چاپ کد خبر: 101604
20 دی 1401

یک خوراک جدید ،مقوی و لذیذ که تا حالا نخورده اید+ مواد لازم و طرز تهیه

خوراک خوشمزه 1

خوراک عدس و اسفناج یکی از انواع خوشمزه خوراک‌هاست که به دلیل داشتن اسفناج و دال عدس در ترکیباتش بسیار مقوی و سرشار از مواد مغذی است.
خوراک‌ها غذا‌های متنوعی هستند که با انواع مواد غذایی مثل گوشت، مرغ و سبزیجات و روش‌های طبخ گوناگون تهیه می‌شوند و در سفره غذای ایرانی‌ها جایگاه خود را دارند. خوارک عدس و اسفناج یکی از انواع خوراک‌های خوشمزه و بسیار مقوی است که به دلیل داشتن اسفناج و دال عدس در ترکیباتش سرشار از آهن و پروتئین است. این غذای خوشمزه و گیاهی می‌تواند یک وعده غذایی بسیار مفید برای کودکان نیز باشد. اگر از پخت غذا‌های تکراری خسته شده‌اید و دوست دارید برای خود و اعضای خانواده یک غذای جدید و مقوی تهیه کنید، پیشنهاد ما به شما خوراک عدس و اسفناج است. در ادامه این مطلب طرز تهیه این خوراک خوشمزه همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این خوراک تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه خوراک عدس و اسفناج

دال عدس: ۲ پیمانه
اسفناج خرد شده: ۲ لیوان
پیاز بزرگ: ۱ عدد
تخم مرغ: ۲ عدد
خامه صبحانه: ۳ قاشق غذاخوری
گشنیز خرد شده: نصف فنجان
قرص استاک مرغ: ۲ عدد
آب جوش: دو لیوان
رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

اسفناج تازه

۱ ـ نکات مربوط به اسفناج

همان‌طور که می‌دانید اسفناج سبزی بسیار پرخاصیتی است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی‌ای است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن جلوگیری از سرطان، سلامت پوست و مو و استحکام استخوان‌ها مفید است. این سبزی مغذی می‌تواند بهترین دارو برای درمان یبوست به‌ویژه در افراد میان‌سال و کهن‌سال باشد. در شستن اسفناج باید به این نکات توجه داشته باشید که اسفناج حاوی شن‌ریزه است؛ بنابراین آن را چند دقیقه در آب ولرم خیس کنید تا شن‌های آن ته‌نشین شود و در آخر به‌تدریج از اسفناج‌های رویی بردارید و با آب سرد آب‌کشی کنید تا شن‌های ته‌نشین شده دوباره به اسفناج‌ها نچسبند.

هرگز اسفناج را پس از خرد کردن نشویید تا مواد مغذی آن خارج نشود. اسفناج را به مقدار مورد نیاز بپزید و هیچ‌وقت آن را به صورت پخته شده نگهداری نکنید. هنگام خرید اسفناج برگ‏های لطیف و تازه آن را انتخاب کنید. برگ‏های درشت و تیره‌رنگ به غذای شما زیبایی نمی‏دهد؛ همچنین اسفناج را باید در اندازه‏های چهار سانتی‏متری خرد کنید. در‌صورتی‏که اسفناج ریزتر خرد شود، له و بد شکل خواهد شد.

۲ ـ نکات مربوط به پیاز

khord kardan piyazچاقو برای خرد کردن پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید از پیاز زرد طعم ملایم‌تری دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را خام خورد و یا در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی هم بهترین گزینه است. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین معمولاً برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۳ ـ نکات مربوط به قرص استاک

استاک

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ‌ها، انواع سس‌ها، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تأثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد. می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در ترکیبات استاک نمک وجود دارد؛ پس در صورتی‌که از آن استفاده می‌کنید، در آخر غذا را مزه کنید و اگر نیاز بود، نمک اضافه کنید. به جای قرص استاک می‌توانید از دو لیوان آب مرغ استفاده کنید.

طرز تهیه خوراک عدس و اسفناج

خوراک خوشمزه 2

۱ ـ برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا دال عدس را از نیم ساعت قبل خیس بدهید. یک عدد پیاز درشت را پوست و سپس خرد کنید و همراه با کمی روغن داخل یک ماهی تابه گود بریزید و اجازه بدهید پیاز کمی سبک و نرم شود. حالا مقداری زردچوبه اضافه کنید؛ سپس رب گوجه فرنگی را بریزید و سی ثانیه با پیاز و روغن تفت بدهید.

۲ ـ در مرحله بعد دال عدس آبکش شده را داخل پیاز و رب گوجه سرخ شده بریزید و مقداری فلفل سیاه و نمک به آن اضافه کنید. حالا دو عدد قرص استاک را با دو لیوان آب جوش حل کنید و داخل ماهی تابه بریزید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید. حدود یک ساعت زمان بدهید تا دال عدس با حرارت کم بپزد و آب خوراک کم کم کشیده شود.

۳ ـ بعد از اینکه دال عدس کاملا پخت، خامه صبحانه را که به دمای محیط رسیده است، با یک قاشق آب جوش رقیق کنید و داخل ماهی تابه بریزید و هم بزنید؛ سپس اسفناج خرد شده را اضافه کنید و حدودا بیست دقیقه زمان بدهید تا اسفناج هم بپزد.

۴ ـ در مرحله آخر وقتی خوراک کاملا جا افتاد، دو عدد تخم مرغ را روی مواد بشکنید؛ ولی هم نزنید. اجازه بدهید تخم مرغ به صورت درسته و کامل بپزد؛ سپس اجاق گاز را خاموش کنید. حالا گشنیز خرد شده را روی خوراک بریزید و این خوراک خوشمزه را داخل ظرف سرو بکشید و همراه با نان میل کنید، نوش جان.

۹ نکته مهم در باره خرگوش خانگی که باید بدانید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار