردوهای تیم‌های ملی، بازیکنان شیرازی نیز حضور دارند اما در بحث داوری، شیراز را قطب می‌داند و می‌افزاید: حضور آقای مختاری رئیس کمیته داوران در شیراز باعث ارتقای سطح داوری فارس در این رشته شده است.

رحیمی با تاکید براینکه اسکواش ایران نیز با سرعت خوبی روبه پیشرفت است، گفت: در سال‌های گذشته برای اولین بار در مسابقات بین المللی، جوانان ایرانی موفق به کسب مدال برنز و در مسابقات بعدی طلا، شدند. در مسابقات آسیایی نیز ورزشکاران ایرانی چندین بار مدال گرفته‌اند.

بانوی اول داوری اسکواش ایران، با بیان اینکه از سال ۲۰۱۶ هر سال به عنوان داور نشنال در لیست کمیته داوران فدراسیون اسکواش آسیا قرار گرفته است، ابراز امیدواری کرد که فضا برای پیشرفت تمام فعالان ورزش حرفه‌ای ایران و خصوصاً فارس و شیراز باز و هموار شود.

رحیمی با بیان اینکه اسکواش از لحاظ لغوی به معنی له شدن توپ با فشار است، این ورزش را یکی از ورزش‌های نسبتاً گران دانست که البته می‌توان در آن صرفه‌جویی هم داشت.

او گفت: در شیراز ۳ مجموعه ورزشی اسکواش وجود دارد، بزرگترین آنها مجموعه ۳ کورتی پارس در خیابان فجر غربی است که امسال دو بار میزبان اردوی تیم ملی نوجوانان بود؛ خانه اسکواش که یک کورت دارد در خیابان نیایش واقع شده و کورت دانشگاه شیراز نیز در مرکز رفاهی دانشگاه در خیابان ساحلی قرار دارد.

این داور جوان اسکواش گفت: سخت‌ترین نکته در داوری اسکواش اینست که به دلیل فضای کوچک و اندازه توپ که بسیار کوچک است و سرعت بالای بازی، اسکواش قضاوت بسیار دقیقی را می‌طلبد. تمام ثانیه‌های بازی هر دو بازیکن، توپ، راکت و خطوط کورت باید مورد توجه باشد. اما چالشی‌ترین بخش داوری اسکواش تصمیمات مربوط به موقعیت دو بازیکن برای رسیدن به توپ است.

رحیمی در ارائه تعریفی از داور خوب گفت: هر داور باید تلاش کند که به روز باشد. مشکلات جسمی و شخصی برای هر فردی رخ می‌دهد اما باید روی داوری تمرکز داشت؛ از طرفی با توجه به اینکه در تورنمنت‌ها چینش داوران بعهده سرداور است، امکان دارد فقط قضاوت بازهای معمولی به یک داور واگذار شود یا کمک داور باشد، در هر حال باید صبور بود و بدون توجه به سطح بازی، تمام مراحل را عادلانه و صبورانه قضاوت کرد.

داور محبوب اسکواش ایران معتقد است که اگر کیفیت کار یک داور خوب باشد، قطعاً به جایگاهی که لیاقت آن را دارد خواهد رسید، حتی اگر این پروسه زمان بر باشد.

جدیدترین اخبار استان فارس | اول فارس avalfars

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار