چاپ کد خبر: 52439
11 اردیبهشت 1400

۵ گام اساسی در آموزش و تربیت جنسی کودکان

آموزش مسائل جنسی
 آیا نسبت به امنیت جنسی کودک خود نگران هستید؟ آیا می‌دانید چگونه فرزندان خود را آگاه کنید؟ برخی والدین از صحبت کردن درباره تربیت جنسی با کودک خود خجالت می‌کشند اما تاکنون کودکان بسیاری، قربانی انواع سواستفاده‌های جنسی از سوی افراد آشنا و یا غریبه شده‌اند. لازم است آموزش و دفاع جنسی به کودکان خود را در برنامه داشته باشیم. در این مطلب چگونگی تربیت جنسی کودکان را ارائه می‌کنیم.

از چه سنی برای تربیت جنسی کودک اقدام کنیم؟
خیلی زود درباره اعضای بدن کودک، با او صحبت کنید. مثلا از حدود دو تا سه سالگی. کودک شما از حدود دو سالگی می‌‌تواند درباره بدنش چیزهای مختلفی بیاموزد. او می‌تواند یاد بگیرد چه نقاطی از بدنش حساس هستند و مناطق خصوصی بدنش کدام نواحی هستند. بهتر است به زبانی کودکانه، این نقاط را نام ببرید و از کودک بخواهید نام آنها را بیاموزد تا هرگاه لازم بود داستانی در مورد بدنش تعریف کند، بتواند از نام‌های مشخص استفاده کند.

گام اول
لازم است به کودک بیاموزیم که همه ما در بدن خود نقاطی خصوصی داریم و این اعضا نباید توسط هیچ‌کس به جز مادر و پدر، دکتر و پرستار (البته با اطلاع پدر و مادر)، لمس شوند. حتما به کودک بیاموزید که هیچ فردی بی‌دلیل و بدون حضور پدر و مادر نباید به این نقاط دست بزند. برخی والدین این قسمت را فراموش می‌کنند و به کودک یاداوری نمی‌کنند که هیچ کس نباید آنها را لمس کند.

گام دوم
به کودکان بیاموزیم که هیچ فردی حق ندارد درباره مسائل جنسی با آنها صحبت کند. علاوه‌براین به کودک خود بیاموزیم که هر فردی غیر از پدر و مادر، پزشک و پرستار درباره این مسائل با ما صحبتی کند و یا بدن ما را لمس کند، کار بسیار اشتباهی است و ما باید سریع به پدر و مادر اطلاع دهیم.

گام سوم
به کودک بیاموزیم که هیچ رازی بین آنها و فردی غیر از پدر و مادر وجود ندارد و هیچ‌کس نباید آنها را از فاش کردن رازها بترساند. بایستی به کودک بیاموزیم که هیچ فردی نباید از نقاط مختلف بدن آنها عکس خصوصی بگیرد و هیچ رازی درباره نقاط مختلف بدن وجود ندارد که فردی به جز پدر و مادر بخواهد به آنها بگوید. مگر اینکه آن فرد پزشک یا پرستار باشد و در حضور مادر و پدر این کار را انجام دهد. هیچ فردی نباید تصاویر و یا نقاط خصوصی بدن خود را به آنها نشان دهد و کودک در صورت مشاهده هر یک از این اتفاقات، باید به سرعت به پدر یا مادرش اطلاع دهد و هیچ رازی در این مسائل وجود ندارد.

گام چهارم
حتما باید چند روش دفاعی به کودک خود بیاموزید تا فقط تحت شرایط سختی که احساس خطر می‌کند از آنها استفاده کنند. مثلا دو انگشت دست را در چشم فرد مزاحم فرو کند یا با لگد به آلت تناسلی فرد متجاوز، ضربه بزنند. حتما کودک را هشیار کنید که از این عملیات دفاعی، روی خواهر و برادر یا همکلاسی خود استفاده نکنند. به آنها بگویید که ما فقط می‌توانیم در شرایط خطر از این شیوه‌ها استفاده کنیم. برای تمرین کردن نیز می‌توانیم روی عروسک‌ها یا بالش و تشک این کار را تمرین کنیم. شما می‌توانید چند اسم رمز نیز به کودکان خود بیاموزید تا در مواقع خطر در مکالمه تلفنی استفاده کنند.

گام پنجم
ممکن است فرد مزاحم یک کودک بزرگ‌تر یا فردی کاملا آشنا (زن یا مرد) باشد. حتما کودک خود را آگاه کنید تا بتواند از پس شرایط مختلف برآید و به شما اطلاع دهد. شماره تلفن‌های ضروری مانند پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی را از طریق قصه و بازی به آنها آموزش دهید و مطمعن شوید که کودک آنها را حفظ کرده‌ است.”منبع: تا شش “

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار