چاپ کد خبر: 40932
1 دی 1399

در باره خودروی ام وی ام ۳۱۵ بیشتر بدانیم

MVM 315 5

شرکت «مدیران خودرو» از سال های اولیه دهه هشتاد فعالیت خود در بازار خودرو را آغاز کرد. مدیران خودرو که با عرضه نسخه کپی چینی «دوو ماتیز»، یا همان ام وی ام ۱۱۰، به موفقیت و شهرت زیادی دست یافت، تقریباً از انتهای دهه هشتاد و با شروع دهه نود تصمیم به همکاری جدی تر با کمپانی «چری» گرفت.

مدیران خودرو طیف متنوعی از محصولات چری را به ایران آورد، اما به جای لوگوی اصلی سازنده، نشان اختصاصی خودش را بر روی خودروها چسباند. محصولات «ام وی ام» از نظر امکانات و قیمت، بسیار رقابتی بودند و توانستند نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کنند. مدیران خودرو با عرضه یک کراس اوور، یک سدان خانوادگی و یک هاچ بک کوچک شهری، با قدرت زیاد، بازار را در دست گرفته بود. در این میان، جای خالی یک هاچ بک متوسط که رقیبی برای «پژو ۲۰۶» محبوب باشد، کاملاً حس می شد. این جا بود که مدیران خودرو به سراغ «چری فالوین ۲» یا همان «ام وی ام ۳۱۵» رفت. خودرویی که در دو کلاس هاچ بک و سدان به بازار ایران رسید، اما نسخه های هاچ بکش با استقبال بیش تری مواجه شدند. موفقیت ۳۱۵ با عرضه نسخه فیس لیفت این خودرو ادامه یافت. این روزها مدیران خودرو با همکاری چری، دومین فیس لیفت ۳۱۵ را با نام «۳۱۵ پلاس» روانه خیابان ها کرده است، اما هنوز هم نسخه های صفرکیلومتر نسل قبلی را با مدل ۹۹ می توان در بازار پیدا کرد. به بهانه همین موضوع، تصمیم گرفتیم نگاهی بیاندازیم به مزایا و معایب ۳۱۵h تا کسانی که قصد خرید این خودرو را دارند، بیش تر با ویژگی های آن آشنا شوند.

طراحی: کاراکتر اسپرت و متفاوت

یکی از بلایای امروزی در صنعت خودرو، تکراری شدن طراحی ها و شبیه شدن خودروها به یکدیگر است. به گونه ای که بسیاری از اتومبیل های جدید، عملاً در سبک و سیاق طراحی نزدیک به هم هستند و فقط برندهای سازنده آن ها با هم تفاوت دارد! در این شرایط، خودرویی که بتواند خودش را متمایز از دیگران نشان دهد، قطعاً شانس بیش تری برای موفقیت پیدا می کند. ام وی ام ۳۱۵ از همین فرمول برای موفقیت در ایران و دیگر کشورها استفاده کرد. ۳۱۵، به خصوص در نسخه هاچ بک، از خودروهای رایج بازار همچون پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ متمایز است، اما در عین حال، خاص بودنش هم سبب نمی شود که همچون «رنو ساندرو» ظاهر عامه پسندی نداشته باشد و از سوی عده ای زشت خطاب شود. چری در طراحی ۳۱۵ از عناصر طبیعت الهام گرفته است. البته این موضوع در نسل اول آن بیش تر صدق می کرد. نخستین نکته ای که در برخورد اول با ۳۱۵ جلب توجه می کند، طول نسبتاً زیاد و کشیدگی این هاچ بک است. به گونه ای که سرنشینان ردیف عقب ۳۱۵ از بسیاری از هاچ بک های بازار فضای پای بیش تری دارند. خطوط بدنه ۳۱۵ کاملاً پخته و عضلانی هستند که این ویژگی برای یک هاچ بک ارزان قیمت چینی فراتر از حد انتظار است. در نمای عقب مدل فیس لیفت، تغییرات چندانی نسبت به نمونه های اولیه ایجاد نشد. همچنان محل نصب چراغ های عقب و طراحی شیب دار شیشه عقب و درِ پنجم، ظاهر ۳۱۵ را خاص نگه می دارند. اما در نمای جلو، چری تغییرات گسترده ای به وجود آورد تا چهره خودرو مدرن تر شود. در مجموع، ظاهر ۳۱۵ به عنوان یک هاچ بک پرفروش، به اندازه کافی جوان پسند و هیجان انگیز هست که آن را تا سال ها در کورس رقابت با امثال ۲۰۶ و ۲۰۷ نگه دارد. لازم به ذکر است که در آخرین نسخه های تحویلی این نسل، کیت قطعات جدیدی به خودرو اضافه شده است که فلاپ های تزیینی و باربندهای سقفی را شامل می شود. ظاهر ۳۱۵ با این کیت، بیش از پیش، اسپرت و دوست داشتنی شده است.

MVM 315 2

کابین: دیزاین مدرن و کیفیت متوسط

شاید بهترین بخش از تغییراتی که چری برای فیس لیفت اول ۳۱۵ تدارک دید، همین دگرگونی فضای کابین خودرو بود. جالب این جاست که الگوی کلی داشبورد، که دُم وال را تداعی می کرد، همچنان حفظ شده است، اما دیگر خبری از نمایشگرهای جداگانه در گوشه های بالایی داشبورد نیست. شکل طراحی کنسول مرکزی و دریچه های تهویه بی شباهت به خودروهای کره ای نیست. رودری ها طراحی اسپرتی دارند. استفاده از قطعات طرح کروم در جای جای کابین هم اسپرت بودن فضای داخلی را بیش تر کرده است. نحوه چینش کلیدهای کنسول و قاب طراحی شده برای نمایشگر از جذابیت های کابین به شمار می روند. دسته دنده ظاهر اسپرتی دارد و غربیلک فرمان هم خوش دست به نظر می رسد. گویا چری در طراحی صفحه کیلومتر ۳۱۵ از لامبورگینی الهام گرفته است! چراکه ظاهر و نورپردازی آن شباهت زیادی به پشت آمپر سوپراسپرت های این کمپانی دارد! تغییر رنگ بندی تریم داخلی ۳۱۵ از کرم به مشکی، قطعاً بهترین ایده چری در فیس لیفت ۳۱۵ بود. تجربه نشان داده است که رنگ مشکی در کابین خودروهای چینی، تا حد زیادی، کیفیت پایین متریال مورد استفاده را پوشش می دهد! البته در مورد مرغوبیت کابین ۳۱۵ باید گفت که تقریباً هم‌رده با رقبای ایرانی اش است.

MVM 315 4

امکانات: معمولی و راضی کننده

در آغاز که فیس لیفت ۳۱۵ به بازار آمد، مدیران خودرو بسیاری از امکانات استاندارد این خودرو را حذف کرده بود. به تدریج با ورود «پژو ۲۰۷»های جدید و سایر رقبا به بازار احساس کمبود امکانات در ۳۱۵ تشدید شد و مدیران خودرو به ناچار برخی آپشن های رفاهی خودرو را به آن بازگرداند. اگر مبنا را مدل های اولیه قرار دهیم، ۳۱۵ اصلاً خودرو پرآپشنی محسوب نمی شود، اما مدل های جدیدتر که در چند سال اخیر تحویل داده شده اند، با داشتن چند آپشن بیش تر، جایگاه قابل قبولی در بازار دارند و حداقل می توانند با رقبای «ایران خودرو»یی به رقابت بپردازند. نمایشگر لمسی ۷٫۰ اینچی و دوربین عقب مهم ترین آپشن های اضافه شده به ۳۱۵ هستند، چراکه اصلاً جای خالی یک سیستم مولتی مدیای کامل در این خودرو به شدت احساس می شد. همزمان با تکمیل این سیستم چندرسانه ای، کلیدهای کنترل سیستم صوتی یا همان اینترفیس هم به روی فرمان رفته اند. روکش چرم صندلی ها، از دیگر آپشن های جدید ۳۱۵ است. قبلاً این خودرو با صندلی های پارچه ای به دست مشتری می رسید، اما اکنون فضای کابین با صندلی های چرم حس و حال لوکس تری دارد. چراغ خوش آمدگویی و چراغ بدرقه و سنسورهای دنده عقب هم باقی مانده تجهیزات رفاهی ۳۱۵ را تشکیل می دهند. ۲ کیسه هوا نیز وظیفه تأمین ایمنی سرنشینان جلو را بر عهده دارند. با تمام موارد گفته شده، همچنان نقص هایی در فهرست امکانات این خودرو دیده می شوند. مواردی همچون اتوماتیک نبودن سیستم تهویه، نبود سان روف، نبود کروزکنترل، فقدان چراغ های روز، عدم وجود سنسورهای نور و باران، دستی تا شدن آینه های کناری و حذف ESP از مهم ترین کاستی های نسل دوم ۳۱۵ هستند که البته بسیاری از آن ها در نسخه پلاس وجود دارند.

MVM 315 3

شتاب: جوان ها نخوانند!

بر روی کاغذ یک دستگاه ام وی ام ۳۱۵ هیچ کمبودی نسبت به یک پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ندارد! پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی چری ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. چیزی تقریباً نزدیک به همان مشخصات پیشرانه TU5 پژو. اما مشکل کجاست که در یک درگ دوستانه میان ۳۱۵ و تیپ ۵، مالک پژو راننده ام وی ام را فقط باید در آینه نگاه کند؟ در حالی که، راننده ۳۱۵ به شدت در حال تخت گاز کردن برای رسیدن به ۲۰۶ است! خب وقتی از اعداد و ارقام تئوری فاصله می گیریم و به میدان عمل می رسیم، به جز قدرت و گشتاور عوامل مهم دیگری هم بر توانایی های حرکتی یک خودرو تأثیر می گذارند. نخستین عامل مهم، هماهنگی جعبه دنده و پیشرانه است. فاکتوری که هنوز هم بسیاری از خودروسازان چینی در انجام آن ناتوان اند. عامل مهم بعدی، نسبت قدرت به وزن خودروست. شاید ام وی ام ۳۱۵ پیشرانه ای شبیه به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ داشته باشد، اما از نظر وزنی، نزدیک به ۲۰۰ کیلوگرم از آن سنگین تر است! همین اضافه وزن در ترکیب با کندی عملکرد گیربکس، به شتاب اولیه ۳۱۵ لطمه می زند. البته فکر نکنید ۳۱۵ خودروی تنبلی است! ما اصلاً چنین ادعایی نمی کنیم! به خصوص که مدیران خودرو با بهبود صفحه کلاچ مدل فیس لیفت شتاب خودرو را تا حدی نسبت به نمونه های اولیه ارتقا داد، اما سخن ما با آن دسته از جوانانی است که به هوای خرید یک هاچ بک پرشتاب به سراغ ۳۱۵ می آیند. اگر قصدتان از خرید خودرو هیجان در رانندگی است، بهتر است همان برادران ۲۰۶ و ۲۰۷ را در نظر داشته باشید، چراکه پیشرانه TU5 پتانسیل تقویت بالایی دارد و با یک ریمپ ساده می توانید پرفورمنس خوبی از آن موتور دریافت کنید. اما اگر به خودرو صرفاً به دید وسیله نقلیه نگاه می کنید، آنگاه می توانید ۳۱۵ را هم در گزینه های خرید خودتان قرار دهید.

MVM 315 7

سواری و هندلینگ: نرم اما نه چندان پایدار

چری علاقه زیادی به ساخت خودروهای نرم دارد! البته این عادت را به بیش تر خودروسازان چینی می توان نسبت داد. چینی ها به دلیل استفاده عموماً خانوادگی از خودرو، فنربندی و سیستم تعلیق خودروهایشان را بسیار نرم و انعطاف پذیر طراحی می کنند. در میان محصولات چری، این موضوع به خوبی در خودرویی همچون «ام وی ام ۵۳۰» قابل لمس است. اما در ۳۱۵ هم که هاچ بکی تقریباً جوان پسند محسوب می شود، این نرمی سواری را به وضوح می توان تجربه کرد. از همین نکته به عنوان یک نقطه قوت برای ۳۱۵ نسبت به خانواده پژو ۲۰۶ یاد می شود، چراکه در آن خودروها می توان کوبش و خشکی تعلیق را گاهی احساس کرد، اما چنین اتفاقی در سواری ۳۱۵ به ندرت رخ می دهد. از سوی دیگر، همین نرمی زیاد، هندلینگ خودرو را زیر سؤال برده است! به گونه ای که عملاً در جاده های پرپیچ و خم، ۳۱۵ حس قرص و محکمی از پایداری را به شما القا نمی کند. ارتفاع سقف این خودرو همچون رنو ساندرو، از سایر هاچ بک های بازار بیش تر است. نبود سیستم کنترل پایداری (ESP) هم مزید بر علت شده تا ۳۱۵ در بحث چسبندگی از هر نظر موفق به کسب نمره قبولی نشود. در واقع، در رانندگی عادی با ۳۱۵ احساس کمبود پایداری به شما دست نمی دهد، اما در شرایط اضطراری به احتمال زیاد با انحراف بخش عقب خودرو مواجه خواهید شد.

MVM 315 6

خدمات پس از فروش: خوب متمایل به عالی

شاید تا امروز انتقادهای فراوانی به نحوه فروش و قیمت گذاری محصولات مدیران خودرو وارد باشد، اما یک موضوع را نمی توان انکار کرد و آن، کیفیت خوب خدمات این شرکت است. همین که در قبال مشتریانش احساس مسئولیت می کند، برای راحت شدن خیال مالکان کافی به نظر می رسد. مدیران خودرو برخلاف سایر مونتاژکاران وطنی، هر محصولی را که به بازار ایران آورده است تحت پوشش شبکه خدمات خود قرار داده و در تأمین قطعات آن کم کاری نکرده است. از سویی دیگر، فروش بالای محصولات چری و ام وی ام در کشور هم سبب شده است که قطعات این خودروها در بازار آزاد نیز به آسانی یافت شوند. با این تفاسیر، ام وی ام ۳۱۵ نیز از نظر آینده خدمات و در دسترس بودن قطعات در وضعیت مناسبی به سر می برد.

بازار خرید و فروش: افت زیاد در کنار خواب طولانی

طرح های فروش اقساطی مدیران خودرو شاید برای مشتریان جدید این شرکت جذاب و کاربردی به نظر برسند، اما برای مشتریان قدیمی آن ها عذابی بی پایان هستند! این شرایط فروش عملاً بازار دست دوم خودروهای چری و ام وی ام را به نابودی کشانده اند! به گونه ای که بسیاری از خریداران ترجیح می دهند به جای خرید یک ام وی ام دست دوم نسخه صفرکیلومتر آن را با اقساط بلندمدت ثبت نام کنند. به همین دلیل، محصولات ام وی ام با افت سنگینی در بازار مواجه می شوند. افت قیمتی که نهایتاً به ضرر مالکان این خودروهاست. چراکه اگر از برند دیگری خرید می کردند، کم تر شاهد اتلاف سرمایه خود بودند. در کنار افت زیاد، خودروهای ام وی ام همچون ۳۱۵ بسیار دیر و سخت به فروش می روند، چراکه بازار به خرید خودروی چینی دست دوم تمایلی ندارد. البته این موضوع درباره برخی محصولات مدیران خودرو که محبوب ترند، کم تر صدق می کند.

MVM 315 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار