چاپ کد خبر: 85020
7 خرداد 1401

۱۴ توصیه‌ طلایی برای قبولی تضمینی شما در کنکور

توصیه‌های طلایی برای روزهای پایانی کنکور چیست؟ برای داوطلبان ورود به دانشگاه، قبولی در آزمون کنکور یکی از دغدغه‌های بزرگ است. تا جایی که آرامش خانواده‌های دانش‌آموزان را هم ممکن است تحت تاثیر قرار بدهد.

اگر چه خواندن و مطالعه دروس قبل از برگزاری کنکور بسیار مهم است، اما در این میان باید نکاتی را هم برای حفظ آرامش روحی و سلامت جسمی رعایت کنید تا به خوبی از پس این امتحان سرنوشت‌ساز بربیایید. فراموش نکنید که هر چه به روزهای کنکور نزدیک‌تر می‌شوید، باید بیشتر مراقب خودتان باشید.

در این گزارش به شما توصیه‌های کاربردی و آسان برای روزهای پایانی به کنکور را گوشزد می‌کنیم تا با خیال راحت‌تر و استرس کمتری در این آزمون شرکت کنید.

توصیه‌های کلیدی برای روزهای پایانی به کنکور

۱۴ توصیه‌ طلایی برای قبولی تضمینی شما در کنکور

۱- خوابتان را تنظیم کنید

تنظیم کردن ساعت خواب و بیداری چیزی نیست که در یک شب اتفاق بیفتد. پس باید از قبل و حداقل در دو هفته پایانی روی تنظیم خوابتان تمرکز کنید. بهترین ساعت خواب، ۱۰ شب و تایم بیداری هم باید حداکثر ۶ صبح باشد.

در این فاصله مغز شما به خوبی استراحت می‌کند و روز بعد سرحال و شاداب از خواب بیدار می‌شوید. اگر خواب منظمی نداشته باشید و سحرخیز نباشید، استرس بیدار نشدن از خواب می‌تواند روی نتیجه امتحانتان تاثیر منفی بگذارد. شما هم هرگز اهمیت ساعت خواب در شب‌های امتحان را نادیده نگیرید.

۲- سر وقت غذا بخورید

علاوه بر تنظیم خواب، تنظیم ساعت خورد و خوراک هم از موضوعات مهم در روزهای پایانی به کنکور است. حتما صبحانه را در برنامه غذایی‌تان جا بدهید تا برای شروع درس خواندن، انرژی کافی داشته باشید. حتی اگر درستان زیاد است، هیچ وعده غذایی را حذف یا جابه‌جا نکنید. تغییر دادن سیکل غذا خوردن بر عملکردتان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

۳- آب بنوشید

۴- ورزش را از برنامه‌تان حذف نکنید

۱۴ توصیه‌ طلایی برای قبولی تضمینی شما در کنکور

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات کنکوری‌ها در روزهای پایانی به کنکور، حذف کردن فعالیت‌های ورزشی است. حدود ۲۰ دقیقه ورزش در روز، می‌تواند به ترشح هورمون شادی کمک کرده و استرس و اضطراب را از شما دور کند. از طرفی با ورزش‌ کردن می‌توانید خواب و خوراک خود را هم بهتر تنظیم کنید.

۵- غذای خوب بخورید

خوردن غذاهای خوب و مقوی در ایام امتحانات و روزهای پایانی به کنکور از اصول اساسی است. با غذا می‌توانید هم انرژی کافی داشته باشید و هم اضطراب را از بین ببرید. از طرفی خوردن غذاهای سالم می‌توان فشار خونتان را تنظیم و به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک کند. سعی کنید مواد غذایی حاوی کربوهیدرات را در رژیم‌ غذایی خود جای بدهید.

این مواد غذایی به خاطر سروتونین بالا، خاصیت آرام بخشی دارند. نان، پاستا، جو، غلات سبوس‌دار و … گزینه‌های مناسبی برای خوردن هستند. اگر هم احساس کردید، ‌قند خونتان پایین آمده است، کمی شربت، آبمیوه یا شکلات بخورید تا انرژی‌تان تامین شود.

۶- روی نقاط قوتتان تمرکز کنید

شاید خیلی از کنکوری‌‌ها در نگاه اول شانس‌شان را برای موفقیت در کنکور بالا ندانند. در این مواقع روی آنچه می‌دانید و تلاشی که در مدت مطالعه و خواندن دروس‌تان کرده‌اید، تمرکز کنید. به این فکر کنید که هر خط از کتاب یا مقالاتی که خوانده‌اید، ارزش داشته‌اند و خودتان را عقب‌تر از بقیه تصور نکنید.

۷- مطلب جدید نخوانید

روزهای پایانی به کنکور، زمان مرور کردن مطالبی است که خوانده‌اید تا در ذهنتان ماندگار شوند. در این فاصله باید وقتتان را به خواندن یادداشت‌ها و خلاصه‌نویسی‌ها اختصاص بدهید. مخصوصا باید دروس عمومی را با ورق زدن سریع کتاب و روش تندخوانی دوره کنید. در این صورت، مطالبی را که از قبل خوانده‌اید، برایتان یادآوری می‌شود و تسلط شما برای پاسخ دادن به سوالات کنکور بالا می‌رود.

۸- از استرس دور بمانید

۱۴ توصیه‌ طلایی برای قبولی تضمینی شما در کنکور

طبیعتا استرس و اضطراب بخش جدایی ناپذیر زندگی بسیاری از افراد و خانواده‌ها است. ولی شما سعی کنید از محیط‌‌های متشنج و استرس‌زا دور بمانید. افکار منفی و تنش‌ها می‌توانند باعث تضعیف روحیه‌تان شوند و تمرکزتان را از بین ببرند. سعی کنید در روزهای پایانی کنکور، در محیطی آرام و بدون تنش درس‌هایتان را مرور کنید و تنها به پیروزی در امتحان فکر کنید.

۹- لازم نیست همه چیز بدانید

فراموش نکنید که هیچ کس روی همه محتواها و مطالب درسی به طور کامل مسلط نیست. شما هم این تصور را از خودتان دور کنید که اگر خواندن مطلب یا کتابی را از قلم انداخته‌اید، موفق نخواهید شد. همین که اصول، اطلاعات کلی و فرمول‌ها را بدانید کافی است.

۱۰- تست بزنید

۱۴ توصیه‌ طلایی برای قبولی تضمینی شما در کنکور

مهارت در تست زدن برای کنکوری‌ها بسیار مهم است. برای تست زدن هم هیچوقت دیر نیست. در روزهای پایانی به کنکور، با تست زدن می‌توانید شانس قبولی‌تان را تا حد زیادی بالا ببرید. تست زدن به شما کمک می‌کند نقاط قوت و ضعفتان را بدانید. اما به هیچ وجه نباید دلسرد شوید یا انگیزه‌تان را از دست بدهید. اصول تست زنی را رعایت کنید و با تمرکز بالا، تست بزنید.

۱۱- رفع اشکال کنید

با تست زدن و مرور مطالب قدیمی، احتمالا با مواردی مواجه می‌شوید که خودتان به تنهایی از عهده پاسخ‌ دادن به آن‌ها برنمی‌آیید. حتما اشکالاتی را که در حین تست زدن و خواندن مطالب با آن‌ها روبه‌رو می‌شوید، یادداشت کنید.

حتما بخوانید  ۷ اشتباه که اجازه نمی‌دهند هیچ‌وقت پولدار شوید

از مشاور تحصیلی یا دوستانتان بخواهید که در رفع این اشکالات به شما کمک کنند. این کار باعث می‌شود ذهن بازتری برای پاسخگویی به سوالات سر جلسه کنکور داشته باشید و اعتماد به نفستان بیشتر می‌شود.

۱۲- اضطرابتان را کنترل کنید

حواستان باشد که اگر استرس و اضطراب بیش از حد داشته باشید، هرچه رشته باشید، پنبه می‌شود. این یعنی تمام تلاشتان به باد خواهد رفت. به همین خاطر باید روی کنترل استرس‌تان حسابی کار کنید. اگر خودتان به تنهایی از پس این موضوع برنمی‌آیید، حتما با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید.

حتی ممکن است متخصص و روانپزشک از شما بخواهد که برای کنترل استرستان، داروی خاصی مصرف کنید. حتما در این مواقع به توصیه‌های مشاورتان عمل کنید. در ضمن از خوردن داروهای ضد استرس و آرام‌بخش در روزهای پایانی، آن‌ هم بدون تجویز پزشک خودداری کنید. این کار حتما به ضررتان تمام می‌شود و آثار زیان‌بار آن، دامنتان را خواهد گرفت.

۱۳- از خانواده‌تان کمک بخواهید

اگر در محیط خانواده، نکته یا مسأله‌ای آرامشتان را به هم می‌زند یا باعث ایجاد استرس و نا آرامی می‌شود، حتما در مورد آن با خانواده‌تان صحبت کنید. از آن‌ها بخواهید که در روزهای پایانی به کنکور،‌ هوای شما را بیشتر داشته باشند.

حتی در صورتی‌ که برای برنامه‌ریزی کردن دچار اضطراب می‌شوید، از آن‌ها بخواهید که در مورد تجربیات خودشان با شما صحبت و راهنمایی‌تان کنند. فراموش نکنید که اعضای خانواده‌ اولین کسانی هستند که می‌توانند به شما در قبولی و پیروزی‌تان کمک کنند.

۱۴- وسایل لازم برای کنکور را آماده کنید

۱۴ توصیه‌ طلایی برای قبولی تضمینی شما در کنکور

در روزهای پایانی به کنکور حواستان باشد که برای شرکت در جلسه باید لوازم و وسایل لازم را داشته باشید. مداد، خودکار، پاک‌کن، ماشین حساب، خوراکی سالم، یک بطری آب یا آبمیوه و … چیزهایی هستند که از قبل باید آماده کرده باشید.

همچنین در نگهداری از کارت ورود به جلسه حواس‌جمع باشید. اگر به هر دلیلی کارت آزمون را گم کنید، حتما استرس زیادی را خواهید کشید و بر نتیجه کنکور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

سوالات متداول

چطور استرس در روزهای پایانی به کنکور را کم کنیم؟

راه های کاهش استرس کنکور هر چند برای برخی افراد ممکن است متفاوت باشد ولی می‌توانید با مرور کردن یادداشت‌ها، رفع اشکال، تست زدن آن‌ را کم کنید. در صورتی که باز هم اضطراب داشتید، کمک گرفتن از مشاوره و خانواده را فراموش نکنید.

چه غذاهایی به کاهش اضطراب کنکور کمک می‌کند؟

یکی از توصیه‌های روزهای پایانی کنکور توجه به تغذیه است. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل نان، سویا، جو و … می‌توانند انرژی بدنتان را تامین کنند. اگر هم دچار افت فند خون شدید، کمی شکلات و آبمیوه‌های طبیعی بخورید.”مجله کوروش”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار