چاپ کد خبر: 62373
6 مرداد 1400

یک زمین خالی در استان فارس ۳۰ هزار سهامدار دارد

پتروشیمی فسا 3

خبرگزاری مهر: احداث پتروشیمی در آن زمان با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه صنعتی مناطق محروم فارس و با تعهد تأمین خوراک از خط اتیلن مرکز در شهرهای فیروزآباد، فسا، جهرم و داراب و مشارکت بخش خصوصی مصوب شده بود.

آنطور که معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در سال ۹۸ مطرح کرده بود شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۸۸ موضوع تغییر محل احداث «الفین ۱۴» از بندر عسلویه به فیروزآباد و تغییر نام الفین ۱۴ به پتروشیمی فیروزآباد و اختصاص اتان تولیدی پالایشگاه گاز پارسیان یک و دو به پتروشیمی فیروزآباد را مصوب کرد.

در این رهگذر رهبر انقلاب نیز در سفر به استان فارس خواستار حرکت فارس به سمت صنعتی شدن با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در حوزه پتروشیمی‌ها شدند. در حالی که بالغ بر ۱۳ سال از آن ماجرا می‌گذرد اما همچنان راه اندازی این پتروشیمی‌ها درگیر بودن و نبودن است.

مکان‌یابی نامناسب و مشکلات موجود برای تأمین خوراک پتروشیمی‌ها یکی از مواردی بود که باعث شد سرمایه گذاری لازم برای احداث پروژه‌ها محقق نشود تا اینکه در آخرین تحولات طرح تجمیع پتروشیمی‌ها مطرح شد.

اولین بار در سال ۹۶ بود که صدای برخی از مسئولان استانی در خصوص وضعیت پتروشیمی‌های استان فارس بلند شد و آن زمان موضوعاتی مبنی بر بحث انتقال پتروشیمی‌ها مطرح شد. آن زمان موضوعاتی در خصوص کمبود آب و تأمین خوراک مطرح و اعلام شد که راه اندازی این پتروشیمی‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

اولین بار بحث تجمیع پتروشیمی‌های در حال ساخت فارس در سال ۹۸ از سوی مسئولان فارس مطرح و اعلام شد که این پیشنهاد نیز با مسئولان در تهران نیز در میان گذاشته می‌شود.

اکنون حدود دو سال از بحث تجمیع پتروشیمی‌ها می‌گذرد و تجمیع پتروشیمی‌های داراب، جهرم، فیروزآباد و فسا که روزی کلنگ زنی شده بودند همچنان خاک می‌خورند.

فاینانس و منابع مالی علت طولانی شدن پروژه

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در رابطه با وضعیت چهار پتروشیمی استان فارس گفت: یکی از موضوعات اساسی و مهم مربوط به پتروشیمی‌ها بحث فاینانس و تأمین منابع مالی است که باید از صندوق توسعه ملی اخذ شود که بر همین اساس آغاز عملیات این پتروشیمی‌ها تاکنون به طول انجامیده است.

محمود رضایی کوچی با اشاره به دیگر مشکلات این پروژه‌ها ادامه داد: از دیگر مشکلات این پتروشیمی‌ها می‌توان به موضوع زیرساخت از جمله تأمین آب، برق و … اشاره کرد بر همین اساس رفع این مشکلات نیازمند اعتبارات زیادی است که تاکنون محقق نشده است.

پتروشیمی فسا 2

وی از تأمین خوراک برای این پتروشیمی‌ها به عنوان دیگر مشکلات یاد کرد و افزود: با توجه به اینکه مکان‌های مختلفی در چهار شهرستان استان فارس برای این پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شده تأمین خوراک مورد نیاز این پتروشیمی‌ها دشوار است از این رو از مدتی قبل موضوع متمرکز کردن آنها در دستور کار قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس بیان کرد: در این راستا مقرر شد که پتروشیمی‌های جهرم و فسا متمرکز شوند و مکانی در مرز مشترک این دو شهرستان در نظر گرفته شد تا تأمین خوراک و همچنین زیرساخت‌های آنها با مشکل روبه‌رو نشود و با توجه به تمایل مسئولان امر در این دو شهرستان مشکل مکان این دو پتروشیمی مرتفع و مقرر شد که در خط مرزی هم خوراک این دو پتروشیمی و هم آب، جاده دسترسی و برق نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: برای پتروشیمی فیروزآباد نیز مقرر شد که شهرک پتروشیمی صنایع پایین دست راه اندازی شود و برای پتروشیمی داراب نیز با قرارگاه خاتم رایزنی انجام و این طرح اقتصادی به قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیشنهادشده و مورد تأیید این سرمایه‌گذار نیز قرارگرفته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رضایی کوچی احداث پتروشیمی‌ها در استان فارس به عنوان پروژه‌های حائز اهمیت اقتصادی دانست و تصریح کرد: متأسفانه اجرای این پتروشیمی‌ها گرفتار داستان غم انگیزی هستند؛ از زمان تصویب اجرای این پروژه‌ها، نگاه‌های متفاوتی به نحوه اجرای آنها و حتی خروج آن از استان مطرح بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس به راه اندازی پتروشیمی فسا و جهرم در مرز این دو شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح در مرز میان دو شهرستان جهرم و فسا علاوه بر ایجاد اشتغال قابل‌توجه در منطقه، می‌توان از خطوط آب و گاز مستقر در منطقه نیز در راستای تأمین خوراک اولیه این واحدهای اقتصادی استفاده کرد.

وی با تاکید بر اینکه ساخت پتروشیمی‌ها یکی از اقدامات مهم و ضروری در راستای صنعتی شدن و توسعه استان فارس است، اظهار کرد: به طور حتم عملیات اجرایی این پتروشیمی‌ها نیازمند منابع ارزی بسیاری است و تا زمانی که تأمین نشود نمی‌توان اقدامی کرد.

نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه با وجود اینکه بخش زیادی از مشکلات مربوط به چهار پتروشیمی استان فارس از جمله فسا و جهرم از جمله مسیر دسترسی به آب، گاز و خوراک مرتفع شده اما تاکنون اقدام مناسبی در این رابطه صورت نگرفته است.

پتروشیمی فسا 1

حجت الله فیروزی در ادامه به برخی از مشکلات این پتروشیمی‌ها پرداخت و ادامه داد: قرار بود احداث این پتروشیمی‌ها به منظور ایجاد اشتغال و حرکت چهار شهرستان استان به سمت صنعتی شدن انجام شود که متأسفانه در همان ابتدا با وجود اینکه کلنگ احداث آن زده شده بود نافرجام ماند.

وی افزود: سرمایه گذار این پتروشیمی‌ها پس از مدتی اعلام کرد که احداث آن توجیه اقتصادی ندارد در حالی که دولت پروژه‌هایی را که برای احداث مصوب می‌کند بعد از انجام مطالعات گسترده است اما متأسفانه سرمایه گذار جا زد و در ابتدا بحث انتقال این پتروشیمی‌ها به خارج از استان مطرح شد.

۳۰ هزار سهام دار پتروشیمی که ساخته نشده

نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۳۰ هزار نفر از مردم فسا در ابتدا سهام پتروشیمی این شهرستان را خریدند، ادامه داد: متأسفانه زمانی که کلنگ احداث این پتروشیمی زمین زده شد بیش از ۳۰ هزار نفر از مردم نسبت به خرید سهام اقدام کردند اما پس از مدتی عملیات اجرایی آن در حالی متوقف شد که نزدیک به ۱۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشت البته این مسئله فقط مربوط به فسا نبود بلکه دیگر شهرستان‌ها نیز با این مشکل روبه‌رو شدند.

فیروزی با اشاره به اینکه ما فرض را بر صحت ادعای سرمایه گذار می‌گیریم، گفت: در این راستا بحث تجمیع پتروشیمی‌ها مطرح و مقرر شد که پتروشیمی فسا و جهرم در مرز این دو شهرستان دایر شود بر این اساس مشکلات مربوط در این حوزه از جمله زیرساختی، آب، گاز و… نیز مرتفع گردید اما باز هم هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه هیچ‌گونه مشکلی در حوزه تملک نیز وجود ندارد، گفت: محروم کردن استان فارس از این پتروشیمی‌ها تحت هیچ شرایطی قابل دفاع نیست و به جد در دستور کار است و پیگیری می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علی شنبه , ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۱

پتروشیمی داراب نیز با قرارگاه خاتم رایزنی انجام و این طرح اقتصادی به قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیشنهادشده و مورد تأیید این سرمایه‌گذار نیز قرارگرفته و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. موثقه؟

ایرانی پنجشنبه , ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱:۵۲

آب پتروشیمی ها ازکجا تامین می کنند؟

مجید چهارشنبه , ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷

پتروشیمی، آب، برق و خوراک میخواد. آب فقط آب دریا جوابگو هست نه آب آشامیدن شهر که از چاه یا سد تامین میشه. در شرایط بحرانی کمبود آب در فارس پتروشیمی ساختن حماقت محض هست. مشکل تأمین برق و گاز خوراک هم که از آب بدتر هست. هرگز در فارس پتروشیمی ساخته نخواهد شد

مظفر صادقی چهارشنبه , ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷

سلام درنوراباد ممسنی هم قرار بود پتروشیمی ساخته شود

ناشناس چهارشنبه , ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳

… علنی دولت….

آخرین اخبار