چاپ کد خبر: 63061
13 مرداد 1400

یک کتابفروشی مشهور دیگر در شیراز تعطیل شد

4334 8638

ایبنا: مسعود منوچهری، مدیر «بچه‌های کتاب» شیراز با تایید تعطیلی این کتابفروشی به دلیل مشکلات اقتصادی و بحران‌های ناشی از کرونا اظهار کرد: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل ما در اداره مجموعه فرهنگی، هنری «بچه‌های کتاب» استیجاری بودن مکان آن است که ما را ناچار به تعطیلی کرده است.
 
این فعال فرهنگی افزود: تعطیلی‌هایی که ظرف ۲ سال گذشته شامل حال کتابفروشی‌ها نیز شده است، ما را ناچار به پرداخت هزینه‌ها کرد. از سویی هم فرایندهای فرهنگی جامعه بی‌تاثیر در این تعطیلی نیست، زیرا کتاب خواندن برای مردم در اولویت قرار ندارد.
 
منوچهری با اشاره به اینکه هیچ یک از تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا شامل حال این کتابفروشی نشده است، عنوان کرد: پیگیری هم کردیم اما نه وام «کارا» و نه تسهیلات «تحفه» شامل این مجموعه نشد. در سایت این تسهیلات ثبت‌نام کردم و پی‌گیری هم کردیم اما به نتیجه نرسید.
 
وی پیرامون در میان گذاشتن مشکلات کتابفروشی با مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هم توضیح داد:چند مورد درخواست ملاقات برای طرح مشکلات با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس دادم که اجابت نشد. یک بار هم از آقای صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برای دیدار از کتابفروشی دعوت کردیم که این دعوت را هم مورد توجه قرار ندادند.

وی با بیان اینکه «بچه‌های کتاب» در راستای فعالیت‌های انقلابی و ارزشی گام برمی‌دارد، اظهار کرد: متاسفانه هر بار یک بهانه و توجیهی از سوی ایشان (کرم‌الهی) مطرح می‌شد که در نهایت دوره خدمت ایشان تمام شد و رفتند به امان خدا! حتی در دوره آقای پرورش هم در ساختمان سابق حوزه هنری هزینه و غرفه‌ای طراحی کردیم اما در میانه کار زیر قولشان زدند و تمام هزینه‌های انجام گرفته از بین رفت.
 
منوچهری درباره بخشودگی «بچه‌های کتاب» از جنس کتابفروشی‌های راسته ملاصدرا شیراز نیست و در راستای فعالیت‌های انقلابی و ارزشی گام برمی‌دارد
اجاره‌بها توسط مالکان در دوران کرونا، بیان کرد: سال گذشته که دست‌کم ۳ ماه تعطیلی مشاغل داشتیم؛ فقط ۱۵ روز از اجاره‌بها را مالک بخشید و بقیه بهای اجاره را کامل دریافت کرد.
 
وی با تصریح این نکته که «بچه‌های کتاب» در طرح‌های فصلی کتاب یکی از کتابفروشی‌های اول یا دوم در ۳ سال اخیر به شمار می‌رود، تاکید کرد: در تابستانه کتاب ۱۴۰۰ به دلیل مشکلاتی که با آن روبه‌رو شدیم، کمتر توانستیم حضور پررنگی داشته باشیم؛ با این وجود باز به طرح پیوستیم اما از آنجا که نقدینگی‌مان کاهش یافته و ناچار شدیم بخشی از موجودی را صرف اجاره‌بها کنیم، به این خاطر نقش پررنگی در طرح نداریم.
 
منوچهری با بیان اینکه هیچ نهاد و دستگاهی حامی این کتابفروشی نیست، افزود: نیروهای ما در شرایط دشواری با کمبود حقوق و دستمزد سر می‌کنند و کتاب‌های ما کمتر شده و قاعدتا چون مستقل هستیم، ناچاریم بدهی‌هایمان را به پخش‌های کتاب پرداخت کنیم.
 
مدیر کتابفروشی «بچه‌های کتاب» شیراز میزان سرمایه‌گذاری در این بخش را در حوزه سخت‌افزار که جدای از کتاب باشد، افزون بر ۳۰۰ میلیون تومان به بهای امروز سرمایه در زمینه تجهیزات عنوان کرد و گفت: افزون بر این، ۳۰۰ میلیون تومان هم کتاب در کتابفروشی موجود است.
 
وی شمار آثار «بچه‌های کتاب» شیراز را دست‍ کم ۱۵ هزار جلد عنوان کرد و برنامه خود را بعد از قطعی شدن تعطیلی کتابفروشی مورد نیروهای ما در شرایط دشواری با کمبود حقوق و دستمزد سر می‌کنند و کتاب‌های ما کمتر شده و قاعدتا چون مستقل هستیم، ناچاریم بدهی‌هایمان را به پخش‌های کتاب پرداخت کنیم
اشاره قرار داد و گفت: خیلی راست و حسینی بگویم؛ برنامه‌ای برای بعد از این جریان ندارم زیرا من تمام هم و غم ۱۷ سال زندگی‌ام این بوده که در طرح‌ها و مشاوره‌های فرهنگی مشارکت داشته‌ام و دوست دارم این کار ادامه یابد و هیچ وقت فکر نمی‌کردم روزی بخواهد کتابفروشی تعطیل شود.
 
منوچهری ادامه داد: مجموعه‌ای که سال‌ها برایش تلاش کردیم و در کشور بارها صاحب عنوان و در استان فارس به عنوان کتابفروشی برتر شناخته شد و در طرح‌های فرهنگی سرآمد بوده است، انصافا فقط یک کتابفروشی نبود و به‌عنوان مجموعه‌ای فرهنگی شناخته می‌شد. از رونمایی کتاب، دوره‌های آموزشی، از کارگاه‌های آموزشی، حضور در مناطق محروم و اردوهای جهادی و اعزام نویسنده به مناطق کم‌برخوردار داشتیم و حتی برای سیستان و بلوچستان هم نیرو همراه تیم جهادی فرستادیم.
 
این فعال فرهنگی شیراز در ادامه با توجه به اینکه برخی از مخاطبان و مشتریان بچه‌های کتاب پیشنهاد برپایی پویشی برای حمایت مالی از این کتابفروشی دادند، تصریح کرد: به صراحت اعلام می‌کنم، نه؛ دوست ندارم این ذهنیت به وجود بیاید که ما می‌خواهیم از مردم پول بگیریم، زیرا در تمام این چند سال از خودمان هزینه برای فرهنگ کردیم. علی‌رغم اینکه این عزیزان را به عنوان مشتری نمی‌دانیم و عضوی از این مجموعه به شمار می‌آوریم. عاقبت به خیری در تهیه کتاب برای مخاطبان بچه‌های کتاب بیش از منفعت اقتصادی هدف ما در این سال‌ها بوده است.
 
وی بیشترین تلاش خود را برای گرفتن یک مهلت عاقبت به خیری در تهیه کتاب برای مخاطبان «بچه‌های کتاب» بیش از منفعت اقتصادی هدف ما در این سال‌ها بوده است ۶ ماهه عنوان کرد و افزود: اولویت اصلی ما تهیه هزینه‌ها پس از این مهلت است تا بتوانیم با فعالیت مجدانه این مهلت را جبران کنیم.
 
منوچهری «بچه‌های کتاب» را مجموعه‌ای مردمی برشمرد و در ادامه نیز طرح‌های فصلی کتاب را بهانه‌ای برای ارتباط گسترده با مخاطبان در سراسر کشور و حتی خارج از ایران دانست و گفت: ما حتی برای کشور ترکیه هم بسته پستی می‌فرستیم. دوستانی که از راه‌های مختلف ارتباط با ما دارند به دلیل بهای کم کتاب در ایران نسبت به سایر کشورهاست. دوستان ما در تورنتو کانادا فعالیت‌هایی در قالب موسسه مذهبی، فرهنگی دارند و هرچند بار که به ایران سفر می‌کنند، شماری کتاب برای برنامه‌های خود تهیه می‌کنند و می‌برند. یکی از مخاطبان کتابفروشی از ترکیه امروز تماس گرفت و پیشنهاد کرد که کمک مالی برای بقای کتابفروشی کند زیرا رویکرد «بچه‌های کتاب» را در زمره یک موسسه فرهنگی ارزیابی کرده و معتقد است باید از این فعالیت‌ها حمایت کرد.
 
منوچهری با بیان اینکه در استان فارس اغلب شهرها مشتری کتابفروشی هستند، از شهرهای تبریز، تهران و جزیره کیش نام برد که مخاطبان «بچه‌های کتاب» را در خود دارند.
 
مدیر کتابفروشی «بچه‌های کتاب» شیراز از گرانی‌های بی‌حد و حصر اجاره‌بها گلایه کرد و گفت: بیشترین ایراد متوجه متولیان فرهنگی است که با وجود داشتن امکانات و فضاهای بیشترین ایراد متوجه متولیان فرهنگی است که با وجود داشتن امکانات و فضاهای بلااستفاده از سپردن این فضاها به فعالیت‌های فرهنگی دریغ می‌کنند
بلااستفاده از سپردن این فضاها به فعالیت‌های فرهنگی دریغ می‌کنند. یکی از این اماکن ساختمان فروشگاه سابق «شهر و روستا» در میدان امام حسین (ع) شیراز است که با وجود مساحت بسیار بالا خالی است اما بسیاری موسسه‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی مکانی برای فعالیت ندارند و چه اشکالی دارد که هزار مترمربع از این فضا را در اختیار این مجموعه‌ها قرار دهیم که داعیه‌دار انقلاب هستند؟ یا سازمان فرهنگی شهرداری شیراز که بسیاری ساختمان‌های بلااستفاده دارد.
 
منوچهری با یاد کردن از یک مجموعه تجاری جنب دانشکده علوم قرآنی که متعلق به سازمان اوقاف و امور خیریه استان فارس است، اظهار کرد: این فضا با پول موقوفات که باید صرف فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی و هزینه برای اهل بیت (ع) شود، برای فروش پوشاک و غیره مورد استفاده قرار گرفته است. درحالی‌که می‌توان شماری از غرفه‌های این مجموعه را با بهای منصفانه در اختیار  موسسه‌های فرهنگی و مذهبی قرار داد.
 
وی در پایان با طرح این پیشنهاد که مانند آستان مقدس امام رضا (ع)، آستان مقدس احمدبن موسی، شاهچراغ (ع) هم با وجود فضاهای تجاری که داراست می‌تواند امکان فعالیت فرهنگی، مذهبی و انقلابی به مجموعه‌های فرهنگی، مذهبی دهد، تصریح کرد: آیا حرم جایی برای درآمدزایی است؟ آیا حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی جایی برای کسب درآمد است؟ اینها درد دل است و کار را بجایی می‌کشاند که باید غصه ندانم‌کاری برخی مسئولان را بخوریم.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار