چاپ کد خبر: 81830
3 اردیبهشت 1401

۱۲ اشتباه رایج در شستن صورت که باعث خرابی پوست شما می‌شود

 Face Washes mistakes 1 2

حتما می‌دانید که برای داشتن پوست سالم و زیبا باید مرتب آن را بشویید تا آلودگی‌های محیط و چربی خود پوست، روی آن باقی نماند. شستن منظم و اصولی پوست باعث می‌شود که همیشه پوستی روشن و شفاف داشته باشید. گاهی اوقات در شستن صورت، اشتباهاتی را تکرار می‌کنیم که به مرور زمان، باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود. در ادامه با دیجی‌استایل همراه باشید تا در مورد این اشتباهات رایج بیشتر بخوانید و آن را در روتین پوستی خود تکرار نکنید.

اهمیت شستن پوست صورت

Face Washes mistakes 3

پوست صورت ما در طول روز دائما در معرض آلودگی‌ها، تابش آفتاب و مواد آرایشی قرار دارد. بسیاری از این محصولات آرایشی که روی پوست خود از آن استفاده می‌کنیم حاوی مواد شیمیایی هستند. چربی و آلودگی پوست صورت اگر برای مدت زیادی روی آن باقی بماند، باعث ایجاد جوش می‌شود. به همین دلیل باید هر روز صورت خود را بشویید و هیچ وقت در حالی که صورت شما آلوده است یا آرایش دارد، به رخت‌خواب نروید.

۱۲ اشتباه رایج در شستن صورت

برخی از اشتباهاتی که موقع شستن صورت مرتکب می‌شویم ممکن است در کوتاه‌مدت، تاثیری در پوست نداشته باشند ولی وقتی برای مدت طولانی آن را تکرار کنید، به‌مرور باعث ایجاد انواع آسیب‌ها در پوست می‌شوند.

اگر می‌خواهید پوستی سالم داشته باشید، از این اشتباهات اجتناب کنید:

۱. استفاده از دستمال‌های مرطوب

Face Washes mistakes 1

استفاده از دستمال‌های مرطوب، بسیار رایج شده است. اکثر ما در کیف آرایشی خودمان دستمال مرطوب داریم و جایی که به آب دسترسی نیست، از آن برای تمیز کردن و شستن پوست صورت استفاده می‌کنیم. استفاده از این دستمال‌ها بسیار راحت است و همین باعث می‌شود که تنبلی کنیم و حتی زمانی که به آب دسترسی داریم، از این دستمال‌ها استفاده کنید.

دستمال‌های مرطوب آرایشی حاوی امولسیفایرها و سورفکتانت‌ها هستند که کار اصلی آن‌ها حل کردن مواد آرایشی است. چون این دستمال‌ها به نحوی طراحی می‌شوند تا با یک حرکت و با یک بار کشیدن دستمال به صورت، تمام مواد آرایشی را از روی آن پاک کنند؛ به‌همین دلیل معمولا حاوی مواد شیمیایی قوی برای پاک کردن محصولات آرایشی هستند که این مواد می‌تواند برای پوست مضر باشد و آن را تحریک کند.

یکی دیگر از معایب دستمال‌های مرطوب آرایشی این است که برای پاک کردن لوازم آرایشی ماندگار مثلا ریمل، مجبور می‌شوید آن را با شدت بیشتری روی چشم‌ها بکشید که باعث آسیب رساندن به مژه‌ها و چشم‌ها می‌شود.

استفاده از این دستمال‌ها را فقط به زمان‌هایی محدود کنید که به آب دسترسی ندارید و ناچار به استفاده از آن هستید.

۲. استفاده از شوینده‌های قوی برای پوست چرب

در نگاه اول منطقی به نظر می‌رسد که افرادی که پوست چرب دارند، از شوینده‌های قوی استفاده کنند تا چربی صورت را کاملا پاک کند. اما این اشتباهی است که اکثر افراد انجام می‌دهند و فقط باعث بدتر شدن وضعیت پوست می‌شوند.

وقتی از شوینده‌های قوی برای تمیز کردن پوست چرب استفاده می‌کنید، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برید و پوست شما تحریک می‌شود تا چربی بیشتری برای جبران چربی از دست رفته تولید کند.

شوینده‌های ملایم هم می‌توانند چربی اضافه‌ی پوست را تمیز کنند و در عین حال باعث خشک شدن آن نشوند. حتی اگر چرب‌ترین پوست را هم داشته باشید، شوینده‌ی ملایم برای پوست شما انتخاب بهتری است.

۳. شست‌وشوی سطحی

بسیاری از افراد عادت دارند که هر روز صورت خود را می‌شویند ولی این کار را سطحی و بدون دقت انجام می‌دهند.

اگر زیاد در محیط بیرون رفت‌و‌آمد دارید و از چند لایه کرم ضدآفتاب، کرم مرطوب‌کننده و کرم‌پودر استفاده می‌کنید، باید بدانید که شستن پوست صورت به صورت سطحی و باعجله، کافی نیست و نمی‌تواند تمام این مواد اضافه و آلودگی‌ها را پاک کند.

برای اینکه از تمیز شدن کامل پوست مطمئن شوید، ابتدا یک شوینده‌ی مناسب پوست از برند مورد علاقه‌ی خود انتخاب کنید. آب خالی برای شستن صورت کافی نیست. در مرحله‌ی بعد می‌توانید از یک لیف کوچک، براش‌های مخصوص شست‌وشو و… استفاده کنید تا تمام سطح صورت را از مواد آلوده و محصولات آرایشی پاک کنید.

۴. تغییر دمای آب

Face Washes mistakes 4

یکی از باورهای اشتباهی که در مورد شستن صورت وجود دارد این است که گرم کردن آب باعث باز شدن منافذ پوست و سرد کردن آب باعث جمع شدن منافذ پوست می‌شود. به‌همین دلیل بسیاری از افراد موقع شست‌وشوی صورت، دمای آب را تغییر می‌دهند.

تغییر دمای آب به‌خصوص اگر اختلاف دما زیاد باشد، باعث ایجاد شوک در پوست می‌شود. سعی کنید همیشه با آبی که دمای یکسان دارد، صورت خود را بشویید. آب ولرم بهترین دما را برای شستن صورت دارد.

۵. استفاده‌ی بیش از حد از اسکراب‌ها

پوست صاف و لطیفی که بعد از لایه‌برداری نصیبمان می‌شود، بسیار وسوسه‌کننده است و همین وسوسه باعث می‌شود که افراد، در لایه‌برداری پوست و استفاده از محصولات اسکراب، زیاده‌روی کنند. لایه‌برداری را باید هفته‌ای یک بار انجام دهید و بیشتر از این، باعث ایجاد خراش‌های ریز روی پوست می‌شود.

لایه‌برداری ممکن است به شکل‌های مختلف انجام شود؛ یا با استفاده از محصولات شیمیایی و شامپوها و ماسک‌های اسکراب یا با براش‌های مخصوص شست‌وشوی صورت.

دقت کنید که از چند روش لایه‌برداری، هم‌زمان با هم استفاده نکنید. مثلا اگر با براش مخصوص، صورت خود را شسته‌اید، دیگر از ماسک اسکراب استفاده نکنید.

۶. زیاده‌روی در استفاده از شوینده‌های کرمی و روغنی

Face Washes mistakes 1 1

استفاده از شوینده‌های کرمی، حس خوبی دارد و برای پوست‌های خشک، آرامش‌بخش است. همین حس خوب باعث می‌شود که افراد در استفاده از آن‌ها زیاده‌روی کنند. زیاده‌روی کردن در استفاده از محصولات شوینده‌ی کرمی، باعث می‌شود که به داخل منافذ پوست راه پیدا کنند و آن را پر کنند. پر شدن منافذ پوست می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی در پوست شود.

۷. بررسی نکردن مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی

یکی از اطلاعات مهمی که روی بسته‌بندی محصولات آرایشی و بهداشتی نوشته می‌شود، مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها است. شاید فکر کنید این اطلاعات، برای شما لازم نیست ولی اگر پوست حساسی داشته باشید، باید این مواد را بشناسید و از برخی از آن‌ها اجتناب کنید.

مثلا یکی از مواد شیمیایی که در محصولات شوینده وجود دارد و باعث کف کردن آن‌ها می‌شود، سدیم لوریل سولفات است. این ماده اگر روزانه استفاده شود می‌تواند پوست را به‌شدت تحریک کند. رایحه‌هایی که در برخی محصولات استفاده می‌شود نیز می‌توانند تحریک‌کننده‌ی پوست باشند و در بسیاری از مواقع، غیرضروری هستند.

اگر پوست حساس دارید ابتدا تحقیق کنید که نسبت به چه موادی، حساسیت پوست شما شدیدتر می‌شود. در مورد مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات آرایشی و بهداشتی هم تحقیق کنید. دفعه‌ی بعد که به فروشگاه می‌روید، محصولات مورنظر خود را بررسی کنید و اگر میزان مواد شیمیایی مضر آن‌ها زیاد است، از خرید آن صرف نظر کنید.

۸. ولخرجی کردن در خرید مواد شوینده

یکی از اشتباهات رایج ما برای شستن صورت این است که محصولات مختلفی را برای این کار می‌خریم. فکر می‌کنیم تنوع محصولات یا خریدن محصولات گران‌تر باعث می‌شود که پوست بهتری داشته باشیم.

گاهی اوقات یک صابون معمولی کودک، برای شستن پوست صورت ما کافی است. ابتدا از شوینده‌های ملایم و در دسترس استفاده کنید و نتیجه‌ی آن را روی پوست صورت خود بررسی کنید. اگر نتیجه‌ی آن خوب بود، نیازی به عوض کردن مرتب این محصولات و خرید محصولات گران‌تر نیست.

اگر از محصول مورد نظرتان جواب نگرفتید، یک برند یا محصول دیگر را امتحان کنید. برای انتخاب می‌توانید با متخصصان پوست مشورت کنید.

۹. محکم کشیدن حوله روی صورت

یکی از اشتباهات رایج در شستن صورت استفاده‌ی نادرست از حوله است. بعضی از افراد سعی می‌کنند با محکم کشیدن حوله روی پوست، آن را خشک کنند. اما نیازی به کشیدن حوله روی پوست نیست. برای خشک کردن صورت، حوله را روی آن بگذارید و بردارید. همین‌ مقدار کافی است و صورت کاملا خشک می‌شود.

۱۰. توجه نکردن به تاریخ انقضای شوینده‌ها

Face Washes mistakes 2

بیشتر ما موقع خرید و مصرف محصولات غذایی، به تاریخ انقضای آن‌ها دقت می‌کنیم اما وقتی نوبت به محصولات شوینده می‌رسد، از این نکته صرف نظر می‌کنیم. محصولات شوینده هم تاریخ انقضا دارند. شاید خراب شدن آن‌ها را در ظاهر نبینید ولی وقتی از تاریخ انقضای آن‌ها می‌گذرد، باید مصرف آن را قطع کنید.

آسیب‌هایی که مواد شوینده‌ی تاریخ مصرف گذشته دارند می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد. در نهایت مجبور می‌شوید مبلغ زیادی را صرف درمان مشکلات پوستی کنید. پس همیشه به تاریخ انقضای محصولات دقت کنید.

به غیر از تاریخی که روی‌ بسته‌بندی آن‌ها درج شده، باید تاریخی را که در آن‌ها باز شده هم در نظر بگیرید. بعضی از این محصولات بر اثر تماس مستقیم با دست و قرار گرفتن در معرض نور و اکسیژن، خراب می‌شوند. در مجموع مواد و محصولات آرایشی و بهداشتی را بعد از باز کردن در آن‌ها، نباید برای مدت طولانی نگهداری کنید.

۱۱. نگهداری نادرست محصولات بهداشتی

در نگهداری از محصولات بهداشتی هم باید به اندازه‌ی نگهداری از غذا، دقت داشته باشید. بیشتر محصولات بهداشتی و شوینده‌ها، در دمای معمولی اتاق سالم می‌مانند. اما اگر در یک روز گرم زیر آفتاب بمانند ممکن است خراب شوند. به‌خصوص بعضی از مواد تشکیل‌دهنده‌ی محصولات بهداشتی، حساسیت بیشتری نسبت به گرما و تابش آفتاب دارند. اگر در محصولات مورد استفاده‌ی شما موادی مثل ویتامین سی، رتینول، آتی‌اکسیدان و فیلترهای UV وجود دارد، باید بیشتر مراقب آن‌ها باشید.

۱۲. رها کردن روتین پوستی به‌محض دیدن نتیجه

یکی دیگر از اشتباهات رایج در شستن صورت و استفاده از روتین پوستی، رها کردن آن بعد از دیدن نتیجه است.

مثلا فرض کنید یک شوینده‌ی جدید را امتحان کرده‌اید و بعد از مدتی استفاده، پوست شما شفاف و صاف شده است. بسیاری از افراد بعد از دیدن نتیجه، روتین شستن صورت را ترک می‌کنند و فکر می‌کنند که بعد از بهتر شدن شرایط پوست، دیگر نیازی به شست‌وشوی هرروزه‌ی آن نیست.

فراموش نکنید که داشتن پوست سالم، حاصل استفاده‌ی طولانی‌مدت از برخی محصولات و نتیجه‌ی مراقبت از آن در تمام روهای سال است.

جمع‌بندی

برای اینکه پوستی سالم و شفاف داشته باشید، باید هر روز آن را بشویید. اما تکرار برخی اشتباهات، باعث آسیب رسیدن به پوست می‌شود. در شستن صورت از این اشتباهات اجتناب کنید؛ زیاده‌روی در لایه‌برداری، اشتباه در انتخاب شوینده‌ی مناسب، استفاده‌ی نادرست از حوله و استفاده از شوینده‌های قوی.منبع: Cosmopolitan و GQ

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار