چاپ کد خبر: 41786
11 دی 1399

۷ مهارت نرم ” Soft Skill ” برای پیشرفت در سال ۲۰۲۱

7 مهارت نرم 1

امروز تصمیم داریم درباره‌ی مهارت‌های نرم که برای پیشرفت کاری در سال ۲۰۲۱ نیاز دارید صحبت کنیم.

به گزارش اول فارس ، با نزدیک شدن به پایان سال، بازار هدف گذاری برای سال جدید داغ می‌شود و همه برای یادگیری مهارت‌های مختلف برنامه‌ریزی می‌کنیم و اهداف مادی و معنوی بسیاری را در لیست کارهای سال آینده می‌نویسیم. فرقی ندارد بر اساس سال جدید میلادی این لیست را به روز کنیم یا سال جدید شمسی؛ به هر حال زمستان که می‌رسد وقت فکر کردن به این موضوعات است.

اگر در حال برنامه‌ریزی برای پیشرفت شغلی باشیم حتما یاد گرفتن چند مهارت فنی یا گذراندن چند دوره‌ی تخصصی را در لیست کارهایمان یادداشت می‌کنیم اما فکر می‌کنید این اقدام برای پیشرفت در حوزه‌ی کاری کافی است؟

برای پیشرفت در کار چه مهارت‌هایی را یاد بگیریم؟

7 مهارت نرم 10

بخشی از کار کردن به آموزش‌های آکادمیک و فنی وابسته و بخشی دیگر به مهارت‌های نرم است. اگر بخواهیم تعریف خلاصه‌ای از تفاوت مهارت‌های سخت (hard skills) و مهارت‌های نرم (soft skills) داشته باشیم می‌توانیم این‌طور بگوییم که: «مهارت‌های سخت توانایی شخص در چگونگی انجام دادن کارها و مهارت‌های نرم، نحوه‌ی انحام کارها در یک تیم و تعامل شخص با تیم در حوزه‌های مختلف است.»

وندی وینر، متخصص منابع انسانی، درباره‌ی مهارت‌های نرم می‌گوید: «مهارت‌های نرم به ویژگی‌های شخصیتی و سبک کار شما مربوط می‌شود. داشتن تفکر خلاق، دید تحلیلگر و توانایی حل مسأله توانایی‌هایی هستند که جزء فعالیت‌های نرم محسوب می‌شوند. مهارت‌های نرم را می‌توان از بخشی از صنعت یا سطحی از فعالیت‌ها به بخش یا سطح دیگر منتقل کرد. هر شخص بر اساس نیاز و توانایی‌های خود می‌تواند چند مهارت نرم را یاد گرفته و برای رسیدن به هدف مجموعه با دید استراتژیک و مؤثر قدم بردارد.»

۷ مهارت نرم ضروری در سال ۲۰۲۱

7 مهارت نرم 9

حتما متوجه شده‌اید که مهارت‌های نرم به اندازه‌ی تخصص فنی و آکادمیک مهم است. در ادامه ۷ مهارت نرم ضروری برای فعالیت در سال ۲۰۲۱ را به شما معرفی می‌کنیم.

توانایی سازگاری و انعطاف‌پذیری

7 مهارت نرم 8

یادگیری و تسلط بر این مهارت هم در محیط کاری به کمک ما می‌آید و هم در زندگی شخصی مشکلات را آسان می‌کند. اگر در برابر تغییرات مقاومت کنید و به دنبال راه‌حل نباشید، پیشرفت در محیط کاری برای شما به سخت‌ترین کار ممکن تبدیل خواهد شد.

وینر می‌گوید: «شیوع ویروس کرونا و اتفاقاتی مثل قرنطینه که پس از آن پیش آمد، اهمیت این مهارت را بیشتر از قبل نشان داد. پس از تغییر شرایط کاری، روش‌های جدیدی را برای برگزاری جلسات و ارتباط با کارمندان یا مشتریان جایگزین کردند. این اتفاق جز با پذیرش شرایط جدید و انعطاف‌پذیری پیش نمی‌آمد.»

اخلاق کاری

7 مهارت نرم 7

مهارت‌های نرم به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند؛ مهارت‌های اکتسابی و مهارت‌های ذاتی. اخلاق کاری مهارت ارزشمندی است که در دسته‌ی دوم، یعنی مهارت‌های ذاتی، قرار می‌گیرد.

اسکات دتمن، مدیرعامل آونیکا، درباره‌ی این مهارت می‌گوید: «افرادی که برای فعالیت انگیزه‌ی شخصی دارند، نه تنها زیاده خواه نیستند بلکه حضورشان در تیم ضروری است و بهره‌وری را تضمین می‌کند.»

این روزها که اغلب ارتباطات مجازی است، مسؤولیت‌پذیری و پایبندی به اصول فعالیت‌های تیمی از هر زمان دیگری مهم‌تر است. پس فراگیری و به کار بستن این مهارت به شما کمک می‌کند که کارها را بهتر انجام داده و قابل اطمینان همکارانتان باشید.

دتمن در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: «زمانی که سرپرست یا مدیر پروژه حضور فیزیکی ندارد و نظارت‌ها یا فشار‌های احتمالی را برای انجام کار اعمال نمی‌کند، وجود اخلاق کاری در افراد تیم بسیار مهم است. این خصوصیت برای انجام کار به دیگران انگیزه می‌دهد و احساس حمایت را در آن‌ها ایجاد می‌کند.»

  • ۸ قاعده برای تصمیم‌گیری درست در دوراهی‌ها و موقعیت‌های دشوار

نوآوری

7 مهارت نرم 6

حتما در موقعیت‌های مختلف با چالش‌هایی روبرو شده‌اید. شما از آن دسته افراد هستید که منتظر می‌‌مانید تا کسی مشکل را حل کند یا خودتان برای رفع آن به دنبال راه‌حل می‌گردید؟ اگر مهارت نرم «نوآوری» را آموخته باشید، می‌توانید با کمک تفکر خلاق راه‌حل‌های مختلفی را پیدا کنید. استفاده از تفکر خلاق شبیه به جادو می‌ماند، شما با خلاقیت به یک لیمو نگاه می‌کنید و آن در ذهنتان به یک ستون طلایی و پرنور تبدیل می‌شود!

این مهارت در دوران همه‌گیری کرونا به جذابیتی خاص تبدیل شد، زیرا با اینکه همه دورکاری می‌کنند، اما همه‌ی کارها به بهترین شکل انجام می‌شود. وقتی شما، به‌عنوان یک فرد نوآور، پیشرفت می‌کنید برای دیگران الهام بخش هستید و آن‌ها را به پیروی از همین روش تشویق می‌کنید. در نتیجه تیم شما پویاتر از قبل می‌شود و به نتایج بهتری می‌رسید.

توانایی شنونده‌ی فعال بودن

7 مهارت نرم 5

کرونا با همه‌ی سختی‌هایی که دارد باعث پرورش مهارت‌هایی در افراد شده است. شروع همه‌گیری باعث پیشرفت افراد در تسلط بر مهارت شنیدن شد. با تبدیل شدن ارتباطات حضوری به آنلاین و حذف تماس تصویری در بیشتر آن‌ها، افراد بر مهارت گوش دادن تمرکز کردند. حالا باید فعالانه گوش دهند، موضوع را دقیق پیگیری کنند و حتی سؤالاتی متفکرانه بپرسند تا هم موضوع صحبت را کامل درک کنند و هم به طرف مقابل نشان دهند که واقعا در جریان بحث هستند.

دتمن می‌گوید: «مهارت‌های شنیداری و شنونده‌ی فعال بودن، همیشه یکی از مؤلفه‌های مهم ارتباطی بوده اما اهمیت آن زمانی مشخص می‌شود که لازم است نیازها و خواسته‌های همکاران، کارفرما، شریک تجاری یا مشتریان را کامل درک کنید و بر اساس آن‌ها عکس‌العمل نشان دهید.»

افرادی که بر مهارت شنونده‌ی فعال بودن تسلط دارند همیشه به جزئیات توجه نشان می‌دهند و از نظر دیگران، بهترین گزینه برای برقراری ارتباط هستند. آن‌ها می‌توانند انتظارات را به شکلی واقعی درک کنند، روابط مشترکی با همکاران و مشتریان ایجاد کنند و بازخورد این روابط را در اختیار شما قرار دهند و در نهایت، این افراد بهترین گزینه برای رفع مشکلات هستند.

دتمن اعتقاد دارد «افرادی که در شنیدن تبحر دارند می‌دانند چه زمانی درباره‌ی موضوع اطلاعات کافی ندارند و برای تشکیل یک تصویر کامل از موضوع، سؤال‌های درست و به جا می پرسند.»

توانایی برقراری ارتباط

7 مهارت نرم 4

آماندا آگوستین، کارشناس TopResume، می‌گوید: «به دلیل دوری افراد مختلف از یک‌دیگر در محیط کاری، برقراری ارتباط بین افراد ضروری است.» باز هم لازم است از دوران همه‌گیری کرونا و تأثیری که بر فراگیری مهارت‌های نرم داشت صحبت کنیم. در این دوران که تقریبا همه‌ی افراد دورکار شده‌اند، اهمیت برقراری ارتباط مؤثر چندین برابر شده است. افراد از طریق تماس‌های ویدیویی و تلفنی با هم در ارتباط هستند و برای انجام کارهای کوچک و بزرگ نیاز به ایجاد یک ارتباط فعال و دوطرفه دارند.

با توجه به تغییراتی که در نحوه‌ی ارتباط در جهان رخ داده است، می‌توان گفت افرادی که امکان برقراری ارتباط هم به صورت حضوری و هم آنلاین دارند در سال ۲۰۲۱ و پس از آن موفق‌تر خواهند بود.

آماندا آگوستین می‌گوید: «وقتی دیگر اتاق جلسه‌ای در کار نباشد، افراد باید برای برقراری ارتباط و ارائه‌ی گزارش به همکاران و مدیران تلاش بیشتری  کنند و مطمئن شوند که اطلاعات کامل و بدون نقص منتقل شده است.» همه‌ی این‌ها نشان دهنده‌ی اهمیت یادگیری مهارت برقراری ارتباط است.

توانایی انجام کار گروهی

7 مهارت نرم 3

در سالی که گذشت شعار «همه در صحنه حاضر باشند» سرلوحه‌ی فعالیت مجموعه‌های مختلف بوده است تا بتوانند کارها را در هر زمانی به بهترین شکل انجام دهند.

بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت The Content Factory این احساس هم‌بستگی و تعلق خاطر کارمندان نسبت به شرکت را «کار تیمی» نامیده، آن را یک مهارت نرم مهم می‌داند و معتقد است که می‌توان آن را از اصول اساسی فعالیت در تیم دانست.

او می‌گوید: « جذب و نگهداری کارمندانی که تمایل به ایفای نقش فعال در تیم و توسعه‌ی فرهنگ کار تیمی دارند برای کارفرمایان بسیار مهم است. حضور شخصی که تفاوت‌ها را درک می‌کند و یا شخصی که می‌تواند بازخورد بگیرید و پروژه را مدیریت کند در تیم ارزشمند است.»

یکی از فعالیت‌های مهمی که در سال ۲۰۲۱ انجام می‌شود، بهبود نقاط آسیب دیده در کار و جامعه است و این کار جز با انجام کار گروهی و احساس وحدت و همبستگی امکان‌پذیر نیست.

هوش هیجانی

7 مهارت نرم 2

کارن اوکی، مدیر منابع انسانی شرکت  Fracture، هوش هیجانی را مهارت نرم مهمی می‌داند که بسیار کم به آن پرداخته شده و بررسی می‌شود.

هوش هیجانی، یا Emotional Quotient که به اختصار EQ نامیده می‌شود، فقط مختص محیط‌های کاری نیست و ارتباط مستقیمی با موفقیت هر فرد در زندگی دارد. کارن اوکی می‌گوید: «درک تأثیر بازتاب خصوصیات شخصی ما بر دیگران و چگونگی استفاده از آن در تعاملات محیط کار، اتفاقی است که با کمک هوش هیجانی پیش می‌آید.»

EQ می‌تواند نحوه‌ی دریافت فرد از محیط اطراف، توانایی ارائه و دریافت بازخورد، دریافت و ارائه‌ی انتقاد سازنده و همچنین چگونگی پیش‌برد یک مکالمه‌ی چالشی و بحرانی را تعیین می‌کند.

سخن آخر

همان‌طور که در سال ۲۰۲۰ تجربه کردید، توانایی همدلی و دلسوزی در موقعیت‌های مختلف می‌تواند منجر به ایجاد ارتباط مؤثر با دیگران شده و همچنین باعث انجام کارها به بهترین نحو شود. با توجه به تغییراتی که به واسطه‌ی همه‌گیری کرونا در نحوه‌ی تعاملات کاری و دوستانه شکل گرفته است، آموزش و تسلط بر مهارت‌های نرم وابسته به ارتباطات بسیار مهم و اساسی است.

اگر برای پیشرفت در کار یا روابط شخصی خود در سال جدید برنامه‌ریزی می‌کنید، این موضوع را حتما در نظر داشته باشید و بخشی از زمان خود را به آموزش آن‌ها اختصاص دهید.

منبع: LADDERS

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار