چاپ کد خبر: 76799
13 اسفند 1400

۸۰ درصد مدیران گذشته سر کار هستند، رئیسی باید آنها را برکنار کند

نماینده تهران معتقد است: ما باید از الگوی پیشرفت نظامی در اقتصاد بهره ببریم. دشمن، هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کرد و سخت‌ترین تحریم‌ها در حوزه نظامی بود، ولی ما بهترین پیشرفت‌ها را در این بخش کردیم؛ پس پیشرفت و رفاه نسبی مردم شدنی است اگر نقشه راه داشته باشیم.
سیدمحمود نبویان

خبرهای ضد و نقیض زیادی این روزها از وین به گوش به می‌رسد؛ برخی از انجام توافق خبر می‌دهند و برخی دیگر معتقدند شروطی که برای ایران گذاشته شده، به ضرر جمهوری اسلامی است و بهتر است میز مذاکره را ترک کرد.  برخی نمایندگان نیز اعلام کردند اخبار خوبی از وین به گوش نمی‌رسد و نباید هر توافقی را انجام داد.

یکی از منتقدان توافق برجام، سیدمحمود نبویان نماینده تهران است. او در مجلس و در تذکری گفته بود: «شاید روز‌های آینده قرار باشد توافق هسته‌ای انجام شود، اما اگر دقت کنیم در این توافق آنچه که مطلوب نمایندگان و ملت ایران است، وجود ندارد. اگر به دولت سابق انتقاداتی داشتیم بحث‌مان شخصی نبود.»

نبویان همچنین در روزهای گذشته روی برخی نکات تاکید کرده، از جمله گفته است غرب درباره لغو تحریم‌های آیسا و کاتسا مطلقا تعهد نداده است؛ همچنین در لیست (SDN) که لیست رفع تحریم ۲۰۰ نفر مد نظر بود به ۹۸۰ مورد رسید اکنون آقایان گفتند تنها تحریم ۲۰ نفر را برمی‌دارند و بر روی همین موضوع توافق می‌کنند.

تیم مذاکره وین را ترک کند، مشکلات ربطی به تحریم ندارد

نبویان با این توضیحات و دیگر نقدها می‌گوید ما این‌گونه توافق را قبول نداریم و باید آن را کنار گذاشت. او به رویداد۲۴ گفته قاطعانه می‌گویم که تحریم‌ها ۲۰ درصد اقتصاد ایران را به چالش کشیده است و ۸۰ درصد دیگر و البته اصل ماجرا، ضعف من و مدیران هست.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید: به طور مثال، برنج گران شده و به کیلویی ۸۰ تا ۹۰ و حتی ۱۰۰ هزار تومان رسیده است. من خودم اهل شمال کشور هستم و می‌گویم این مشکل به تحریم ربط ندارد، چون احتکار توسط عده‌ای صورت گرفته است. ۱۰ بار به دولت گفتم شما کار اثباتی کرده‌اید، اما چرا کار سلبی نمی‌کنید؟ چرا با محتکر برخورد جدی نمی‌شود؟ آیا نظم دادن به این بخش به تحریم‌ها ربط دارد؟

نماینده تهران تصریح کرد: چرا باید عده‌ای محصولات خود را به واسطه درآمد بیشتر در مرز‌ها بفروشند و پول دلاری بگیرند، وقتی نیاز داخل وجود دارد. دلیل عمده موضوع، تفاوت فاحش نرخ پول‌ها هست. مسئولان بیایند و پاسخ دهند چرا این اختلاف را به وجود آوردند که بازار با مشکل روبرو شود. من، نماینده از طرف مجلس در بحث مبارزه با قاچاق کالا هستم. چرا نهاده‌های دامی باید مدت‌ها در کشتی‌های مختلف بمانند و ترخیص نشوند. ما پول را داده‌ایم و بار آمده است، اما مدیریت منطقی نیست و کالا ترخیص نمی‌شود و گاهی هم منقضی می‌شود. کجای این کار‌ها به تحریم ربط دارد؟ اختلاف قیمت‌ها، چالش دیگری هم برای ما درست کرده و آن هم، قاچاق معکوس است. یعنی عده‌ای محصول را می‌خرند و سپس در کشور‌هایی مثل عراق می‌فروشند. این رویکرد‌ها فاجعه است.

نبویان یادآور شد: وقتی هیات مدیره فلان تولیدکننده خودرو، خودش شرکت قطعه‌سازی دارد، معنایش چیست؟ ما قطب صادرات سیمان هستیم بعد در این کالای خاص با افزایش بی‌رویه قیمت مواجه‌ایم. این مثال‌ها را زدم تا بدانید تحریم، مشکل عمده کشور نیست.

وی در پاسخ به اینکه قرار بود در دولت سیزدهم، بازار آرام و معیشت مردم بهتر شود، پس چرا این مهم صورت نگرفت؟ گفت: این اشکال به آقای رئیسی وارد است. ما باید از الگوی پیشرفت نظامی در اقتصاد بهره ببریم. دشمن، هشت سال جنگ را بر ما تحمیل کرد و سخت‌ترین تحریم‌ها در حوزه نظامی بود، ولی ما بهترین پیشرفت‌ها را در این بخش کردیم؛ پس پیشرفت و رفاه نسبی مردم شدنی است اگر نقشه راه داشته باشیم.

در خارج ایران سرفه می‌کنند، در داخل عده‌ای تب می‌کنند!

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در به این سوال که «اگر این حرف‌های شما شدنی است و آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانید چرا پرونده مذاکرات را نمی‌بندید و مسیر قوی شدن را دنبال نمی‌کنید؟» گفت: یک راه، قطع مذاکره است، ولی ملت ایران می‌خواهند به جهان بگویند ما همیشه اهل منطق و مذاکره هستیم؛ البته مذاکره اصولی و برابر. حالا که داریم مذاکره می‌کنیم قرار نیست همه چیز‌های طرف مقابل را بپذیریم. ما تا جایی باید مذاکره کنیم و روی به توافق بیاوریم که منافع ملت ایران تامین شود. باید بتوان راحت نفت فروخت، تاجران به سادگی صادرات و واردات کنند و پول به سهولت جابجا شود. این مسائل، مطالبات ما هست. در کنار این اصول باید قوی شدن را هم تمرین کنیم.

۸۰ درصد مدیران گذشته بر سر کار هستند و رئیسی باید آنها را برکنار کند

نبویان در پاسخ به اینکه آقای رئیسی گفته بود، اقتصاد را شرطی نخواهد کرد، اما این‌گونه نشد، گفت: متاسفانه در هشت سال گذشته این اتفاق افتاد. در خارج از ایران سرفه می‌شد و آقایان تب می‌کردند. خارج شدن از این فضا سخت است، اما روند کمرنگ شدن این چالش ادامه دارد. قرار بود قیمت‌ها از دوره گذشته بیشتر نشود، ولی نشد. این موضوع، از ضعف‌های آقای رئیسی است و نباید از این رویکرد دفاع کرد. به اعتقاد من، مشکل اصلی این است که آقای رئیسی در راس کار است، اما بدنه دولت در حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مدیران گذشته و بانیان وضع موجود هستند و باید آنها را تغییر داد. باید در ساختار مدیریت تحول ایجاد کرد و جوانان کارآمد را به میدان آورد. به جوانان می‌گویند رزومه شما کجاست، از این‌رو به آقایان باید گفت مجال دادید که رزومه ایجاد شود؟ “رویداد۲۴”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

باهر شنبه , ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳

احسنت.فرمایشات ایشان کاملا درست هست.مشکل ما مشکل مدیریتی و عدم شایسته سالاری و موروثی بودن پستهای مدیریتی برای عده ای خاص هست که مسبب تمام مشکلات مردم و کشور هستند و اکثرا هم پیر شده آمد و اجازه هم به جوانان نخبه و توانا نمیدهند که پا به این عرصه ها بگذارند گرچه خودشان در توان جوانی در مملکت همه کاره شده آمد و اکنون حدود چهل سال هم هست که ادامه دارد.اینان افراد دنیا پرست و مال و مقام دوست افراطی هستند وتا پای مرگ هم دست بر نمی دارند!!!

غلامعلی بارانی جمعه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶

فرمایشان کملان صیح است ایرانی که توانست هشت سال درمقابل تمام کشورهابیستت نمیشودجلواین تورم ایستدگی کندمن خدم دردفع مقدس یه مدتی درجبهه بودم داخل فاو…. داخل پلاستک میکردم ترس ازدشمن بچه های۱۴ ۱۳سال اول خط بودن

ناشناس جمعه , ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴

این آقا جزء هشتاد درصدی ها هست. همه چیز را ۸۰ درصدی میبینه.

آخرین اخبار