چاپ کد خبر: 32776
1 مرداد 1399

یک زن جوان ایرانی «امید» امارات را به مریخ فرستاد

نشریه نیچر می‌نویسد که ماموریت کاوشگر «امید»، هنجار‌های اجتماعی در امارات را تغییر داده است. زنان ۳۴ درصد همکاران این ماموریت و ۸۰ درصد کادر علمی پروژه را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که میانگین اشتغال زنان در بازار کار امارات تنها ۲۸ درصد است.

Sarah Amiri - Sustaining the Space Economy - 2019 (48177030097) (cropped).jpg

اول فارس: بامداد پریروز امارات متحده موفق شد فضاپیمای مریخی خود را راهی فضا کند و به اولین کشور منطقه عرب زبان تبدیل شود که به سیاره سرخ فضاپیما می‌فرستد. جالب این‌جاست که یک خانم ایرانی پشت ماجراست!

سارا امیری پس از تحصیل، مدیریت سیستم‌های پیشرفته در «مرکز فضایی راشد بن محمد» را در اختیار گرفت. او از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ رییس بخش توسعه و پژوهش‌های این مرکز هم بود. امیری در سال ۲۰۰۹ در تیم برنامه‌ریزی سیستم کنترل از راه دور ماهوارهٔ «دبی‌ست ۱» مشغول به فعالیت بود و همین نقش را در راه‌اندازی ماهوارهٔ «دبی‌ست ۲» برعهده داشت.

طبق حکمی که محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی و نخست‌وزیر امارات برای سارا امیری صادر کرده، افزون بر پست وزیر علوم پیشرفته این کشور، ریاست تیم اکتشاف مریخ و رییس شورای دانشمندان این کشور است. شورای دانشمندان امارات در سال ۲۰۱۶ تأسیس شده‌است.

سارا امیری در دسامبر ۲۰۱۵ در گفت‌وگویی فعالیت در امور فضایی را به عنوان یکی از آرزوهای همیشگی خود توصیف کرده بود:

نخستین روز در مرکز فضایی بن راشد نمی‌دانستم این نخستین قدم من به سمت تحقق آرزوی همیشگی‌ام است. این قدم، من را به کشف فضا و تجربهٔ کار کردن با ماهواره‌ها نزدیک کرد. نخستین روزی که وارد محل کارم شدم، فهمیدم که باید به خودم متکی باشم و هیچ فرد با تجربه‌ای آن‌جا نیست که کار را به من یاد بدهد. تمام اعضای تیم نخستین بار بود که با بخش فنی ماهواره کار می‌کردند. همه فکر می‌کردند این‌که گروهی از جوانان که بزرگ‌ترین‌شان ۲۷ ساله است بتوانند ماهواره‌ای طراحی کرده و به فضا پرتاب کنند

این گروه توانست در نوامبر ۲۰۱۳ ماهوارهٔ «دبی‌ست ۲» را که پنج سال روی آن کار کرده بود، به فضا پرتاب کند.

ماهواره امید امارات؛ یک خانم ایرانی پشت ماجراست

امارات موفق شد اولین ماموریت فضایی خود برای جست‌وجوی داده‌های مختلف از سیاره مریخ را آغاز کند.

این ماموریت که «امید» (Hope) نام دارد، اولین تلاش امارات برای رفتن به سیاره سرخ است.

مریخ‌نورد امارات ساعت ۲:۲۸ بامداد پریروز از مرکز فضایی «تانیگاشیما» (Tanegashima) ژاپن به فضا ارسال شد.

موشک حامل این فضاپیما نیز «H-IIA» ساخت صنایع سنگین میتسوبیشی بود.

این ماموریت روی پی بردن به اتمسفر و آب و هوای مریخ تمرکز دارد.

این موضوعی است که تاکنون تعداد زیادی از ماموریت‌ها به آن پرداخته‌اند، اما فضاپیمای «امید» امارات متحده عربی یک رویکرد جدید و جامع‌تر برای این موضوع خواهد داشت.

«امید» به محققان سراسر جهان کمک خواهد کرد تغییرات هوایی در سیاره سرخ طی یک روز و بین فصول مریخی را بهتر درک کنند.

“امید” اولین ماموریت امارات برای ماموریت‌های فراتر از مدار زمین

امارات سابقه طولانی در پرواز‌های فضایی ندارد و برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی در همکاری با یک شرکت کره جنوبی یک ماهواره به فضا ارسال کرد.

ماهواره امید امارات؛ یک خانم ایرانی پشت ماجراست

اولین ماهواره‌ای که در داخل امارات ساخته شد، یک ماهواره «رصد زمین» به نام «خلیف‌ست» (KhalifaSat) بود که در سال ۲۰۱۸ میلادی به فضا پرتاب شد.

ولی کاوشگر مریخی «امید» اولین تلاش امارات برای فراتر از زمین است. البته امارات برای انجام این مهم از دانش کشور‌های دیگر مانند آمریکا هم استفاده کرده است.


انجام ماموریتی سریع و ارزان

انجام ماموریت «امید» که «ماموریت مریخی امارات» هم نامیده می‌شود، برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی به عنوان راهی برای توسعه اقتصادی و فناوری به همگان اعلام شد.

ماهواره امید امارات؛ یک خانم ایرانی پشت ماجراست

این ماموریت با چندین قید و بند پیش‌بینی شد: اگرچه که پروژه بر اساس همکاری‌ها است، تیم تحقیقاتی باید فضاپیما را می‌ساختند نه اینکه صرفا آن را بخرند.

شرط دوم این بود که فضاپیما باید تا قبل از دسامبر ۲۰۲۱ میلادی به مریخ برسد که با پنجاهمین سالگرد تأسیس امارات متحده عرب مقارن باشد.

با توجه به این مهلت این ماموریت باید در تابستان امسال انجام می‌شد.

دیگر شرط این بود که این ماموریت نمی‌توانست خیلی هزینه بر باشد. به گفته اماراتی‌ها کل ماموریت ۲۰۰ میلیون دلار برای آن‌ها هزینه برداشته است. البته این مبلغ شامل انجام ماموریت در فضا نیست.


سازمان فضایی امارات، پنجمین سازمانی که به مریخ فضاپیما فرستاده

تا به امروز تنها فضاپیما‌های ناسا، آژانس فضایی روسیه، آژانس فضایی اروپا و هند با موفقیت مریخ را ملاقات کرده‌اند.

ماهواره امید امارات؛ یک خانم ایرانی پشت ماجراست

اگر همه چیز به درستی پیش رود، امارات نیز به این گروه خواهد پیوست.

ولی داستان رفتن به مریخ همچنان ادامه دارد و چین هم در تابستان جاری در حال پرتاب اولین ماموریت مریخی خود است.


امید، حامل سه ابزار

فضاپیمای امید سه ابزار را با خود به مریخ می‌برد، یک تصویربردار، و دو طیف‌سنج. طیف سنج ابزاری است که برای اندازه‌گیری خصوصیات نور بر پایهٔ تجزیه طیف الکترومغناطیسی کاربرد دارد.

ماهواره امید امارات؛ یک خانم ایرانی پشت ماجراست

یکی از طیف‌سنج‌های امید روی نور فرابنفش کار می‌کند و دیگری روی مادون قرمز.

به این ترتیب این سه ابزار به امید این قابلیت را می‌دهند که جو نازک و غنی از دی‌اکسیدکربن مریخ را مورد مطالعه قرار دهد تا هوای سیاره سرخ را بهتر درک کند. البته امید مدار مریخی منحصر به فردی خواهد داشت.

در حالی که ابزار‌های این ماموریت بر اساس فناوری‌های موجود ساخته شده‌اند، فضاپیمای امید از تاکتیکی منحصر به فرد استفاده خواهد کرد تا اطلاعات علمی خود را جمع‌آوری کند.

این فضاپیما به مداری از مریخ سفر خواهد کرد که تاکنون هیچ کاوشگری نرفته است.

فضاپیما هر ۵۵ ساعت یک بار یک دور در اطراف استوای سیاره مریخ را تکمیل خواهد کرد و بر فراز ۲۰ هزار تا ۴۳ هزار کیلومتری از سطح مریخ خواهد بود.

این مسیر به کاوشگر این امکان را می‌دهد که در طول روز مریخی هوا را بررسی کند.


این زن، ماهواره امارات را به مریخ فرستاد

سارا الامیری ” سارا امیری ” از آن زمان، در این مسند عالی قرار دارد. وی به مجله علمی «نیچر» چاپ بریتانیا گفته است: «ما کشور جوانی هستیم که طبق معیار‌های جهانی، بسیار دیر وارد چنین رقابتی شده‌ایم.»

ماهواره امید امارات؛ یک خانم ایرانی پشت ماجراست

نشریه نیچر می‌نویسد که ماموریت کاوشگر «امید»، هنجار‌های اجتماعی در امارات را تغییر داده است. زنان ۳۴ درصد همکاران این ماموریت و ۸۰ درصد کادر علمی پروژه را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که میانگین اشتغال زنان در بازار کار امارات تنها ۲۸ درصد است.

سارا امیری (زادهٔ ۱۹۸۷) یکی از ۹ وزیر زن کابینهٔ دولت امارات و وزیر علوم پیشرفته امارات است. او از بلوچ های ساکن امارات و اصالتاً متعلق به منطقهٔ نیکشهر است که در بلوچستان ایران واقع شده‌است.

الامیری در دانشگاه آمریکایی شارجه تحصیل کرده و افزون بر پست وزیر «علوم پیشرفته»، رئیس تیم اکتشاف مریخ و رئیس شورای نخبگان علمی امارات نیز هست. او در سال ۲۰۱۵ از سوی “انجمن جهانی اقتصاد” جزو یکی از ۵۰ دانشمند برتر جوان دنیا انتخاب شد.

ماهواره امید امارات؛ یک خانم ایرانی پشت ماجراست

نکته قابل توجه این خانم ایرانی‌الاصل می‌باشد و دولت امارات امید فراوانی به جاه‌طلبی‌های وی بسته است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سارا امیری در حالی که به‌عنوان یک دختر در دوبی در حال قد کشیدن بود، مدام سرش در کتابی بود که عکس‌هایی از سیارات کهکشان راه شیری محتوایش بود. وقتی او به سن دانشگاه رسید، چندین فرصت مطالعاتی در خاورمیانه برای سارا وجود داشت، اما وی ترجیح داد که علوم کامپیوتری را دنبال کند. او تنها ۳۳ سال دارد و رئیس عملیات علمی و معاون پروژه تحقیقات فضایی در مریخ شده است. وظیفه این معاونت فرستادن کاوشگر به مریخ و ایجاد پایگاه تحقیقاتی در آن سیاره سرخ است. 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عبدالاه سه شنبه , ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۹:۳۹

چین چون مغزش اجاره ای نیست مثل امارت دنبال مدرک قلابی نیست با این همه نکنولوژی امارت ازچین جلو زد جالب این بود که امارت وقتی مریخ نورد فرستاد همه ریشخند میزدن انگاراتفاقی نیفتاده چون تقریبا تمام ان مریخ نورد توسط دهها دانشمند که دهها ماهواره وکاوشکر ساختن ساخته شد با حقوق های میلون دلاری نه یک زن که مثلا نرسیده مریخ نورد ساخته هنوز تازه چین دراین تاریخ توانست مریخ نورد بسازد برخی اخبار واقعا ادم رامیخنداند ماننداینکه بگن بن سلمان نابغه فیزیک شده یا عربستان به زحل کاوشکر فرستاده اگرکسی در امور فضایی وفیزیک فضایی وفن اوری فرستادن کاوشکر مطلع باشد و ازوضع امارت ودانشمندان بومی انجا باخبر باشد خنده اش می گیرد صدام که با یک حمله کویت را بزانو در می اورد ونتوانست هشت سال باکمک المان امریکا فرانسه عربستان امارت کویت حریف ایران بشود وهمان صدام مثل اب خوردن کویت راتصرف میکند گمانم امارت پس فردا میاد میگه ما اولین کشوری خواهیم بود که فضا نورد به مریخ میفرستیم این خبر مریخ نورد در رسانه های جهان اسباب خنده خیلیها شد وحتی دانشمندان زیادی ازناسا وژاپن وچین وروسیه گفتن این شعاربود مریخ پیما را دهها دانشممند غیر امارتی ساختن انهاحتی درساخت یک پهباد محتاج مشورت کشورهای دیگرهستند

آخرین اخبار