چاپ کد خبر: 93763
11 شهریور 1401

۱۶ واقعیت عجیب و حیرت انگیز سلامتی – پزشکی که باید بدانید

مشاهده و بررسی عمل جراحی min

بدن انسان ساختار بسیار عجیب، حیرت انگیز و خارق العاده است. تکامل در طی میلیون ها سال باعث به وجود آمدن سیستم بسیار پیچیده ای شده که هنوز هم نتوانسته ایم تمام رازهای آن را کشف کنیم. هر بار که چیزی جدید در مورد بدن انسان کشف می شود، حیرت زده و غافلگیر می شویم. پیشرفت ها در علوم مختلف، حجم زیادی از دانش برای مطالعه و بادگیری در مورد بدن ایجاد کرده است که به کمک آن توانسته ایم به واقعیت های پزشکی بسیار حیرت انگیزی دست پیدا کنیم. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۶ واقعیت پزشکی آشنا کنیم که همیشه باید در ذهن خود داشته باشید.

سفید بودن مردمک چشم کودک در عکس ها می تواند نشانه ای از بیماری نوعی سرطان باشد

۱- سفید بودن مردمک چشم کودک در عکس ها می تواند نشانه ای از بیماری نوعی سرطان باشد

اگر متوجه شدید در عکسی که با فلاش از کودکتان گرفته اید، یک مردمک  چشم او به جای قرمز بودن سفید است، این موضوع می تواند نشانه ای از ابتلای وی به رتینوبلاستوما باشد. رتینوبلاستوما (Retinoblastoma) نوعی سرطان چشم است. در چشم سالم و نرمال، انعکاسی که هنگام عکس گرفتن با فلاش روشن ایجاد می شود به خاطر رگ های خونی، قرمز رنگ است و نه سفید رنگ. رتینوبلاست ها سلول هایی با قابلیت رشد بسیاری سریع هستند که در اولین مراحل بارداری، شبکیه چشم نوزاد را تشکیل می دهند. با این وجود، در برخی موارد، تقسیم این سلول ها متوقف نشده و همچنان ادامه می یابد که به شکل گیری تومور در چشم موسوم به رتینوبلاستوما می انجامد. اغلب کودکان کمتر از ۵ سال قربانی این بیماری می شوند و هر سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ کودک مبتلا به این بیماری کشف می شوند. رتینوبلاستوما یک بیماری بسیار نادر در میان بزرگسالان است. اما در کودکان ۷۵ درصد موارد در یک چشم و ۲۵ درصد موارد در هر دو چشم رخ می دهد. امکان به ارث رسیدن این بیماری نیز وجود دارد اگر دستکم یکی از والدین به آن مبتلا بوده باشد.

امکان پیوند انگشت بزرگ پا به جای انگشت شست دست وجود دار

۲– امکان پیوند انگشت بزرگ پا به جای انگشت شست دست وجود دارد

پیوند انگشت پا به دست از مدت ها قبل انجام می شده است. انگشت شست مهم ترین انگشت در دست است که توانایی دفع نیروی دیگر انگشت ها را دارد و بدون آن نمی توان چیزی را در دست گرفت، فشار داد یا برداشت. انگشت شست مسئول بیش از ۵۰ درصد از عملکرد دست و چابکی آن است. در صورت نقص های مادرزادی یا از دست دادن انگشت شست، انگشت بزرگ پا بهترین گزینه برای جایگزینی آن است. پزشکان از تکنیک های جراحی ریز برای اتصال اعصاب، رگ های بزرگ و کوچک این دو به هم استفاده می کنند. در ادامه انگشت پا با ساختار دست سازگار شده و حجم آن کوچکتر می شود. اولین مورد از پیوند انگشت بزرگ پا به جای انگشت شست دست در سال ۱۹۶۴ و با موفقیت روی یک میمون ماکاک انجام شده بود.

سطح بالای استرس می تواند باعث مرگ مغز شود

۳- سطح بالای استرس می تواند باعث مرگ مغز شود

تحقیقات نشان داده که تجربه طولانی مدت استرس می تواند توانایی مغز در یادگیری، واکنش های کنترلی، منطق و حافظه را به خاطر آسیب به اعصاب مغز را تحت تاثیر قرار دهد. کورتیزول یکی از هورمون هایی است که هنگام تجربه استرس در بدن آزاد می شود می تواند با ممانعت از تولید نورون های ججدید و نابودی نورون های موجود به بخش هیپوکامپوس مغز آسیب برساند. دیگر نقاطی از مغز که تحت تاثیر منفی استرس قرار می گیرند بخش های آمیگدال و کورتکس پیش پیشانی میانی است که به ترتیب دچار افزایش و کاهش حجم می شوند. بخش کورتکس پیش پیشانی میانی مسئول رفتارهای شناختی پیچیده، تعاملات اجتماعی، تصمیم گیری، حافظه فعال و کنترل رفتارهای غیرارادی است. آمیگدال نیز مسئول شکل گیری خاطراتی است که با اتفاقات احساسی مرتبط هستند در حالی که هیپوکامپوس مسئولیت یادگیری و حافظه را بر عهده دارد.

ترکاندن جوش ها در منطقه موسوم به مثلث خطر صورت می تواند به عفونت مغزی، فلج شدن صورت یا حتی مرگ بینجامد

۴- ترکاندن جوش ها در منطقه موسوم به مثلث خطر صورت می تواند به عفونت مغزی، فلج شدن صورت یا حتی مرگ بینجامد

پل بینی و گوشه های دهان منطقه ای را در صورت تشکیل می دهند که با نام مثلث خطر شناخته می شود. به دلیل سبک تامین جریان خون به بینی و کارکرد مناطق اطراف آن، در صورت ترکاندن جوشی که در این منطقه واقع شده است، امکان دارد عفونت به مغز سرایت کند. رگی در این قسمت وجود دارد که رگ های صورت را به سینوس غاری متصل می کند که خود نزدیک مغز و لایه مننثر است که اطراف مغز را پوشانده است. در حالی که ترکاندن جوش ساده ترین راه برای خلاص شدن از دست یک جوش است اما اگر به شکل درستی انجام نشود، باعث می شود که سطح پوست باز بماند و عوامل بیماری زا از این طریق وارد سینوس غاری و سپس پرده مننژ شوند که بسیار خطرناک و حتی مرگبار است.

گذاشتن شکر روی زخم باعث می شود زودتر التیام بیابد

۵- گذاشتن شکر روی زخم باعث می شود زودتر التیام بیابد

حدود ۴,۰۰۰ سال پیش، مصریان باستان از قرار دادن مواد شیرین مانند شکر برای درمان جراحت های جنگ استفاده می کردند. به گفته پروفسور رودی سیورت، رییس بخش جراحی بیمارستان کلینیکوم در ایسار در مونیخ، این درمان ساده و بسیار قدیمی بار دیگر به دنیای پزشکی مدرن بازگشته است. برخی پزشکان در اروپا نیز این روش را مد نظر قرار داده و با قرار دادن پمادی ساخته شده از ترکیب شکر و محلول ید توانسته اند زخم های میکروبی را درمان کنند. از این روش برای درمان انواع زخمی ها و حتی سوختگی ها استفاده می شود که با موفقیت همراه بوده است. شکر باعث خشک شدن زخم، تقویت رشد بافت تازه و از بین بردن رطوبت مورد نیاز باکتری های عامل عفونت می شود.

پوشیدن شلوار جین باعث آسیب رسیدن به اعصاب و ماهیچه های پا می شود

۶- پوشیدن شلوار جین باعث آسیب رسیدن به اعصاب و ماهیچه های پا می شود

تحقیقات اخیر نشان داده است که پوشیدن لباس های جین می تواند باعث آسیب دیدن اعصاب و ماهیچه های پا شود، به ویژه اگر برای مدت زمانی طولانی آن ها را به تن داشته باشید. پوشیدن شلوار های جین تنگ در میان علاقمندان به دنیای مد و فشن بسیار رایج است اما وقتی پای سلامتی در میان باشد، این لباس های خاص چندان مزیتی ندارند. محققان دریافته اند که شلوارهای جین باعث پیچیدن بیضه ها به هم و تحت فشار قرار گرفتن بیضه ها در مردان می شوند. پوشیدن شلوارهای تنگ می تواند احتمال سوزش معده را نیز افزایش دهد زیرا به شکم فشار می آورد. زنی به خاطر پوشیدن دائمی و طولانی مدت شلوار جین تنگ دچار سندرم کمپارتمان (Compartment Syndrome) شد که در آن در اثر فشار، پاهای او به سمت داخل متورم شده بود زیرا فضایی برای تورم به سمت بیرون وجود نداشت. همچنین شلوار جین تنگ باعث کاهش جریان هوا شده و به افراد مبتلا به عفونت های سیستم ادراری نیز توصیه می شود که از پوشیدن شلوارهای جین تنگ خودداری کنند.

۷- احتمال مرگ افراد در ۲۴ ساعت پس از شنا کردن وجود دارد

حتی اگر نشانه ای از مشکل نیز وجود نداشته باشد، افرادی که شنا کرده اند ممکن است در ۲۴ ساعت آینده بمیرند. آب باقیمانده در ریه ها می تواند بر قدرت نفس کشیدن غلبه کرده و با مشکل کردن تنفس در نهایت باعث مرگ وی شود. اغلب قربانیان این شرایط که به آن خفگی در خشکی می گویند کودکان هستند، اتفاقی که در ۲۴ ساعت اول پس از نجات از غرق شدن رخ می دهد. معمولاً هیچ علائمی وجود ندارد غیر از اینکه قربانی احساس خستگی، مشکل در تنقس و تغییر در رفتار را از خود نشان می دهد. باید بدانید که این اتفاق در مورد کودکانی که بدون مشکل از شنا کردن باز می گردند نیز امکان رخ دادن دارد.

آفتاب سوختگی آسیبی به سلول های پوستی نمی رساند بلکه DNA سلول های پوستی دچار صدمه می شوند

۸- آفتاب سوختگی آسیبی به سلول های پوستی نمی رساند بلکه DNA  سلول های پوستی دچار صدمه می شوند

اشعه ماوراء بنفش در نور خورشید می تواند با تغییر ساختار دی ان ای باعث آسیب به آن شود. سلول های پوستی اما توانایی ترمیم آسیب ها و بازگشت به حالت طبیعی را دارند. برخی سلول های پوستی که نمی توانند خود را درمان کنند، می میرند. این اتفاقی زمانی رخ می دهد که پوست شما بعد از آفتاب سوختگی دچار پوست اندازی می شود. وقتی آسیب به پوست در اثر آفتاب سوختگی شدید باشد و سلول های پوستی نه بتوانند خود را ترمیم کرده و نه بمیرند، سرطان پوستی رخ می دهد که با نام ملانوما آن را می شناسیم.

۹ خوابیدن کمتر از ۷ ساعت در شبانه روز احتمال مرگ شما را افزایش می دهد

۹- خوابیدن کمتر از ۷ ساعت در شبانه روز احتمال مرگ شما را افزایش می دهد

کم خوابیدن عوارض بسیاری دارد؛ از چاقی گرفته تا دیابت، سکته قلبی و دیگر مشکلات روانی و حتی مرگ. جای تعجب ندارد که خواب کم باعث کاهش کارآیی و راندمان کاری شده و آگاهی را نیز کاهش می دهد که خود باعث افزایش امکان اشتباه و حوادث در حین کار می شود. خوابیدن برای بدن به منظور ترمیم صدمات وارد شده در طول روز حیاتی است و بدون داشتن خواب کافی، بدن آسیب پذیر بوده و امکان ابتلا به بیماری افزایش می یابد.

استفاده از حوله کاغذی تعداد باکتری های روی دست را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد اما استفاده از دستگاه خشک کن دست آن ها را تا ۲۲۵ درصد افزایش می دهد

۱۰- استفاده از حوله کاغذی تعداد باکتری های روی دست را تا ۶۰ درصد کاهش می دهد اما استفاده از دستگاه خشک کن دست آن ها را تا ۲۲۵ درصد افزایش می دهد

وقتی محققان سعی کردند تعداد باکتری ها در هر دو صورت را اندازه گیری کنند با نتایج باورنکردنی روبرو شدند. وقتی دست ها با خشک کن خشک می شوند، هیچ تضمینی وجود ندارد که باکتری های روی دستتان از بین بروند، به ویژه اگر خوب شسته نشده باشند. در حالی که وقتی دستتان را با حوله کاغذی یا پارچه ای خشک می کنید، نیروی دست و اصطکاکی که ایجاد می شود، اغلب باکتری ها را از روی دستتان پاک می کند. البته سطح دست ما همیشه مملو از باکتری هایی است که سیستم ایمنی ما توانایی از بین بردنشان را دارد.

۱۱ بعد از سرما خوردن، ویروس باعث می شود فرد مبتلا از لحاظ اجتماعی فعال تر شو

۱۱- بعد از سرما خوردن، ویروس باعث می شود فرد مبتلا از لحاظ اجتماعی فعال تر شود

بر اساس مطالعات صورت گرفته، بعد از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوانزا، فرد از لحاظ اجتماعی فعال تر می شود. این تغییر در رفتار پاسخی به تاثیر ویروس در تلاش برای پیدا کردن میزبان های بیشتر و مبتلا کردن قربانیان بیشتر است. وقتی محققان رفتارهای افراد مبتلا را پس از ابتلا با ۴۸ ساعت پیش از ابتلا مقایسه کردند مشاهده کردند که بعد از ابتلا تعاملات اجتماعی آن ها بیشتر شده است.

نوعی اسپری پوستی وجود دارد که زخم های عمیق را سریعاً ترمیم می کند

۱۲- نوعی اسپری پوستی وجود دارد که زخم های عمیق را سریعاً ترمیم می کند

یک نوع اسپری پوستی تحت آزمایش قرار دارد که می تواند زخم های عمیق یا مزمن را بسیار سریع تر از دیگر داروها درمان کند. این اسپری ترکیبی از سلول های پوستی و انواع مختلفی از پروتئین هاست که بسیار موثرتر از درمان های کنونی است.

۱۳ نشستن ۹۰ درجه روی صندلی برای مدت های طولانی برای کمرتان مضر بوده و زاویه ۱۳۵ درجه بهترین زاویه است

۱۳- نشستن ۹۰ درجه روی صندلی برای مدت های طولانی برای کمرتان مضر بوده و زاویه ۱۳۵ درجه بهترین زاویه است

نشستن راست روی صندلی برای مدت های طولانی در حین کار برای پشتتان اصلاً خوب نیست. مطالعات نشان می دهد که خم شدن به سمت پشت و قرار گرفتن در زاویه ۱۳۵ درجه بهترین حالت برای نشستن های طولانی است. مطالعات تجربی نشان داده که نشستن در حالت مستقیم ۹۰ درجه فشار بسیار بیشتری نسبت به حالت خم شده رو به جلو و رو به عقب به ستون فقرات وارد می کند زیرا باعث حرکت کردن دیسک ها و درد و آسیب به آن ها می شود.

در مواقع حیاتی، آب نارگیل بهترین جایگزین سرم های نمکی تزریقی است

۱۴- در مواقع حیاتی، آب نارگیل بهترین جایگزین سرم های نمکی تزریقی است

در شرایط اضطراری که سرم های درون وریدی در دسترس نیستند، آب نارگیل می تواند به جای آن استفاده شود. از آب نارگیل در طول جنگ جهانی دوم برای تزریق به مجروحان بریتانیایی و ژاپنی استفاده شد زیرا مایع نمکی به پایان رسیده بود. البته آب نارگین نمک کافی برای جایگزین شدن با سرم ندارد که میزان آن ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر از پلاسمای خون است و همچنین به خاطر داشتن کلسیم و منیزیم مناسب بیمارانی نیست که به مشکل کلیوی یا سوختگی های شدید مبتلا هستند. بدین ترتیب از تزریق آب نارگیل به جای سرم نمکی تنها در موارد اضطراری برای درمان کاهش آب بدن استفاده می شود.

کمپ زدن به مدت یک هفته بدون وسایل الکترونیکی می تواند ساعت بیولوژیکی بدن شما را از نو تنظیم کند

۱۵- کمپ زدن به مدت یک هفته بدون وسایل الکترونیکی می تواند ساعت بیولوژیکی بدن شما را از نو تنظیم کند

محققان معتقدند که یک هفته کمپینگ بدون وسایل الکترونیکی باعث تنظیم دوباره ساعت بیولوژیکی بدن و هماهنگ شدن دوباره هورمون ملاتونین با طلوع و غروب آفتاب می شود. محققان دانشگاه کلرادو بولدر دریافته اند که زندگی در جایی که آفتاب می تابد باعث می شود یک ساعت زودتر در شب بخوابید و صبح روز بعد یک ساعت زودتر بیدار شوید. آن ها بر این باورند که خورشید توانایی از بین بردن اثرات نور مصنوعی و تنظیم دوباره ساعت بدن و بازگرداندنش به حالت طبیعی را داراست. ملاتونین که با نام هورمون تاریکی نیز شناخته می شود در طول شب در بدن بیشتر ترشح می شود، زمانی که تاریکی طبیعی است، و مقدار آن در طول روز کاهش می یابد.

از مورچه های سوار یا سافاری می توان به عنوان بخیه برای بستن زخم ها و برش های روی پوست استفاده کرد

۱۶- از مورچه های سوار یا سافاری می توان به عنوان بخیه برای بستن زخم ها و برش های روی پوست استفاده کرد

مورچه های سوار یا سافاری (Dorylus) به خاطر بزرگ بودن و قدرت بالای گازشان برای بستن زخم های بزرگ و عمیق استفاده می شوند، به این ترتیب که کاری می کنید مورچه دو طرف زخم را گاز گرفته و سپس از قسمت گردن، بدن او را از سرش جدا می کنیم به نحوی که سرش در حالت گاز گرفتن روی زخم باقی بماند. این مورچه معمولاً در مرکز و شرق آفریقا یافت می شود و به ندرت گاز می گیرند اما گاز آن ها بسیار دردناک بوده و جایش باقی می ماند. آرواره این مورچه بسیار قوی است و جدا کردن آن ها از چیزی که به آن گاز زده اند بسیار دشوار است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

نخیلی جمعه , ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳

مفید بود خیلی ممنون از این مطالب باز هم بفرستید

آخرین اخبار