چاپ کد خبر: 71304
22 دی 1400

۱۰ گل و گیاه آپارتمانی که باعث آلرژی و حساسیت می شوند

   گیاهان آپارتمان حساسیت زا 1

آشنا بودن با انواع گل و گیاه آپارتمانی حساسیت‌زا به ما کمک می‌کند تا کمتر خود را در معرض خطر آلرژی و حساسیت قرار دهیم. اما سوال اینجاست که کدام گیاهان آپارتمانی حساسیت‌زا هستند؟ آیا گل حسن یوسف حساسیت‌زاست؟ آیا سانسوریا در دسته گیاهان آلرژی‌زا قرار دارد؟

در این مطلب می‌توانید با انواع گل و گیاهان آلرژی‌زا و حساسیت‌زا آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد گیاهان حساسیت‌زا آپارتمانی پاسخ خواهیم داد.

علائم حساسیت به گل و گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 7

استنشاق گرده گل‌ها و دست زدن به برگ و شیره سمی آن‌ها می‌تواند موجب ایجاد آلرژی و حساسیت شود. در اکثر مواقع قرار گرفتن در معرض گل و گیاه آپارتمانی حساسیت‌زا موجب بروز علائمی در افراد می‌شود که در ادامه به برخی از این علائم اشاره شده است.

  • قرمز شدن و تحریک چشم‌ها
  • آبریزش بینی
  • جاری شدن اشک
  • عطسه
  • سردرد
  • مشکلات تنفسی
  • تحریک سینوس‌ها
  • پف کردن و تیره شدن زیر چشم
  • احساس خستگی
  • خارش پوستی
  • اگزما
  • درماتیت تماسی
  • کهیر یا فوتودرماتوز

چرا برخی از گیاهان آپارتمانی حساسیت‌زا هستند؟

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 5

برخی از گل‌ها و گیاهان آپارتمانی بیشتر از سایرین موجب ایجاد حساسیت و آلرژی در ما می‌شوند. معمولاً گیاهانی که در رطوبت زیاد و خاک مرطوب رشد می‌کنند، بیشتر در معرض رشد کپک‌ها قرار دارند و از همین رو می‌توانند موجب بروز آلرژی و تشدید بیماری‌های تنفسی شوند. از طرف دیگر گیاهانی که گرده زیادی از خود ساطع می‌کنند، بیشتر سبب بروز حساسیت می‌شوند.

در اکثر مواقع گرد و غبار نیز عامل مهمی بر ایجاد حساسیت است. برخی از برگ‌ها و گیاهان حالتی پرزی دارند و گرد و غبار را روی خود نگه می‌دارند. این موضوع موجب می‌شود تا ذرات گرد و غبار موقع تنفس در هوا پراکنده و موجب بروز آلرژی شوند.

در این میان برخی از گیاهان هستند که استفاده از آن‌ها موجب کاهش علائم آلرژیک می‌شود. گیاه حسن یوسف، شمعدانی؛ کاکتوس، آزالیا از گیاهان ضد حساسیت هستند. از همین رو افراد حساس به راحتی می‌توانند در خانه از آن‌ها استفاده کنند.

۱۰ گل و گیاه آپارتمانی حساسیت‌زا

قرار گرفتن در معرض برخی از گیاهان آپارتمانی حساسیت‌زا می‌تواند سبب بروز علائمی نظیر آبریزش بینی، عطسه و حساسیت‌های پوستی شود. شناخت این گیاهان به ما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا به چنین علائمی زودتر عامل ایجاد آلرژی را شناسایی کنیم. در این بخش می‌توانید با انواع گل و گیاه آپارتمانی حساسیت‌زا آشنا شوید.

۱- فیکوس بنجامین

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 15

«فیکوس بنجامین» یک گیاه زیبا است که به مراقبت چندانی نیز احتیاج ندارد. اما جالب است بدانید که حساسیت به گیاه فیکوس بنجامین درست شبیه به حساسیت به لاتکس است. ذرات گرد و غبار از برگ‌ها و ساقه گیاه وارد هوا می‌شوند و برخورد پوست با شیره سمی گیاه می‌تواند سبب بروز حساسیت پوستی شود. اگر مستعد آلرژی هستید، بهتر است از نگهداری این گیاهان آلرژی‌زا اجتناب کنید.

۲- ارکیده

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 2

شاید برایتان عجیب باشد اما گیاه فوق‌العاده لوکس و زیبای «ارکیده» نیز در لیست گل و گیاه آپارتمانی حساسیت‌زا قرار دارد. تماس پوستی با گیاه ارکیده می‌تواند در برخی افراد موجب بروز عفونت‌های پوستی شود. بنابراین اگر پوست حساسی دارید و یا سابقه ابتلا به آلرژی دارید، بهتر است از دست زدن به ارکیده خودداری کنید.

۳- بنفشه آفریقایی

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 14

«بنفشه آفریقایی» یکی دیگر از گیاهان زیبا و آپارتمانی است که متأسفانه در لیست انواع گل و گیاهان آلرژی‌زا قرار دارد. برگ‌های تیره بنفشه آفریقایی گرد و غبار را جذب می‌کنند و از همین رو نگهداری از این گیاه برای افرادی که به گرد و غبار حساسیت دارند، به هیچ عنوان مناسب نیست.

برای جلوگیری از بروز آلرژی از طریق بنفشه آفریقایی باید برگ‌ها را به وسیله یک پارچه تمیز پاک کنید و از قرار دادن این گیاه در نزدیک میز غذاخوری و اتاق خواب اجتناب کنید.

۴- پاپیتال یا پیچک انگلیسی

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 13

این گونه از «پیچک» که بسیار سریع و بدون دردسر هم رشد می‌کند و استفاده از آن در ایالات متحده بسیار رایج است در لیست گیاهان آلرژی‌زا آپارتمانی قرار دارد. دست زدن به گیاه «پاپیتال» می‌تواند سبب بروز خارش‌های پوست، تاول و قرمزی پوست شود. اگر برگ این گیاه توسط کودک یا حیوان خانگی مصرف شود، می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی، کما و حتی مرگ شود.

۵- افوربیا تریگونا

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 11

«افوربیا تریگونا» یک گیاه شبیه به کاکتوس است که ساقه‌های سبز روشنی دارد و اصالتا متعلق به کشور آفریقا است. شیره گیاه افوربیا بسیار سمی است و می‌تواند منجر به تحریک، سوزش و تاول روی پوست شود. اگر شیره این گیاه با چشم تماس پیدا کند، احتمالاً موجب کوری می‌شود.

۶- سرخس

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 4

«سرخس» یکی دیگر از گیاهان حساسیت‌زا است که موجب بروز آلرژی‌های تنفسی و علائمی شبیه به آسم در برخی افراد می‌شود. هاگ‌هایی که از این گیاه ساطع می‌شود سمی هستند و گاهی اوقات دست زدن به برگ گیاه و قرار گرفتن در معرض هاگ‌های آن می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی شود.

۷- گل داوودی

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 9

گل داوودی که خیلی از افراد در باغچه و خیلی‌ها هم در گلدان از آن نگهداری می‌کنند، یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی حساسیت‌زا است که گرده آن به شدت حساسیت‌زا است. درواقع گل داوودی در دسته گیاهانی است گرده تولید می‌کند و گرده گل‌هایی که آلرژی‌زا هستند در اکثر افراد موجب تشدید علائم آلرژی می‌شوند.

دست زدن به گل‌های داوودی نیز می‌تواند موجب تحریک پوست و بروز مشکلات پوستی شود.

۸- گندمی

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 3

گیاه «گندمی» که برخی به آن «گیاه عنکبوتی» نیز می‌گویند، یک گیاه با برگ‌های زیبا است که متأسفانه برای افرادی که مستعد آلرژی هستند، مضر است. اگر سابقه حساسیت به گیاهان را دارید، بهتر است از این گیاه داخل خانه نگهداری نکنید.

۹- سانسوریا

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 6

«سانسوریا» یکی دیگر از گیاهان محبوب آپارتمانی است که یک گیاه آپارتمانی فوق‌العاده تصفیه هوا هم محسوب می‌شود. اما دست زدن به برگ‌های سانسوریا می‌تواند در برخی افراد حساسیت‌های پوستی ایجاد کند. بلعیدن گیاه سانسوریا موجب مسمومیت می‌شود و علائمی مثل تهوع و استفراغ را در فرد ایجاد می‌کند.

هر چند که حساسیت به گیاه سانسوریا شدید نیست، اما اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، بهتر است از این گیاه داخل خانه نگهداری نکنید چون یکی از گیاهان آپارتمانی سمی و خطرناک برای کودکان و حیوانات خانگی است.

۱۰- درختچه فیکوس

گیاهان آپارتمان حساسیت زا 8

«فیکوس» یکی از زیباترین و محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که در دسته گیاهان آپارتمانی حساسیت‌زا قرار دارد. تحقیقات انجام شده روی این گیاه نشان می‌دهد که تماس پوست با این گیاه می‌تواند سبب ایجاد حساسیت‌های پوستی شود. از همین رو در صورتی که سابقه حساسیت به گیاهان را دارید، بهتر است مراقب باشید به گیاه فیکوس دست نزنید.

در مجموع اگر به نگهداری از گیاهان آپارتمانی علاقه دارید، قطعاً باید با انواع گل و گیاه آپارتمانی حساسیت‌زا نیز تا حدودی آشنا باشید. نگهداری از گیاهان آپارتمانی حساسیت‌زا می‌تواند سبب بروز علائمی نظیر آبریزش بینی، عطسه، سرفه و مشکلات پوستی شود. بنابراین بهتر است در صورت بروز چنین مشکلاتی کمی بیشتر در مورد گیاهانی که تازه خریداری کرده‌اید، تحقیق کنید.

سوالات متداول

آیا گل حسن یوسف حساسیت‌زاست؟

گیاه حسن یوسف از گیاهانی ضد حساسیت است و برای افراد آلرژیک بدون خطر است.

آیا گل شمعدانی حساسیت‌زاست؟

گل شمعدانی در دسته گیاهان غیر حساسیت‌زا است و هیچ‌گونه مشکلی برای افرادی که حساس هستند، ندارد.

آیا کاکتوس آلرژی‌زا است؟

کاکتوس یک گیاه ضد حساسیت است و استفاده از آن برای افرادی که در معرض آلرژی قرار دارند، بدون مشکل است.

مهم‌ترین علائم حساسیت به گیاهان چیست؟

از مهم‌ترین علائم حساسیت به گیاهان می‌تواند به عطسه، سرفه، سردرد، آبریزش، جاری شدن اشک و مشکلات پوستی اشاره کرد.

کدام گیاهان آپارتمانی حساسیت‌زا هستند؟

گیاهانی مثل فیکوس، سانسوریا، ارکیده و گندمی جزو گیاهان آلرژی‌زا محسوب می‌شوند که باعث حساسیت می‌شوند.

گروه واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

غلامرضا یکشنبه , ۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷

سلام گل بنجامین حساسیت تنگی نفس و بسته شدن راه بینی میشود

آخرین اخبار