چاپ کد خبر: 44641
17 بهمن 1399

۸ نکته طلایی برای دوران بازنشستگی که باید بدانید

برنامه ریزی برای دوران بازنشستگی

دوران بازنشستگی زمانی است که بسیاری از افراد به دلیل عوض شدن سبک زندگی خود آن را سخت می‌دانند، اما برخی نکات می‌توانند سازگاری با این مرحله از زندگی را آسان‌تر کنند.

به گزارش گروه خانواده اول فارس ، شما به احتمال زیاد درباره اینکه چگونه از سال‌های طلایی زندگی خود لذت خواهید برد، بسیار فکر کرده‌اید، اما این شانس خوبی است که شما هرگز به موضوع  تأثیر روانشناختی بازنشستگی بر خودتان خیلی فکر نکرده‌اید. چرا که بازنشستگی اغلب به معنای از دست دادن هویت است. خواه شما به عنوان یک بانکدار، خواه به عنوان آشپز و یا معلم شناخته شوید. به طور کلی، بازنشستگی می‌تواند باعث شود حالا که دیگر کار نمی‌کنید از خود بپرسید که چه کسی هستید.

موارد دیگری با بازنشستگی همراه هستند که از آن جمله می توان به  زمان بیشتر و هزینه کمتر اشاره کرد که آن ها می‌توانند یک تعدیل دشوار را ایجاد کنند. چرا که برخی از بازنشستگان پس از پایان دادن به کار، مشکلات بهداشت و روان مانند افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند.

اگر در مراحل اولیه بازنشستگی هستید و احساس می‌کنید تا حدودی سردرگم شده‌اید، تنها نیستید. زیرا بسیاری از بازنشستگان فکر می‌کنند که انتقال کار دشوار است و رعایت این هشت نکته ممکن است به شما کمک کند تا بهتر با دوران بازنشستگی سازگار شوید تا در این فصل از زندگی خود احساس رضایت و خرسندی داشته باشید.

انتظار پشت سر گذاشتن مراحل احساسی را داشته باشید

یک روند عاطفی وجود دارد که اغلب مردم هنگام سازگاری با بازنشستگی از آن عبور می‌کنند. در ابتدا، یک احساس آزادی وجود دارد؛ مثل اینکه در تعطیلاتی باشید که برای همیشه ادامه خواهد داشت.

با این حال، این حس جدید به مرور زمان از بین می‌رود و شما به یک سبک زندگی آرام ادامه خواهید داد. ممکن است مرحله‌ای وجود داشته باشد که شامل بسیاری از مواردی باشد که افکار زیاد، اضطراب و کسالت به دنبال داشته باشد و حتی ممکن است به خاطر لذت نبردن از بازنشستگی آنقدر که فکر می‌کنید، احساس گناه کنید.

بازنشسته12

سرکوب احساسات یا انکار احساسات می‌تواند به استراتژی‌های ناسالم مانند اتکا به غذا و… منجر شود. به خودتان اجازه دهید طیف وسیعی از احساسات را تجربه کنید.

به دنبال راه‌های سالم برای کنار آمدن با این احساسات باشید. ممکن است پیاده‌روی، خواندن، نوشتن، صحبت با دیگران یا یوگا به شما کمک کند تا با احساسات خود کنار بیایید.

روز‌های خود را بسازید

قبل از بازنشستگی، شما روال عادی خود را داشتید: زنگ هشدار خاموش، دوش، صبحانه، ناهارتان را برداشته و از در خارج می‌شدید. احتمالاً، اواخر روزهای شما ساختاری مشابه وجود داشته است که با بازگشت به آستانه درب خانه شروع شده است.

اگر با یک برنامه‌ریزی پیشرفت کنید، ممکن است یک برنامه بازنشستگی ایجاد کنید که به شما کمک کند تا روز‌های خود را از نو بسازید و با فعالیت‌ها و وقفه‌های زمانی مختلف آزمایش کنید تا ببینید چه احساسی در شما ایجاد می‌شود.

زمان خود را صرف خواندن روزنامه و دیگر کار‌ها کنید، اما زمانی را هم به تمرین کردن، فعالیت‌های اجتماعی، فرصت‌های داوطلبانه و وعده‌های خانوادگی اختصاص دهید. در حالی که روز‌های شما سخت نمی‌گذرند، اما داشتن یک ساعت برای بیدار شدن از خواب به صورت روزمره می‌تواند باعث شود که احساس عادی بودن داشته باشید.

اهداف کوچک تعیین کنید

عمر شما قبل از بازنشستگی در ملاقات با نقاط عطف، مانند تعیین مهلت، به پایان رساندن پروژه‌ها یا ارتقاء سطح شغلی سنجیده می‌شد. بعد از بازنشستگی هنوز می‌توانید روی اهداف تمرکز کنید، اگرچه ممکن است اهداف کمی متفاوت از اهداف قبلی باشند. کار کردن روی اهداف می‌تواند حس هدف داشتن را به شما القا کند و دستیابی به کار‌های جدید می‌تواند به شما احساس موفقیت دهد.

به این فکر کنید که ممکن است در اولین ماه، شش ماه یا یک سال بعد بازنشستگی چه نقاط عطفی را داشته باشید و آن‌ها را یادداشت کنید. آیا می‌خواهید وزن کم کنید؟ به اروپا سفر کنید؟ پنج کتابی را که به تعویق انداخته‌اید، به پایان برسانید؟

برای خودتان محدودیت قائل نشوید.

۸ نکته طلایی برای سازگاری با دوران بازنشستگی

دوستی‌های خود را گسترش دهید

در دوران بازنشستگی خطر منزوی شدن به صورت قابل توجه وجود دارد. بعد از ۳۰ سال ملاقات با دوستان از طریق کار و دیدن هر روزه آن‌ها، شاید کمتر دیدن یا حتی ندیدن آن‌ها دشوار باشد.

این مسئله می‌تواند در تغییر ساختار برنامه روزانه شما نقش داشته باشد و از یک دوست بخواهید که هر دوشنبه برای ناهار شما را ملاقات کند، از دوست دیگرتان بخواهید روز‌های چهارشنبه با شما در محله قدم بزند و از طرف دیگر برای بعد از ظهر روز جمعه با یکی دیگر از دوستانتان قهوه بخورید.

اگر شما و همسرتان با زوج‌های دیگر دوست هستید، هدف این است که آن‌ها را حداقل یک بار در ماه برای شام یا بازی‌های خانگی دعوت کنید. اگر احساس می‌کنید افراد کافی برای داشتن فعالیت اجتماعی در اطرافتان وجود ندارد، از فرصت اضافی زندگی خود برای یافتن دوستان جدید استفاده کنید.

برنامه‌های ارائه شده در مرکز اجتماعات محلی را بررسی کنید یا گروهی از افراد همفکر را پیدا کنید که علاقه خاصی به سرگرمی مورد علاقه شما دارند، خواه این کار گلف، و یا خواه کاردستی و یا آشپزی باشد. گروه‌های جلسه برای بسیاری از سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها نیز در دسترس هستند.

یک شغل دیگر در نظر بگیرید

چه کسی می‌گوید که بازنشستگی از یک شغل به معنای ترک کامل کار کردن است؟ تعدادی از افراد پس از ترک شغل دیرینه خود، شغل ثانویه با استرس کمتر را که ممکن است نیمه وقت باشد، امتحان می‌کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد بازنشستگانی که شغل دوم پیدا کرده‌اند، اغلب از نظر روحی و جسمی از سلامت بیشتری برخوردار هستند و سطح بالاتری از رضایت از زندگی خود دارند. بنابراین، به جامعه خود نگاه کنید (یا در اینترنت جستجو کنید برای فرصت‌های کاری داخل خانه) و به دنبال مشاغلی باشید که ممکن است از انجام آن‌ها در دوران بازنشستگی لذت ببرید.

بودجه جدید تعیین کنید

حتی بهترین پس‌اندازکنندگان نیز ممکن است مجبور به تعدیل هزینه پس از بازنشستگی شوند. در یک دنیای ایده‌آل، شما به اندازه کافی پس انداز کرده‌اید تا ۲۰ الی ۳۰ سال دوام بیاورید، اما اگر مانند اغلب بازنشستگان هستید، احتمال اینکه کمی از این هدف عقب بیفتید، زیاد است.

بفهمید که در زندگی جدید بعد از کار خود به چه چیزی نیاز دارید و چه چیزی را نمی‌خواهید. به عنوان مثال، بودجه‌ای که همیشه برای لباس‌های تجاری خرج می‌کردید، می‌تواند خیلی زیاد باشد، اما ممکن است لازم باشد برای انواع سازمان‌هایی که می‌خواهید به آن‌ها بپیوندید، یک دست کت و شلوار دیگر برای حق عضویت اضافه کنید.

بودجه‌ای تعیین کنید که به شما کمک کند بفهمید چه مقدار پول برای سرگرمی یا تفریح دارید. ممکن است یاد بگیرید که به یک کار نیمه وقت نیاز دارید تا بتوانید به تعطیلات سالانه بروید.

پس انداز 1

برای خود شیفت‌های داوطلبانه در نظر بگیرید

این مسئله قابل درک است که دوست ندارید دوباره به فضای کاری اداری برگردید، اما شاید تمایل داشته باشید که به صورت داوطلبانه به طور منظم از همان مزایا بهره‌مند شوید.

این مزایا ممکن است به روابط اجتماعی گسترده‌ای که داوطلبانه فراهم می‌شود و یا احساس هدفمند بودن که فرد می‌تواند با تعهد به اهداف خیرخواهانه احساس کند، مربوط شود. این نه تنها به بهبود روانشناختی شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند سلامت قلب و عروق شما را بهبود ببخشد و خطر فشار خون را نیز کاهش دهد.

چه بخواهید به کتابخانه محلی خود کمک کنید و چه تصمیم بگیرید که داوطلبانه در یک کلینیک پزشکی کار کنید، به دنبال راه‌هایی برای ورود به جامعه باشید.

مطالعات نشان می‌دهد سالمندانی که به صورت داوطلبانه در سطح پایین تا متوسط کار می‌ کنند، نسبت به افرادی که برای کاری داوطلب نشده‌اند، رضایت بیشتری از زندگی و علائم افسردگی کمتری دارند.

پیدا کردن راهی برای گذراندن دوران بازنشستگی

ممکن است فکر کنید که می‌خواهید دوران بازنشستگی خود را برای نقاشی، آشپزی و مطالعه صرف کنید، اما سپس دریابید که تمام مدت زمانی که در خانه می‌گذرانید، سبک زندگی شما را که آرزو داشتید برآورده نمی‌کند. بعد از ۳۰ سال کار در محل کار، بالاخره وقت دارید آن چیزی را که واقعاً می‌خواهید، تجربه کنید.

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید وقت خود را صرف کنید و خوشبختانه، نیازی نیست که همه چیز را فوراً رقم بزنید. برای کمک به شما در یافتن تعادل صحیح در مورد چگونگی گذران وقت خود، احتمالاً مقدار زیادی آزمایش لازم است. اگر می‌خواهید پرمشغله باشید، می‌توانید بعداً فعالیت‌های اجتماعی خود را افزایش دهید یا سرگرمی‌های جدیدی برای خودتان ایجاد کنید.

لذت بازنشستگی این است که فرصت‌های زیادی برای آزمایش خواهید داشت. این شما هستید که می‌توانید نوع روز خود و نوع زندگی خود را که می‌خواهید، طراحی کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار