چاپ کد خبر: 93804
12 شهریور 1401

۸ باور اشتباه در مورد باتری گوشی که باید کنار بگذارید

باطری گوشی 1 1

با وجود تمام پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت گوشی‌های هوشمند، در زمینه‌ی باتری گوشی همچنان محدودیت‌های زیادی وجود دارد. به دلیل همین فقدان نوآوری چشمگیر، بسیاری از کاربران کماکان در این زمینه باور‌های اشتباهی را قبول دارند که در ادامه به ۸ مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

می‌توانید باتری گوشی را برای همیشه سالم نگه دارید

برخی کاربران بر این باور هستند که اگر از باتری گوشی خود به خوبی مراقبت کنند، می‌توانند برای همیشه بدون هیچ مشکلی از آن بهره ببرند. باتری گوشی در نهایت یک کالای مصرفی است. این یعنی مانند لاستیک خودرو که عمر مشخصی دارد، باتری گوشی هم سرانجام بعد از پایان چرخه‌ی عمر خود باید تعویض شود.

باطری گوشی 2

اگرچه مانند هر کالای دیگری می‌توانید کارهایی را برای افزایش عمر باتری گوشی انجام دهید، اما این محدودیت‌ها تجربه‌ی استفاده از گوشی را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند. به طور کلی بهتر است در مورد باتری گوشی چندان حساس نباشید. اگرچه بیشتر کاربران نمی‌توانند شخصا باتری گوشی خود را تعویض کنند، اما واقعیت این است که تعویض باتری موبایل هزینه‌ی خیلی زیادی ندارد. بنابراین اگرچه توصیه‌های مربوط به افزایش عمر باتری مفید هستند، اما بهتر است چندان خود را به زحمت نیندازید و با وخیم شدن وضعیت باتری، می‌توانید با مراجعه به مراکز تعمیر آن را تعویض کنید.

برای افزایش عمر باتری باید تمام اپلیکیشن‌ها را ببندید

سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند طوری طراحی شده‌اند که کاربران بدون نیاز به بستن اپلیکیشن‌ها، از آن‌ها بهره ببرند. این یعنی اپلیکیشن‌ها وارد فاز تعلیق می‌شوند و زمانی که دوباره به آن‌ها نیاز پیدا می‌کنید، به حالت فعال برمی‌گردند.

در کامپیوتر دسکتاپ، اگر تعداد زیادی برنامه باز باشند، فشار زیادی به سیستم و رم وارد می‌شوند ولی مکانیسم سیستم‌عامل اندروید و iOS به این شکل نیست. البته گاهی اوقات اپلیکیشن‌هایی که از نظر برنامه‌نویسی مشکل دارند، در پس‌زمینه‌ی سیستم هم به باتری فشار وارد می‌کنند. اگر باید از یک اپلیکیشن به‌خصوص استفاده کنید و می‌بینید این اپ انرژی زیادی از باتری مصرف می‌کند، پس می‌توانید همین اپ به‌خصوص را بعد از استفاده به طور کامل ببندید. البته گفتنی است نسخه‌های جدید اندروید و iOS در این زمینه به‌شدت هوشمند هستند و اگر یک اپ در پس‌زمینه فشار زیادی به باتری کند، به طور خودکار آن را می‌بندند.

باطری گوشی 3

اما برای بسیاری از کاربران و بیشتر اپ‌ها، چنین کاری اصلا عاقلانه نیست و حتی با این کار فشار بیشتری به باتری و گوشی وارد می‌شود. زیرا وقتی یک اپ را به طور کامل می‌بندید، برای باز شدن دوباره پردازنده متحمل فشار بیشتری می‌شود. به غیر از بحث باتری، برخی کاربران بر این باور هستند که پر شدن ظرفیت رم گوشی، به ضرر آن تمام می‌شود. اما اگر ظرفیت رم گوشی پر شود، سیستم‌عامل به طور هوشمند یک یا چند اپ را به طور کامل می‌بندد تا ظرفیت کافی برای اپ‌های جدید وجود داشته باشد. بنابراین در این زمینه هم لازم نیست نگران باشید.

قبل از شارژ باتری باید آن را به ۰ درصد برسانید

با وجود اینکه سال‌هاست برای گوشی‌های هوشمند از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌شود، اما همچنان بخش بزرگی از کاربران توصیه‌های مربوط به باتری‌های قدیمی‌تر را باور دارند. بخش از این باتری‌های قدیمی طوری ساخته شده بودند که شارژ نصفه و نیمه منجر به کاهش عمر آن‌ها می‌شد.

باطری گوشی 4

در حقیقت باتری‌های لیتیوم یونی طوری ساخته شده‌اند که بهتر است هیچوقت به طور کامل خالی نشوند. البته برای کالیبره کردن باتری گوشی، توصیه می‌شود سالی یک یا دو بار باتری را به طور کامل خالی کنید. چنین کاری هیچ ربطی به افزایش عمر باتری ندارد بلکه با این کار، سیستم‌عامل میزان شارژ باقی‌مانده را با دقت بیشتری نمایش می‌دهد.

از گوشی در حال شارژ نباید استفاده کنید

باطری گوشی 5

مبنای این باور رایج به ضرر زیاد حرارت برای گوشی برمی‌گردد. به طور کلی حرارت و گرمای زیاد به تمام قطعات الکترونیکی آسیب می‌رساند و این موضوع محدود به گوشی نیست. اما گرمای کم مربوط به شارژ شدن و گرمای اضافی وارد شده حین مثلا گشت و گذار در اینستاگرام، هیچ آسیبی به گوشی نمی‌رسانند. اما طبیعتا اگر در یک محیط گرم مشغول شارژ کردن گوشی هستید و در عین حال یک بازی سنگین را هم اجرا می‌کنید، این کارها احتمالا عمر باتری را کاهش می‌دهد.

بنابراین توصیه می‌کنیم حین شارژ شدن گوشی، بازی‌های سنگین را اجرا نکنید ولی به غیر از این نوع بازی‌ها، می‌توانید بدون هیچگونه نگرانی از گوشی خود هنگام شارژ شدن بهره ببرید.

شارژرهای دیگر شرکت‌ها به گوشی آسیب می‌زنند

باطری گوشی 6

آیا بهتر است از شارژرهای تولید شده توسط شرکت‌ سازنده‌ی گوشی استفاده کنیم؟ البته. اما آیا استفاده از شارژرهای تولید شده توسط دیگر شرکت‌ها به گوشی شما آسیب می‌رساند؟ در بیشتر موارد جواب به این سوال منفی است.

در زمینه‌ی شارژرهای موبایل، برندهای مشهور و باسابقه‌ی زیادی مانند Anker در حال فعالیت هستند. به همین خاطر توصیه می‌شود از شارژرهای بسیار ارزان دوری کنید. البته گوشی‌های هوشمند در این زمینه از امکانات مختلفی بهره می‌برند تا حتی شارژرهای بی‌کیفیت هم آسیبی به گوشی و باتری نرسانند، اما بهتر است از بین برندهای مشهور شارژر موردنیاز خود را خریداری کنید.

شارژ سریع و شارژ بی‌سیم به باتری گوشی آسیب می‌رسانند

باطری گوشی 7

این دو باور غلط را در یک بخش مطرح کرده‌ایم زیرا پایه و اساس هر دو باور یکسان است. یکی از باورهای دیرینه مربوط به باتری گوشی این است که شارژ سریع و شارژ بی‌سیم به باتری آسیب می‌رسانند زیرا در هر دو روش، بدنه‌ی گوشی به طور قابل توجهی گرم می‌شود. اول از همه باید بگوییم که اگرچه هر دو روش بدنه‌ی گوشی را به طور قابل توجهی داغ می‌کنند، اما واقعیت این است که هر دو روش گرمای عجیب و خیلی زیادی برای بدنه‌ی گوشی ایجاد نمی‌کنند و بنابراین این باور صحت ندارد.

شارژ شبانه به باتری گوشی آسیب می‌زند

باطری گوشی 8

این هم یکی دیگر از باورهای غلطی است که سال‌ها قبل تا حدی صحت داشت ولی دیگر برای گوشی‌های جدید صدق نمی‌کند. در گذشته، گوشی‌ها در مورد مدیریت باتری چندان هوشمند نبودند. این گوشی‌ها ابتدا باتری را کامل شارژ می‌کردند و سپس بعد از کاهش شارژ، دوباره این فرایند تکرار می‌شد. به همین خاطر اگر شب تا صبح گوشی متصل به شارژر را رها می‌کردید، این فرایند به دلیل تکرار چندین مرتبه‌ای فشار زیادی به باتری وارد می‌کرد. اما حالا تقریبا تمام گوشی‌های جدید در این زمینه هوشمندانه عمل می‌کنید و حتی اگر گوشی خود را ساعات زیادی به شارژر متصل کرده باشید، چنین کاری فشار زیادی به باتری وارد نمی‌کند.

برای افزایش عمر باتری باید بلوتوث و دیگر ویژگی‌ها را غیرفعال کنید

اگرچه غیرفعال کردن ویژگی‌هایی مانند وای‌فای و بلوتوث عمر باتری را تا حد اندکی افزایش می‌دهد، اما در حقیقت تاثیر چنین اقداماتی بسیار ناچیز محسوب می‌شود. گوشی در وهله‌ی اول برای برآورده کردن نیازهای شما طراحی و ساخته شده و به همین خاطر برای استفاده از آن نباید برای خود دردسر ایجاد کنید.

باطری گوشی 9

به همین خاطر اگر مثلا می‌بینید تا چند ساعت به شارژر دسترسی ندارید و میزان شارژ باتری گوشی هم به شدت کاهش پیدا کرده، می‌توانید این مشخصه‌ها را غیرفعال کنید یا اینکه حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری را فعال کنید.


در نهایت باید بگوییم که هر طوری که دوست دارید از گوشی خود استفاده کنید. تمام توصیه‌های مطرح شده در بهترین حالت می‌توانند عمر باتری را کمی افزایش دهند. اگر از جمله افرادی هستید که به طور میانگین ۳ سال از گوشی خود استفاده می‌کنید، پس در بدترین حالت هم دوام باتری گوشی شما افت قابل توجهی نخواهد داشت. اما اگر مثلا ۴ سال یا حتی بیشتر از گوشی خود بهره می‌برید، بعد از شناسایی مشکل باتری می‌توانید با صرف هزینه‌ی نه‌چندان زیادی باتری گوشی را تعویض کنید تا برای استفاده از گوشی با دردسر روبرو نشوید.

منبع: How To Geek

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حمید شنبه , ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۲

البته اینکه میگین زیاد تو فکر باتری نباشین درسته ، چون واقعا تمام شرایط کاری براش پیشبینی شده و عیب های انها تقریبا رفع شده ، ولی اون قسمت که شارژ خیلی سریع رو بی ضرر خساب کردین زیاد صدق نمیکنه ، وقتی میخاین باتری رو سریع تر از حد معمول شارژ کنین ، باید طبق قوانین حاکم بر الکترونیک ، میزان جریان وارده به باتری رو افزایش بدین ، یا باتری رو با ولتاژ بالاتری شارژ کنین ، که خب مشخصا هرچه شدت جریان بالاتر بره ، حرارت به شکل خطرناکی بالا میره و اگر گوشی طراحی جالبی برای دفع اون نداشته باشه خیلی برای باتری جالب نیست ، تازه اگه با گوشی در چنین شرایطی کار کنین و حرارت از اونم بیشتر بشه امکان ترکیدن باتری نیز وجود داره ، یه قطعه الکترونیکی میتونه حرارت مشخصی رو تحمل کنه و نهایتا هم بسوزه ولی باتری خیلی خطرناک تره و اگه بترکه بسته به مکانش میتونه باعث اتشسوزی یا حتی سقوط یه هواپیما بشه، پس دو کار رو سعی کنین هیچوقت طرفش نرین ، یکی گوشی در حال شارژ رو باهاش کار نکنین، یکی گوشی ای که شارژش خیلی کم شده رو استفاده نکنین، چون باتری وقتی شارژش خیلی تخلیه میشه هم داغ میکنه و ممکنه باعث اتشسوزی بشه

آخرین اخبار