چاپ کد خبر: 102570
3 بهمن 1401

۱۵ اشتباه رایج که باعث خرابی خودرو شما می شوند

۱۵ اشتباه رایج در نگهداری ماشین که به سلامت آن آسیب می‌زند

 سالم نگه‌داشتن خودرو و حفظ شرایط کیفی آن چه از لحاظ فنی و چه ظاهری از جهات مختلف مفید و کارآمد است. هرچه خودرو در اصطلاح عموم سرحال‌تر باشد، دردسرهای کمتری برای مالکش ایجاد می‌کند. ضمن اینکه اگر قصد فروش آن را داشته باشید، سریع‌تر، به‌قیمت‌تر و راحت‌تر فروش خواهد رفت.

به گزارش اول فارس ، خودرویی که خوب از آن نگهداری شده باشد، حتی در سن زیاد خریدار خود را خواهد داشت. همچنین نگهداری اصولی از خودرو، هزینه‌های نگهداری از آن را کاهش داده و کمتر نیاز به تعمیرات جدی و پایه‌ای پیدا می‌کند. بااین‌حال بسیاری نمی‌دانند کدام اصول در نگهداری از خودرو نسبت به باقی موارد مهم‌تر است.

خودرو مانند هر وسیله دیگری نیاز به نگهداری دارد، اما اگر این نگهداری اصولی و درست نباشد، خسارت‌های سنگینی به خودرو وارد می‌شود که گاهی جبران‌ناپذیر است. در این مطلب درباره اشتباهات رایج در نگهداری ماشین صحبت خواهیم کرد.

۱۵ اشتباه رایج در نگهداری ماشین که به سلامت آن آسیب می‌زند 2

۱۵ مورد از اشتباه رایج در نگهداری خودرو

در ادامه ۱۵ اشتباه رایج در نگهداری ماشین که به سلامت آن آسیب می‌زند را برایتان بیان می‌کنیم.

۱. اجازه دهید خودرو پیش از حرکت کاملاً گرم شود

دقت کنید که تا حد ممکن پس از استارت‌زدن و بلافاصله پس از روشن‌شدن خودرو، شروع به حرکت نکنید؛ چراکه موتور در این حالت سرد است، روغن در بین اجزای آن به‌خوبی حرکت نمی‌کند و تحت‌فشار قرار می‌گیرد. این تصور که گازدادن به موتور سرد سرعت گرم‌شدن آن را بیشتر می‌کند، یکی از اشتباهات رایج در نگهداری خودرو است.

اگر اجازه دهید موتور ۱ یا ۲ دقیقه درجا کار کند، به دمای لازم رسیده و روغن در بین اجزای آن با دمای مناسب و روانروی ایدئال به حرکت در می‌آید. همه این موارد باعث می‌شود که موتور کمتر آسیب ببیند.

۲. دنده‌عقب را به‌صورت ناگهانی به دنده یک عوض نکنید

دقت داشته باشید، حتماً دنده را ابتدا خلاص کنید و سپس روی دنده یک بگذارید. در خودروهای دنده اتوماتیک این حرکت با تغییر بلافاصله حالت R به D صورت می‌گیرد. این حرکت به‌مرور زمان به گیربکس خودرو آسیب زده و استهلاک آن را زیاد می‌کند. بنابراین دقت داشته باشید، پس از دنده‌عقب‌رفتن، ابتدا کامل خودرو را متوقف کنید و سپس به دنده یک رفته و مجدد شروع به حرکت نمایید.

۱۵ اشتباه رایج در نگهداری ماشین که به سلامت آن آسیب می‌زند 3
اهرم دنده

۳. دست را مداوم روی اهرم دنده قرار ندهید

این یک عادت عمومی و بسیار معمول و یکی از اشتباهات رایج در نگهداری خودرو است. البته این کار گاهی به معنای تسلط راننده به کارش برداشت می‌شود، اما نگه‌داشتن دست‌ها روی دسته دنده در حالت مداوم به بوش‌های گیربکس آسیب رسانده و سایش سریع‌تر آنها را به‌دنبال دارد؛ امری که باعث افزایش استهلاک گیربکس خواهد شد. بنابراین تنها زمانی که قصد تعویض دنده را داشتید، اهرم دنده را در دست بگیرید.

۴. در انتخاب روغن موتور دقیق باشید

روغن موتور از مهم‌ترین موارد برای حفظ سلامت و افزایش طول عمر موتور خودرو است. بنابراین در انتخاب آن باید بسیار دقیق بود. دقت داشته باشید روغن موتور ارزان و بی‌کیفیت به‌سبب آسیب‌هایی که به موتور خودروی شما وارد می‌کند و یکی از اشتباهات رایج در نگهداری خودرو است، به‌هیچ‌عنوان مقرون‌به‌صرفه نیست؛ چراکه چند برابر قیمت روغن موتور باید برای تعمیرات موتور هزینه کنید.

روغن موتور را طبق استانداردهایی تهیه کنید که کمپانی سازنده خودرو اعلام کرده است. ضمن اینکه باید نسبت به تعویض به موقع روغن موتور خودرویتان نیز دقیق باشید. عدم تعویض روغن موتور در زمان مقرر، منجر به ساییدگی اجزای موتور می‌شود.

۱۵ اشتباه رایج در نگهداری ماشین که به سلامت آن آسیب می‌زند 4
روغن موتور

۵. حواستان به روغن موتور باشد

هرگاه خودروی خود را متوقف یا پارک کردید، ترمزدستی را بکشید. فرقی نمی‌کند که روی سطح شیبدار هستید یا روی سطح کاملاً مسطح، کشیدن ترمزدستی در هنگام توقف کامل و پارک خودرو یک اصل مهم است. ضمن اینکه باید هنگام کشیدن آن دکمه ترمز دستی را نگه دارید. این‌ کار آسیب به چرخ دنده‌های ترمزدستی را کاهش می‌دهد. رانندگی‌نکردن با ترمزدستی در حالت کشیده نیز حکم اظهرمن‌الشمس دارد و نیازی به ذکر آن نیست.

۱۵ اشتباه رایج در نگهداری ماشین که به سلامت آن آسیب می‌زند 5
فیلتر روغن

۶. تعویض فیلتر روغن را به تعویق نیندازید

بهتر است در هر نوبت تعویض روغن موتور، فیلتر روغن را نیز عوض کنید. عدم تعویض فیلتر روغن در زمان مقرر باعث می‌شود که کیفیت روغن نیز بد شود و نتواند مانع از نفوذ آلودگی‌ها و رسوبات احتمالی به اجزای داخلی موتور شود.

۱۵ اشتباه رایج در نگهداری ماشین که به سلامت آن آسیب می‌زند 6
پدال گاز

۷. پدال گاز را تا انتها نفشارید

سعی کنید که از فشردن پدال گاز تا ته و سرعت‌گیری ناگهانی خودداری کنید. اصولاً زیاد گازدادن و مدام گازدادن به اجزای مختلف خودرو و موتور و حتی بسیاری سنسورهای آن آسیب وارد می‌کند. همچنین درگذشته درمورد خودروهای کاربراتوری مرسوم بود که پیش از خاموشی خودرو یک گاز محکم بدهند، اما این‌ کار در خودروهای انژکتوری منجر به آسیب به سوزن انژکتورها می‌شود؛ زیرا بعد از گازدادن و خاموش‌کردن خودرو مقدار زیادی بنزین در سوزن انژکتور می‌ماند.

۱۵ اشتباه رایج در نگهداری ماشین که به سلامت آن آسیب می‌زند 7
بنزین زدن

۸. به‌موقع بنزین بزنید

اگر به‌طور مکرر سطح بنزین در باک بیش از حد کاهش یابد، باید منتظر خبر نیاز تعویض فیلتر سوخت باشیم. این کار یکی از  اشتباهات رایج در نگهداری خودرو است که آسیب به سیستم سوخت‌رسانی را نیز همراه دارد. فراموش نکنید فیلتر سوخت باید در بنزین شناور باشد.

دقت کنید بدتر از این اتفاق خاموش‌شدن خودرو به‌دلیل تمام شدن بنزین است. در این حالت تمامی رسوبات بنزین وارد سیستم سوخت‌رسانی می‌شود. بنابراین نسبت به سوخت‌گیری به‌موقع (پیش از روشن شدن چراغ بنزین) و به‌میزان کافی (در سطحی که بیش از نیمی از باک پر شود) دقیق باشید.

در این بخش بهتر است به استفاده از بنزین سوپر هم اشاره کنیم که استهلاک خودرو را کاهش می‌دهد.

۹. خودرو را سنگین نکنید

این مورد البته به‌عنوان یک باور درست از گذشته یادآوری می‌شود، اما بسیاری آن را حساسیت بی‌دلیل می‌دانند و نسبت به این مهم بی‌توجه هستند. سنگین‌کردن خودرو به‌خصوص در مسیرهای شیبدار فشار زیادی را به سیستم تعلیق و فنربندی خودرو، سیستم ترمز و البته موتور وارد می‌کند. بنابراین نسبت به میزان توان خودرو خود در این بخش دقیق باشید. این کار مصرف سوخت را نیز زیاد می‌کند.

۱۵ اشتباه رایج در نگهداری ماشین که به سلامت آن آسیب می‌زند 1
کلاچ

۱۰. بی‌دلیل کلاچ نگیرید

یکی از اشتباهات رایج در نگهداری خودرو، فشار‌دادن پدال کلاچ تا انتها پشت ترافیک یا چراغ قرمز است. این‌ کار منجر به فرسودگی و استهلاک زیاد صفحه کلاچ شما می‌شود. بهتر است به‌جای نگه‌داشتن کلاچ دنده را خلاص کرده و منتظر فرصت برای حرکت دوباره باشید.

یک نکته دیگر که توصیه آن در این بخش خالی از لطف نیست، فشار ندادن پدال ترمز و کلاچ هم‌زمان است. بهتر است ابتدا پدال ترمز را بفشارید و پیش از لرزیدن خودرو کلاچ بگیرید. فشردن هم‌زمان دو پدال، نیروی ترمز را درگیر کرده و باعث توقف دیرتر خودرو می‌شود.

۱۱. در سراشیبی پدال ترمز را محکم فشار ندهید

ترمزکردن در سراشیبی یکی از اشتباهات رایج در نگهداری ماشین است که باعث آسیب به لنت ترمز و دیسک‌های آن می‌شود. به‌جای ترمزگرفتن شدید و مداوم در سرپایینی‌ها، سرعت خود را زیاد نکنید، پدال گاز را نفشارید و خودرو را روی دنده یک قرار دهید تا دور موتور به‌طور طبیعی کنترل شود. در این حالت حتی اگر نیاز به ترمزگیری داشته باشد، این کار بدون‌نیاز به فشردن بیش از حد پدال ترمز صورت می‌گیرد.

در اینجا همچنین توصیه می‌کنیم که هنگام عبور از دست‌اندازها و ناهمواری‌ها سرعت خود را کاهش دهید و پدال ترمز را نفشارید تا فشار بی‌دلیل به سیستم ترمز وارد نکنید.

common mistakes car maintenance 8
آب رادیاتور

۱۲. در رادیاتور آب لوله‌کشی نریزید

ریختن آب لوله‌کشی در رادیاتور به‌دلیل وجود املاح در این آب، باعث رسوب‌گرفتن در پمپ آب و رادیاتور می‌شود. ضمن اینکه این‌ کار می‌تواند باعث جوش‌آوردن خودرو در ترافیک یا دمای زیاد و به‌دنبال آن سوختن واشر سرسیلندر شود. بهترین ترکیب برای آب رادیاتور استفاده از آب جوشیده سردشده و مایع خنک‌کننده مخصوص به‌نسبت ۵۰ به ۵۰ است.

۱۳. آب لوله‌کشی یا شیشه‌شور معمولی در شیشه‌شور نریزید

ریختن آب لوله‌کشی در مخزن شیشه‌شور یکی از اشتباهات رایج در نگهداری خودرو است که باعث رسوب‌کردن مجاری شیشه‌شور و بسته‌شدن آنها می‌شود. این رسوبات همچنین می‌تواند به پدهای شیشه‌شور رسیده و آسیب به آنها یا خود شیشه را همراه داشته باشد.

شیشه‌شورهای معمولی هم به‌دلیل داشتن آمونیاک به شیشه و پد شیشه‌شور آسیب می‌زند. برای پرکردن مخزن شیشه‌شور خودروی خود، بهتر است از شیشه‌شورهای مخصوص خودرو کمک بگیرید.

common mistakes car maintenance 9
روغن گیربکس

۱۴. روغن گیربکس را جدی بگیرید

بسیاری از ما نسبت به تعویض روغن موتور دقیق هستیم، اما در تعویض روغن گیربکس توجه چندانی نداریم و نظم لازم را رعایت نمی‌کنیم. درحالی‌که روغن گیربکس هم همان تأثیری را در سلامت گیربکس دارد که روغن موتور در موتور ایفا می‌کند، اما باید باتوجه‌به استانداردهای ذکرشده روی روغن گیربکس نسبت به تعویض به‌موقع آن اقدام نمایید.

common mistakes car maintenance 10
سرویس‌های دوره‌ای خودرو

۱۵. سرویس‌های دوره‌ای خودرو را فراموش نکنید

سرویس‌های دوره‌ای برای تمامی خودروها بسیار مهم است. این کار مانند چکاب‌های دوره‌ای که یک انسان را از هرگونه بیماری دور نگه می‌دارد، سلامت قطعات خودرو را تضمین می‌کند. در سرویس‌های دوره‌‌ای ایرادهای جزئی پیش از جدی‌شدن آنها و آسیب‌زدن به اجزای خودرو شناسایی شده و کنترل می‌شود. تعمیرکار شما در این سرویس‌های منظم توصیه‌های لازم را به شما ارائه و چراغ‌های هشداردهنده را نیز بررسی می‌کند و از نبود مشکل جدی به شما اطمینان می‌دهد.

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

اگر شما هم عادت نادرست دیگری می‌شناسید که انجام و تکرار آن به سلامت خودرو صدمه می‌زند، آن را با خوانندگان ما در میان بگذارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار