چاپ کد خبر: 66068
10 شهریور 1400

یک روتین مراقبت از پوست درست و اصولی+نکات مهم

معنی روتین پوست چیست ؟ ( روتین مراقبت پوست)

برای اینکه بدانید معنی روتین پوست چیست و با یک روتین مراقبت از پوست درست و اصولی آشنا شوید حتما این بخش را بطور کامل بخوانید .
پوست زیبا 1

فهرست مطالب:

  • معنی روتین پوست چیست ؟ روتین مراقبت پوستی چیست ؟
  • روتین روزانه پوست چیست ؟ معرفی مراحل و محصولاتی که باید استفاده شود

۱- شستن صورت

۲- استفاده از تونر

۳- استفاده از سرم پوستی

۴- استفاده از کرم چشم

۵- استفاده از درمان های موضعی روی پوست

۶- استفاده از رتینوئید

۷- استفاده از مرطوب کننده

۸- استفاده از ضد آفتاب

همه ما دوست داریم که پوستی ، سالم و زیبا داشته باشیم و برای رسیدن به این هدف خود ممکن است محصولات مختلفی را برای مراقبت از پوست خود تهیه کنیم . اما باید بدانید که فقط داشتن محصولات مراقبت از پوست کافی نیست ؛ برای اینکه محصولات شما بیشترین تاثیر را داشته باشند ، باید این محصولات را به روش درست و به ترتیب صحیح استفاده کنید و یک روتین مراقبت از پوست داشته باشید . 

برای اینکه روتین مراقبت از پوست شما بهترین تاثیر را در حفظ سلامت و زیبایی پوست داشته باشد باید محصولات مراقبت از پوست را متناسب با نوع پوست خود انتخاب کرده ، کارهای مربوط به روتین مراقبت از پوست را به طور مرتب انجام دهید و ترتیب درست استفاده از محصولات مراقبت از پوست بر روی پوست را رعایت کنید .

اما اگر این سوال برایتان پیش آمده که معنی روتین پوست چیست و چگونه می توان یک روتین مراقبت از پوست درست و اصولی داشت حتما در ادامه با زیبامون دات کام همراه بمانید تا اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید .

معنی روتین پوست چیست ؟ روتین مراقبت پوستی چیست ؟

روتین مراقبت از پوست (skincare routine) مجموعه ای از محصولات است که شما به طور مرتب باید برای مراقبت از پوست خود استفاده کنید . از انجایی که افراد مختلف ، دارای مشکلات پوستی مختلفی هستند ، طبیعی است که روال مراقبت از پوست از یک فرد به فرد دیگر متفاوت باشد و هر کسی باید متناسب با نوع پوست خود و مشکلاتی که در پوست او وجود دارد ، بهترین و مناسب ترین روتین مراقبت از پوست را انتخاب کند .

روتین مراقبت از پوست شامل ، روتین مراقبت روزانه از پوست ، روتین هفتگی و ماهانه برای مراقبت از پوست است اما هسته اصلی روتین مراقبت از پوست باید هر روز صبح و عصر انجام شود .

اگر شب ها روال عادی برای مراقبت از پوست را گذرانده باشید ، ممکن است وسوسه شوید که صبح از مراقبت از پوست خود صرف نظر کنید ، اما اینکار در روتین مراقبت از پوست اصلا درست نیست . زیرا در طول شب پوست در حال ترمیم و بازسازی است و لازم است صبح روز بعد پوست خود را از چربی و سلولهای مرده و بقایای اضافی پاک کنید . با انجام اینکار و دنبال کردن روتین روزانه مراقبت از پوست ، به راحتی می توانید از مسدود شدن منافذ پوستی جلوگیری کنید و مانع از ایجاد جوش و اکنه روی پوست شوید . 

به طور کلی ، تفاوت های کوچکی بین روال مراقبت از پوست در صبح و شب وجود دارد . به عنوان مثال ، پاک کردن آرایش به احتمال زیاد بخشی از فرایند پاکسازی پوست در عصر یا شب است ، نه صبح ! اما استفاده از مرطوب کننده در هر دو روتین مراقبت از صبح و شب وجود دارد و یا اینکه کرم های روز شما باید حاوی SPF باشند و کرم هایی که در شب استفاده می کنید ، میتوانند فاقد SPF باشند . 

روتین مراقبت از پوست e1630512121618

روتین روزانه پوست چیست ؟ معرفی مراحل و محصولاتی که باید استفاده شود

روتین روزانه پوست معمولا بر اساس نوع پوست باید انتخاب شود و این روتین ممکن است برای افراد مختلف کمی متفاوت باشد . بنابراین برای اینکه بتوانید بهترین روزتین روزانه پوست را برای خود انتخاب کنید ، بهترین کار این است که قبل از هر اقدامی حتما با یک پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا بهترین روتین و روال مراقبت از پوست برای شما تجویز شود . 

در زیر مراحل مختلف روتین روزانه پوست را به طور کامل معرفی کردیم . اگر قصد دارید از این روتین استفاده کنید حتما باید محصولاتی را انتخاب نمایید که با نوع پوست شما سازگار باشند تا هم مشکلات پوستی شما به خوبی برطرف شود و هم زیبایی و سلامت پوست به بهترین شکل ممکن حفظ شود . 

۱- شستن صورت

در طول روز ، آلودگی ، گرد و غبار و کثیفی های بسیار زیادی روی پوست جمع می شوند و اگر هر روز صبح پوست خود را آرایش کنید ، مطمئنا این آلودگی های روی پوست بیشتر خواهد بود . همه این موارد می توانند وارد منافذ پوست شوند و به طور بالقوه باعث مسدود شدن منافذ پوستی شوند . تجمع باکتری ها ، سلول های مرده پوست و روغن ها در منافذ پوستی نیز می تواند باعث ایجاد جوش سرسیاه یا سرسفید شود .

همچنین در طول روز ، پوست ، چربی طبیعی تولید می کند که پوست را مرطوب نگه می دارد ، اما مقدار زیاد تولید چربی در پوست می تواند منجر به ایجاد جوش شود. علاوه بر این اگر موهای شما نیز با پوست صورت تماس پیدا کنند ، محصولات مراقبت از مو که به نظر می رسد موهای شما را براق و درخشان نگه می دارند نیز می تواند روی پوست قرار گرفته و باعث ایجاد جوش و اکنه شوند . 

بنابراین شستن صورت بعد از پایان یک روز باید به یکی از اصلی ترین اقدامات شما در روتین مراقبت از پوست روزانه تبدیل شود . بهتر است برای شستن صورت از یک پاک کننده ملایم برای از بین بردن آلودگی ها و چربی و واد آرایشی از روی پوست استفاده کنید و دقت داشته باشید که خیلی محکم پوست را اسکراب نکنید . زیرا  لایه برداری زیاد از سطح پوست ، منجر به خشکی پوست می شود .

استفاده از میسلار واتر (Micellar water) یک انتخاب خوب برای پاک کردن آرایش خواهد بود . زیرا برخی از پاک کننده های صورت می توانند چربی طبیعی صورت را از بین ببرند . اما میسلار واتر بسیار ملایم است و فقط از آب تصفیه شده و سورفکتانت های ملایم تشکیل شده است که آرایش و کثیفی را از بین می برد و همچنین با استفاده از مواد آبرسان از لایه محافظ سطح پوست محافظت می کند .

۲- استفاده از تونر

استفاده از تونر (Toner) فقط برای کسانی که مشکل PH پوست دارند ضروری است . به طور متوسط ، pH پوست سالم کمتر از ۵ است (در مقیاس ۰ تا ۱۴ که در آن ۰ بسیار اسیدی و ۱۴ بسیار اساسی است) . اما مسائل روزمره بر pH پوست ما تأثیر می گذارد ، از لوازم آرایشی و صابون هایی که استفاده می کنیم تا pH آب لوله کشی محل زندگی .

اگر بعد از شستن پوست احساس قرمزی ، سوزش و آکنه داشتید به احتمال زیاد PH پوست بالاست که در این صورت می توانید با استفاده از تونر ، میزان PH پوست را به سطح متعادل برسانید . بهتر است تونر را با یک توپ پنبه ای روی پوست بزنید تا از فواید و تاثیراتی که بر روی پوست دارند ، بهره مند شوید .

اگر پوست مستعد جوش و اکنه دارید بهتر است از تونری که دارای سالیسیلیک اسید ( salicylic acid) است استفاده کنید . مطالعات نشان داده که این نوع از تونر می تواند از ایجاد جوش جلوگیری کند و به شما امکان می دهد سلول های مرده پوست را که می توانند منافذ را مسدود کنند ، از بین ببرید .

برخی از تونرها ممکن است شامل هیدروکسی اسیدها (hydroxy acids) نیز باشند (خانواده ای از ترکیبات که شامل اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) و اسیدهای بتا هیدروکسی (BHA) مانند اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک است). این مواد می توانند به عنوان لایه بردار قوی عمل کنند و تحقیقات نشان داده است که اسیدهای هیدروکسی می توانند چین و چروک ها را صاف کرده ، گردش سلول های پوست را افزایش داده ، هیدراتاسیون را بازیابی کرده و سنتز کلاژن را تقویت کنند .

روتین مراقبت از پوست در صبح 28

۳- استفاده از سرم پوستی

اکنون که پوست شما تمیز شد و منافذ پوستی باز شده ، وقت آن است که از یک سرم پوستی یا ماده فعال استفاده کنید تا نگرانی ها و مشکلات پوستی برطرف شود . به عنوان مثال ، سرم آنتی اکسیدان ، مانند سرم ویتامین C ، ممکن است به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک کند ، فرآیندی که با ایجاد تعادل در رادیکال های آزاد به جلوگیری از پیری پوست کمک می کند .

استفاده از ویتامین c موضعی می تواند به طور قابل توجهی ، ظاهر چین و چروک پوست را صاف کند ، باعث بهبود آسیب های ناشی از نور روی پوست می شود ، به روشن شدن لکه های تیره ناشی از هایپرپیگمانتاسیون کمک میکند و تاثیر خوبی در افزایش کلاژن در پوست دارد و میتوانید از ان به عنوان یک گزینه جامد به جای سرم پوست استفاده کنید . 

۴- استفاده از کرم چشم

بهتر است کرم دور چشم را شبها مورد استفاده قرار دهید . زیرا در صورتی که کرم دور چشم را روزها مورد استفاده قرار دهید ممکن است بر ماندگاری کانسیلرهای زیر چشم تأثیر بگذارد یا باعث ریزش ریمل در مژه های پایینی شود . 

بهتر است کرم دور چشم را متناسب با سن خود و مشکلاتی که در پوست اطراف چشم وجود دارد ، انتخاب کنید و مثلا کرم دور چشم حاوی کافئین می تواند تاثیر خوبی در محو کردن خطوط پنجه کلاغی در اطراف چشم داشته باشد و همچنین تاثیر خوبی هم در برطرف کردن پف زیر چشم خواهد شد و یا کرم دور چشم حاوی ویتامین K می تواند تیرگی زیر چشم را کاهش دهد .

۵- استفاده از درمان های موضعی روی پوست

بعد از انجام مراحل بالا نوبت به استفاده از درمان های موضعی برای برطرف کردن مشکلات پوستی است . اگر با تجویز پزشک باید از داروی موضعی استفاده کنید ، در این مرحله می توانید این داروهای موضعی را بر روی پوست بزنید . 

۶- استفاده از رتینوئید

رتینوئیدها طبقه ای از ترکیبات شیمیایی هستند که با ویتامین A مرتبط هستند و شامل محصولاتی مانند رتینول ، ترتینوئین و رتینوئیک اسید می شوند . رتینوئیدها گردش سلول های پوستی را افزایش می دهند یعنی به پوست کمک می کند تا خیلی سریع لایه های جدیدی از پوست را ایجاد کند و لایه های قدیمی را از بین ببرد و به طور کلی تاثیر خوبی در نمایان شدن پوست جوانتر در ظاهر پوست خواهند داشت .

همچنین رتینوئیها می توانند توانایی سلول های پوست شما را برای پر کردن کلاژن افزایش دهند و از ساختاری که پوست را نرم و صاف نگه می دارد ، حمایت می کنند . به طور کلی رتینوئیدها مانع از تجزیه کلاژن توسط اشعه ماوراء بنفش می شوند و بنابراین می توانند تشکیل خطوط ریز جدید در پوست را نیز کاهش دهند . 

برای استفاده از محصولات حاوی رتینوئید بهتر است حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین غلظت از این محصول متناسب با شرایط پوستی شما برایتان تجویز شود . 

547

۷- استفاده از مرطوب کننده

 در روتین روزانه مراقبت از پوست معمولا به دو مرطوب کننده جداگانه یکی برای استفاده در روز و دیگری برای استفاده در شب نیاز دارید . اگر دارای پوست چرب هستید یک مرطوب کننده با فرمولاسیون سبک و مخصوص پوست چرب را انتخاب کنید که حداقل دارای SPF 30 یا بالاتر باشد و از این طریق نیز بتوانید از پوست در برابر تابش نور خورشید محافظت کنید . 

برای مرطوب کننده شب ، بهتر است به سراغ محصولی غلیط تر و آبرسان تر بروید تا بهترین مراقبت و محافظت را از پوست در طول شب داشته باشید . مرطوب کننده هایی که حاوی هیالورونیک اسید هستند معمولا انتخاب مناسبی برای استفاده در شب خواهند بود . 

۸- استفاده از ضد آفتاب

عوامل محیطی ، ژنتیک و سیگار کشیدن بر پیری پوست تأثیر می گذارد ، اما آسیب ناشی از نور خورشید بزرگترین عامل خارجی است که منجر به ایجاد خطوط و چین و چروک روی پوست می شود . در واقع ، قسمت ماوراء بنفش (UV) نور روز ، به ویژه نور UVB ، به الیاف الاستین و کلاژن آسیب می رساند و منجر به آسیب نوری و پیری زودرس می شود . 

اگرچه در حال حاضر بسیاری از مرطوب کننده ها دارای sPF  هستند که در فرمول های خود گنجانده شده است ، اما یک قاعده خوب این است که کرم ضد آفتاب باید لایه ای از مراقبت های پوستی شما باشد که به خورشید نزدیک تر است . بنابراین اگر قصد دارید بدون آرایش بیرون بروید ، یک مرطوب کننده با محافظت در برابر آفتاب (دارای SPF) ممکن است محصول خوبی در ترکیب روزانه شما باشد .

اما اگر قصد استفاده از آرایش را دارید ، حتماً با استفاده از کرم ضد آفتاب روتین خود را به پایان برسانید تا از آسیب های احتمالی ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید جلوگیری شود . کرم ضد آفتاب معدنی امکان استفاده آسان را بدون بهم زدن آرایش فراهم می کند .

سخن آخر

روتین مراقبت از پوست یعنی تمام مراحلی که باید برای حفظ سلامت و زیبایی پوست خود انجام دهید تا از بروز مشکلات پوستی مثل مسدود شدن منافذ ، ایجاد جوش و اکنه و کدر شدن رنگ پوست جلوگیری شود . برای اینکه روتین مراقبت از پوست خوب و مناسبی داشته باشید باید از محصولاتی استفاده کنید که متناسب با نوع پوست شما باشند تا بهترین اثربخشی را برای پوست ایجاد کنند . 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار